„TEORIE SOCIÁLNÍ PRÁCE II“ pro PGS lektor: PhDr. Pavel Navrátil, PhD. semestr: podzimní/jarní program: 1 + 1 individuální konzultace / společné setkání Cíl kursu: Cílem kursu je prohlubování znalosti reflektivní praxe v sociální práci. Anotace: V průběhu kurzu se soustředíme na aplikovanou četbu vybrané literatury (dvou titulů) se zaměřením na reflexivní praxi v procesu posouzení a další praxe. Úkolem studentů je na základě studia vybraných autorů analyzovat a kriticky hodnotit základní pojmy i postupy reflektivní/reflexivní praxe a aplikovat koncept reflexivity na práci s vybranou cílovou skupinou. Očekávaný výstup a zadání: Úkolem studenta je odpovědět na níže uvedené otázky a dále navrhnout principy reflexivní praxe se zvolenou cílovou skupinou. 1/ Jak daný autor/ka chápe pojem reflektivní/reflexivní praxe? 2/ Co má být cílem uplatnění reflektivních/reflexivních postupů? 3/ Jaké postupy reflektivní/reflexivní praxe autor navrhuje? 4/ Jak se navrhované postupy dotknou provedení posouzení životní situace klienta? 5/ Z jakých východisek formuluje své pojetí reflektivní/reflexivní praxe? 6/ Jak je aplikace daných reflektivních/reflexivních postupů možná ve vybraném kontextu a u zvolené cílové skupiny? 7/ Osobní pozice a kritické hodnocení Výstup má formu odborné eseje, která bude odpovídat (reagovat) na výše uvedené otázky. Rozsah práce a forma textu: Rozsah textu se předpokládá 4 – 5 tisíc slov. Text svým charakterem odpovídá stati pro odborný časopis (Sociální práce/Sociálna práca). Postup práce: Verze 1: a) Vyjednání tématu a užitých konceptů, b) odevzdání textu dle zadání, c) prezentace konceptu eseje, d) zkouška. Verze 2: a) Vyjednání tématu a užitých konceptů, b) odevzdání textu dle zadání, c) prezentace konceptu eseje a její publikace v odborném časopise/sborníku. Forma zkoušky: Jsou možné dva alternativní způsoby složení zkoušky: (1) složení zkoušky nebo (2) publikace eseje v odborném tisku. Organizace: * 1. Individuální konzultace dle potřeb studenta * 2. setkání společné: prezentace účastníků TSP II * Individuální konzultace: v průběhu semestru dle potřeb studenta * odevzdání prací do 8.1. PS/ 13.5 JS Rámec hodnocení: 40% znalost literatury 40% schopnost aplikace konceptu 20% osobní pozice Literatura: ATKINSON, Michael; MARTYN, Helen. Developing reflective practice : making sense of social work in a world of change. Bristol, UK : Policy Press, 2000. 224 s. ISBN 1861342381 CAROLYN, Taylor and WHITE, Susan (2000) Practising reflexivity in health and welfare: Making knowledge. Open University Press, Buckingham. JOHNS, Christopher. Becoming a reflective practitioner. 3rd ed. Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell, 2009. 344 s. ISBN 9781405185677. KNOTT, Christine; SCRAGG, Terry. Reflective practice in social work. Exeter : Learning Matters, 2007. 159 s. ISBN 9781844450824. REDMOND, Bairbre. Reflection in action : developing reflective practice in health and social services. Aldershot, Hants, England : Ashgate, 2004. 163 s. ISBN 075463356X SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Repr. Aldershot : Ashgate, 2003. 374 s. ISBN 1857423194. TAYLOR, Beverley J. Reflective practice : a guide for nurses and midwives. 2nd ed. Maidenhead, England : Open University Press, 2006. 226 s. ISBN 0335217435. THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The critically reflective practitioner. Basingstoke [England] : Palgrave Macmillan, 2008. 183 s. ISBN 9780230573185.