PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: PREZENTACE 2015 ¢Meta-přednáška PREZENTACE A POSTER PREZENTACE ¢Mají odlišný formát ¢Liší se: ¢ Příležitost (situace, publikum) ¢ Obsah a účel prezentace PREZENTACE A POSTER PREZENTACE ¢Různé příležitosti ¢Obhajoba diplomové práce ¢Konference ¢Seminář/hodina/workshop ¢Group meeting ¢… ¢ PREZENTACE A POSTER PREZENTACE ¢Různý obsah (cíl): ¢Prezentovat výsledky výzkumu (preliminary results) ¢Prezentovat vznikající článek ¢Seznámení publika s určitou problematikou ¢Prezentovat nový projekt ¢… ¢ PREZENTACE A POSTER PREZENTACE ¢Dnes se zaměříme na akademické prezentace —tj. odborný obsah k odbornému publiku ¢ ¢Především pak prezentace (chystaného) článku ¢ ¢Většina věcí ale platí i pro další formáty (obhajoby) ¢ ODBORNÁ PREZENTACE ¢Obsah: vzniklá/vznikající odborná práce ¢Text je/bude dostupný v propracovanější formě ODBORNÁ PREZENTACE ¢Situace: konference, seminář ¢Přítomni především odborníci, převážně (ale ne výlučně) v dané disciplíně/oblasti ¢Cíl: 1.Seznámit publikum se základními zjištěními práce 2.Získat pozornost (a zájem o) naši práci! ¢ ODBORNÁ PREZENTACE ¢Cca 20-30 minut (včetně 5-10 min diskuze) ¢V rámci více prezentací (3-5 na +-1,5hod) ¢Po prezentaci zodpovídání otázek ¢ CO JE NUTNÉ SI UVĚDOMIT ¢Prezentace je krátká 1.Nemůžeme prezentovat každý (i důležitý) detail 2.Musíme mnohem více zdůraznit to OPRAVDU důležité 3.Výsledky, zjištění! ¢ ¢ CO JE NUTNÉ SI UVĚDOMIT ¢Nemůžeme prezentovat každý (i důležitý) detail ¢Vzpomeňte si na přednášku o článku vs bakalářské práci ¢Platí tatáž „pravidla“, ale mnohem přísnější ¢Spousta důležitých poznatků (ve všech částech práce) do prezentace nepatří ¢Musíme nutně „obětovat“ obrovské kusy textu —To se týká také výsledků! ¢ ¢ CO JE NUTNÉ SI UVĚDOMIT ¢Musíme mnohem více zdůraznit to OPRAVDU důležité ¢Prezentace musí sdělit především zásadní myšlenky práce (Tři? Čtyři?) ¢Přitom ale v „real-time“ ¢Musíme respektovat omezení publika a uvědomit si, co je schopno si zapamatovat a propojit ¢Musíme udržet pozornost – proto by také měla by být „zábavná“, nebo „poutavá“ ¢ ¢ ODBORNÁ PREZENTACE ¢Prezentace – řeč, přednáška – tj. plynulé přednesení obsahu —Publikum se samo nemůže k něčemu vrátit —Zapamatuje si jen menší množství informací —Záleží na tom, jak co zdůrazníme v řeči ¢ ¢Za pomoci textově-vizuálního pozadí (powerpoint) —Dvě centra pozornosti (minimálněJ) – plusy i minusy —Vodítka pro nás i publikum —Textová osnova, vizuální zkratky (graf) —Přeskakování pozornosti, musí být vyvážené —Často ne přednes (plynulá řeč), ale čtení slidu – to je špatně ¢ ¢Různé typy psaní prezentací ¢ ¢Někdo preferuje v prezentaci velké množství informací (textu, citací..) —můžou si je dohledat (online) —na nic nezapomenete —moc textu —publikum i prezentující se ztratí ¢ ¢Někdo spíše málo ¢máte prostor pro sebe – a plnou pozornost publika ¢pokud se ztratíte, zapomenete myšlenku ¢pokud si publikum chce Vaši prezentaci někde najít (nejsou tam žádné informace) ¢ ¢Závisí také na obsahu prezentace – jak moc je dané téma pro publikum neznámé, složité ¢Určitě doporučujeme spíše méně informací ¢Dejte si prostor ¢Můžete se lépe přizpůsobit konkrétní situaci (a publiku) ¢Nepřehánějte to se slidy – 1 slide je cca na 2 minuty ¢Určitě doporučujeme spíše méně informací ¢Dejte si prostor ¢Můžete se lépe přizpůsobit konkrétní situaci (a publiku) ¢Nepřehánějte to se slidy – 1 slide je cca na 2 minuty ¢ ¢ ¢ ¢Ale zvažte, kde potřebujete záchytné body ¢ ¢A kde je potřebují lidé v publiku ¢ ¢Na slidu nemusí (a ani nemají!) být celé věty PREZENTACE - POMŮCKY ¢Power-point (v pdf) ¢Vizualizace – pokud jdou —V textu - bubliny, podtržení —Grafy, modely —Animace —Obrázky ¢ ¢ ŠABLONA ŠABLONA ¢Světlý text na tmavém pozadí ¢ ¢Tmavý text na tmavém pozadí ¢ ¢Tmavý text na světlém pozadí ¢ ¢Světlý text na světlém pozadí ¢ ¢Viditelnost je závislá na kvalitě projektoru a osvětlení v místnosti ¢Na monitoru vaše prezentace zcela jistě vypadá jinak! ¢Raději světlé pozadí a tmavý text —při zatemnění lepší naopak ¢ ¢V praxi to až tak často neřešíme à oficiální šablony institucí PREZI.COM ¢ ANIMACE ¢Animace přechodů snímků ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost —Vidíte? ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost —Vidíte? ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost —Vidíte? ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost —Vidíte? ANIMACE ¢Animace přechodů snímků —Pokud ano, pak jedině jednoduché —Jinak jsou rušivé —A odvádějí pozornost —Vidíte? — ¢Jednoduché přechody jsou lepší ¢ ¢Totéž platí pro animace obrázků a textu – méně je více KDY SE ANIMACE HODÍ: VÝKLAD A MODELY ¢Postupný výklad, např.: —Struktura článku: ¢Úvod - představení toho, co chceme zkoumat ¢Metoda - detailní popis průběhu studie ¢Výsledky - shrnutí výsledků – všech potřebných údajů ¢Diskuze - zhodnocení výsledků, hlavně ve vztahu k Vašim otázkám a teorii ¢ ¢Výhoda: posluchači nečtou dopředu a pokud se ztratí ve vašem výkladu, rychle se najdou ¢Nevýhoda: měli byste velmi dobře znát strukturu své prezentace (příp. mít tištěnou podobu) MODEL/SCHÉMA MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze FB self-disclosure H1 H2 H3 H4 Jak dlouho má FB H5 MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Extroverze Jak dlouho má FB MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze Jak dlouho má FB MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze Jak dlouho má FB MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze Jak dlouho má FB MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze FB self-disclosure Jak dlouho má FB MODEL/SCHÉMA Počet přátel RL Počet přátel na FB Extroverze FB self-disclosure H1 H2 H3 H4 Jak dlouho má FB H5 GRAFY GRAFY ¢Sloupečky je lepší odlišovat sytostí barev než různými barvami stejné sytosti ¢Barvoslepost – časté špatné rozlišování zelené a červené ¢Nepoužívejte 3D grafy GRAFY ¢Sloupečky je lepší odlišovat sytostí barev než různými barvami stejné sytosti ¢Barvoslepost – časté špatné rozlišování zelené a červené ¢Nepoužívejte 3D grafy —Jsou extrémně špatně —čitelné — Množství textu na stránku ¢Přiměřené ¢Strukturovat —odrážky, odsazení, možné zvýraznění důležitého, ale nepřehánět ¢Dlouhý plynulý text v celých větách jen výjimečně! —možná je např. odůvodněná citace, ukázka textu ¢ Používání obrázků, fotografií (či audio-video záznamů) ¢Pokud je odůvodněné, patří do prezentace bez pochyb —Experimenty – je možné ukázat průběh nebo typickou situaci ¢ ¢Obrázky na „rozptýlení“ a udržení pozornosti —nejsou na škodu… —…avšak jako u ostatního s mírou a především vkusem —3 obrázky na prezentaci pro konferenci bohatě stačí —Pozor na autorské právo ¢ ¢ ¢ ¢Pointer – s mírou (špatně se sleduje) ¢ REFERENCE ¢Střídmě – ale záleží… —Uvádění čísel… ¢ ¢Někdy ani nejsou třeba (hl. u „známých problémů“) —Ale pokud mluvíme o konkrétní teorii, pak ano STRUKTURA PREZENTACE PRVNÍ SLIDE ¢Téma/název – má navést i nalákat publikum ¢Autor: jméno, titul (nemusí být, často se nedává), instituce (ta by být měla) ¢Kde a kdy bylo prezentováno ¢Emailový kontakt How easy is to become alienated? Stability and change of first-time voters’ civic attitudes over the election year Jan Šerek, Zuzana Petrovičová, and Petr Macek Masaryk University, Brno, Czech Republic 14th SRA Biennial Meeting, Vancouver, March 8 – 10, 2012 ÚVOD PREZENTACE ¢Co byste dali do introduction ¢„Málo“ slajdů ¢ ¢ ¢Je dobré začít jasně a zajímavě! Úvod do tématu, krátký příběh, myšlenka ¢ ¢ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\7NLOFVGF\MP900262795[1].jpg •According to the popular image, •young people are optimistic and naive about politics … C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\7NLOFVGF\MP900262795[1].jpg •… then they face the reality … C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EZ10PYF\MP900316844[1].jpg •… and become skeptical and alienated. ¢Dejte si ale pozor, jestli jsou opravdu vhodné —Př. In memoriam of… — ¢Stávají se také součástí prezentace ¢ ¢Snažme se zaujmout, ale ne s využitím přílišného —strašení publika —tlačení na city —zlehčování tématu —útoků na druhé —atd. ¢ TEORIE/ÚVOD DO TÉMATU ¢Jaké základní koncepty používáme? ¢Základní uvedení – často opravdu velmi „základní“ —Nutné pro kontext výzkumu – pro přijmutí perspektivy publikem v dané situaci —Ale mluvíme k odbornému publiku – neurážejme je trivialitami ¢Záleží na kontextu ¢ ZÁLEŽÍ NA KONTEXTU ¢Příklad: ¢Téma – online závislost ¢Úvod: „Užívání internetu dětmi“ ¢ SRCD YOUTH 2.0 ZÁLEŽÍ NA KONTEXTU ¢Příklad: ¢Téma – online závislost ¢Úvod: „Užívání internetu dětmi“ ¢ SRCD YOUTH 2.0 Jeden slide Jedna věta Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) • Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) •research suggests that political beliefs and behavior patterns are relatively stable in late adolescence (Hooghe & Wilkenfeld, 2008) • Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) •research suggests that political beliefs and behavior patterns are relatively stable in late adolescence (Hooghe & Wilkenfeld, 2008) •however, they can be affected by significant social influences (Jennings, 2002; Prior, 2010) • • Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) •research suggests that political beliefs and behavior patterns are relatively stable in late adolescence (Hooghe & Wilkenfeld, 2008) •however, they can be affected by significant social influences (Jennings, 2002; Prior, 2010) •some beliefs related to the evaluation of everyday politics (political trust), but some related to the evaluation of the whole politial system (trust in democracy) (Norris, 2011) • • Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) •research suggests that political beliefs and behavior patterns are relatively stable in late adolescence (Hooghe & Wilkenfeld, 2008) •however, they can be affected by significant social influences (Jennings, 2002; Prior, 2010) •some beliefs related to the evaluation of everyday politics (political trust), but some related to the evaluation of the whole politial system (trust in democracy) (Norris, 2011) •what are the consequences of first-time voters‘ experiences? • • Introductory notes •political beliefs are being formed in late adolescence and persist during the life (Sears & Levy, 2003; Alwin & Krosnick, 1991; Vollebergh, Iedema, Raaijmakers, 2001) •research suggests that political beliefs and behavior patterns are relatively stable in late adolescence (Hooghe & Wilkenfeld, 2008) •however, they can be affected by significant social influences (Jennings, 2002; Prior, 2010) •some beliefs related to the evaluation of everyday politics (political trust), but some related to the evaluation of the whole politial system (trust in democracy) (Norris, 2011) •what are the consequences of first-time voters‘ experiences? •can these experiences affect adolescents‘ political trust, or even their trust in democracy? • • ¢Rationale: co děláme a proč —Co se už ví, a co naopak chybí (a MY představíme)? ¢ ¢ Basic questions •Do mean political trust and trust in democracy of first-time voters change over the election year? Basic questions •Do mean political trust and trust in democracy of first-time voters change over the election year? • we expect that mean political trust will be more susceptible to change, particularly around the election METODA ¢Metoda – stačí jeden slide ¢Vzorek, způsob a čas sběru, hlavní proměnné ¢Nakolik podrobně – záleží na situaci ¢Tabulka a grafy – musí být jednoduché! Sample •a five-wave panel study (Feb – Dec, 2010) •general election between 2nd and 3rd wave •19-year-old Czechs (first-time voters) • • • • Wave 1 2 3 4 5 N 478 290 276 230 210 girls 69 % 72 % 71 % 73 % 70 % Measures •Political trust (alphas > .70) (Flanagan, Syvertsen, & Stout, 2007) 1.Our politicians listen to the citizens who have elected them. 2.Our politicians devote much time to do something good for our society. 3.Our politicians care only about money. 4.Generally speaking, our politicians serve to the citizens. 5. •+ a four-point response scales (1-4) ¢„Trik“ – informace za koncem slidu ¢Týká se metod i výsledků (a někdy i teorie) ¢Pokud si myslíte, že by se někdo na něco přeci jen mohl zeptat —Např. tabulka deskriptivy proměnných, tabulka korelací —V kvalitativě např. tabulka respondentů s důležitými údaji (věk, pohlaví…) ¢ VÝSLEDKY ¢„Tělo“ prezentace ¢Musí dostat nejvíce prostoru ¢To je to, na co publikum opravdu čeká ¢Nesnažte se ale prezentovat vše! ¢Vyberte jen zásadní zjištění, na něž chcete upozornit ¢Je dobré je na konci zrekapitulovat ¢Raději grafy než tabulky Trust in democracy over the whole year N = 93 Trust in democracy over the whole year Repeated measures ANOVA (Greenhouse-Geisser correction) F (3.53, 324.70) = 1.52 p = .20 partial η2 = .02 à no significant changes N = 93 Political trust over the whole year N = 116 Political trust over the whole year Repeated measures ANOVA (Greenhouse-Geisser correction) F (3.40, 391.49) = 13.60 p < .01 partial η2 = .11 à significant considerable changes N = 116 Political trust over the whole year N = 116 DISKUSE/ZÁVĚR ¢Oproti článku výrazně kratší ¢Stačí 1-2 slidy se třemi hlavními myšlenkami ¢A otázkami, které vyvolávají ¢Především ale shrnutí výsledků! ¢Limity – pokud nejsou výrazné (a není na ně čas), nemusí být CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust ¢active participation (being part of the process) is important CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust ¢active participation (being part of the process) is important à if politicians want to be trusted, maybe they should create more opportunities for youth active participation CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust ¢active participation (being part of the process) is important à if politicians want to be trusted, maybe they should create more opportunities for youth active participation two skeptical comments without answers … CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust ¢active participation (being part of the process) is important à if politicians want to be trusted, maybe they should create more opportunities for youth active participation ¢political trust „survived“ the election year, but how is it after two or three years? CONCLUSIONS ¢a first encounter with the election process does not have to harm trust in politics and democracy in adolescents; it can enhance political trust ¢active participation (being part of the process) is important à if politicians want to be trusted, maybe they should create more opportunities for youth active participation ¢political trust „survived“ the election year, but how is it after two or three years? ¢satisfaction with the results predicted changes not only in political trust, but also in trust in democracy … ¢ TAKE-HOME MESSAGE ¢Na závěr ¢Jedna věta – to nejdůležitější ¢Co by si mělo publikum odnést z vaší prezentace? —Zkuste si při vaší prezentaci takovou message připravit PŘÍPRAVA ¢Vyzkoušejte si prezentaci nanečisto —Před někým x zrcadlem ¢ ¢Pozor na čas! —stopky ¢ ¢Jazykolamy, vhodné termíny, navazování, dýchání, pauzy —Nespěchat, intonovat, gesta (nepřehánět, ale nebýt mrtvola) —Něco držet v ruce —Oční kontakt ¢ ¢ ¢ ¢ PRAXE ¢Můžete si ze sebe dělat legraci ¢Ale nepřehánějte to ¢Pozor na vtipy (nečekejte na smích) ¢ ¢Zakoktání, zapomenutí, ztracení se – je normálníJ —Nelekněte se toho, v publiku jsou lidi, co se jim stává totéž – nadechnout, udělat si pauzu, pokračovat — ¢Odkázat na předchozí prezentace (pokud je to vhodné) —Můžete i přeskočit slide… ¢ ANY QUESTIONS…? ¢Je dobré opakovat (ne doslova) otázky od publika ¢Respekt ¢Po odpovědi se ujistěte, že jste skutečně odpověděli ¢Pokud něco nevíte (nepřemýšleli jste), přiznejte to —klidně se zeptejte publika na názor —zkuste navrhnout, kde by byla odpověď —řekněte, že potřebujete minutku na to se nad věcí zamyslet ANY QUESTIONS…? ¢Pokud se diskuse táhne ¢Je příliš úzce zaměřená ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Navrhněte probrat to osobně ¢ později (během coffee break) ¢ ¢ ¢Na konci poděkujte ¢A užívejte si zasloužený potleskJ ¢Neutíkejte ihned po prvním potlesku pryč (teprve po něm obvykle následuje diskuze) POSTER PREZENTACE ¢Postery na chodbě katedry a IVDMR ¢„Plakát o výzkumu“ POSTER PREZENTACE ¢Jiná situace ¢Lepší? ¢Horší? POSTER ¢ ¢Nemusíte mluvit před mnoha lidmi —Ale každému vše vysvětlujete zvlášť ¢Publikum může mít otázky, které Vás nenapadly —Publikum může mít otázky, které Vás nenapadly ¢Vše je přehledně na jednom místě —Ale něco důležitého může být opomenuto nebo přehlédnuto ¢Máte čas bavit se s ostatními prezentujícími —Sami ale ne vždy najdete čas prohlédnout si postery ostatních ¢A šanci navázat více kontaktů —Vašeho posteru si ale nikdo nemusí všimnout ¢ ¢ ¢Na poster se vejde ještě méně informací než do prezentace ¢nemůžete si dovolit zahltit jej textem ¢ ¢Zobrazte co nejvíce věcí graficky —Tj. grafy, schémata, jednoduché tabulky (ale preferujte grafy) —Dokreslující obrázky – ano, ale v menší míře ¢Vizuální informace jsou velmi komplexní, intuitivní —a přitom zabírají méně místa! ¢Design je velmi důležitý —Musí upoutat na dálku —Nesmí odradit na první pohled — ¢Přitom musí mít všechny informace, které chceme předat ¢ ¢Než začnete vytvářet, zjistěte si požadovanou velikost posteru ¢ ¢ JAK MÁ POSTER VYPADAT ¢Poster jasně strukturujte – nesmí z něj být bludiště ¢Na první pohled musí být jasné rozčlenění do sekcí a návaznost ¢Nechte i volné místo (okraje, i mezi sekcemi) ¢ ¢ ¢ JAK MÁ POSTER VYPADAT Title Authors, Institution Introduction Methods Results Discussion OBSAH ¢Musí stát sám o sobě —Nemělo by být potřeba dovysvětlovat ¢Proto nutně jednodušší ¢ ¢Jen málo teorie —Soustřeďte se na především na zdůraznění otázky ¢Velmi krátký popis metod ¢ ¢Hlavní část: výsledky —Především ty zajímavé —A nejlépe co nejvíce graficky ¢ ¢Závěry a trocha diskuse —Dvě až tři myšlenky Title Authors, Institution Introduction Methods Results Discussion ¢Méně velkých obrázků lepší než více malých ¢Měl by být čitelný cca ze 2-3 metrů ¢Opatrně na kvalitu obrázků —Na obrazovce vs. po tisku —Čím levnější tisk, tím víc zkreslení (i v barvách pozadí) ¢ ¢Název: 100 ¢ ¢Podnázvy: 36 ¢ ¢ ¢Text: 24 ¢ TEXT ¢Zarovnat doleva ¢Zvýrazňovat podtržením nebo ztučněním, ne VELKÝMI PÍSMENY ¢Neexperimentovat s fontem písma —Může způsobit problémy i při tisku —Klasika: Times New Roman, Verdana, Tahoma, Arial... — ¢ POZADÍ ¢Používejte světlé pozadí a tmavý text ¢Barvy by k sobě měly ladit —Využijte max. 2-3 odstíny, naprosto stačí —Zvýraznění barvami konzistentní ¢Pozor na příliš jasné barvy, ze kterých bolí oči, raději tlumené Title Authors, Institution Introduction Methods Results Discussion ¢ D:\102865\Desktop\P9041224-LR-1200.jpg PŘI PREZENTACI ¢Tubus a lepítka ¢ ¢Buďte jako „dobrý prodavač“ —Dejte lidem čas a prostor —Ale ve vhodné chvíli nabídněte pomoc ¢ ¢Nezapomeňte na hand-outy ¢A také elektronickou verzi