Poruchy autistického spektra (PSY526) JARO 2014 Základní charakteristika: Kurz navazuje na výuku předmětu Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403. Kurz bude probíhat blokově. Kurz se věnuje problematice poruch autistického spektra. Cílem kurzu bude seznámit studenty s diagnostikou poruch autistického spektra (PAS), se specifiky dětí s PAS a se základními teoriemi příčin vzniku autismu a možnými přístupy k rodinám dětí s PAS. Podstatnou součástí výuky tvoří diskuze se studenty nad výsledky jejich samostatné přípravy. Nedílnou součástí výuky bude práce s videonahrávkami projevů dětí s autismem a detailní rozbor diagnosticky významných projevů PAS. Součástí kurzu bude i seznámení se s nejpoužívanějšími diagnostickými a screeningovými nástroji používanými při diagnostice PAS a možnostmi terapeutické a poradenské práce. Obsahová náplň kurzu vychází z praktických zkušeností a teoretických znalostí vyučující kurzu o dané problematice. Vyučující kurzu se pokusí zajistit přítomnost rodiče dítěte s PAS (či rodiče s dítětem s PAS) na některém z tematických bloků kurzu. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie. Prerekvizitou je absolvování kurzu Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403. Rozsah: blokově, pátek 14:00-19:30 4 bloky Předpoklady: Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403 Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 15 studentů. Rozvrh: kurz je vyučován blokově koná se 4x za semestr Pá 13:30-18:30 4x za semestr 14.3., 4.4., 25.4., 16.5. v učebně U33 Garant a vyučující programu: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. Harmonogram výuky: blokově, pátek 13:30-18:30, 4x za semestr, učebna 33 14. 3. 2014 – Symptomatika PAS, rodina dítěte s PAS 4. 4. 2014 – Příčiny PAS, teoretická východiska 25. 4. 2014 – Projevy, diagnostika 16. 5. 2014 – Intervence Tematické okruhy Kurz se skládá ze 4 tematických bloků, v nichž se studenti seznámí s teoretickými i praktickými aspekty problematiky PAS prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z vlastní poradenské praxe vyučující. Kurz je z velké části založen na samostatné i skupinové přípravě studentů na jednotlivá témata. 1. blok – Symptomatika PAS – diagnosticky významné symptomy jednotlivých PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství, vývojový pohled na PAS, rodina dítěte s PAS + zadání samostatného úkolu pro 2. blok kurzu 2. blok – Příčiny PAS, teoretická východiska – v tomto bloku budou studenti seznámeni s epidemiologií PAS, větší část bloku pak bude věnována významným teoriím příčin vzniku PAS v historii i současnosti, výuka tohoto bloku bude probíhat formou diskuze nad prezentacemi studentů o jednotlivých teoriích příčin autismu + zadání skupinového úkolu pro 3. blok kurzu 3. blok – Pozorování, projevy, diagnostika – videoukázky jednotlivých symptomů, příběhy lidí s autismem (formou prezentace skupinových úkolů), běžně používané diagnostické nástroje 4. blok – Intervence – základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce Harmonogram Příprava na výuku Studenti se na jednotlivé bloky kurzu připraví dle pokynů vyučující. V průběhu kurzu studenti odprezentují výsledky individuální přípravy (na 2. bloku kurzu) a skupinového úkolu (na 3. bloku kurzu). Podrobnosti týkající se výuky i přípravy na ni budou sdělovány během výuky a e-mailem. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS MUNI. Povinná i doporučená literatura bude vyučujícími vkládána do studijních materiálů v ISu. Před kurzem je vhodné zopakovat si znalosti z vývojové psychologie a psychodiagnostiky dětí. Požadavky pro získání zkoušky Zkouška je udělena za aktivní účast na kurzu a úspěšné složení zkoušky ve formě písemného testu. Za aktivní účast na kurzu se považuje: - účast ve výuce (75 % účast) - aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky Závěrečný test: Forma: Jedná se o formu písemného testu (výběr odpovědí z variant, volné odpovědi) Termíny závěrečného testu: Termíny budou řádně vypsány prostřednictvím IS MUNI. Hodnocení písemného testu: Za závěrečný písemný test lze získat maximálně 50 bodů, nutné získat minimálně 25 bodů. Bodové hodnocení: 50 – 46 A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalosti a dovednosti ve všech oblastech kurzu PSY526 Poruchy autistického spektra 45 – 41 B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY526 Poruchy autistického spektra podávat výborné výkony 40 – 36 C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY526 Poruchy autistického spektra 35 – 31 D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu; student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY526 Poruchy autistického spektra více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat 30 – 25 E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY526 Poruchy autistického spektra značně zlepšit a rozšířit 24 či nesplnění ostatních požadavků (nesplněný počet diskusních příspěvků a požadavků na ně; závěrečný písemný test; absence méně než 80%) F – nevyhovění podmínkám kurzu; prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY526 Poruchy autistického spektra