Facebook ovlivňuje konzumaci alkoholu u vysokoškolských studentů 20111104091017_facebook_top_3_alkohol_sor Když se řekne vysokoškolský život, většina lidí si představí mladého člověka, který dny tráví na přednáškách a noci propíjí s kamarády. Právě tato představa alkohol popíjejícího studenta je doprovázena velkou řadou studií. Jedním z významných přínosů je zjištění, že na vysokoškoláka má vliv i to, jak vnímá požívání alkoholu druhými. Pokud bychom byli studentem, který je obklopen kamarády, kteří lidově řečeno „pijí první ligu“, pak bychom se na popíjení alkoholu dívali jako na naprosto běžnou věc a alkohol by se stal součástí našich večerních plánů. Samozřejmě na nás nemusí naši přátelé (a jejich alkoholové návyky) působit přímo, respektive nemusíme je vidět popíjet alkohol a přesto existují způsoby, jakými nás ovlivňují. Ano, jedná se o sociální sítě, které v dnešní době ovládají internetový svět. Stejně jak byla kdysi populární konverzace přes ICQ, tak je dnes oblíbené používání stránek jako Facebook či Twitter. Tyto stránky „povýšily“ komunikaci z pouhých slov a emotikonů na sdílení videí a fotek. Je tedy možné, že by konzumace alkoholu vysokoškoláků byla ovlivňována materiálem na Facebooku? Právě tohle je otázka, kterou řeší americká studie Fournierové a Clarkea. Konkrétně se zabývají vztahem mezi materiálem vystaveným na Facebooku, který obsahuje zmínky o alkoholu, a požíváním alkoholu. Dále se autoři zaměřují na to, jak studenti vnímají požívání alkoholu svých přátel na Facebooku. Studentům kurzu úvodu do psychologie byly za účast na výzkumu nabídnuty kredity navíc. Konečný počet odvážlivců, kterým nevadilo monitorování jejich Facebookových účtů, byl 68 (19 mužů a 49 žen). Jelikož se jednalo o studenty vysoké školy, byl zde značný věkový rozdíl, který se pohyboval od 18 do 40 let. Studenti nejprve vyplnili dotazník obsahující otázky na demografii, používání Facebooku, účastníkovo požívání alkoholu a také na to, jak vnímají požívání alkoholu u svých přátel na Facebooku. Následně si museli na svém účtu „přidat do přátel“ výzkumníka, aby mu umožnili přístup k požadovaným datům (příspěvky na zdi a fotky). Výsledky studie uvádí, že větší množství vystaveného materiálu obsahující alkohol je spojeno jak s větším množstvím požívaného alkoholu, tak i s častějším požíváním alkoholu (síla obou těchto vztahů je 0,4, což značí středně silný vztah[VK1] ). Oproti tomu se výskyt materiálu s alkoholem na Facebooku nevztahuje k vnímání množství požívaného alkoholu u přátel (síla vztahu je pouze 0,29). Vnímání požívaného alkoholu u přátel je ovšem zvýšené v případě vyššího požívání alkoholu (zde je síla vztahu 0,5). Rodiče vysokoškoláků může alespoň trochu uklidnit zjištění, že u účastníků, kteří nemohli legálně pít, bylo množství vystaveného materiálu obsahující alkohol menší, než u účastníků nad 21 let (v průměru pouze 3,2 % oproti 10,9 %). Nicméně to může být dáno tím, že účastníci pod 21 let nevystavovali takový materiál prostě proto, aby jej výzkumníci neviděli. Ať již tomu bylo skutečně tak nebo ne, výsledky studie naznačují, že vysokoškoláci jsou vystaveni velkému množství materiálu spojeného s alkoholem. Vzhledem ke skutečnosti, že více než 90 % vysokoškoláků používá sociální sítě, pak je velká možnost ovlivnění myšlení a chování studentů vystaveným materiálem na těchto sítích. Samozřejmě je zapotřebí dalšího zkoumání s větším počtem účastníků a také s lepším definováním pojmu „přítel“, jelikož přítel na Facebooku může být i člověk, kterého jsme v životě neviděli, a nemusí nás tedy nijak ovlivňovat. Fournier, A.K, & Clarke, S. (2011). Do College Students use Facebook to Communicate about Alcohol? An Analysis of Student Profile Pages. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 5(2), article 2. http://cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2011121702&article=2 Dejme tomu… výklad a porovnání síly vztahů bych si představovala zpracované lépe. Ale alespoň pokud oceňuji. Opravu přijímám. 10b ________________________________ [VK1]Takovéto formulaci by lajk neporozuměl.