Pokud jste atraktivní, dostanete menší pokutu[A1] ! Toto tvrzení by se mohlo lehce stát realitou, pokud skutečně platí hypotéza psycholožky PhDr. Lenky Šrámkové. Ta ve své práci tvrdí[A2] , že lidem, které vnímáme jako atraktivní, také přisuzujeme vyšší míru důvěryhodnosti. Výzkumu z roku 2011 se zúčastnilo 100 respondentů z Vyšší policejní školy ministerstva vnitra v Brně. Jednalo se o muže ve věku od 20 do 35 let (průměrný věk byl 25,5 [A3] let). Volba respondentů z policejní školy nebyla náhodná, jelikož autorka předpokládá, že právě policisté se častěji dostávají do situací, kdy mohou jejich vědomé nebo nevědomé soudy o lidech výrazně ovlivnit jejich reakci. Policejním adeptům byly spolu s dotazníkem předloženy obálky s fotografiemi 12 žen a 12 mužů. Jejich úkolem nejprve bylo jednotlivé fotografie seřadit podle subjektivní atraktivity a poté znovu, podle toho, do jaké míry obličeje na fotografiích vnímají jako spolehlivé a věrohodné. Lidé na fotografiích byli vybráni už v první fázi výzkumu. Padesát lidí bylo požádáno o vytvořeni několika vzhledových kategorií lidí ve věku 20 až 35 let. Následně na základě jejich odpovědí bylo definováno dvanáct kategorií a vyfoceno třicet odpovídajících lidí. Další skupina padesáti lidí tyto fotky roztřídila do těchto kategorií a z nejčastějších kombinací byla vždy vybrána dvojice fotografií muže a ženy.[A4] Po roztřídění byla pořadí jednotlivých fotek podle atraktivity i důvěryhodnosti zprůměrována a autorka zkoumala, zda a jak silně spolu pořadí na žebříčku atraktivity a důvěryhodnosti souvisí. Skutečně se ukázalo, že čím hezčí obličej, tím je také zdánlivě důvěryhodnější. Rozdíl v pořadí na stupnici atraktivity a důvěryhodnosti činil u fotografií mužů maximálně 5 pozic[A5] , u jedné jediné fotografie tomu bylo 9 pozic. Mezi ženskými obličeji to byly maximálně 4 a u jedné fotografie 8 pozic. Oba extrémní případy spadaly podle autorky do kategorie, kterou v přípravě výzkumu nazvala pracovně „frajer“, což už naznačuje možné vysvětlení, proč tyto dva jinak vysoce atraktivně hodnocené případy, dosáhly nízké důvěryhodnosti. Korelace mezi subjektivně vnímanou atraktivitou a důvěryhodností u souboru mužů byla s spočítána jako r=0,538 [A6] a pro soubor žen r=0,668, což je obecně považováno za středně silný vztah. Pokud bychom v obou souborech vynechaly neobvyklé výsledky „frajerů“, korelace by se zvýšila na r=0,748 u mužů a r=0,864 u žen, což je vztah, který je považovaný za silný. Ve všech případech bylo uvažováno na hladině statistické významnosti α = 0,01[A7] , což v sociální vědách indikuje poměrně velkou přesvědčivost výsledků. Pro budoucí výzkum si autorka vybrala nejvíce a nejméně atraktivně hodnocené fotografie muže a ženy. Plánuje provést experiment, kdy polovině dotazovaným, nyní skutečně z řad dopravní policie, hodlá předložit fotografie hodnocené jako atraktivní a druhé polovině fotografie hodnocené jako neatraktivní, spolu s popisem smyšleného přestupku a dotazem, jaký trest by osobám [A8] navrhli. V tomto případě se skutečně může potvrdit, že pokud jste atraktivní, dostanete menší pokutu. Fajn, že jste se tím prokousal a prezentoval i statistiku, jak bylo zadáno… zdá se mi však, že se věnujete všemu a vlastně není jasné, co je to hlavní sdělení… zkuste prosím v tomto duchu poupravit… a příp. ještě čtenáři přiblížit tu korelaci… Literatura: Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [1.5.2013]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-8853 ________________________________ [A1]Oceňuji „zpopularizování“ … (i když tohle zatím tak úplně ve výzkumu nevyšlo, že…) [A2]Tvrdí? Buď předpokládá, nebo už zjistila… [A3]Možná už trochu moc čísel hned na začátek..čtenář si je stejně nezapamatuje… [A4]Možná nevhodně umístěná odbočka… začnete s představením průběhu výzkumu a hned na dlouhý kus odběhnete ke vzniku fotek [A5]Maximálně 5… a zajímavý by mohl být i jiný údaj, než maximální… co? navíc ve skutečnosti je tedy maximum 9, jak píšete dál [A6]Opravdu? 3 desetinná místa?? A co ta korelace vlastně vyjadřuje? [A7]Má to podle vás v popularizaci nějakou roli? Pro čtenáře to není relevantní [A8]Fajn, že nastiňujete další výzkum.. možná by ale bylo fajn se ještě více věnovat tomu původnímu, udělat k němu nějaký závěr, co to znamená, atd.