Sociologický výzkum I. (metody a techniky sociologického výzkumu 9. 4. 2014 „Normální“ věda nNormální věda je tvořena výzkumem pevně zakotveným v 1 či více minulých vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá jako základ pro budoucí praxi, je to takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma. nParadigmata jsou přijímané příklady aktuální vědecké praxe, příklady, které zahrnují zákony, teorii, aplikaci a instrumentaci. nebo také modely, ze kterých vyvěrá určitá koherentní tradice vědeckého výzkumu. nVědecká revoluce je práce mimo paradigma, zřídka se stává, že více a více pozorování je v rozporu s vědeckým paradigmatem – to vede k diskusi a může vzniknout nové paradigma, které je posléze přijato nVěda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru a to, co odpovídá paradigmatu (T. Kuhn) Věda vs. zdravý rozum nVěda je systematické a kontrolované rozšíření zdravého rozumu nOd tzv. „zdravého rozumu“ se liší tím, že (1) používá konceptuální schémata (pojmy s jasně vymezeným obsahem), (2) svá tvrzení se snaží systematicky a empiricky ověřovat, (3) ctí aspekt kontroly (opakovatelnost pokusů, interpersonalita, pohyb v rámci pozorovatelných vlastností jevů), (4) pátrá po vztazích vědomě a systematicky, (5) odmítá metafyziku. MODEL EMPIRICKÉ VĚDY Co je to výzkum a jaké jsou jeho druhy? nVýzkum jako jasně strukturovaný mnohastupňový proces, na jehož počátku stojí určitý problém, a na jehož konci výzkumník nabízí svoji jasně a detailně zdůvodněnou odpověď na tento problém – ať už konkrétní (podloženou daty), nebo obecnou (teorie) n nDruhy výzkumu podle jejich obecného účelu: n n1) Explorační (exploratorní) výzkum – snaha získat první poznatky, orientaci v oblasti, pilotní výzkum; n2) Deskriptivní výzkum – má pouze ambici popsat, neptá se proč a jak, ale pouze jestli; n3) Explanační výzkum – usiluje nejen o popis, ale i o vysvětlení, hlubší pochopení příčin. Základní fáze výzkumu nPre-empirická (před-zkušenostní) – výběr výzkumné oblasti (oblasti zájmu), z níž vzejde problém (literatura, zkušenosti atd.), z problému jsou pak formulovány výzkumné problémy a otázky, které stojí za výběrem technik pro sběru dat nEmpirická (zkušenostní) - samotné provedení výzkumu: sběr dat, jejich analýza a konečné zodpovězení otázek položených v před-empirické fázi nJe „výzkum“ veřejného mínění skutečným výzkumem? Základní vzorce výzkumu 1)Kvantitativní 2)Kvalitativní n nObecně se liší zejména v: §obecných cílech, §logice postupu, §vztahu k sociální realitě, §míře redukce informací, §transformaci informací, §fázích výzkumu §technikách sběru dat, §technikách výběru zkoumaného vzorku. Obecné cíle nCílem kvantitativního výzkumu je testování hypotéz, tj. ověření nebo vyvrácení výroku o vztahu dvou nebo více proměnných, odvozeného z existující teorie n nCílem kvalitativního výzkumu je vytváření nových hypotéz, nového porozumění nebo odkrytí významu málo známého jevu, případně vytváření teorie o něm Logika postupu I. nKvantitativní výzkum od začátku pracuje s většími počty případů, ale ty jsou zákonitě méně podrobně analyzovány; je to vlastně testování hypotéz, je tedy spojen s dedukcí n nKvalitativní výzkum postupuje od detailně zpracovaného konkrétního případu (či několika takových případů), který potom generalizuje, je spojen s indukcí Logika postupu II. nPodstatou dedukce je položení základní myšlenky, hypotézy nebo několika hypotéz, které tvoří teorii a mají formu logického argumentu, který vede k „vydedukování“ závěrů a ty jsou posléze testovány za pomocí sběru dat (experimentů, výzkumu) teorie → hypotéza → data nPodstatou induktivního postupu je pozorování, analýza získaných faktů, srovnání a klasifikace (zatím bez použití hypotéz), nalezení vztahů a pravidelností mezi fakty, vytvoření generalizujících výroků (hypotéz a teorií) a jejich podrobení dalšímu testování data → hypotéza → teorie Redukce informací I. nBěhem výzkumu dochází k různým redukcím informací: n npočtu pozorovaných proměnných npočtu analyzovaných vztahů mezi nimi npopulace na vzorek nčasového kontinua na popis 1 nebo více časových bodů n nČasto případ zejména kvantitativního výzkumu, protože kvalitativní výzkum má nejčastěji podobu dlouhodobého přímého pozorování vedeného v těsné blízkosti zkoumaného jevu Redukce informací II. nPro kvantitativní výzkum jsou charakteristické: 1)Sběr a analýza omezeného rozsahu informací o velkém množství jedinců 2)Menší počet pozorovaných proměnných i menší počet sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými 3)Zobecnění výsledků výzkumu na populaci je většinou velmi snadná a validita tohoto zobecnění je matematicky měřitelná Redukce informací III. nPro kvalitativní výzkum jsou charakteristické: 1)Sběr a analýza velkého množství informací o malém počtu jedinců 2)Důraz na sledování spíše velkého množství proměnných na úkor silné redukce počtu sledovaných jedinců 3)Zobecnění výsledků výzkumu na populaci je velmi obtížná, někdy nemožná Transformace informací nKvantitativní výzkum vyžaduje vysokou standardizaci (tj. transformaci) informací, která výzkumu většinou zajišťuje vysokou reliabilitu (spolehlivost, schopnost opakovaně přinášet stejný výsledek za jinak stejných okolností) ale tato standardizace vede nutně k redukci informací o objektu studia a k následné nižší validitě (měříme skutečně to, co jsme zamýšleli měřit?) nKvalitativní výzkum využívá pouze slabou standardizaci výzkumu, proto má nižší reliabilitu ale naopak vyšší validitu (nevynucuje tolik konkrétní formu odpovědí) Fáze výzkumu nKvantitativní výzkum nTeorie nPracovní hypotézy nKonstrukce vzorku nSběr dat nAnalýza dat n=> nOtestované hypotézy, ověřená nebo zdokonalená teorie nKvalitativní výzkum nSociální problém, námět výzkumu nTerénní výzkum (souběžné a průběžné vytváření vzorku, sběr dat, jejich analýza a interpretace) n=> nNové hypotézy či teorie Techniky sběru dat nKvantitativní výzkum nDotazník nStrukturovaný rozhovor nObsahová analýza médií či jiných veřejných zdrojů n nKvalitativní výzkum nZúčastněné pozorování nNestandardizovaný hloubkový rozhovor nAnalýza osobních dokumentů či jiných textů Základní podstata kvantitativního výzkumu: n nMůže nalézt řešení jen pro problémy, které je možno popsat v termínech vztahu mezi pozorovanými proměnnými. Co je to proměnná? nProměnná je znak, který je jednak symbolickým vyjádřením vlastnosti a jednak svými hodnotami vyjadřuje vlastnosti a vztahy mezi hodnotami nProměnná je empiricky identifikovatelná dimenze pojmu nebo měřitelný pojem , který nabývá dvou nebo více hodnot pro různé jednotky nebo pro různá období n nMusí splňovat tyto podmínky 1)diskriminabilita (rozlišitelnost) – musí nabývat alespoň 2 hodnot 2)úplnost – ke každému stavu vlastnosti existuje hodnota znaku 3)jednoznačnost – dvě různé hodnoty nemohou odpovídat jednomu stavu vlastnosti Typy proměnných nZávisle proměnná je jev, který se výzkumník snaží objasnit, je to to, co bylo něčím zapříčiněno. nNezávisle proměnná je věc, která vysvětluje (částečně) závisle proměnnou. Je to důvod nebo příčina závisle proměnné. nIntervenující proměnná je současně závislá i nezávislá. Jestli je proměnná závislá nebo nezávislá, určíme z kontextu, který zkoumáme. nKauzální směr: nezávisle proměnná® intervenující proměnná®závisle proměnná. Základní typy vztahů mezi 2 proměnnými n nV sociálních vědách pracujeme nejčastěji s komplexními systémy vztahů mezi mnoha proměnnými – ideálně se výzkum zaměří na jeden konkrétní přirozený (tj. navenek relativně uzavřený) systém, aby tuto komplexitu zohlednil Logika zkreslení při analýze sociálních systémů n4 základní způsoby, jak NEZOHLEDNĚNÁ (tj. NEPOZOROVANÁ NEBO NEMĚŘITELNÁ) třetí proměnná může ovlivnit přípravu, průběh, výsledek či interpretaci výzkumu n a)nepravá korelace b)vývojová sekvence c)chybějící střední člen d)dvojí příčina A) chybějící střední člen nKdyž mezi nezávisle proměnnou X a závisle Y existuje ještě proměnná Z, která nebyla v analýze zahrnuta. nJak se to jeví: X®Y. Jak to je: X®Z®Y. nPříklad: Romové mají v ČR ve srovnání s celorepublikovým Φ výrazně nižší vzdělanostní úroveň. (Interpretace: Romové jsou méně inteligentní?) nNavrhněte kvalifikovanější vysvětlení než která se nabízí z laického pohledu! B) nepravá korelace nZkreslení, které vzniká tehdy, když třetí neanalyzovaná proměnná ovlivňuje nějak obě proměnné, které studujeme. nJak se to jeví: X®Y. Jak to je: X¬Z®Y. nPříklad: Tam, kde je víc čápů, se také rodí více dětí (interpretace: čápi nosí děti?). nVysvětlení? ALE: čápi žijí ve venkovských oblastech, kde je současně vyšší porodnost kvůli odlišnému způsobu života C) vývojová sekvence nJe to zkreslení, způsobené faktem, že proměnná X, která ovlivňuje Y, je určována předcházející, ale nepozorovanou proměnnou Z. nJak se to jeví: X®Y. Jak to je: Z®X®Y. nPříklad: vede počítačové hráčství k větší agresivitě? (Interpretace: virtuální násilí vede k tomu skutečnému?) nVysvětlení: Mladí hráči počítačových her často vyrůstají v nefunkčních nebo neúplných rodinách, nebo v jiných podmínkách, které jsou primární příčinou jejich frustrace vybíjené na počítačích a pak i na lidech. n D) dvojí příčina nDvojí příčina znamená, že závisle proměnná Y má dvě příčiny, ale jenom jedna z nich byla zahrnuta do výzkumu. nJak se to jeví: X®Y. Jak to je: X®Y¬Z. nPříklad: Volby mají vyšší účast tehdy, pokud je špatné počasí. (Interpretace: lidé nejedou o víkendu na výlet, ale jdou k urnám.) nALE: volby mají vyšší účast také proto, že jsou voliči velmi nespokojeni se stávající politickou situací. nRozdíl je v tom, že u nepravé korelace jsou neanalyzovanou proměnnou ovlivňovány obě proměnné, X a také Y. Co je to hypotéza nHypotéza je výrokem o existenci, frekvenci nebo intenzitě vztahu mezi dvěma jevy (nebo mezi jevem a jeho podmínkou či příčinou), který je vyvozený z teorie nebo z dostatečného množství empirických dat. nHypotézy jsou ve vědě důležité, protože jsou pracovními nástroji teorie - jsou jejich převedením do formy, v níž mohou být tyto buď potvrzeny, anebo vyvráceny. nPřed samotným výzkumem musí hypotéza ještě projít procesem operacionalizace. n Příklad – jak hypotéza vypadat nemá – „Kromě klasických reklam je spotřebitel čím dál silněji ovlivňován reklamou podprahovou, která je mu podsouvána prostřednictvím seriálů.“ Hypotéza nDefinice: Předběžné tvrzení o vztahu mezi (alespoň dvěma) zkoumanými proměnnými. nMá formu oznamovací věty, příklad: n „Čím vyšší je nespokojenost v organizaci, tím vyšší je fluktuace zaměstnanců.“ n„Osobní měsíční spotřeba finančních zdrojů se liší podle typu domácnosti.“ n n nHypotéza musí být ověřitelná, tj. u všech zahrnutých proměnných musí být jasně určeno, jak se budou měřit*. nV hypotézách se vyhýbáme osobním a kulturním hodnotícím soudům. n n n n nPramen: Surynek, Komárková, Kašparová, 2001 Operacionalizace a indikátor nOperacionalizace je v podstatě procedurou překladu pojmů z teoretického do observačního jazyka. Operacionální definice jsou překlady teoretických pojmů do observačního jazyka. Operacionalizovat termín znamená najít jeho empirické krytí. n nIndikátor reprezentuje studovaný fenomén, neboť (nejen) v sociálních vědách často pozorujeme a měříme nepřímo (teplota – rtuť na teploměru, věk – odpověď v dotazníku na věk). Vzdálenost mezi indikátorem a jevem může být velká – riziko zkreslení je pak značné n Příklad operacionalizace proměnných vlastnost/proměnná znak/ukazatel varianty znaku věk • rok narození • věk v době šetření 1989 22 vzdělání stupeň dosaženého vzdělání 1.ZŠ 2.vyučen/a 3.SŠ s maturitou 4.VŠ ekonomická aktivita; kvalita života solidarita ??? ??? ??? ??? ??? ??? Doporučená literatura nDisman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). nPunch, K.F.: Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha 2008. nSurynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: n Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. nŠanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Slon, Praha 2005. n n n