užit! zvířat ve výzkumu [ Věda/ B i o e t i k a ] Brát povinnosti vážně: lékařské experimenty, práva zvířat a morální inkoherence* Daniel A. Moros Daniel A. Moros, MD, předkládá zevrubně odůvodněný výklad toho, proč podle jeho názoru přisuzování práv zvířatům trpí morální inkoherencí. Zkoumá jak významné, tak méně významné argumenty, které uvádějí obhájci práv zvířat a utilitáři a podle nichž by se užití zvířat nemělo povolovat. Jeho cílem při zkoumání každého argumentu je ukázat, že mezi zvířaty a lidmi existuje významný morální rozdíl. Dále pak dokazuje, jak inkoherentní jsou argumenty pro tvrzení, že lidé mají ke zvířatům povinnosti, protože zvířata mají práva. V zásadě to znamená, že tato práva požadují odpovídající změnu v lidském chování vůči zvířatům. Pro taková práva nenachází žádný základ. Nicméně nepopírá, že bychom měli být ke zvířatům hodní, jelikož to patří ke ctnostem lidské společnosti. Jeho argumenty poskytují pevnou podporu pro užití zvířat v lékařském výzkumu a při výuce. [ Souhrn vydatele ] * Původní viT/n tAlo knpitoly byln prezentování) v rámci konference o lékařské etice, kterou v dubnu lilii.' |)oiYid.ilii 0,«f(itil\,ki'i Univfti/.l.i li + .ick.i í.ikult.i Mounl SHkiI. od narození do smrti užití zvířat ve výzkumu Moderní medicína je experimentální věda, která vychází z výzkumů prováděných jak na lidech, tak na zvířatech a vyžaduje je. Téměř všichni vědci, lékaři a regulační instituce přijímají morální imperativ, že dříve než se provede výzkum na lidech, musí být patřičné modely použity na zvířatech. Tudíž rozhodování o morálním postavení zvířat, ať již explicitní nebo implicitní, je nevyhnutelné pro všechny, kdo mají co do činění s medicínou. Je typické, že argumenty o morálním postavení zvířat a vhodnosti experimentování s nimi většinou vycházejí z tvrzení o právech nebo užitečnosti. Zastánci práv zvířat zdůrazňují, že rozdíly mezi lidmi a zvířaty nejsou dostatečně významné, aby vyloučily zvířata z morální společnosti, zejména když připouštíme, aby děti a těžce retardované osoby práva měly. Utilitáři, kteří se zabývají zacházením se zvířaty, tvrdí, že zvířata prožívají bolest a potěšení, a tudíž mají své zájmy, a proto jim musí být přiznáno morální postavení. Z těchto filozofických pozic pak vycházejí dvě společenská hnutí -hnutí za práva zvířat a hnutí za blaho zvířat. Ti, kdo dokazují, že zvířata mohou být používána ve výzkumu a ve výuce, mají rovněž tendenci zaujmout buď utilitářské stanovisko, nebo přijmout postoj z hlediska práv. Teoretici morální postavení zvířat jednoduše odmítají a dokazují, že nejsou součástí naší morální komunity. Utilitáři se zaměřují na nezbytnost experimentů na zvířatech při boji s lidskými nemocemi a zdůrazňují hrozící újmu současným a budoucím generacím, které se vyhneme prostřednictvím výzkumu na zvířatech. Morální analýzy nás nevyhnutelně konfrontují s tím, jak by naše chování mělo být ovlivněno naším pohledem na věc. Je jasné, že zastánci práv zvířat spíše chtějí ovlivnit to, co dělají lidé, než soudit nebo měnit chování živočichů. Chtějí, aby lidé přestali jíst zvířata, přestali na nich provádět experimenty, přestali užívat jejich kůži na oblečení. Netvrdí, že lidé jsou povinni cvičit mäsožravce v tom, aby přestali požírat jiná zvířata, aby ochránili býložravce před jejich „přirozenými" lovci. Chci pouze rozebrat argumenty, které tvrdí, že lidé mají vůči zvířatům povinnosti, protože zvířata mají práva. Argumenty za práva zvířat, která nekladou na lidi žádné povinnosti, žádnou změnu našeho chování nevyžadují. Dále pečlivě zpracovávám nesrovnalosti ve tvrzení utilitářů i tvrzení založená na tom, že lidé mají ke zvířatům povinnosti. Abych odhalil nesrovnalosti, zabývám se důsledky pro lidské vztahy, které logicky budou následovat, když povýšíme morální postavení zvířat na srovnatelné s postavením lidských bytostí. V úvahách o morálce vyžadujeme důslednost, je tedy správné poskytnout prostor k vysvětlení lidem, kteří zastávají odlišná a neslučitelná etická stanoviska a jedni stanovují povinnosti zvířatům a druzi svým lidským kolegům. Jakékoli základní princi py, které přijmeme, musejí být použitelné jak v lidské, tak i v nikoli lidské sféře. Tvrdím, ze miiMiiiť oslabit mnoho ze svých základních morálních piedstav o právech, puvinrinslei h ,i .uitoriomil zvn.it, ,i to do tc mny, ze sam koncept si: stane neplod nyní v prípade, ,i|)hl',ii|f li se n,i etiku ,| /i■|iin-/nad<'|nc matom i n tmu, i o i ira potesem /vii.ilum, ni-mamc o nic vi-tsi ponětí, mv kdy/ m |!-diiodus<- pit-il od narozeni do smrti užití zvířat ve výzkum u stavujeme, že zvířata jsou jako lidi. Neznáme žádný způsob, jak různá zvířata porovnávat navzájem nebo srovnávat s lidmi. Například svět je schopen postarat se o mnohem více krys než lidí nebo slonů. Je radost krysy srovnatelná s radostí slona? Pokud ano, na utilitářském základě bychom se měli posunout směrem více krys a myší a méně slonů a lidí. V tomto okamžiku se dostáváme do střetu s obdobnými obtížemi jako v případě silné pozice práv zvířat. Účelem utilitářského kalkulu je nakonec určit správný čin -vlastní povinnost. Jestliže zvířecí radost a bolest jsou srovnatelné s lidskou radostí a bolestí, potom naše povinnosti vůči zvířatům nemizí, když je pouze přestaneme využívat pro náš prospěch jako domácí mazlíčky, dojné krávy atd. Potřebné lidské mládě na nás nemá o nic větší morální nároky než jakékoli jiné bezmocné zvířecí mládě. Když si dobře živená kočka hraje s myší, máme povinnost pomoci myši. A protože máme povinnost maximalizovat zvířecí radost a minimalizovat bolest, měli bychom bojovat s dravci. Když takový závěr odmítneme, odmítáme tím silnou utilitářskou pozici lidských povinností vůči zvířatům. Pokud máme obhájit svou intuici, že je správné opustit silnou pozici povinností vůči zvířatům a vytrvale lpět na utilitářském rámci našich etických úvah, potom buď musíme nařízením jednoduše přikázat, že si ceníme lidí více než zvířat, nebo zamítnout pouhou radost a bolest jako kritické parametry pro naše uti-litářské kalkulace. Posledně jmenovaný přístup vyžaduje modifikovanou verzi utili-tářství, která zdůrazňuje cíle a hodnoty (nezbytně lidské cíle a hodnoty, protože ty nejsou pro zvířecí život charakteristické, aby se vysvětlilo, proč lidé potřebují patřičně zvítězit nad zvířecí bolestí a utrpením. Takové modifikované utilitářství používáme běžně, když jednáme jeden s druhým. Lékaři způsobují bolest, aby dosáhli důležitějších cílů, o nichž možná ani nelze tvrdit, že vytvářejí více radosti. Rodiče přijímají povinnost vést děti ke kázni, ačkoli jim to může připadat nepohodlné a nepříjemné. Zatímco explicitní, konstistentní interpretace tohoto „vytříbenějšího" utilitářství se ukázaly jakonepostižitelné, některé jeho verze jsou zahrnuty v našem chování. Slabá utilitářská pozice vzhledem k povinnostem vůči zvířatům / Dokonce i když odmítneme silnou utilitářskou pozici povinností vůči zvířatům, která staví na roveň lidi a většinu zvířat, stále můžeme vyznávat slabou pozici, která přenáší na lidi významné povinnosti. Slabá utilitářská pozice povinností vůči zvířatům by trvala na tom, že by měla být brána v úvahu, protože zvířata trpí bolestí; netvrdí nic o zvířecí radosti nebo cílech. Bezprostředně pak vyvstanou dva problémy. Za prvé ve skutečnosti nelze přijmout utilitářská východisko bez nějaké představy radosti nebo vytouženého cíle. Protože běžně považujeme za přijatelné způsobovat bolest lidským bytostem pro získání většího nebo kompenzujícího dobra (například léčba může byt bolesti va, atletický závod může způsobit bolest, dodržet termín odevzdání referátu může byt nepříjemné), není zde žádný zřetelný důvod, proč nezpůsobovat bolest zvířatům ve prospěch lidí. Jasná nejsou jenom přesná omezení. Když se naše úvaha omezí pouze na zvířecí bolest, je pak přijatelné skoro veškeré bezbolestné zabíjení zvířat nebo experimentování se zvířaty v anestézii. Jediná otevřená otázka je, jaké množství bolesti je přijatelné. Kromě toho je možná ještě důležitější, že je obtížné pochopit - pokud je bolest zvířete prostředkem k dosažení významného lidského cíle •-•» jak pohlížet na povinnosti vůči zvířatům, dokud není vlastní lidský cíl třeba od začátku chápán jako negativní pro lidi. Proto může existovat důvod ke kritice výzkumníka i v případě experimentování na zvířatech, které působí „zbytečnou bolest", ale v podstato neexistuje žádná skutečná povinnost zasáhnout. Lidská přirozenost proti zvířecí přirozenosti Výše uvedená kritika slabé a silné pozice povinností vůči zvířatům sklouzává po je.-iliu' velké obtíži. Vstup do morálního společenství je založen na určitých chabě oht.ini čených představách o lidské přirozenosti, široce charakterizovaných tím, že maji uctily a cíle - a možný potenciál pro to být racionálními a autonomními bytostmi. Ptilc/i tostněse bez takových konceptů neobejdeme, protože bez nich neexistuje žádny /pn sob, jak své chování vůči bližním usměrňovat. Nicméně je celkem možné, že '..chop nost jednat racionálně a autonomně sdílíme s některými dalšími členy žívocimicIih společenství. Nesrovnalosti uvedené v kritice silné pozice práv zvířat se hodí pou/r na rozšíření práv na všechna zvířata nebo případně na všechny savce. Stáli' niu/i-me diskutovat o jednotlivých případech, například zda máme či nemáme povinnou ti vůči delfínům, velrybám, lidoopům a snad i k dalším zvířatům.7 Laskavost ke zvířatům: je to ctnost? Odmítání práv zvířat neznamená, že by lidé neměli být vůči zvířatům laskaví. Ale po žadavek pro lidské zacházení se zvířaty musí mít kořeny v představě, jak by m- lid.' měli chovat, například že by měli podporovat laskavost a starostlivost, a /e by mHi prokazovat takové vlastnosti (nebo ctnosti) i jeden druhému a příštím generacím Ir zde přímo utilitářský argument vidět v laskavosti vůči zvířatům ctnost, neboť tu po stihuje zvyk ohleduplně se chovat k ostatním lidem. Navíc je téměř jistí-, />: /vii.it.i prožívají bolest a pravděpodobně rovněž prožívají slast. Měli bychom chtít po luln h, aby se chovali tak, aby dávali přednost minimalizaci bolesti, pokud nemalí /(riniy důvod, že to jinak nejde. Nicméně taková ctnost neznamená povinno-,t .1 iiiiim liyt vedena myšlenkou, že bychom vždy měli byl opatrní při omezovaní vy.011-11......... woWy a práv lidí, když obhajujeme zvířata." 7m> od narození do smrti Práva zvířat a lékařská etika Je na místě zeptat se, jak by morální hlediska související s pozicí práv zvířat (zejména se silnou pozicí) fungovala v kontextu lékařské etiky. Zde se zabýváme autonomií pacienta, jeho právy, povinnostmi lékaře a rozsouzením konfliktních povinností. Například rozsah povinnosti lékaře kolísá podle autonomie (do určité míry spjaté s racionalitou) pacienta. Lékař musí nakonec ctít rozhodnutí autonomního jedince, ovšem péče o pacienty se sníženou kompetencí znamená pro lékaře další povinnosti. Přestože moderní bioetika se většinou soustřeďuje na určení a nápravu často příležitostných nerespektování pacientovy autonomie, skutečností zůstává, že paternalistický zásah je někdy povinností. Spojení mezi právem, povinností, racionalitou a autonomií je zásadní. Ačkoli přesná definice těchto koncepcí může být obtížná, některé ústřední významy jsou snadno pochopitelné. Navíc ústřední problém aplikované etiky lze postavit nikoli ve smyslu „kdo je racionální nebo skutečně autonomní?", nýbrž „kdo není?". Autonomii byla přiřčena vysoká hodnota, a proto musíme předpokládat, že lidé ve skutečnosti i autonomně jednají, pokud nemáme pádné důkazy pro to, abychom o tom pochybovali. Zastánce práv zvířat může dokazovat, že chování zvířat vyvolává otázky po racionalitě, a tudíž opatrnost nám diktuje, abychom i na zvířata rozšířili předpoklad autonomie a s tím i všechna práva, která přičítáme osobám. Takovým argumentem však zastánci práv zvířat musejí degradovat představu „racionality" (spolu s představou „práv"), aby vznikla možnost zahrnout zvířata do rámce morální společnosti. Pokud zastánci práv zvířat opouštějí tradiční kritéria autonomie a racionality, nezbývá jim než zápasit s nesrovnalostmi, jako je omlouvání přestupků, jichž se dopustily osoby se sníženou racionalitou (a akceptování zvýšené zodpovědnosti za takové osoby) a současné přiznávání racionality zvířatům. S tím související snaha ustavit práva zvířat, která popisuje aktivista Tom Regan ve své knize z roku 1983, The Case forAnimal Rights, znamená ochudit naši představu o autonomii. V této práci Regan dokazuje, že existují dvě užitečné představy o autonomii. Správně připisuje filozofu Kantovi názor, že „jedinci jsou autonomní, pouze když jsou schopni jednat na základě své vůle, aby tak mohl jednat jakýkoli jedinec v podobném postavení." Regan tvrdí, že je „vysoce nepravděpodobné, aby v kantovském významu bylo nějaké zvíře autonomní. Nicméně Regan nabízí jinou koncepci autonomie. V tomto druhém smyslu „jedinci jsou autonomní, když maji pre-Icrence a schopnost započít jednání s představou, že je uspokojí". Tento názor na autonomii jako explicitně určenou preferenci je však v medicíně nepřijatelný. Když pacient upřednostní léčbu X, ale není informován, je povinností lékaře je) informovat, a ne s ním spolupracovat. Když pacient chce jasné dosáhnout cile Y, ale trvá na léčbo, při jejímž použití by bylo dosažení tohoto cíle nepravdepodobnú nebo nemo/né, jc povinností lékaře objasnit mu problémy a vysvětlit rozhod- užití zvířat ve výzkumu nutí. Lékař si však musí stále uvědomovat požadavek respektovat autonomii, což může v určitém okamžiku vést ke spolupráci bez dalších překážek. Rozlišování mezi i takovými povinnostmi lékaře vyžaduje představu autonomie, která přesahuje pou- hou schopnost indikovat preference. Lidské bytosti mají cíle a často jednají účelově. Je obtížné pochopit, jak ctít lidské cíle (čas od času s odmítnutím stanovených : preferencí) a zároveň oceňovat zvířecí preference, možná i za cenu obětování lidských cílů. Když budeme často chápat cíle jako důležitější než preference, musíme dojít, k závěru, že tvorové, kteří mají cíle a jednají účelově, jsou eticky důležitější než tvorové, které takto charakterizovat nelze. ' POZNÁMKY i 1. Zamítnutí konceptu práv zvířat by se nemělo brát jako odmítnutí hodnot laskavého chování vůči '' zvířatům. To ovšem neznamená, že hodnota laskavého chování vůči zvířatům musí být odvozena l buď jednoduše z utilitářského základu, nebo z efektu prospěšnosti pro lidi, a ne z naplňování morální povinnosti respektovat práva zvířat. { 2. Protože práva zvířat se mohou jasně dostat jedno s druhým do konfliktu, když se jimi zabývame vážně, budeme potřebovat princip pro jejich řazení a ten zřejmě neexistuje. | 3. Souvztažností se zde rozumí teze, že každé právo jedince souvisí s odpovídající povinnosti nejakr- | další osoby. Tudíž právo svobody projevu zakládá povinnost tolerance pro nás pro všechny. Právo i na lékařskou péči znamená, že někdo má povinnost ji poskytovat. 4. Argument schopnosti stát se dospělým člověkem vyřeší problém odlišování lidských děti od ostatních zvířat, ale má další důsledky. Například když je záležitost práv zvířat rozhodována na základě tohoto tvrzení, bude obtížné obhájit potrat (s výjimkou případů, kdy nastanou abnormality centrálního nervového systému, nebo by přežití bylo nepravděpodobné), protože normální plod má jasně potenciál stát se dospělým člověkem. 5. Mohou zde rovněž být rozumné důvody pro omezení tohoto práva, ale tato záležitost není hlavním tématem této kapitoly. 6. S výjimkou některých teoretiků zvířecího blaha bude málo lidí brát vážně tento jednoduchý utilitářský názor. A tak přestože předhození jednoho křesťanského celibátníka (abychom nemuseli uvažovat o budoucích osobách) Ivům přineslo značnou radost tisícům, většina by takový čin nepodporovala jako správný. A i když projekt lékařského výzkumu přinese prospěch tisícům, včetně mnoha pacientů z řad účastníků, většina by si nemyslela, že by bylo správné, aby lékař prováděl takový výzkum, aniž by získal svobodný souhlas pacienta. 7. Lze rovněž tvrdit, že opatrnost může podporovat rozšiřování morální domény dokonce ještě dál. Avšak argumenty založené na opatrnosti musí stvrdit vědecký pohled na zvířecí život. Jostli/i; tudy máme důvod si myslet, že smysl účelu srovnatelného s lidským by bylo nemožné generovat v kontextu krysího mozku, pak by opatrnost stála proti rozšiřování práv na taková stvořeni a omezovala by svobodu lidského jednání vůči nim. 8. Argumenty podporující zachování ohrožených druhů nebo sociální politika zodpovedná vuci životnímu prostředí by neměly být založeny na povinnostech vůči zvířatům, ale spíše na našich povinnostech vůči ostatním lidem a budoucím generacím.