VÝVOJ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY Jan Činčera, 2014/15 Foto: SustainEd (JAR). Foto: JČ „…Já koukám kdo jak třídí a pak vlastně když tam třeba nemá něco bejt, tak se je snažíme o tom poučit…...No děti maj prostě asi strach že dostanou vynadáno...Tak se nepřiznaj...Nepřiznaj se prostě, nám jde o to je poučit, ale oni prostě asi maji strach nebo,...Ale my je nechceme třeba tady je tejrat , my jim za to nechceme dát trestnej bod, my je chceme prostě jenom poučit o tom, že to nemaj dělat...jenom říct aby to tam nehodili...říct jim kam to patří...“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ „…já jsem vlastně dělal prováděl ty, stavební architekty a to už jsme to prostranství měli hotový tak jsme tam dělali vlastně prohlídku co jsme tam všechno vlastně změnili. Co jsme tam zařídili… třeba že, jsme si tu zahradu, měli před tím takovou škaredou a my jsme jí stihli jako za krátkou dobu prostě takhle jako, že je teďka jako strašně pěkná.“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ Teorie židle a puzzle Lesní škola Harraka (Finsko). Foto JČ MS Office kolekce Čím je environmentální výchova? Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Foto: A. Kočí (Divizna) Smysl Teorie Praxe O, PRO A V PŘÍRODĚ Hlava • Výchova o přírodě (nature study) • Badatelsky orientovaná výuka (BOV) Ruka • Výchova k ochraně přírody (conservation education) Tělo • Outdoorová výchova Srdce • Výchova o Zemi (earth education) • Plynulé učení (J. Cornell) Příroda Problémy Komunita Transfor- mace 1880’ 1960’ 1940’ 1970’ 1930’ „Poznej přírodu“ Lektor řídí proces. Žáci se prožitkem učí, jak funguje příroda. Denní program v lesní škole Harakka (Fin). Foto. JČ 5denní program ve Field study center v Kindroganu (UK). Foto. JČ V BOV žáci vedou vlastní výzkum a tak se učí ekologické koncepty. Příroda Problémy Komunit a Transfor- mace Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. Výchova k ochraně přírody: „Poznej a chraň“ Programy Znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty Odpovědné environmentální chování Ochrana přírody Letní tábor na North Ronaldsay (UK), 1990. Archív: JČ Tradiční pojetí i u nás… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Prázdniny s Brontosaurem, 1992/4/2012., Kurz globální výchovy Archív JČ Outdoorová výchova: příroda jako učebna Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Kurt Hahn – zakladatel hnutí Outward Bound Foto: Wikipedia Outdoorový teambuilding. Foto JČ Osobnostní rozvoj překonáním přírodních výzev Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě Tradice outdooru u nás… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Prázdninová škola Lipnice. Kurz Archa, 1994. Tramping. 1988, Archív JČ Výchova o Zemi jako reforma EV Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Šuplíky, ne nálepky! Programy, ne aktivity! Znalosti nestačí. Steve van Matre Foto: A. Kočí Větrní tanečníci / Procházky po Zemi. Strážci Země. Foto. V. Beňková PROBLÉMY A KONFLIKTY Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Problémy Konflikty 1997 B. B. Jensen: Cílem výchovy není změna chování, ale rozvoj kompetencí. Foto: LinkedIn 80/90..: H. R. Hungerford: Environmentální vědomí nemotivuje k odpovědnému chování Od problému ke konfliktu Den Země 1970 nastartoval zájem o problémy ŽP. Den Země v SEV STŘEVLIK. Foto JČ Deklarace z Tbilisi 1977: cílem EV je formování environmentálního vědomí a chování. Tohle místo, tihle lidé, tahle příroda Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Místo • Interpretace Komunita • Místně zakotvené učení (place-based education) • Výchova k ekogramotnosti (ecoliteracy) 1957 1880’ 1990’ 2000’ Foto: JČ Interpretace je rozhraní mezi místem a návštěvníky Interpretativní program v NP De Hoge Veluwe (NL). Foto :JČ Cedule naučné stezky ve Fuschl am See (Rak). Foto JČ Cílem interpretace není předávat informace, ale provokovat. Široké spektrum interpretativních programů… Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Tematická interpretace chráněného území NS Přirozený les. CHKO Jizerské hory. Foto JČ, 2014 Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Místně zakotvené učení: Co můžeš učit v místě, uč v místě Prezentace závěrečného projektu z programu Kořeny. Foto D. Kavan David Sobel Zdroj: antiochne.edu Propojení školy a komunity Praktické projekty Učení službou (service learning) Fritjof Capra Zdroj: Wikipedia Součást ekologické komunity Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Výchova musí vést k hluboké přeměně… Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Osobnosti člověka Společnosti Vzdělávání pro udržitelný rozvoj 1992 Kritická EV 1970’ Hlubinná ekologie 1970’ Transformativní pedagogika 1990’ Emancipační přístup k EV 2000’ Globální výchova 1970’ Globální rozvojová výchova. Globální snídaně. Foto JČ Kritická reflexe společnosti nebo/a transformace sebe? Wilderness Education. Foto Markéta Dvořáková Prožitkem ke změně paradigmatu Prožitkem k osobnostní proměně. Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace V 90. letech se v ČR rozšířily simulační hry… Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Boj o Horni Doubravu / Rybí břehy, cca 2004, Foto JČ Osobní transformace: hledání živlů v přírodě a v sobě Hora snů. CEA Sluňákov. Foto JČ, 2015 Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) Foto: JČ „ výchova usilující o rovnováhu lidského a ekonomického blahobytu s kulturními tradicemi a respektem pro přírodní zdroje Země” Příroda Problém y Komunit a Transfor -mace DÍKY ZA DNEŠNÍ VÝDRŽ! Jan Činčera, e-mail: honzacincera@gmail.com