SYLABUS KURZU ZUR 134 KRITICKÉ TEORIE MÉDIÍ: MASOVÁ KULTURA, MÉDIA A SPOLEČNOST Katedra mediálních studií a žurnalistik stupeň: bakalářský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška výuka: úterý 14.00 - 15.40/ posluchárna AVC ANOTACE Cílem kurzu je představit klíčové kritické teorie médií. Posluchači by měli zvládnout nejen věcnou a kontextuální práci s představovanými koncepty, ale především jejich aplikaci na konkrétní analýzu mediálních obsahů i technologií. Kurz je strukturován do čtyř základních tematických subcelků: A/ psychoanalýza jako kritická teorie b/ kritická teorie médií jako kritika ideologie a Kulturního průmyslu c/ kritická teorie médií a Technologický determinismus D/ kritická teorie kyberprostoru. Zvláštní důraz je kladen na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií. Jádro kurzu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze. Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů. Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat minimálně 50 bodů ze šesti dílčích testů 2/ závěrečný písemný test min. 50b./max 90b. Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů. CELKOVÉ HODNOCENÍ: A=135-150 B=133-134 C=122-132 D=111-121 E=100-110 1. (26.2.) masová a populární kultura optikou kritické teorie médií klíčová slova: kritická/é teorie, masová kultura, populární kultura, lidová kultura, masa, dav, masscult, midcult. Literatura: •Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 23-32 Revue pro média (téma: Média a populární kultura). In: HOST č. 10, 2001. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue01/preklad_fiske_rpm01.pdf *Horkheimer, Max, Tradiční a kritická teorie, z originálu „Traditionelle und Kritische Theorie” Frankfurt a .M. Suhrkampf, 1971 [1937], přeložila P. Binková. *MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. -James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. -Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS) 2. psychoanalýza a kritická teorie médií: masová kultura jako obranný mechanismus Klíčová slova: ego, éros, id, ideál já, introjekce, kolektivní duše, libido, nevědomí, obranné mechanismy já (vytěsnění, regrese, sublimace, projekce, reaktivní formace, racionalizace), reálné a ideální já, předvědomí, psychologie davu, vědomí, superego, thanatos Literatura: *Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, str. 316-380. *Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, str. 189-229. 3. (12.3) psychoanalýza jako kritická teorie: fetišismus a exhibicionisticko-voyerské atributy populární kultury Klíčová slova: celebritizace, exhibicionismus, fetišismus, voyérismus, Literatura: •Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, str. 110-275. *Mulvey, L. (1975): Visual Pleasure and Narative Cinema. Screen, 16,3 (Autumn) 6-18. 4. psychoanalýza jako kritická teorie: populární kultura v epoše všeobecného narcismu Klíčová slova: primární a sekundární narcismus, egoismus, separační a individuační stádium, grandiozita, pravé já, falešné já, dětská omnipotence, štěpení já, imperiální já, syndrom paní Bovaryové. Literatura: *Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. *Freud, S. (2002): K zavedení narcismu. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, str. 129-151. -Rohr, H.P. (2001): Narcismus - vnitřní žalář. Portál, str. 12-40, 131-133. -Flaubert, G. (1969): Paní Bovaryová. Mladá fronta. 5. (26.3.) psychoanalýza jako kritická teorie: média a Kulturní narcismus Klíčová slova: reflexivní projekt já, terapeutická sensibilita, spektakularizace, celebritizace, narcistická idealizace – kult hvězd, estetizace každodennosti. Literatura: •Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. *Lipovetsky, G. (2001): Narcis aneb strategie prázdnoty. In: Éra prázdnoty. Prostor, str. 43-60. Kernberg, O. (1999): Normální a patologická láska. Portál, str. 173-208. 6. kritická teorie médií jako kritika Kulturního průmyslu Klíčová slova: směnná a užitná hodnota, komodifikace, reifikace, racionalizace, kulturní průmysl, identifikace, poetické mystérium zboží, jednota industriálního systému, instrumentální racionalita, anti-osvícenství, autoritární osobnost. Literatura: *Adorno, T,W. : Schéma masové kultury. Oikoymenh, 2011. *Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. 7. (9.4.) kritická teorie médií jako kritika ideologie Klíčová slova: ideologické nástroje státu, hegemonie, kontrahegemonie, mechanismy vytváření souhlasu, falešné vědomí. Literatura: •Kellner, D. (1990): Contested Terrain and the Hegemony of capital. In: Television and the Crisis of Democracy. Westview Press, pp. 14-22. *Golding, P., Murdock, G. (1979): Ideology and the Mass Media. In: Barrett, M., Corrigan, P., Kun, A., Wolff, J. (eds.): Ideology and Cultural Production. Croom Helm. pp. 198-224. *Hall, S. (1982): The rediscovery of ideology: return of the repressed in media studies. In: Gurevitch, M. et al.: Culture, Society and the Media. Methuen, pp. 354-363. -Thompson, J.(1990): Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford University Press. -Newbold, Ch. (1995): Approaches to cultural hegemony within cultural studies. In: Approaches to media. Arnold, pp. 328-331. -Kun, A., Wolff, J. (eds.): Ideology and Cultural Production. Croom Helm. pp. 198-224. -Horkheimer, Max, Tradiční a kritická teorie, z originálu „Traditionelle und Kritische Theorie” Frankfurt a .M. Suhrkampf, 1971 [1937], přeložila P. Binková. -Good, L. (1989): Power, Hegemony, and Communication Theory. In: Angus, I., Jhally, S. (eds): Cultural Politics in Contemporary America. Routledge. pp. 51-64. -Bennett, T. (1986): Popular culture and “the turn to Gramsci”. In: Bennett, T., Mercer, C., Woollacott, J. (eds): Popular Culture and Social Relations. Open Univ. Press. pp. xi-xix. 8. kritická teorie jako kritika nových médií: Walter benjamin mezi skeptiky a tešiteli Klíčová slova: auratická zkušenost, pravá aura, auratické umění, Erlebnis, Erfahrung, flaneur, zreflexivnění každodenního života, zkušenost moderního šoku, optické nevědomí, proměna percepční zkušenosti, nová sensibilita masy, Literatura: *Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 str. 16-47. *Volek, J.: Walter Benjamin a nová média.Communication Today, III, 2, 2012, str. 6-23. -Benjamin, Walter, Malé dějiny fotografie, in: K. Císař (ed.), Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2005, str. 9–19. -Benjamin, Walter ,"Der Flaneur" in Neue Rundschau, Fischer Verlag, Berlin 1967, 549-574. -Benjamin, Walter, The Arcades Project, Translated by Howard Eiland & Kevin McLaughlin, Cambridge, Massachusetts & London, England, Belknap Press of Harvard University Press, 1999. -Jenkins, Henry, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. 9. (23.4.) kritická teorie médií a proměna veřejné sféry: veřejný zájem a veřejná mediální služba Klíčová slova: veřejná sféra (veřejnost), refeudalizace veřejnosti, reprezentativní veřejnost, depolitizace kultury, kritický dialog, veřejný zájem, veřejná mediální služba, Literatura: •Habermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298. *Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. -Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. -Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. -Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, 10. kritická teorie médií a Technologický determinismus Klíčová slova: technologický /mediální/ determinismus, těžká a lehká média, časo/vá a prostorová média, McLuhanovy spirituální dichotomie, Sapir-Whorfova hypotéza, horká a chladná média, imploze. Literatura: *McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. str. 19-32. *McLuhan, M. (2000): Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. *Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. 11. (7.5.) kritická teorie médií a mediální determinismus Klíčová slova: vizuální prostor, akustický prostor, retribalizace, globální vesnice, noogeneze, planetizace,, tetradický model Literatura: •McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. pp. 33-55 *McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. *McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. -Meyrowitz, J. (2006): Všude a nikde. Vlov elektronických médií na sociální chování. Karolinum, str. 23-40. 12. kritická teorie kyberprostoru i.: kritika nezamýšlených důsledků mediální simulace, rychlosti a indiference Klíčová slova: hodnota, konec sociálního, směnná a užitná hodnota, plovoucí označující ,politická ekonomie znaku, symbolická směna,rychlost, krize reprezentace, reálné, simulákrum, simulace, hyperrealita, svádění, technologie jako ideologie, virtuální. Literatura: *Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. *Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings. Stanford University press . pp. 63 - 97. *Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. *Virilio, P.: Informatická bomba, Pavel Mervart, Praha 2004, str. 71-98. *Virilio, P.: Vision Machine. Indiana University Press, 1995, pp. 59-77. -Volek, J. (2002): Nezamýšlené důsledky "komunikační ideologie" v kontextu informační společnosti. In Média a realita: sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky. Brno : Masarykova Universita v Brně, s. 11-38. 13. kritická teorie kyberprostoru: ICT jako nástroje zabstraktnění mezilidské komunikace Klíčová slova: indiference, neutralizace významu, informační společnost, kritika informace, informační přetížení, reflexivní modernita, individualizace, nezamýšlené důsledky sociálního jednání, komunikační ideologie, riziková společnost, subjekt, desubjektivace, teorie konstitutivní abstrakce. Literatura: •Žižek, S. (1999): The Matrix, two sides of Perversion, Nettime. Dostupné na:http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-9912/msg00019.html * Žižek, S. (1998): Cyberspace, or how to traverse the fantasy in the age of retreat of the big other. Public Culture, 19, 3. Dostupné na: http://www.uchicago.edu/reseach/jnl-pub-cult/backissues/pc26/Žižek.html *Mackay, H. ( 2001): Theories of the Information Society. In: Investigating the Information Society. Routledege, pp. 21-41. -Volek, J. (2003): Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace. In Média a realita. Brno: Masarykova universita v Brně, s. 11-34. -Luke, W., T. (1994): „Packaging“ Chernobyl: The Manufacture of Meaning from a Transnational Ecological Disaster. In: Screens of Power. University of Illinois Press, pp. 181- 201. -Žižek, Slavoj, The Plague of Fantasies, Verso, London 1997. -Kroker, A.,Weinstein, M.A.(2001): Data Trash: the Theory of the Virtual Class. New World Perspectives. Montreal, pp. 27-40. -Turkle, Sherry. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster, 1995. LEGENDA: •Texty povinné na přednášku *Texty, které je třeba prostudovat na závěrečnou zkoušku - Doporučené texty