PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVA IPŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVA I RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMRÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍPŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávací cíle vzdělávací oblasti Dítě a svět ● seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu ● vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách ● poznávání jiných kultur ● pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit ● osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy ● rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách ● rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám ● vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMRÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍPŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVA IIPŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVA II PŘEDŠKOLNÍ EVPŘEDŠKOLNÍ EV TEZE EMILKY STREJČKOVÉTEZE EMILKY STREJČKOVÉ ● většinu času žijeme v odpřírodněném prostředí ● děti jsou vychovávány bez kontaktu s reálným přírodním světem ● děti nejsou exponovány přírodním faktorům – počasí, baktériím => tzv. skleníkové děti ● negativní faktory vnitřního prostředí + pokročilá medicína vedou ke zhoršování zdravotního stavu i celého fitness populace ● život ve virtuálním světě vede ke ztrátě schopnosti vnímat potřeby živého světa (péče o živé bytosti (včetně dětí => pokles porodnosti), vnímání normálnosti přírodních dějů a uspořádání) ● izolace od přírodního prostředí doléhá nejvíce na jedince ve stadiu primární socializace PŘEDŠKOLNÍ EVPŘEDŠKOLNÍ EV TEZE EMILKY STREJČKOVÉTEZE EMILKY STREJČKOVÉ ● EV je proto třeba primárně zacílit na malé děti a mladé rodiče (podpora vůle k rodinnému životu) ● maximalizovat kontakt dětí s přírodním světem ● nechat děti vnímat horko, zimu, vůně a příjemné i nepříjemné zážitky, které přírodní svět poskytuje ● nechat děti starat se o živé bytosti – rostliny i zvířata, aby nalezly vztah a cit pro péči ● zaplňovat životní prostor dětí přírodními prvky, přírodními tématy a zejména přírodními materiály ● dávat dětem práci, která dává vědomí hodnoty věcí JOSEPH CORNELL: PRINCIPY DOBRÉHOJOSEPH CORNELL: PRINCIPY DOBRÉHO PRŮVODCE DĚTÍ SVĚTEM PŘÍRODYPRŮVODCE DĚTÍ SVĚTEM PŘÍRODY ● Méně uč a více sdílej. ● Buď vnímavý. ● Okamžitě zaměřuj pozornost dítěte. ● Nejdřív se dívej a prožívej, teprve potom mluv. ● Dělej vše s nadšením. LITERATURA ● Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications. ● Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. ● Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage. ● Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z ● Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr. ● Strejčková, E. et al. (2005) Výzkum odcizování člověka přírodě : Závěrečná zpráva. Projekt VaV. Praha: MŽP, Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.