Environmentální výchova JS 2014/15 PhDr. Jan Činčera, Ph.D., Mgr. et Mgr. Michal Medek Cíle: Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Výstupy: Studenti  Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV;  Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV  Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku. Návaznosti:  Evaluace programů  Interpretace přírodního a kulturního dědictví  Kurz environmentální výchovy (letní škola) Související:  Environmentální komunikace  Ekopsychologie Obsah: 1. Vzájemné seznámení skupiny a vývoj environmentální výchovy – 25. únor Činčera Cíl: studenti v reflexi a v následné online debatě komentují vybrané články klíčové pro vývoj environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru. EV ve světě: Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Problémy nebo konflikty, společnost nebo příroda? „Hungerfordova reforma“ a alternativní proudy: Steve van Matre a Joseph Cornell. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech (severský přístup). Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově na počátku 21. století. Návrat k přírodě jako novodobá alternativa: výchova k ekogramotnosti, místně zakotvené učení. Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21. Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178. Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka. Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education. Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Environmental Education Research, 7, 3, 207-320. Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environmental Education and Communication, 7, 55-65. 2. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy – 11. března Medek Cíle: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy. Seznámí se se směry EV zaměřené na děti předškolního věku. Obsah: 1. zopakování dění na výjezdu + klíčové texty 2. základní poznatky vývojové psychologie (VP) 3. aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem 4. EV pro předškolní věk: a. ukázka VP pro MŠ – Dráček freoňáček + diskuse b. poselství E. Strejčkové (videoprojekce) – nesmělé začátky oboru c. LMŠ – ukázky, ideové základy + zahraniční výzkumy + současná situace v ČR d. otázky a odpovědi (V. Uzel – vedoucí LMŠ Dobroděj) Případové studie:  Lesní školky  Ozónový program Doporučená literatura: Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications. Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage. Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada. Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr. Strejčková, E. et al. (2005) Výzkum odcizování člověka přírodě: Závěrečná zpráva. Projekt VaV. Praha: MŽP, Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál. 3. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování 1– 25. března Činčera Cíl: Studenti porovnají doporučení pro programy určené k rozvíjení zvolených cílových oblastí environmentální výchovy s navštívenými programy středisek ekologické výchovy. Teorie proenvironmentálního chování, cíle environmentální výchovy, doporučené očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu ZV. Vztah k přírodě, environmentální senzitivita. Doporučená literatura: Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno. Ham, S. H. (1992). Environmental interpretation : a practical guide for people with big ideas and small budgets. Colorado: Fulcrum Publishing. Pastorová, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane- vystupy-pro-zakladni-skoly 4. Seznámení s environmentální výchovou. 8.-9. duben Činčera, Medek Cíl: studenti reflektují své zkušenosti s environmentální výchovou, hodnotí, co je zaujalo, co odpovídá jejich konceptu a co nikoliv. Seznámí se s historií environmentální výchovy Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.  Prožitková pedagogika a hry na seznámení a spolupráci skupiny (Činčera)  Diskuse o vybraných článcích (studenti, volitelné)  Výchova o Zemi a Procházky po Zemi jako aktivita na rozvíjení vztahu k přírodě (Činčera)  Globální výchova a simulační hra (Činčera)  Ekotechnologie – výukový program (Medek)  Poznej a chraň + Místně zakotvené učení – exkurze údolím Říčky (Medek)  Globální a rozvojové vzdělávání – simulační hra Fair-trade (Medek)  Řemesla – pečení chleba či jiné rukodělky – (lektora domluví Medek) Případové studie:  Ekotechnologie 5. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování - 21. dubna Činčera Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení navštívených programů středisek ekologické výchovy. Činčera Vztah k místu, ekologické zákonitosti, badatelské dovednosti, environmentální problémy a konflikty, akční kompetence: jaké jsou předpokládané vstupní kompetence žáků, jaké strategie pravděpodobně fungují a ilustrační příklady ověřených programů. Přehled základních principů pro stavbu programu environmentální výchovy. Případové studie:  Strážci Země  Kořeny Doporučená literatura: Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno. Činčera, J. (2007). Práce s hrou. Pro profesionály. Praha: GRADA. Matre, S. (1979). Sunship Earth. An Earth Education Program Getting to Know Your Place in Space. Martinsville: American Camping Association. 6. Environmentální výchova v České republice – 6. května Medek Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Obsah: 1. zakotvení EV ve formálním vzdělání - PT, MOV (stručně) 2. Cíle EVVO dle MŽP 3. Programy EV organizacích dětí a mládeže 4. SEV, DDM aj. – účastníci NSSEV 5. SSEV Pavučina a její metodické materiály pro programy EV 6. Školní projekty EV 7. Ekologické poradenství, dobrovolné nástroje komerční sféry jako příležitost pro EV,environmentální interpretace – základní tematizace Případové studie:  činnosti vybraných SEV – práce s výročními zprávami  ukázka EVP Motýlí den – rozbor a diskuse (= příprava na hodnocení programů)  Putovní tábor do Karpat (Ekoklub Kvíčala)  Ekoškola Doporučená literatura: Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek. 7. Prezentace hodnocených programů – 13. května Cíl: studenti prezentují programy středisek ekologické výchovy, které navštívili v průběhu semestru. Hodnotí jejich silné a slabé stránky. Medek, Činčera Hodnocení studentů Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň jeden bod u každé položky povinné části kurzu. Týmově získané body se započítávají každému členu týmu. Pravidla pro získávání bodů Povinná část kurzu: Samostatně získávané body:  Účast na outdoorovém semináři: 7 bodů  Účast na každé přednášce: 1 bod  Aktivní účast v online diskusi: 0-10 bodů  Hodnocení navštíveného programu: 0-15 bodů Týmově získávané body  Prezentace navštíveného programu 0-3 body Volitelná část kurzu:  Recenze cizojazyčné monografie: 5-10 bodů (podle typu publikace a kvality)  Prezentace vybraného článku 3 body  Průběžná kritická reflexe kurzu 0-5 bodů Hodnocení A 40 bodů a více B 35-39 bodů C 30-34 bodů D 25-29 bodů E 20-24 bodů F méně než 20 bodů