Mgr. Šárka Oplatková sarka.oplatkova@gmail.com Anotace blokové výuky kurzu (blok 15.-16.5.2015) V rámci vymezených dvou půldnů bych ráda studentům představila fungování středisek výchovné péče a práci psychologa v nich. Studenti budou seznámeni s možnostmi individuální práce, tak s práci s rodinou. Vysvětlena bude i spolupráce s dalšími institucemi, které se v oblasti práce s dětmi s poruchami chování kromě SVP angažují. Ačkoli jsou mezi klienty rozdíly, některé problémy se opakují a ráda bych představila nejčastější zakázky, s nimiž se na mě v praxi rodiče a OSPOD obracejí. Hlavní těžiště blokové výuky bude v kazuistikách – jak úspěšných, tak neúspěšných, které bych ráda představila a posléze o nich se studenty diskutovala. Pokud to bude možné, ráda bych donesla nějaké příklady kreseb dětí, představila ukázky práce s pískovištěm (Sandplay). Závěrečnou prací bude anamnéza fiktivního klienta. Každý student vypracuje svůj návrh postupu, hypotézy, se kterým by pracoval, na co by se zaměřil, na spolupráci s kým (vně i uvnitř instituce) by kladl důraz apod. Práce budou prezentovány a diskutovány na kolokviu. Návrh náplně: Pátek 15.5.2015 – 8:00-13:00 1. Seznámení se se středisky výchovné péče - jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování - jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje - jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD) 2. Typy klientů a práce s nimi a) výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově - práce s rodiči - kazuistika záškoláctví - kazuistika práce se sebevědomím Sobota 16.5.2015 – 8:00-13:00 b) agresivita a ADHD - jak to rozlišovat - práce s pedagogy a rodiči - kazuistika klient s ADHD (medikace, výchovný přístup, podpora pro školu) c) specifika dětí z pěstounské péče - „nevysvětlitelné“ jednání a co s ním - narušená důvěra - kazuistika klientky z pěstounské rodiny