C. Uco Student Studium Poznamka Téma 1. ukol 2. ukol 1. 397454 "Andrasovova, Zuzana" FSS N-SO SO [sem 2] Národná identita slovenských študentov študujúcich na českej vysokej škole. "Docela dobře vystavěné téma. Podívejte se také na texty Csaby Szaló (hlavně úvodní kapitola v kniza Mozaika v rekontsrukci), zdá se mi tam nosnější konceptualizace (národní) identity, než kterou zmiňujete." "V rozhovoru se mi zajímavá ta normativita ve vztahu k jazyku. Nemluvit česky, když to neumím správně, to se tam opakuje dvakrát. A zároveň tam také zazní názor, že mluvit česky je pro někoho způsob jak chtít být cool. " 2. 386245 "Balkova, Katerina" FSS N-SO SO [sem 3] “The Information Trap and Procrastination as the mirror of today” "Prokrastinace není všeobecně přijímaný problém. Liší se podle povahy práce a podobně. Formulujte přesněji. Kde to kdo tematizuja jako problém? Případová studie akademie boje proti prokrastinaci by se mi zdála zajímavá - boj s prokrstinací jako business. Vaše výzkumné otázky jse mi zdají buď zřejmé a vedoucí k předvidatelným odpovědím, nebo vágní a tedy neodpověditelné. Chybí mi v nich stále něco překvapivého, nejasného, něco čemu je třeba přijít na kloub." "Je téma pořád prorkastinace? Z rozhovoru mi to není jasné. Rozhovor je zajímavý, ale rámovat by se dal různě. Není mi jasné, co vás tam bude zajímat. " 3. 273864 "Fejt, Martin" FSS N-SO SO [sem 1] Chyba v byrokratické organizaci "Vlastně hezký nápad, ale i těžký na zpracování. Chyba je jistě také otázkou interpretace, výkladu. Z návrhu není jasné o jaký typ chyb vám půjde, nebo v jakém kontextu či dimenzích o chybách uvažujete. Formální organizace (byrokracie) se vyznačuje celou řadou pravidel, daných kompetencí (viz Weber) a je z principu opakem chyby, má vést k dosažení nějakého cíle. K chybám v ní určitě dochází, ale to má mnoho rovin (osobní selhání, managerské rozhodnutí, chyba ve výkladu formálního pravidla, atd.), co se z jedné pozice jeví jako chyba, lze z jiné vyložit jako naplnění funkce či cíle. Váš návrh je velmi obecný, měl byste se zaměřit úžeji a hlavě promyslet, co chybou myslíte, takto obecně, je to neudržitelné. V jakých jiných sociologických termínech lze o chybě přemýšlet (latentní funkce, konflikt rolí????)." 4. 397868 "Gresakova, Lydia" FSS N-SO SO [sem 2] Vnímanie času a jeho behu vo vzťahu k mestu a mestskému prostrediu "Zdá se mi zavádějící ta ostrá polarizace mezi pozorovatelnými danostmi (semafory, doprava, otevíračky obchodů, zaměstnání) a životním stylem. Asi zjistíte spolupůsobení obojího. Koneckonců obchody jsou otevřené, aby tam nakupovali lidi (s určitým životním stylem), doprava navržená tak, aby odpovídala potřebám v té které části. Proč je důležité srovnat lokalitu typu dopravní tepny a rezidenční oblast? Že tempo tam bude jiné je nasnadě, nebo ne? Téma obecně dobré, ale hledala bych jiné srovnání a místa pozorování." "Jsem zvědavá, co z toho bude. K čemu potřebujete rozhovory v kavárně? Jak se vážou k materiálu z pozorování? Půjde to spolu dohromady? Hodí se vám to do jednoho výzkumného záměru, nebo každé vypovídá o jiných aspektech, problémech?" 5. 362369 "Hrabek, Tomas" FSS N-SO SO [sem 3] Posmrtný život na sociálních sítích "Autorem pomníku (a vlastně ani fb za života) přece není jen zemřelý. Profil nemá jednoho autora, ale jsme označováni, spojováni, komentováni. Autorství nelze připsat jedné osobě. Píšete, že vaše pozice bude ""ironická"". Zkoumat smrt ironicky a ještě v uvozovkách, upřímně neví, co znamená a nezdá se mi to vlastně vhodné slovo. To, co popisujete dál (že budete vědět víc než oni, opět v uvozovkách) není ironická pozice. Formulujte přesněji. Nosné se mi zdá jít po tom, jak digitální forma truchlení proměňuje a ovlivňuje vzpomínání na zemřelého." "Dobrá práce. Verbalizovaná sebereflexe při rozhovoru se mi zdá, že tady tolik nevadí. Vždy záleží na konkrétní situaci a respodentovi, v tomto případě na mě nepůsobí rušivě." 6. 440312 "Juhaszova, Katarina" FSS N-SO SO [sem 2] Denní centrum pro seniory "Téma je zatím příliš široké. Interakce v centru, motivace pro návštěvu centra, charakteristiky návštěvníků. Co s tím dál? Když píšete o funkcích centra, bylo by užitečné promyslet kontext. Definujete ty funkce či cíle velmi obecně a tak zůstáváte na vágní a málo sdělné rovině. Jděte více do detailu, po nějakém problému, hádance, napětí." "Nahrávala jste rozhovory na diktafon? Otázky i odpvědi jsou překvapivě učesané. Pořád je to příliš obecné a dost předpověditelné. Staří lidí chodí do denního centra, protože se cítí sami. A? Hledejte nějakou hádanku, zádrhel, dílčí problém." 7. 363915 "Kalab, Vojtech" FSS N-SO SO [sem 3] opak Jakou roli hraje vzpomínání na předválečnou minulost pro producenty kulturních akcí na Cejlu? "Uchopit téma skrze případ Ghettofestu se mi zdá dobré. Ale bude tam, co pozorovat? Ghettofest letos není, ne? Kreativní třída není nějaký všeobecně známý koncept, je třeba vysvětlit (i sobě), co tím vlastně myslíte. Učastnit se organizačních schůzek Ghettofestu by se mi zdálo velmi zajímavé (je otázka, zda vás všude pustí), ale nejsem si jistá, že nejzajímavější otázkou je vzpomínání na minulost. Jistě se vzpomínání nějak dotknete, ale stavět otázku jen stylem ""jakou roli vzpomínání hraje"" se mi zdá málo nosné." "Interpretace mi nesedí k citované části. Respondetnka nikde nemluví o zlatém věku. Říká, že dřív byla větší restrikce (vynucovaná policií), tedy i pořádek, teď je volnost, tak na to lidi kašlou, dělají nepořádek. Nevidím tam nikde ani ""mytizovaný obraz minulosti"". Vaše poznáma, že není vašim cílem z nikoho dělat rasistu, mi nepřisla nevhodná." 8. 391094 "Khazalova, Gaby" FSS N-SO SO [sem 2] "Čekání ve frontě z hlediska prostorově-časového uspořádání, tak i z hlediska symbolického významu v postsocialistické zemi" "Tato věta mi nedává smysl: Fronta není organizována externími okolnostmi, není podstatné, za jakým účelem nebo kde se v ní jedinec nachází. Pro koho to není podstatné? Pro aktéry? Pro vaši perspektivu? Sociologicky? Nevím, jestli to může být relevantní pro některé fronty u nás, ale v americe mě opakovaně překvapovalo, že jsou lidé ochotní stát poměrně dlouho ve frontě na: vyhlášenou zmrzlinu, dorty, restauraci, v muzeu - když je den bez vstupného, na kino - když je festival dokumentů. Fronta byla vždycky formálně dokonale zorganizovaná, regulovaná, nepředbíhalo se tam. Spíše než otravným zdržením byla pro účastníky potvrzením dobrého vskusu, stupňováním napětí před kýženým prožitkem, sociální událostí. Je to něco jiného, než na co se soustředíte vy, ale třeba to porovnání by mělo nějaký význam. Jinak dobře rozehrané téma." Později 9. 363842 "Kolarikova, Veronika" FSS N-SO SO [sem 4] Motivace romských žáků k rozšiřování svého vzdělání prostřednictvím využívání služby doučování organizované Muzeem romské kultury v Brně "Byla bych trochu skeptická, zda motivace zjistíte nejlépe rozhovorem, natož narativním. Jak například polostrukturovaným rozhovorem zjistíte, jak se o vzdělání mluví doma, jak o něm mluví blízká rodina? Dále si nejsem jistá, že se jedná o případovou studii. Co je váš případ? Pokud doučování, tak byste musela mluvit se všemi zúčastněnými stranami, pozorovat, atd. Podívejte se také na knihu L. Fonádové Nenechali se vyloučit." 10. 383296 "Lanikova, Marie" FSS N-SO SO [sem 2] „Osvobozená domácnost“: řešení postavení pracovnice v domácnosti Pěkně zpracovaný projekt. Později 11. 333092 "Molzer, Miroslav" FSS N-SO SO [sem 5] opak NEODEVZAL "Poznámky dobré. To formální odlišení třech druhů písma pro 1. popis, 2. vyjádření bezdomovců a 3. vaše komentáře se mi nezdá nosné. Stejně ty tři roviny ve vašich poznámkach často splývaj. Pomáhá vám to nějak v analýze?" 12. 323995 "Muras, Adam" FSS N-SO SO [sem 2] Strategie studentů při usazování na přednáškách "Vaše výzkumná otázka- (Dle jakého prostorového klíče se v posluchárně usazují studenti účastnící se přednášek a jaké zde existují spojitosti s dalšími sledovanými znaky (aktivita na přednášce, ročník či obor studia, pohlaví atp.)? - se mi nezdá obecná, jak píšete, ale na hlavní výzkumnou otázku příliš konkrétní a popisná. Proč je to sociologicky zajimavé? Co je na tom zajimavé? Neříkám, že není, ale rámujte to přesvědčivěji.Příliš se soustředíte na technické aspekty a nadostáváte se k podstatě, jádru problému. Usazování studentů je pro vás setting (prostředí), kde se něco děje. Co se tam děje (sociologicky)? Jak byste téma rámoval, abyste na něj dostal grant nebo bylo přijat jako abstrakt k publikaci?" Měl byste mít už nějaké pozorování. Téma máte rámcově vybráno už dlouho. 13. 372063 "Prihodova, Lucie" FSS N-SO SO [sem 2] Kávový snobismus "Kávový snobismus nejenže znamená pro různé lidi různé věci. Není to univerzálně sdílený a používaný pojem. Užívá se patrně v dost specifických kruzích, zatímco pro mnoho lidí je naprosto bez významu. Není jasné, o co vám půjde. Snobismus nebo fašismus jsou hodnotově velmi zatížené pojmy. Baristé se těžko budou považovat za kávové snoby nebo fašisty. Možná budou pohrdat některými hosty a jejich volbami či vkusem, co se týče kávy. To by se mi zdálo nosné zkoumat. Jinak se mi to zdá přiliš předvidatelné. Pokud vám ne, furmulujte potenciální oblasti zájmu, co je třeba vysvětlit, ozřejmit, čemu přijít na kloub?" 14. 65273 "Rendl, Daniela" FSS N-SO SO [sem 2] Motivace k porodu mimo zdravotnické zařízení "Pro důvěryhodnost vaší analýzy argumentujete prožitou zkušeností a subjektivní perspektivou, které, jak tvrdíte, neselektují možný vývoj, ale předtasvují metodu postupného porozumění. Nešlo by tvrzení o obrátit. Že právě budete-li se řídit vlastní zkušeností, bude vaše analýza nutně selektivní? Píšete trochu kostrbatě, že je těžké z toho vypreparovat tezi nebo argument viz tento odstavec a moje interpretace viz výše . ""Na tomto přístupu se mi jeví jako nosná možnost dosažení důvěryhodnosti analýzy skrze prožitou zkušenost a verifikaci výběru aspektů problému na jejím základě. Tento přístup otevírá možnost hlubšímu porozumění problému, neboť předem neselektuje jeho možný vývoj, naopak umožňuje proces postupného porozumění daného problému z konkrétní perspektivy, která je neodmyslitelně formována předporozuměním pramenícím ve společenském kontextu""." Dobré poznámky k rozhovoru. Přemýšlela bych ještě více o těch výzkumých otázkách. Rozpracovat to téma bezepčí/nebezpečí se mi zdá nosné. S jakými dalšími pojmy to souvisí? 15. 385752 "Tistanova, Adriana" FSS N-SO SO [sem 2] Globalizované sociálne vzťahy a intímny priestor človeka na verejnosti "Lidé cestující MHD nemusí být tak náhodnou a různorodou skupinou (jsou lidé, kteří vědomě MHD nikdy nepoužívají), jsou linky (vázané na určité čtvrti), kde najdeme spefické osazenstvo, nebo typy osazenstva. Nejsem si jistá, jestli bude nosné MHD spojovat s globalizací, individualizací a intelektualizací. Goffman by se vám k interprataci mohl hodit, ale práce by neměla být jen potvrzením jeho nebo Simmeloých teorií. Něco rozveďte, prohlubte. " "Píšete, že jste narazila na zajímavé situace a pozoruhodné jevy, to je málo. V čem spočívala jejich zajímavost, co bylo možné v situacích vidět?" 16. 440277 "Veselska, Denisa" FSS N-SO SO [sem 2] opak Core (jadrový) šamanizmus "Porovnat motivace (očekávání) účastíků šamanistických kurzů s tím, jak se kurzy prezentují, co chtějí, se mi zdá nosné. Budete tedy dělat i rozhovory s organizátory? K zjištění takové otázky byste měla Vidíte tam už teď nějaký rozpor, napětí? Zajímavé by bylo i propátrat hranice mezi laickým a profesionálním šamanismem (které zmiňujete). Pokud by vám šlo jen o motivace účastníků bylo by to příliš neproblematické, bylo by to třeba ještě s něčím spojit." Dobré praktické postřehy k rozhovoru. 17. "Bek, Tomáš" Český outdoorový průmysl Hezky zpracováno "Poznámky ok. První den může být specifický. Vzájemné dělání dojmu. Uvidíte časem, jak (či jestli) se ta neformálnost a přátelskost bude projevovat v každodenním, všedním, rutinním chodu obchodu. " 18. "Pecka, Vojtěch" Těžba uhlí v severních Čechách "Dobře zpracováno. Pořád mi není zřejmé, jak vám při porozumění pomohou ty filosofické teorie, aby to nebylo čistě intelektuální cvičení, ale uvidíme." "Moc dobré poznámky i to, co v nich komentujete. To, že jsou zapsány s odstupem tady mysím nevadí. Poznámky mají v různých fázích výzkumu různý charakter, analytickou rovinu, i směřují na různá publika." 19. "Tesař, Petr" Bydlení v rodinných domech "Zdá se mi, že téma stavíte příliš neproblematicky. U Burawoye odkazujete na participaci a zkušenost, nedalo by se pro problematizaci a nápad na rozvíjení otázky opřít o vaši vlastní zkušenost - člověka se zkušeností bydlení, zároveň sociologa?" "Ukázka, a to jak s ní pracujete, se mi moc líbí. " 20. "Špičáková, Kateřina" Religiozita katolických seniorek Dobrá práce. "Vaše komentáře se nevážou k uvedené citaci z rozhovoru, proč? Z komentářů pořád cítím despekt, je už korigovaný, ale je patrný. Nejsem sto posoudit, jestli je to jen formulační neobratnost, se kterou svůj projekt prezentujete, nebo nakolik je to patrné i pro potenicální respondentky. Píšete, že jedním z ""vašich parametrů při hledání respondentek je, že má jít o starší (60+) ženu, katoličku, která pravidelně dochází do kostela a nehovoří o svých prožitcích"". Ten poslední parametr je komplikovaný. Kdo o nich říká, že nemluví o prožitcích? O jakých? Skoro by se mi zdálo nosnější zkoumat právě to, jak se o těchto ženách mluví, jak se buduje jejich pověst, prestiž, despekt nebo tajemství či nedotknutelnost v rodině, širší rodině, sousedství, komunitě. Ale chápu, že to není váš cíl. " 21. "Sedlákova, Tatiana" """Relational being"" - ludia stvrteho veku ako sucast vztahov v geriatrickych zdravotnickych zariadeniach." "Dobré výzkumné otázky. Pokud píšete, že vás zajímá moc, tak je překvaivé, že se ve výzkumných otázkách neojevuje (nemyslím jako slovo, ale analyticky). Konkrétních témat pro rozhovor uvádíte strašně moc, jsou velmi nesourodé, některé praktické jiné více analytické. Možná by vám i pro výzkumné otázky prospělo, snažit si ta témata pro rozhovor nějak uspořádat - nahlédout je analyticky před, během i po rozhovorech." "Hezky a poctivě zpracováno, líbí se mi ta forma konetářů ve wordu. O vašich otázkách na konci úkolu jsme mluvili na hodině. Ano, poznámky jsou různého typu a některé mohou být i hodně analytické, pak jsou to už vlastně spíše memopoznámky než terénní poznámky." "Molzer a Pecka neodevzdali první úkol, Bek odevzdal vykopírované části četby" Červinková vůbec nechodí? Kontraurbanizace Neodevzdala "Téma je vystavěno příliš popisně a neprobmaticky. Jestli vám jde jde o ""motivy odchodu jedinců z městského prostředí do zcela venkovského prostoru a všechny souvislosti, které s takovou životní i společenskou změnou souvisí"", tak to jistě už někdo zkoumal. Víte, kdo a jak? Proč je třeba další výzkum?"