Parent – Child Interaction Therapy Veronika Buchtíková, 264076 Co je PCIT? nforma práce s malými dětmi s poruchami emocí nebo chování nklade důraz na zlepšení vztahu dítěte a rodičů a na změnu jejich vzájemných interakcí nsnaha o zdravé fungování rodiny Historie PCIT nvytvořena v 70. letech Sheilou Eyberg na Oregon Health Sciences University nsnaha skloubit dva přístupy: n„play therapy“ (Virginia Axline, 1947) – důraz na reflektování emocí dítěte a jeho přijetí (terapeut pracuje s dítětem) n„child behaviour therapy“ – terapeut pracuje s rodičem, společně vytvářejí plány na zlepšení chování dítěte a reflektují, jak se to daří Jak PCIT funguje? ndvě fáze n1. CDI: Child-Directed Interaction – zaměřená na zlepšení vztahu mezi rodiči a dítětem n2. PDI: Parent-Directed Interaction – rodiče se učí směrovat aktivitu dítěte, dávat efektivní pokyny npřesně strukturovaná terapie nvyužívá kognici a nácvik npráce s pochvalou a trestem nzaměřuje se na pozorovatelné chování (podobnost s KBT?) nterapeut a ko-terapeut nvelká část práce probíhá doma n Zásady PCIT nzachování mlčenlivosti npozitivní a konstruktivní zpětná vazba n„smlouva o docházce“ npokud se klient ze schůzky omluví, terapeut se snaží najít náhradní termín, nejlépe v tomtéž týdnu npokud se klient třikrát nedostaví bez omluvy (nebo se 4x omluví méně než 24 hodin před plánovaným sezením), terapie bude ukončena Domácí úkoly ndůležité je, aby rodič byl ochoten a schopen se svým dítětem strávit denně min. 5 minut o samotě nv tomto speciálním čase může nejprve probíhat hra, následně v něm probíhají vedle hry také příkazy ndůraz na vyplňování formulářů, zaznamenávání průběhu situací, plnění úkolů a dodržování přesných pravidel Konkrétní průběh terapie núvodní setkání njedno sezení zaměřené na naučení se principů CDI nčtyři a více sezení zaměřených na praxi CDI njedno sezení zaměřené na naučení se principů PDI nsedm a více sezení zaměřených na praxi PDI nzávěrečné sezení ndalší podpůrná sezení n n Úvodní setkání (1/2) nTherapy Orientation Session nsetkání terapeuta s rodiči (bez dítěte) nseznámení s terapií nujasnění si požadavků a očekávání, možností, cílů npočátek navazování terapeutického vztahu npři každém sezení se věnuje nějaký čas (< 5 min) možným osobním problémům rodičů n n Úvodní setkání (2/2) nHarmonogram: nÚvod (seznámení se s tím, proč rodiče přicházejí; otázka na nejmilejší chování dítěte a na to, co se jim líbí na rodičovství) nSeznámení se smyslem terapie (zaměřeno na rodiče – co mohou získat: lepší vztah se svým dítětem) nVyjádření podpory (otázka na starosti, problémy rodičů) nVysvětlení průběhu terapie nVysvětlení zásad terapie nVysvětlení domácích úkolů Sezení zaměřené na naučení se principů CDI (1/5) nCDI Teaching Session nsetkání terapeuta s rodiči (bez dítěte) ndalší navazování terapeutického vztahu nseznámení rodičů s principy CDI včetně vysvětlení, co jim to může přinést, proč je pro dítě důležité Sezení zaměřené na naučení se principů CDI (2/5) nHarmonogram n„Kontrola“ domácího úkolu nVysvětlení, proč se začíná s CDI nZákladní přehled metody CDI n n n Sezení zaměřené na naučení se principů CDI (3/5) nVysvětlení pravidel nvyhýbat se příkazům nvyhýbat se otázkám nvyhýbat se kritizování nchválit vhodné chování nreflektovat vhodná vyjádření nimitovat vhodný způsob hry npopisovat vhodné chování nbýt nadšený n n n Sezení zaměřené na naučení se principů CDI (4/5) nMluvit s rodiči o tom, co by měli dělat, pokud se dítě během CDI chová nevhodně nignorovat nevhodné chování (např. křik) nkomentovat vhodné chování, které probíhá s nevhodným současně nje-li nemožné toto chování ignorovat, zastaví se hra n n Sezení zaměřené na naučení se principů CDI (5/5) nHraní rolí (ko-terapeut hraje dítě, každý rodič zvlášť) nDiskuze o vhodných hračkách (konkrétně) nDiskuze o vhodném místě, čase (konkrétně) nDomácí úkol n n První sezení zaměřené na praxi CDI (1/2) nCDI Coaching Session ndítě se již plně účastní nupevnění vztahu s rodinou nvyjádření podpory nsezení zaměřující se jen na pozitiva První sezení zaměřené na praxi CDI (2/2) nHarmonogram nRozhovor s dítětem o terapii n„Kontrola“ domácích úkolů nCoding: sledování interakce rodiče a dítěte (terapeut je za jednosměrným zrcadlem, rodič má „sluchátko“) nCoaching: zpětná vazba rodiči (jen pozitivní) n Druhé a další sezení zaměřené na praxi CDI (1/2) nCílem je dosažení CDI Mastery nKritéria: během 5 minut (coding) musí rodič podat n10 popisů chování n10 reflektujících prohlášení n10 pochval nne více než 3 otázky, příkazy nebo kritizování nignorovat neubližující nevhodné chování Druhé a další sezení zaměřené na praxi CDI (2/2) nzdůrazňuje se, že rodiče jsou pro děti vzorem nděti se od rodičů učí, napodobují je (jejich dobré i špatné chování) npráce se vztekem (netýkající se dítěte – nemělo by vidět x týkající se dítěte – učit se zůstat klidným) n2. – zaměření na pochvaly n3. – zaměření na stres a emoce dítěte Sezení zaměřené na naučení se principů PDI (1/3) nPDI Teaching Session nsetkání terapeuta s rodiči (bez dítěte) nseznámení rodičů s principy PDI včetně vysvětlení, co jim to může přinést, proč je to pro dítě důležité n n Sezení zaměřené na naučení se principů PDI (2/3) nHarmonogram: nDomácí úkoly nVysvětlení, jak se bude učit PDI nZákladní přehled o PDI nužívá se pouze když rodič potřebuje, aby dítě udělalo to, co rodič říká nzačíná příkazem, končí pochvalou ndůležitá je důslednost, předvídatelnost a plnění plánu n Příkaz v PDI nraději přímý než nepřímý (Nechtěl by sis sednout? X Sedni si.) npozitivně formulovaný (Přestaň tady běhat. x Pojď si sednout vedle mě.) nv daný okamžik pouze jeden nspecifický (Ukliď si lego. X Ukliď si hračky.) npřiměřený vzhledem k věku npodaný příjemným způsobem, normálním (nezvýšeným) hlasem nvysvětlený (před vyslovením nebo po uposlechnutí) npoužívat jen v nezbytných případech nnechat 5 vteřin na započetí plnění nneopakovat jej Pochvala a trest v PDI (1/2) nslovní pochvala za včasné plnění nza nesplnění trest „1. stupně“ v podobě „sezení na židli“ nvždy stejně znějící „výhružka“ ("If you don't (INSERT COMMAND) you're going to have to sit on the chair." ) nv případě odporu je dítě na židli přeneseno nmá zde zůstat 3 min + 5 s ticha nvše co na židli dělá má být ze strany rodiče ignorováno npo uplynutí dané doby se rodič dítěte ptá, jestli je schopné vrátit se zpět a udělat, co mu bylo řečeno nANO – rodič beze slova pokyne, po splnění dá další příkaz, jehož okamžité splnění nadšeně pochválí nNE – dítě dále zůstává na židli Pochvala a trest v PDI (2/2) n„trest 2. stupně“ = time-out room npokud dítě opustí židli dříve, než smí (více než 50 % váhy dítěte mimo židli), je navráceno s upozorněním, že za další opuštění židle půjde do pokoje nv pokoji je dítě 1 min + 5 s ticha npotom jde znovu na židli n Sezení zaměřené na naučení se principů PDI (3/3) nPokr. harmonogramu nHraní rolí s rodiči (různé situace) nUpozornění, že po příkazu je nutné před dalším příkazem zařadit CDI (min. 20 s) nRodiče mají začít používat PDI až po následující lekci nUpozornění, že příští hodina bude pravděpodobně vyžadovat více času n První sezení zaměřené na praxi PDI nHarmonogram nDomácí úkoly nUjištění, že rodiče vše nastudovali nVysvětlení dítěti nCoaching (na začátku 3 min CDI, pak přechod do PDI) nterapeut se k rodiči chová při koučování stejně, jako se má rodič chovat k dítěti (direktivní, pochvaly) nDomácí úkoly (zkoušet praktikovat 5-10 min/den) nInstruovat rodiče, že v případě potíží mají hned zavolat terapeutovi Druhé sezení zaměřené na praxi PDI (1/2) nHarmonogram nDomácí úkoly z minula nCoding a coaching v situaci hry nNové domácí úkoly nZačíná se s generalizací PDI (nejprve v zařízení terapeuta – v čekárně, v ordinaci) Druhé a další sezení zaměřené na praxi PDI (2/2) nCílem je dosažení PDI Mastery nKritéria: během 5 minut rodič musí ndát alespoň 4 příkazy, z nichž min. 75 % musí být efektivních (přímé, pozitivně formulované, jeden v daný okamžik) nna chování dítěte v souvislosti s příkazem musí rodič adekvátně zareagovat min. v 75 % příkazů (pochvala x hrozba trestem) nzareagovat správně v případě, že dítě musí „na židli“ nebo „do pokoje“ Další sezení zaměřené na praxi PDI nHarmonogram nDomácí úkoly (četnost uposlechnutí x neuposlechnutí příkazů) nCoding a coaching v situaci uklízení hraček nZdůraznění - používat jen v nutných situacích (v ostatních situacích nepřímý příkaz) nPostupná generalizace (zapojení i do dalších činností a situací, např. situace na veřejnosti) n Závěrečné sezení nGraduation Session nmůže se uskutečnit, až oba rodiče dosáhnout kritérií PDI mastery ndítě dostane modrou stuhu nrodiče dostanou osvědčení ndomluva na podpůrných sezení (v průběhu 3 měsíců) nrodiče mohou v případě problémů zavolat terapeutovi Vybraná témata (1/7) nEmoce dítěte nrodiče si mají uvědomit, že dospělí a děti vyjadřují emoce odlišně nděti umí dobře vyjadřovat pozitivní emoce jako radost, negativní vyjadřují většinou změnou chování nrodiče by si měli všímat případných změn chování a snažit se najít příčinu ntrávit s dítětem čas nmluvit s ním o svých pocitech Vybraná témata (2/7) nTime-out room nmusí být dobře osvětlený nmin. rozloha cca 122 x 122 cm nezaplněného prostoru nbez předmětů, které by dítě mohlo rozbít nebo se o ně poranit nbez léků, přístupu k horké vodě Vybraná témata (3/7) nVysvětlení PDI dítěti ndítě často vypadá, že nevnímá, co je mu vysvětlováno, neumí odpovědět na případné otázky – to ale nevadí, předpokládá se, že poslouchá nnejdůležitější je, aby si to zažilo v praxi nmožnost názorné ukázky (ko-terapeut, Mr. Bear) Vybraná témata (4/7) nMr. Bear nvhodná hračka, která předvádí, co se bude dít s dítětem (mluví a jedná za ni ko-terapeut) ns Mr. Bearem nejprve mluví terapeut, potom rodič, potom dítě hraje Mr. Beara, nakonec dítě a rodič vystupují sami za sebe nprvně použito týmem UC Davis PCIT group n u fyzicky týraných dětí s rušivým chováním Vybraná témata (5/7) nDomácí pravidla nměla by se vztahovat na chování agresivní, destruktivní, vzdorovité a „záludné“ nza toho chování jde dítě automaticky n „na židli“, není upozorňováno nv jednom období by měla být vždy max. 2 aktivní pravidla nnové pravidlo je možné vytvořit, jakmile staré je již porušováno méně než 2x denně nstaré pravidlo již není aktivní, ale stále zůstává pravidlem Vybraná témata (6/7) nChování na veřejnosti ndopředu dítě připravit (říct mu, kam se jde, co se bude dít a co se od něj očekává) nupozornit dítě na postihy za nevhodné chování nnabídnout odměnu za vhodné chování nupozornit na možnost využití time-out nchválit dítě v průběhu situace na veřejnosti za vhodné chování ndítě unavené, znuděné nebo hladové by mělo jít domů nebo si aspoň moci „dát pauzu“ nmít sebou hračku, pití, jídlo pro případ potřeby nnenarušovat dítěti zaběhlé rituály (čas na spaní) nignorovat nevhodné chování Vybraná témata (7/7) nVhodné a nevhodné hračky n n + kreativní a konstruktivní • stavebnice • lego • kostky • papír a pastelky • tabule a křídy n n n n n n - vedoucí k agresivní, drsné hře (pistolky, meče, boxovací pytel, míče) - mající přesná pravidla (stolní a karetní hry) - potencionálně nebezpečné nebo způsobující škody (nůžky, lihové fixy) - vedoucí k omezení spontánní konverzace (videohry, knihy) - vedoucí k představě, že jsem někdo jiný (loutky, kostýmy) n n n n n n n n n n Ukázka záznamových archů pro rodiče n Ukázka záznamových archů pro terapeuta n Ukázka předpisu struktury (pro terapeuta) (1/2) nTHIRD CDI COACHING SESSION (Expanded Outline) nBefore the Session n1. Remove all toys from the playroom except for three treatment toys n2. Have parents complete the ECBI while in the waiting room. n3. Materials needed: ECBI, “Getting Support” handout, Parent CDI Coding Sheet, Therapist Coding Sheet, CDI Homework Sheets, Progress Note, Integrity Checklist, Parent-Child Interaction Summary Sheets (CDI; from CDI Coach 1), ECBI Change over Course of Treatment nGoals of This Session n♦ Fine-tune the parent(s)’ CDI skills, with an emphasis on labeled praises n♦ Review the parent(s)’ social support network n♦ Help the parent(s) obtain more support if necessary. indicated Ukázka předpisu struktury (pro terapeuta) (2/2) nTREATMENT SESSION OUTLINE n1. Give parent “Getting Support” Handout. Review briefly, unless this issue is highly relevant to the parent. If highly relevant, spend more time in discussion of this topic, and decrease homework discussion time as needed. Encourage parent to seek support from others in the natural environment. Explore parent’s interest in community support group such as CHADD or Parents without Partners. n2. Ask for homework sheets. Review homework 5 to15 minutes. nThree useful questions at this point in treatment: n♦ Do parents find the skills becoming more natural? n♦ Do they find skills generalizing to different times of the day? n♦ Have they noticed any (further) changes in child's behavior? n[Note these are framed as leading questions. The intent is to convey these as expectancies] n3.Tell parents that today in coaching we are going to focus on Labeled Praise (unless frequent labeled praise is easy for these parents). n• Point out that any behavioral description can be made into a labeled praise simply by adding a positive descriptor to it. n• Tell them that during coaching, you will occasionally ask them to change a behavioral description to labeled praise for practice (give examples and practice a “drill” until they understand) n[If parents have no problem with labeled praises, focus this session on their weakest skill] nCoding and Coaching n[Therapists may wish to use a stopwatch to time coding and coaching segments] Ukázka textu pro rodiče nWHAT CAN YOU DO WHEN YOU ARE ANGRY? n♦ If you deal with your anger with behaviors that you do not want to see in your child, do not let your child see those behaviors. n♦ Until you find other ways to deal with your feelings, leave the presence of your child when yelling, swearing, or hitting. n♦ If your anger is directed to your child because of his or her misbehaviors, use the following steps: n♦ Recognize when you are becoming angry with your child, and leave the situation for 60 seconds. n♦ During that time, distract yourself with something else (do not think about what your child did to make you angry). n♦ Remind yourself that you do not have to be angry to handle the problem. Your anger will actually make the situation harder to handle. n♦ Decide how to deal with the situation (refer to the “Rewards and Punishments” handout). n♦ Imagine yourself using the technique you chose in a calm manner. n♦ Return to your child and use the technique. n♦ Congratulate yourself for staying calm! n♦ When you are angry with your child’s behavior, these are some helpful things to remember n♦ You do not need to show anger to let your child know that you disapprove of her behavior; showing moderate disappointment is enough n♦ Your child’s misbehavior does not mean that you are an bad parent n♦ Your child’s misbehavior does not mean that he does not love you or respect you n♦ Parents can also use their modeling role to teach their children lots of good behaviors n♦ Every time you use smiles or hugs or praises with your child, you are teaching your child to use smiles, hugs and praises with you and with others nWhen you deal with conflict in a calm and rational manner, you teach your child to talk through conflict calmly and rationally. This helps your child get along with everyone in your family. It also teaches your child how to get along with people outside the home, such as neighborhood children, relatives, and teachers. Zdroje nwww.pcit.org nEyberg, Sheila (1999). PCIT Treatment Manual Sesion Outlines nPrezentace Sheily Eyberg