Odpovědi[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 1. Teoreticky budou proměnnými všechny (tj. budou ve vymezené skupině nabývat alespoň 2 hodnot) kromě povolání, které by u studentů prezenčního studia mělo být konstantou. Pokud některé z[DEL: :DEL] [INS: :INS] nich budeme měřit/kódovat velmi hrubě (např. lateralita P n. L), může se stát, že budou ve vymezené skupině také konstantami. Když se přidají studenti kombinovaného studia, povolání přestane být konstantou. Nad rámec dichotomie konstanta vs. proměnná můžeme ještě uvažovat o tom, že v[DEL: :DEL] [INS: :INS] uvažované populaci bude značně omezená variabilita některých proměnných, např. rok narození a věk. [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 2. d e i l m [INS: :INS] [DEL: :DEL] Komentář: Všimněte si formulace otázky. Úroveň měření není charakteristikou toho, co měříme, ale toho JAK měříme. Vyjadřuje naše přesvědčení o vztahu mezi hodnotami na škále, na které proměnnou měříme, a podobou(kvalitou/kvantitou) jevu, který měříme. Proto také v[DEL: :DEL] [INS: :INS] odpovědi na otázku, jako je tato, obvykle zahrnujeme i vysvětlení, proč považujeme škálu za nominální (či jinou).[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 3. f g h (letopočty mají nulu stanovenou arbitrárně), n. Zvláštní případ je k, dichotomie mají jen jeden interval, který je sám se sebou totožný. Proto je můžeme považovat za intervalovou škálu. Neuvažujeme o nich však jako o poměrových (byť nula často není arbitrární).[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 4. b c j [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 5. a + všechny výše označené za intervalové, u nichž vznikly nějaké zásadní pochyby ohledně rovnosti intervalů. [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 6. ano[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 7. poměrová[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 8. poměrové (intervalovost zůstane zachována, přibude smysluplná 0 – nulový rozdíl) [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 9. ano, poměrová. [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 10.[DEL: :DEL] [INS: :INS] [DEL: :DEL] id[Stanislav1] gr_level group[Stanislav2] pretest posttest 1 1 1 60 107 ... 5 1 1 115 122 31 1 2 60 90 ... 35 1 2 120 121 6 2 1 65 118 ... 10 2 1 110 122 36 2 2 80 99 ... 40 2 2 120 123 ... 11.1[DEL: :DEL] [INS: :INS] Proměnné jsou všechny charakteristiky kromě oblíbené zmrzliny. Oblíbená zmrzlina je na této populaci konstantní, nazveme ji tedy konstantou. Ano, je to trochu překvapivé, ale je možné, že v[DEL: :DEL] [INS: :INS] dané oblasti je nějaký fenomenální lokální výrobce vanilkové zmrzliny. Proměnná musí ve vymezené populaci nabývat alespoň dvou hodnot. Velmi důležité je zde to „ve vymezené populaci“. Oblíbená zmrzlina by tedy v[DEL: :DEL] [INS: :INS] jiné populaci (lokaci, věku...) velmi pravděpodobně byla také proměnnou![INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.2[DEL: :DEL] [INS: :INS] Smysl má samozřejmě pouze otázka a). Barvu očí je možné měřit pouze na nominální škále. U ordinální škály by mělo smysl klást si otázky a) i b), u intervalové přibude c) a u poměrové by měly smysl všechny otázky. (Zde lze namítnout, že by bylo možné měřit barvu pomocí jí odpovídající vlnové délky světla. V[DEL: :DEL] [INS: :INS] tom případě by se mohlo jednat až o škálu poměrovou. V[DEL: :DEL] [INS: :INS] psychologické praxi se však s[DEL: :DEL] [INS: :INS] tímto měřením pravděpodobně nesetkáme. Navíc hnědá je nespektrální barva, nemá tedy příslušnou vlnovou délku.)[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.3[DEL: :DEL] [INS: :INS] Věk budeme měřit na poměrové škále. Věk dvou dětí je možno porovnávat, je možné zjišťovat rozdíl v[DEL: :DEL] [INS: :INS] jejich věku a dokonce je možné se ptát, kolikrát je jedno starší než druhé. (Škály, u kterých se lze ptát na velikost rozdílu mezi hodnotami, nazýváme metrické. Patří mezi ně intervalové a poměrové.[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.4[DEL: :DEL] [INS: :INS] Známku z[DEL: :DEL] [INS: :INS] chování – na ordinální škále ji měřit můžeme (neboť lze porovnat, která známka je vyšší a která nižší), avšak na intervalové už ne (rozdíl mezi známkou 1 a 2 může být naprosto odlišný od rozdílu mezi známkami 2 a 3, zvláště pak u chování).[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.5[DEL: :DEL] [INS: :INS] Váhu budeme měřit na poměrové škále. Měřit ji na ordinální škále je také možné – změnu na nižší úroveň měření lze provést.[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.6[DEL: :DEL] [INS: :INS] Lateralita. Dichotomická (= alternativní) znamená, že nabývá ve vymezené populaci pouze dvou hodnot. Na nominální škále měříme ještě vesnici a barvu očí – ta by hypoteticky mohla být také dichotomickou, avšak je velice pravděpodobné, že v[DEL: :DEL] [INS: :INS] uvažované populaci (která je širší než náš desetičlenný vzorek) se nachází i další barvy očí. Tedy barva očí může nabývat i další hodnoty, a proto není dichotomickou.[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.7[DEL: :DEL] [INS: :INS] Vesnice a barva očí. Polytomická proměnná znamená, že nabývá více než dvou hodnot ve vymezené populaci, jde tedy o protiklad k[DEL: :DEL] [INS: :INS] dichotomické proměnné.[INS: :INS] [DEL: :DEL] 11.8[DEL: :DEL] [INS: :INS] Spojitá je váha a věk, neboť nejsou omezeny jen na některé dovolené hodnoty, ale mohou nabývat libovolných desetinných hodnot. [INS: :INS] [DEL: :DEL] Komentář: Pozor, nejde o to, jaké hodnoty se v[DEL: :DEL] [INS: :INS] datech vyskytly (těch je vždy konečně mnoho, což je technicky blízko definice diskrétnosti). Ani nejde o to, zda se v[DEL: :DEL] [INS: :INS] datech vyskytují desetinná čísla. Jde o to, zda jsou definovány/smysluplné i hodnoty mezi hodnotami, které se v[DEL: :DEL] [INS: :INS] datech vyskytly. U diskrétních proměnných (jako např. u četnosti výskytu, či hodnotících škál u dotazníkových položek) definovány nejsou. [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 11.9[DEL: :DEL] [INS: :INS] Datová matice obsahuje v[DEL: :DEL] [INS: :INS] každém řádku údaje týkající se jednoho objektu a v[DEL: :DEL] [INS: :INS] každém sloupci obsahuje data pro jednu proměnnou. Za datovou matici ji tedy považovat můžeme. Dalšími úpravami by mohlo být vynechání sloupce s[DEL: :DEL] [INS: :INS] oblíbenou zmrzlinou (který zde není proměnnou) a kódování nečíselných hodnot pomocí čísel, jak je častým zvykem. (Tedy například místo modré barvy očí psát 1 a místo hnědé psát 2. Samozřejmě, v[DEL: :DEL] [INS: :INS] tom případě je nezbytné si poznamenat, co které číslo znamená!)[INS: :INS] [DEL: :DEL] 12.1[INS: :INS] [DEL: :DEL] cislo[Standa Je3] pohlav[Standa Je4] i auto tele[Standa Je5] dige 1 1 1 0 1 2 2 1 9 0 3 1 0 1 9 4 1 1 1 0 5 2 0 1 1 6 2 1 1 1 12.2[DEL: :DEL] [INS: :INS] [DEL: :DEL] cislo pohlavi zarizeni[Standa Je6] 1 1 1 2 1 2 3 1 99 4 2 99 5 2 2 6 2 3 12.3[DEL: :DEL] [INS: :INS] b(cd) f h j l (Ne všechny termíny použité v[DEL: :DEL] [INS: :INS] otázkách existují, či jsou součástí obsahu PSY117.)[INS: :INS] [DEL: :DEL] Komentář: Používání něčeho kódované 0=nepoužívá, 1=používá je proměnnou dichotomickou. Ta je zajímavá tím, že o ním můžeme uvažovat jako ordinální, intervalové i poměrové, podle toho, kde se ve svém uvažování zastavíme. Hodnoty lze podle míry používání něčeho seřadit (bez ohledu na kódování, takže je splněná podmínka pro pořadovou. Interval mezi hodnotami je zde jen jeden. Díky tomu zde nemohou být intervaly různě široké, a tak intervalovosti nestojí nic v[DEL: :DEL] [INS: :INS] cestě. A pokud je nepoužívání kódováno jako 0, pak jde o smysluplnou absolutní nulu – umožňující uvažovat o škále jako poměrové. Takto je dichotomická škála proměnnou, kterou lze popsat jak slovem poměrová, tak kategorická. [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 12.4[DEL: :DEL] [INS: :INS] a f h[INS: :INS] [DEL: :DEL] 12.5[DEL: :DEL] [INS: :INS] Při kódování M=muž a Z=žena: a f h l. Při kódování muž=0, žena=1 viz 12.3. [INS: :INS] [DEL: :DEL] 16.1[INS: :INS] [DEL: :DEL] cislo pohla[Honza7] vi shlednut[Honza8] minpokuta maxpokuta 1 1 0 5000 5000 1 1 1 5000 5000 2 1 0 -9[SJ9] -9 2 1 1 1000 -9 3 2 0 500 1500 3 2 1 500 1500 alternativně (vhodné napři pro párové testy v[DEL: :DEL] [INS: :INS] SPSS, Statistica)[INS: :INS] [DEL: :DEL] cislo pohla[Honza10] vi minpokpre minpokpo maxpokpre maxpokpo 1 1 5000 5000 5000 5000 2 1 -9 1000 -9 -9 3 2 500 500 1500 1500 Komentář: Tento úkol již není tak triviální jako předchozí, protože zahrnuje opakované měření a navíc otevřené otázky, na něž různí respondenti odpovídají různě. Je tedy nutné se nad kódováním zamyslet, aby bylo zachováno co největší množství informace. [INS: :INS] [DEL: :DEL] Je otázka, jak správně definovat a kódovat poslední proměnnou, protože jsme díky ne zcela vhodnému zadání získali rozporné odpovědi – jeden respondent uvedl jednoznačnou výši pokuty, druhý vymezil spodní hranici pokuty a třetí vymezil její spodní i horní hranici. Pokud bychom chtěli zachovat co nejvíce platných hodnot, pak by asi bylo nejlepším řešení zakódovat odpovědi do více proměnných – dolní mez (minpok), horní mez (maxpok). Problém tohoto řešení je však ten, že nevíme, co přesně myslel svou odpovědí první respondent – zda minimální výši pokuty (jak v[DEL: :DEL] [INS: :INS] tabulce předpokládáme), nebo její průměrnou výši, nebo ještě něco jiného. Jestliže bychom tedy chtěli být precizní, bylo by lepší chápat jeho odpovědi jako chybějící (i když jako jediný odpověděl tak, jak jsme pravděpodobně předpokládali – tedy uvedením jednoho konkrétního čísla). Poučení: při formulaci otázek v[DEL: :DEL] [INS: :INS] dotaznících je třeba být nanejvýš opatrný a přesný, protože jinak si nemůžeme být jisti, jak si je respondenti vyloží a na co vlastně odpovídají. Takto získaná data mohou být bezcenná, nebo nás přinejmenším připravit o informace od řady cenných respondentů.[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 16.2[DEL: :DEL] [INS: :INS] d e g[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 16.3[DEL: :DEL] [INS: :INS] b(cd) f h j l [INS: :INS] [DEL: :DEL] 18.[DEL: :DEL] [INS: :INS] poměrová[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 19.[DEL: :DEL] [INS: :INS] intervalová (porovnáváme dva intervaly pětibodový a šestibodový a jejich srovnání je podmíněno existencí jednotky, což je vlastností intervalové škály). Na poměrové škále bychom toto srovnání mohli učinit v[DEL: :DEL] [INS: :INS] jediné situaci, a to tehdy, kdyby výchozí hodnota Petra i Pavla v[DEL: :DEL] [INS: :INS] prvním měření byla stejná.[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 21.[DEL: :DEL] [INS: :INS] ano (nelze mít částečné partnery, snad jen s[DEL: :DEL] [INS: :INS] výjimkou Hannibala Lectera), poměrová[INS: :INS] [DEL: :DEL] 22.1[DEL: :DEL] [INS: :INS] napríklad jedno z[DEL: :DEL] [INS: :INS] riešení môže byť:[INS: :INS] [DEL: :DEL] ro rodina [DEL: Délka vztahu :DEL] [INS: delka_vz :INS] [DEL: Manželka :DEL] [DEL: data :DEL] [INS: z :INS] [INS: _ :INS] [INS: data :INS] [DEL: Manželka místa :DEL] [INS: z :INS] [INS: _ :INS] [INS: mist :INS] [INS: a :INS] [DEL: Manžel data :DEL] [INS: m_data :INS] [DEL: Manžel místa :DEL] [INS: m_mista :INS] 1 4 9 12 3 6 2 5 7 9 2 9 3 8 7 3 8 12 4 11 6 6 7 11 5 14 8 4 6 6 6 18 11 8 4 10 Je možné dáta zapísať aj vo forme: ID, rodina, pohlavie, dátumy, miesta[INS: :INS] [DEL: :DEL] 22.2[DEL: :DEL] [INS: :INS] d, f, g[INS: :INS] [DEL: :DEL] 23[INS: :INS] [DEL: :DEL] ID skupina pohlavi[DEL: e :DEL] [DEL: Potřeba kognície :DEL] [INS: p_kog :INS] [DEL: Postoj k hrám :DEL] [INS: pos_hry :INS] [DEL: Hranie hier :DEL] [INS: hrani1 :INS] [DEL: (h/týždeň) :DEL] [INS: Hrani2 :INS] [DEL: Hran :DEL] 1 1 1[L11] … pořád[L12] [INS: -999 :INS] 2 1 2 7 [INS: 7 :INS] 3 1 2 nehraji [INS: 0 :INS] 4 1 1 15 [INS: 15 :INS] …. 10 2 2 5-15, to je různé [INS: -999 :INS] … 24[INS: :INS] [DEL: :DEL] a)[DEL: :DEL] [INS: :INS] ordinálna[INS: :INS] [DEL: :DEL] b) nominálna c) intervalová d)[DEL: :DEL] [INS: :INS] ordinálna (pretože je možné povedať, že vyššie skóre je lepšie ako nižšie skóre, a nie je tu garantované, že rozdiely medzi napr. 2 a 3 reprezentujú rovnaký rozdiel vedomostí ako rozdiely medzi 3 a 4)[INS: :INS] [DEL: :DEL] e)[DEL: :DEL] [INS: :INS] nominálna[INS: :INS] [DEL: :DEL] 25[INS: :INS] [DEL: :DEL] nominálna poradová intervalová pomerová diskrétna spojitá Počet televízorov v[DEL: :DEL] [INS: :INS] domácnostiach x x Výška dvadsaťročných mužov x x Typy áut predávaných v[DEL: :DEL] [INS: :INS] autobazároch x x Umiestnenie tenistov v[DEL: :DEL] [INS: :INS] ATP[L13] x x x x Vierovyznanie obyvateľov Košíc x x Reakčný čas na svetelný podnet x x Preferované spôsoby trávenia víkendu x x Počet bodov získaných v[DEL: :DEL] [INS: :INS] teste x x Školská známka x x 26[L14] .1[INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: Číslo ( :DEL] ID[DEL: ) :DEL] [DEL: Film 1 ( :DEL] F1[DEL: ) :DEL] [DEL: variant :DEL] [INS: otazka :INS] F[DEL: ilm1 :DEL] [INS: 1 :INS] [DEL: :DEL] [DEL: Odhad rýchlosti :DEL] [INS: odhad :INS] [INS: F2otazka :INS] [DEL: Film 2 (F2) :DEL] [DEL: variant :DEL] [INS: F2odhad :INS] [DEL: Film2 :DEL] [DEL: Odhad rýchlosti :DEL] 1 1 1 2 1 2 3 2 5 5 3 5 5 6 4 4 6 [INS: 99 :INS] 4 3 5 2 2 3 2 6 3 3 2 [DEL: 4 :DEL] [INS: 99 :INS] … 60 4 5 2 5 26.2[DEL: :DEL] [INS: :INS] [INS: Kvůli poslední kategorii :INS] [INS: a, e, k :INS] [INS: . Kdybychom ji ignorovali, pak :INS] [INS: :INS] [DEL: d :DEL] [INS: b :INS] , e, [DEL: j :DEL] [INS: h, k :INS] [INS: . :INS] [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: 26.3 ordinálna by bola vtedy, pokiaľ by jednotlivé intervaly v :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: odpovediach neboli rovnaké. V :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: podstate sa nám takto prezentované hodnoty premennej môžu zdať ako ordinálne, ale pri tejto premennej sú intervaly rovnako veľké, a preto ju môžeme považovať za pomerovú (a vždy je lepšie mať premennú „vyšieho“ typu, nakoľko je potom možné použiť „lepšie“ štatistické ukazovatele, či testy, ktoré nie sú tak robustné). :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 27 …premeníme ich tak, že si zoradíme všetky hodnoty od najnižšej po najvyšiu a priradíme im hodnoty od 1 po….[INS: :INS] [INS: :INS] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] 28 [INS: :INS] [DEL: :DEL] ID skupina testdopo testodpo 1 1 2 2 3 3 4 1 5 2 … 29[INS: :INS] [DEL: :DEL] nominálna poradová intervalová pomerová Je známe poradie hodnôt x x x Je možné kvantifikovať rozdiely medzi každou hodnotou x x Je možné pričítať a odčítať hodnoty x x Je možné násobiť a deliť hodnoty x Je možné určiť početnosti či frekvencie x x x x Má „pravú nulu“ x 30[INS: :INS] [DEL: :DEL] ID pohlavie[L15] vek skusenost[L16] rola[L17] skóre 1 1 25 1 1 17 2 1 22 1 1 13 3 1 45 2 3 25 4 1 43 2 4 21 5 1 [INS: -99 :INS] 2 3 22 6 1 40 2 2 23 … 12 2 22 1 1 16 30.1 Je to možné a to v[DEL: :DEL] [INS: :INS] tom prípade, ak si povieme, že byť neverný je viac jako byť po[INS: d :INS] vedený a menej jako byť neverný aj podvedený. [INS: :INS] [DEL: :DEL] ________________________________ [Stanislav1]=“student“ [Stanislav2]1=experimentální; 2=kontrolní [Standa Je3]dotazníky očíslované zleva doprava a dolů [Standa Je4]1 – muž, 2 - žena [Standa Je5]1 zaškrtnuto, 0 nezaškrtnuto, 9 špatná odpověď [Standa Je6]1=auto, 2=tele, 3=dige, 99 -špatná [Honza7]1 – muž 2 - žena [Honza8]0 – před filmem 1 – po filmu [SJ9]Je-li přípustné široké rozpětí hodnot, volíme někdy negativní kódy pro chybějící nebo špatné odpovědi. [Honza10]1 – muž 2 - žena [L11]1-muž; 2-žena [L12]I keď sa tu študentka pýtala respondentov na počet hodín, získala aj iné odpovede jako „čísla“. Do dátovej matice je však potřebné zapísať čísla a je na výskumníkovi samotnom aké zmysluplné hodnoty zapíše do dátovej matice. Pre niekoho vyjadrenie „pořád“ môže znamenať, že respondent trávi 24 hodín denne pri hraní hier na počítači, iný výskumník može zo dňa odpočítať približný čas potrebný na spánok a na prácu a iné…. Pri odpovedi „nehraji“ je to jasné, tam by sme dali 0 napríklad a pri rozpätí 5-15 by bolo objektívne nájsť priemer medzi týmito dvomi hodnotami Hrani2 tak ukazuje jedno možnou podobu nakódování této proměnné. [L13]V tomto prípade nie je upresnené, na čo sa pýtame, a tak odpoveď môže byť dvojaká; ak by sme sa pýtali na poradie tenistov v ATP, od 1 do 100 potom by odpoveď bola ordinálna a diskrétna…ak by sme však brali body jednotlivých hráčov, potom by išlo o pomerovú a spojitú [L14]Dôležité je uvedomiť si že každý učastník pozeral dva filmy a pri každom filme mohla byť inak položená otázka Jednotlivé hodnoty zapísané v dátovej matici potom predstavujú kódy, ktoré mohli byť pridelené, v prvom rade inštrukcia mala podobu 6 možných položených otázok a odhad rýchlosti bol tiež v 6 možných variantoch (netreba zabúdať aj na možnosť nedokážem sa vyjadriť. Tu záleží od výzkumníka ako si to označí, buď nechá prázdnu bunku, alebo si tam napíše číslo 999, ako missing value [L15]Muž: 1 Žena: 2 [L16]Nemá skúsenosť-1 Má skúsenosť – 2 (tu je to jedno, aké čísla sa im priradia, aj kde by to bolo 25 a 39, je to nominálna premenná) [L17]Nemá skúsenosť, v žiadnej roli – 1 Podvedený – 2 Neverný – 3 Aj neverný aj povedený - 4