PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie 12/5/2015 Mgr.Táňa Sedláková Stáří a stárnutí Co nás dnes čeká? PSY260 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? Co pro nás stáří a stárnutí znamená? II. Proč je důležité rozvíjet poznání gero-psychologie? III. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie a) Proměny prarodičovství – výzkum b) Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory – praxe IV. Odborné časopisy V. Inspirace - filmy a literatura VI. Zajímavé odkazy Danielle - https://vimeo.com/74033442 2/20 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 Cvičení po ránu Položte bílý papír před sebe tak, aby jeho delší strana byla rovnoběžná s tabulí. Udělejte přibližně ve středu papíru horizontální čáru z jedné strany na druhou. Poté papír přeložte na polovinu. Místo, kde se vaše čára protíná s předělem, označte číslem 50 (věk). Představte si, že vaše čára je životní cestou nebo životním cyklem člověka. Poté na čáře zaznačte odpovědi na následující otázky. 3/20 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 • Kolik vám je let? • Kolika let byste se chtěl/a dožít? • Jaký je v ČR průměrný věk dožití? • Jaký věk je v ČR stanoven jako formální odchod do důchodu? • Pokuste se odhadnout, kdy se podle Vás žena začíná cítit „stará“? Kdy se muž začíná cítit „starý“? • Vyberte jednoho se svých prarodičů a odpovězte na otázky: Kolik mu/jí je let? Na kolik si myslíte, že se cítí? • Dobrovolná úloha pro náročné - Kolik let je Karlu Gottovi? 4/20 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 5/20 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 Shrnutí úlohy • Neděje na dožití narůstá. Stáří je delším a různorodějším vývojovým obdobím, co se promítá i do teorií life-spanu (vývojová úloha adaptace na důchod (Havingurst, 1954)). • Potřeba rozlišovat mezi chronologickým, biologickým, sociálním a psychologickým věkem. • Koncepty „lepšího“ stárnutí jsou reakcemi na omezené biologické definice stáří jako a apriorního úpadku, závislosti, biologické deteriorace a institucionalizace: • produktivní stárnutí (Bass, Caro, 2001) • úspěšné stárnutí (Baltes, Baltes, 1990, Crosnoe, Elder, 2002) • pozitivní stárnutí (Gergen, Gergen, 2002) • zdravé stárnutí (WHO, 2013) • aktivní stárnutí (Walker, 2000) • O stáří obvykle uvažujeme jako o období 60+, což znamená, že jde častokrát o období trvající 20, 30, někdy dokonce 40 let (v roku 2013 se sto let dožilo 731 obyvatelů ČR). Kým o novorozenci a čtyřicetiletém člověku bychom přirozeně nikdy neuvažovali jako o členech stejné sociální skupiny, v případě starších lidí se to děje běžně. Stárnutí však v posledních letech přecházejí procesy diverzifikace a individualizace, a proto je nutné fenomény týkající se vývojového období staří promýšlet citlivěji a pozorněji. 6/20 II. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 . dlouhověkost living longer vs. living better? . stoupající počet lidí v pozdějších fázích vývoje hrozba a panika vs. společenský úspěch? . důraz na mládí, růst a výkon adorace mládí vs. boj proti stárnutí? . stereotypizace a diskriminace seniorů starší lidi jako naše „břímě“ vs. rozšířený ageismus jako „břímě“ pro život starších lidí? 7/20 II. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 • Ageism towards older people: https://www.youtube.com/watch?v=MqhEEAgyKZk „...sdílená přesvědčení o kvalitativní nerovnosti jednotlivých fází lidského životního cyklu, manifestovaná skrze procesy systematické, symbolické nebo reálné stereotypizace a diskriminace osob a skupin na základě jejich chronologického věku a/nebo na jejich příslušnosti k určité kohortě/ generaci.“ (Vidovićová, 2008, s. 113) 8/20 Zatímco se budete dívat na video, zapište jakékoli otázky, komentáře nebo nápady, které Vás napadnou. Přemýšlejte přitom nad tím, jaké jsou možné úrovně, projevy, zdroje a příklady ageismu. II. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 Příklad stereotypizace • „Přemluv bábu“ (2010) • Martha Issová, Jirka Mádl • https://www.youtube.com/watch?v=MLfFhdcXJhA • „Přemluv Marthu a Jirku“(2012) Příklad diskriminace • Šmejdi (2013) • Sylvie Dymáková • https://www.youtube.com/watch?v=Zm8E-V3X2Bg 8/20 III. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 Auto-ageismus • Co je zajímavé na ageismu z psychologického hlediska? Cílem není skupina, jak je to třeba u rasismu, sexismu nebo xenofobie, nýbrž přirozené vývojové období (každého) člověka. • Jaká rizika může podle vás auto-ageismus představovat pro člověka a jeho individuální vývoj? • Příklad studie Levy, B. R., Slade, M. D., Kunkel, S. R., Kasl, S. V. (2002). Longevity increased by positive self-perceptions of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 261-70) „In Levy's longitudinal study of 660 people 50 years and older, those with more positive selfperceptions of aging lived 7.5 years longer than those with negative self-perceptions of aging.“ (Levy et al., 2002) 10/20 III. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 • Co můžeme dělat, abychom ageismus ve vztazích redukovali? • Odpověď Americké psychologické asociace: • http://www.apa.org/monitor/may03/fighting.aspx • Odpověď pražské Elpidy: • https://www.youtube.com/watch?v=PKdz_5fvfko • Odpověď sociálních a humanitních věd (?) . gerontologické disciplíny. Geropsychologie Sociologie věku a stárnutí Sociální práce Sociální gerontologie (Birren, Butler) Narativní gerontologie (Randall, Keynot) Kulturní gerontologie (Gilleard, Higgs) ... 11/20 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 Proměny prarodičovské role – výzkum Utvořte menší skupinky a diskutujte v nich o nadcházejících třech otázkách týkajících se prarodičovství. Dělejte si poznámky; bude následovat širší diskuze o společných odpovědích. 12/20 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 Proměny prarodičovské role – výzkum • Jaké okolnosti mají podle cás vliv na proměnu současné role prarodičů? • Zkuste popsat, jakou podobu mohou v současnosti nabývat vztahy mezi vnuky a prarodiči. • Frekvence kontaktu (strukturálně-vztahový komponent) • Participace na aktivitách (behaviorálně-interaktivní komponent) • Závazek (socio-kognitivní komponent) • Jaké jiné sociální a rodinné role formují kontext, v němž staří lidé v současnosti naplňují roli babičky nebo dědy? 13/20 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory • Pražská nezisková organizace Život90 • Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory • Dobrovolníci – „aktivní“ senioři • „Osamělí“ senioři • Koordinátorka projektu • Psycholožka • Představení paní Anny (76) a pana Jana (90) 14/20 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory Utvořte podobně jako v předcházející úloze menší skupinky a pokuste se navrhnout proškolení dobrovolníků v programu přátelských návštěv. Na co by měli být aktivnější senioři, kteří budou osamělé seniory v jejich domácnostech pravidelně navštěvovat, z psychologického hlediska připraveni? Co byste jim jako psychologové na školení rádi předali? S jakým poznáním by měli dobrovolníci ze školení odejít? Vaše postřehy budeme následně diskutovat společně. 15/20 V. Odborné časopisy PSY260 • Journal of Applied Developmental Psychology • Psychology and Ageing • Journals of Gerontology – Series B Psychological Sciences and Social Sciences • Journal of Ageing Studies • Journal of Aging and Identity • International Journal of Ageing and Later Life • International Journal of Aging and Human Development • Journal of Intergenerational Relationships, • Ageing and Society • ... • Positive Ageing Newsletter • Human Values in Aging Newsletter 16/20 VI. Inspirace – filmy PSY260 • Amor (2012) – neformální domácí péče o člověka s DAT • https://www.youtube.com/watch?v=F7D-Y3T0XFA • Co kdybychom žili společně? (2011) – osamělost seniorů, stárnout doma, stárnout v instituci nebo stárnout společně? • https://www.youtube.com/watch?v=NQJlnw-NXus • Staletý stařík, který vylezl z okna a zmizel (2013) – komediální ztvárnění života stoletého staříka • https://www.youtube.com/watch?v=_8MW_xRyEPM • Všechno je možné (2013) – starší (stereotypy rozrušující) žena stopující po celém světe s nevysokým polských důchodem • https://www.youtube.com/watch?v=Fm290fg5H1s • Šmejdi (2013) - pozadí předváděcích akcí pro seniory – skrytými kamerami zachycená manipulace, nátlak, ponižování a agrese • https://www.youtube.com/watch?v=emlvB2NT_bc • … 17/20 VI. Inspirace – literatura a divadlo PSY260 • Iris Murdoch – A Memoir of Iris Murdoch (1998) • Philip Roth –Everyman (2007) • Paul Auster – Winter Diary (2013) • Laco Kerata – Ešte som tu a zostanem (2014) • Bohumila Grogerová – Rukopis (2008) • Skomsvold Kjersti - Čím jdu rychleji, tím jsem menší (2012) • Divadlo: Šest miliard sluncí (Kabinet múz): • https://www.youtube.com/watch?v=8tQ_fSRsM4A 18/20 VII. Zajímavé odkazy na závěr PSY260 • Naše FB stránka: • Ageism: Je věk jenom číslo? • Interdisciplinární předmět: SOC570 Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze • Pokud Vás bude cokoli v této oblasti zajímat: • doc. Lacinová anebo místnost č. 3.45 • 15/5 – DL odevzdání přípravy na zkoušku Ďakujem za pozornosť. Táňa Sedláková: t.sedlakova@gmail.com 19/20 VII. Použitá literatura PSY260 • Baltes, P. B., Baltes, M. M. (1990). Successful Aging: Perspectives from the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press. • Bass, S. A., Caro, F. G. (2001). Productive Ageing: A conceptual framework. In N. MorrowHowell, J. Hunterlong, M., Sharraden (eds.), Productive Ageing: Concepts and Challenges (S. 37-78). London: The John Hopkins University Press. • Crosnoe, R., Elder, G. H. (2002). Successful adaptation to the later years: A life course approach to aging. Social Psychology Quarterly, 66(4), 39-328. • Gergen, K. J., Gergen, M. (2002). Positive ageing: Reconstructing the life course. In J. F. Gubrium, J. A. Hostein, Ways of ageing. S. 203-223. Malden: Blackwell Publishing. • Havighurst, R. (1954). Flexibility and the social roles of the retired. American Journal of Sociology, 59(4), 309-311. • Havinghurst, R., Neugarten, B. L., Tobin, S. (1964). Disengagement and Patterns of Aging. Journal of Gerontology, 4. • Levy, B. R., Slade, M. D., Kunkel, S. R., Kasl, S. V. (2002). Longevity increased by positive selfperceptions of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 261-70) • Vidovićová, L. (2008). Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovi univerzity. • Walker, A. (2002). A strategy for Active Ageing. International Social Security Review, 55, 121- 138. • WHO (2013). Strategy and action plan for healthy ageing in Europe. 20/20