PST405 výzkum v psychoterapii Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2015 Aktualizováno: 15. 1. 2015 Základní informace Základní charakteristika a cíle předmětu: Určeno pro: studenty navazujícího magisterského oboru Psychoterapeutická studia Kreditová zátěž: 6 kreditů (ECTS) Forma ukončení: zkouška Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Mgr. Zuzana Šilhanová Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. et Ph.D. Cíle předmětu Po absolvování tohoto předmětu by studenti měli být schopni · orientovat se v různých typech výzkumů v psychoterapii, výzkumných designech a nástrojích · vyhledat, zpracovat a kriticky posoudit empirické poznatky v oblasti psychoterapie · shrnout a interpretovat základní empirické poznatky o psychoterapii · propojovat výzkum s praxí, směřovat k výzkumem poučené psychoterapeutické praxi Obsahové a časové rozvržení Předmět bude vyučován ve 4-hodinových blocích jednou za 14 dní. Účast bude zaznamenávána pouze na seminářích. Datum Přednáška Seminář 16.2. Historie a společenský kontext zkoumání psychoterapie. Základní rozdělení výzkumu v psychoterapii. Zkoumání účinku: RCT, naturalistické výzkumné plány, problém kontrolní skupiny. Klinicky signifikantní změna. Nejvýznamnější studie účinku pst. Nástroje zkoumání účinku pst. 2.3. Kumulativní analýza. Výzkumy typu „process-outcome“. Proměnné na straně klienta a terapeuta. Specifické a nespecifické (společné) účinné faktory. Výzkum typu „aptitude-treatment interaction” (ATI). Ukázky konkrétních studií. Nástroje měření procesuálních proměnných. 16.3. Zkoumání psychoterapeutického procesu. Výzkum N=1, případové studie. Testování teorií terapeutické změny. Pragmatické případové studie. Recursive frame analysis. (L. Zatloukal) 30.3. Kvalitativní výzkum v psychoterapii: přístupy v kvalitativním výzkumu, příklady, kvalitativní metaanalýza. Reflexivita v kvalitativním výzkumu. (Z. Šilhanová) 13.4. Výzkum vývoje psychoterapeutů: zkoumání psychoterapeutických výcviků, supervize, volby teoretické orientace, profesního vývoje. Činnost Centra pro výzkum psychoterapie při KPsych FSS. Inspirativní studie I – prezentace. 27.4. Vztah výzkumu a praxe: možnosti využití výzkumu v praxi, některá významná zjištění, problematika empiricky validizovaných terapií. Inspirativní studie II – prezentace. Požadavky na ukončení Předmět je ukončen zkouškou, která má podobu písemného testu. Otázky vycházejí z povinné literatury, případně z prezentací zveřejněných v ISu. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je splnění následujících podmínek: · prezence (je povolena absence max. 1 blok) · prezentace na jednom z posledních dvou seminářů Zadání prezentace: Ve dvojici připravte prezentaci jedné publikované výzkumné studie, kterou považujete za užitečnou si inspirativní pro terapeutickou praxi. Obsah prezentace: stručně představte výzkumnou otázku a design studie, zaměřte se na přínosnost poznatků, zamyslete se ale také nad metodologickými omezeními. Forma: PowerPoint (ev. PDF). Délka: max. 15 min. Prezentaci je nutno vložit do odevzdávárny v ISu. Je nutno čerpat z primárního zdroje. Prezentace musí obsahovat úplný odkaz na zdrojovou publikaci. (Parametry prezentace budou upřesněny na začátku semestru podle počtu přihlášených.) Hodnocení Počet bodů v testu známka 20-19 A 18-17 B 16-15 C 14-13 D 12-11 E 10 a méně F Literatura ke studiu Povinná literatura: Cooper, M. (2008). Essential Research Findings in Counselling and Psychotherapy: The Facts are Friendly. Los Angeles: Sage. Timuľák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. Celková zátěž Četba 251 stran (česky) + 174 stran (anglicky), tvorba prezentace.