POL354 Kampaně v České republice Přednášející: Mgr. Miloš Gregor (mgregor@fss.muni.cz) konzultační hodiny: středa, 13:00 - 15:00 (místnost 4.68) Výuka: Pondělí, 9.45 - 11.15 Učebna: U42 Anotace: Cílem kurzu Kampaně v České republice je obeznámit studenty se zásadními předvolebními kampaněmi, které v ČR za uplynulá léta proběhly, a zasadit je do kontextu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První se zaměřuje na jednotlivé typy voleb a  s nimi spojené kampaně, druhý se pak věnuje vybraným komunikačním nástrojům a  jejich porozumění. Absolventi kruzu tak získají povědomí nejen o jednotlivých kampaních a jejich tématech, ale také o často užívaných nástrojích. Veškerá požadovaná literatura na celý kurz bude dostupná v knihovně nebo elektronicky ve studijních materiálech v ISu. Typ výuky, požadavky na ukončení předmětu: Výuka bude probíhat formou přednášek a seminářů, které předpokládají aktivní zapojení studentů. Pro úspěšné absolvování kurzu musí studenti splnit následující úkoly: vypracovat a včas odevzdat dvě eseje na předem zadaná témata a zúčastnit se alespoň dvou ze tří seminářů (za každý možno získat 5 bodů). Hodnocenín esejí studenti obdrží prostřednictvím poznámkového bloku v ISu. Témata esejí: 1) Kultura a úroveň politického marketingu v ČR ve srovnání s vybranou další zemí (doporučuje se např. USA, Velká Británie, Francie, Kanada). Rozsah 4 - 5 normostran. Možno získat až 25 bodů. Datum odevzdání do 2. března 2015. 2) Vyvíjí se politický marketing v ČR? Rozsah 3 - 4 normostrany. Možno získat až 20 bodů. Datum odevzdání do 13. dubna 2015. Hodnocení: A 60 - 56 b. B 55 - 51 b. C 50 - 46 b. D 45 - 41 b. E 40 - 36 b. F 35 - 0 b. Osnova: 16. února Úvodní hodina Informace o struktuře kurzu, požadavcích na ukončení a literatuře. 23. února Volby do Poslanecké sněmovny I. Seznámení se s tématy, strategiemi, použitými technikami a komunikačními kanály během kampaní k volbám mezi roky 1992 a 2013 a jejich zasazení do kontextu doby. 2. března Volby do Poslanecké sněmovny II. Pokračování z předešlé hodiny. 9. března Seminář I. - Politická kultura a kultivovanost předvolebních kampaní Diskuze navazující na odevzdání prvního písemného úkolu. 16. března Volby do Evropského parlamentu a krajských a obecních zastupitelstev Témata a souvislosti voleb do Evropského parlamentu v letech 2004 - 2014 a vybrané případové studie voleb do krajských a obecních zastupitelstev. 23. března Přímá volba prezidenta Kampaně před přímou volbou prezidenta v roce 2013. 30. března Čtecí týden 6. dubna Velikonoce 13. dubna Kampaně v okolních zemích Podobnosti a odlišnosti kampaní v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. 20. dubna Seminář II. - Vývoj politického marketingu v ČR Diskuze navazující na odevzdání druhého písemného úkolu. 27. dubna On-line kampaně Představení nejčastěji používaných on-line komunikačních kanálů během kampaní v ČR, případové studie. 4. května Předvolební videa Kritická analýza vybraných předvolebních videí, zejména z voleb do Poslanecké sněmovny. 11. května Seminář III. - Vypracování briefu Cvičné vypracování požadavků a zadání na předvolební kampaň. Literatura: • Balík, S. (a kol.). 2010. Volby do Poslanecké sněmovny 2010. CDK: Brno, str. 39 - 68, 97 - 134. • Balík, S. (a kol.). 2013. Krajské volby 2012. MUNI PRESS: Brno, str. 35 - 92. • Čaloud, D.; Foltýn, T.; Havlík, V.; Matušková, A. (Eds.). 2006. Volby do Poslanecké sněmovny 2006. CDK: Brno, str. 42 - 88. • Gregor, M.; Matušková, A. 2015. Electoral Campaign and Marketing Strategy - A Case Study of the Karel Schwarzenberg Campaign. CJSSBE - to be published. • Havlík, V. (a kol.). 2014. Volby do Poslanecké sněmovny 2013. MPÚ: Brno, str. 55 - 72. • Šedo, J. (a kol.). 2013. České prezidentské volby v roce 2013. CDK: Brno, str. 67 - 114. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.