Vzdělávací a výzkumná politika (EVS440) Petr Fiala Předmět Výzkumná a vzdělávací politika seznamuje studenty se základními politickými, sociálními a ekonomickými problémy vzdělávání a výzkumu v současné společnosti. Soustřeďuje se na představení struktur, procesů a výstupů vzdělávací a výzkumné politiky a její klíčové aktéry, na organizaci, řízení a financování školské soustavy, vysokých škol a výzkumných institucí. Pozornost je věnována konceptu společnosti vědění, vazbě mezi individuální a společenskou dimenzí vzdělávání, důsledkům přechodu od elitního, přes masové, až k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání, problémů organizace a řízení výzkumu a jeho evaluace, a také souvislosti mezi hodnocením kvality a financováním vzdělávacích a výzkumných činností a institucí. 1. Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice 23.2. (úvod, popis předmětu a jeho průběhu, charakteristika literatury, rozdělení práce) Literatura: Fiala, Petr; Schubert, Klaus (2000): Moderní analýza politiky. Brno: Barrister&Principal, s. 51-147. 2. Vzdělávání, věda a politika 2.3. Literatura: Veselý, Arnošt (2005): Vzdělávací politika. In Potůček, Martin a kol.: Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 277-309. Petrusek, Miloslav (2007): Společnost vědění. In Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 407-415. 3. Společnost vědění 9.3. 1. písemná práce (skupinová) Literatura: Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, s. 13-61 (kap. 1-4). 4. Řízení, organizace a aktéři školské soustavy 16.3. Literatura: Balík, Stanislav (2010): Školská politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989-2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury s. 505-540. 5. Teorie (ne)vzdělanosti 23. 3. 2. písemná práce (skupinová) Literatura: Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, s. 62-107 (kap. 5-8). 6. Systém terciárního vzdělávání 30.3. Literatura: Prudký, Libor; Pabián, Petr; Šíma, Karel (2010): České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada Publishing. Sarrazin, Thilo (2011): Německo páchá sebevraždu. Praha. Academia, kap. 6 Vzdělání a spravedlnost, s. 167-223. 7. Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost 13.4. Literatura: Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2010): Vysokoškolská a výzkumná politika. In: Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989 -2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 541 -576. Fiala, Petr (2015): Právní úprava vysokoškolského prostředí. In: Šimíček, Vojtěch (ed.): Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, s. 57-68. 8. Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání 20.4. 3. písemná práce (skupinová) 9. Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací 27.4. Aktéři, organizace, hodnocení vědy Literatura: Šima, Karel; Pabián, Petr (2013): Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické nakladatelství. 10. Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí 4.5. 4. písemná práce (individuální) Literatura: Průcha, Jan (2012): Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, s. 67-202. 11. Evropská vzdělávací politika a politika podpory výzkumu a vývoje 11.5. Literatura: Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2006): Evropská vzdělávací politika a zájmy České republiky. In Dočkal, Vít; Fiala, Petr; Kaniok, Petr; Pitrová, Markéta: Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky. Brno: Masarykova univerzita, s. 63 -75. Výuka je založena na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na aktivní individuální a skupinové práci v seminářích. Seminární práce budou zadány na prvním setkání 24. 2. Metody hodnocení: Úspěšné absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70% hodnocení). Předmět je zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení). Při práci ve skupinách budou všichni členové příslušné pracovní skupiny hodnoceni stejným počtem bodů podle kvality předloženého výstupu; rozdělení práce uvnitř skupiny je jejich záležitostí a nebude vyučujícím posuzováno. Ke zpracování referátů a seminární práce je vhodné využít i další literaturu a internetové zdroje. Hodnocení: písemná práce 1 max. 15 b. písemná práce 2 max. 15 b. písemná práce 3 max. 15 b. písemná práce 4 max. 20 b. aktivita (soutěž) max. 5 b. zkouška 15 - 30 b. celkem max. 100 b. Za referáty, seminární práce a další aktivity je nezbytné získat min. 35 b. Posluchači, kteří nedosáhnout této hranice, nemohou absolvovat písemnou zkoušku. V případě písemné zkoušky je nezbytné získat min. 15 bodů. Nižší bodové hodnocení nebude připočítáno k celkovému bodovému zisku a posluchač bude hodnocen stupněm F. Klasifikace: 81 – 100 b.: A, 76 – 80 b.: B, 71 – 75 b.: C, 66 – 70 b.: D, 60 – 65 b.: E