PSYCHODIAGNOSTIKA DĚTÍ, MLÁDEŽE A RODINY PSY403 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2015 V PSYCHODIAGNOSTIKA DĚTÍ, MLÁDEŽE A RODINY Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru. Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnocení dítěte, volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostického nálezu. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž dokáže identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie. Garant kurzu: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Vyučující: Mgr. Ondřej Bouša e-mail: bousa@mail.muni.cz Mgr. Hynek Cígler e-mail: hynek.cigler@mail.muni.cz Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Mgr. Veronika Hanáčková e-mail: 361844@mail.muni.cz Mgr. Kristína Kicková e-mail: 416519@mail.muni.cz Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Mgr. Barbora Nohavicová e-mail: 420076@mail.muni.cz PhDr. Daniela Sobotková, CSc. Mgr. Jan Širůček, Ph.D. e-mail: 13410@mail.muni.cz Mgr. Daniel Žahour e-mail: 75621@mail.muni.cz Obsahové a časové rozvržení kurzu u Přednáška (dále P) se koná vždy v sudé pondělí 13:30 – 15:00 v posluchárně P21 (první přednáška 16. 2. 2015) Semináře (dále S) jsou dělené na dvě skupiny (do seminárních skupin je nutné se přihlásit nejpozději do 22.2.2015: SA každé liché pondělí 13:30-15:00 v učebně P21 (první seminář 23.2.2015) SB každé liché pondělí 15:15-16:45 v učebně P21 (první seminář 23.2.2015) Do seminárních skupin se přihlašujte v ISu do 22.2.2015. PŘEDNÁŠKY 16. 2. P1 O. Bouša Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz) 2. 3. P2 I. Čermák Rozhovor a pozorování 16.3. P3 D. Sobotková Diagnostika raného vývoje (raný vztah matka-dítě, poruchy regulace) 30.3. P4 I. Čermák Projektivní metody 13.4. P5 J. Širůček Diagnostika inteligence a rozumových schopností 27.4. P6 D. Žahour Specifika diagnostiky dětí se smyslovým postižením 11.5. P7 Z. Masopustová Specifické syndromy a symptomy – ADHD, PAS, úzkostnost, depresivita SEMINÁŘE 23.2. S1A, S1B Z. Masopustová, V. Hanáčková, K. Kicková Základní postupy a principy v diagnostice dětí; etické aspekty diagnostiky 9.3. S2A, S2B H. Cígler, Z. Masopustová zadání závěrečné seminární práce – administrace metody TEKO 23.3. S3A, S3B Z. Masopustová, V. Hanáčková, K. Kicková Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje 20.4. S4A, S4B Z. Masopustová Předškolní věk – diagnostika řečových schopností 4.5. S5A, S5B B. Nohavicová Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností Požadavky pro získání zápočtu Účast na přednáškách Ačkoliv podle stávajícího Studijního řádu MU není účast na přednáškách povinná, pro zdárné zvládnutí témat PSY403 a pro dobrou přípravu na ústní zkoušku je účast na přednáškách velmi důležitá. Témata probíraná na přednáškách jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na závěrečnou zkoušku. tu Literatura Základní texty: Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Nakladatelství Karolinum. Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. + studijní materiály v IS a seznamy povinné literatury k jednotlivým tématům V IS budou v průběhu semestru postupně zveřejňovány seznamy povinné literatury k jednotlivým tématům. Do studijních materiálů kurzu PSY403 v IS budou v průběhu semestru vkládány i články, prezentace z výuky či další materiály, které vyučující dané přednášky či daného semináře považuje za základní zdroje k pochopení vyučovaného tématu. Všechny tyto materiály jsou nedílnou součástí přípravy studentů PSY403 k závěrečné zkoušce. žadavky pro získání zápočtu Účast na seminářích Aktivní účast na seminářích je podmínkou k získání zápočtu. Povolena je jedna neúčast. ožadavky pro získání zápočtu Udělování výjimek, žádosti o uznání předmětu Jakékoli výjimky či specifické nároky (např. individuální studijní plán studenta se specifickými nároky apod.) a žádosti o uznání předmětu je nutné řešit s kontaktní osobou a garantem kurzu na počátku semestru, nejpozději do 2. 3. 2015. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat v odůvodněných případech pouze: - na základě oficiální omluvenky v ISu - v případě náhle vzniklých a nepředvídatelných vážných zdravotních nebo rodinných problémů, které ovlivňují průběh studia kurzu (například včasné odevzdání seminární práce, účast na termínu zkoušky), je možné žádat o výjimku pouze v případě včasného oznámení (tzn. v době vzniku problému, ne v době konání zkoušky, odevzdání seminární práce apod.) kontaktní osobě nebo garantovi kurzu – udělení výjimky v těchto případech není vymahatelné Požadavky pro získání zápočtu Požadavky pro získání zápočtu Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích zapsané seminární skupiny (povolena je maximálně jedna absence) a za získání alespoň minimálního počtu bodů za (včas odevzdanou) seminární práci. Seminární práce Zadání seminární práce: Studenti musí v průběhu semestru provést psychologické vyšetření dítěte pomocí metody TEKO, administraci metody doplnit o relevantní doplňkové údaje a metody (anamnézu, rozhovor, pozorování), vyšetření dítěte vyhodnotit a sepsat diagnostický nález. Podrobné zadání práce bude sděleno na semináři S2. Ve studijních materiálech kurzu bude umístěn informovaný souhlas pro zákonné zástupce vyšetřovaného dítěte. Ke zpracování nálezu využijte doporučení uvedená v knihách: Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. Odevzdání seminární práce: Seminární práci je nutné odevzdat nejpozději do 4.5.2015 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty). Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Seminární práce v odevzdávárně PSY403. Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word. Hodnocení seminární práce: Hodnocena bude kvalita a obsah zpracovaného diagnostického nálezu dle kritérií. Hodnocena bude i schopnost studenta vybrat z doporučené literatury kritéria vhodná pro cíl jeho vyšetření a správně je aplikovat. Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. Bodové hodnocení: A: 20-19 B: 18-17 C: 16-15 D: 14-13 E: 12-11 F: 10 a méně Vrácení seminární práce: Seminární práce může být vrácena v případě, že celkový součet bodů nedosáhne požadovaného minima, či v případě, že nedodržíte kterýkoli ze základních pokynů k psaní seminární práce (viz výše). Seminární práci lze přepracovat pouze jednou. Oprava seminární práce: Pokud bude studentovi text vrácen k přepracování, je nezbytné, aby text přepracoval nejen s ohledem na přímo zmíněné komentáře, ale i s ohledem na dosažené body. Ve slovním hodnocení lze obvykle postihnout jen některé (obvykle ty nejvýraznější) nedostatky či kvality práce, předpokládá se proto, že student je schopen si tyto komentáře „generalizovat“ a propojit je s požadavky uvedenými v sylabu. Přepracované práce odevzdejte nejpozději 4 dny před termínem zkoušky, na který jste přihlášeni, do Odevzdávány Přepracované seminární práce PSY403. Z celkového hodnocení přepracované práce se automaticky odečítá 5 bodů jako sankce za předchozí nezdařený pokus. Ukončení kurzu Kurz je ukončen závěrečnou ústní zkouškou. Ke zkoušce je možné přistoupit až po získání zápočtu. Okruhy témat ke zkoušce budou vloženy do IS nejpozději do 31.3.2015. Bodové hodnocení ústní zkoušky: A: 20 B: 18 C: 16 D: 14 E: 12 F: 10 a méně Závěrečná známka z PSY403 je tvořena součtem bodů ze zkoušky a seminární práce. maximum bodů minimum bodů seminární práce 20 11 závěrečná zkouška 20 11 Celkové hodnocení: A 40-37 vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSY403 B 36-33 nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY403 podávat výborné výkony C 32-29 adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403 D 28-25 mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY403 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat E 24-22 splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY403 značně zlepšit a rozšířit F 21 a méně nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403