Syllabus: sociální práce s klientem v existenciálním přístupu (spp 460) - Vyučující: Dipl.- Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D. Kontakt: Joštova 10, kanc. 509, e-mail: ssevciko@fss.muni.cz, Tel. 549 49 6972 Konzultační hodiny: úterý: 10.00-12.00, popř. dle domluvy - Konání kurzu: Semináře se konají v pondělí od 15.15 - Stupeň studia: magisterský, prezenční. Rozsah 2 hod seminář - 10 ECTS (kurz je vhodné si zapsat až po absolvování kurzů "Teorie a metody sociální práce" a Logoterapie a existenciální analýza). - Cíl kurzu: je prohloubit existenciálněanalytickou vnímavost studentů sociální práce v rámci konstruktivistických postmoderních směrů a nabídnout jim vyzkoušet si na vlastní kůži simulovanou práci s klientem v nejrůznějších existenciálně významných situacích. Absolvování kurzu by mělo prohloubit náhled na význam ztráty (či chybění smyslu) v životech klientů a tím vzniklou následnou případnou omezenou schopnost/frustraci životního fungování. - Ukončení kurzu: zkouškou. Požadavky: docházka (80% účasti), pravidelná příprava na každý seminář (nastudování zadané literatury a vložení výpisků do odevzdávárny), + Závěrečný projekt řešení případu na 5 stran odůvodněný relevantními teoretickými argumenty bude odevzdán poslední hodinu. + test z probírané látky na konci kurzu Výuka probíhá formou přednášky, promítání filmů, diskusí, sebezkušenostních cvičení, modelování rolí sociálního pracovníka a klienta, imaginací atp. - Skupinový projekt k získání zkoušky: Skupiny po 2 lidech, rozdělí si role na klienta a SP (terapeuta) v konkrétním zařízení. Ostatní tvoří reflektující tým – mohou SP pomoci vyžádanou radou, i nevyžádanou, pokud se „sezení“ ubírá „špatným“ směrem, mohou SP vystřídat, když si nebude vědět rady. Tým reflektuje: emoční angažovanost SP, vyváženosti verbální a neverbální komunikace a použití LT a EA technik. Výuka probíhá formou přednášky, promítání filmů, diskusí, sebezkušenostních cvičení, modelování rolí sociálního pracovníka a klienta, imaginací atp. Specifická zátěž v předmětech mgr. studia Kriterium Výkon Hodnota kreditů Poznámka Přímá výuka 90 min/týdně[1] 1 kredit Jen prezenční studium Konzultace a příprava Jen kombinované studium Četba české literatury 900 stran 3 kredit 12 stran/hodinu Četba anglické literatury 750 stran 3 kredit 10 stran/hodinu Seminární práce 20 normostran 2 kredit Každých započatých 10 ns. Závěrečná zkouška A Zk 1 kredit Ústní zk. nebo písemný test Závěrečná zkouška B Zk Písemná expertíza nebo esej Metodicky řízená praxe - Povinná literatura: Bugental, J. F. T. The Search for Existential Identity. San Francisco, Washington: London Jossey-Bass Publishers, 1976. Cooper, M. Existential Therapies. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 2004. Deurzen, E.van, Arnold-Baker, C. (eds.) Existential perspectives on human issues. New York, Houndmills: Palgrave Macmillan, 2005. Frankl, V. E. ...A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996. !!! Guttman, D. Logotherapy for the Helping Professionals. New York: Springer Publishing Company, 1996. Kotarba, J. A., Fontana A. (eds.). The existential Self in society. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1987. Krill, D.F. Existential Social Work, New York: The Free Press, 1978. Ludewig, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. Shazer, de. S. Zázračná otázka. Praha: Portál, 2011. Schlippe, Schweitzer, Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. Yalom, I. Existenciální psychoterapie. Praha: Portál, 2006 Yalom, I., Ginny Elkin: Každý den o trochu blíž, Praha: Portal, - Doporučená literatura: 1. Längle, A. Smysluplně žít. Aplikovaná existenciální analýza. Cesta, Brno 2002 (SŽ) 2. Grün, A., Dufner, M. Zdraví jako duchovní úkol. Svitavy: Trinitas, 2001. 3. Grün, A. Sny na duchovní cestě. Praha: ČKA, 1995. Harmonogram studia: Téma Povinná četba (zápisky je třeba připravit vždy na danou hodinu - písemně !!!) 1. Motivace Představení kurzu a účastníků Promítání filmu s exist. tematikou Proč mám zájem, čím mohu dokladovat svůj dosavadní zájem 2. úvod do existenciální analýzy Mezní situace: Rakovina a smrt. Diskuse nad filmem Yalom, 37 -84, 168-222 (dobrov.) 3. Techniky existenciální analýzy, existenciální motivace A. Längle Guttman, 65-160 Cooper: 129-137 -dobrov. Bugental: 101-140 4. Konstruktivismus a postmoderní směry Ludewig, 20-51 5. Techniky systemického a narativního přístupu Schlippe, Schweitzer, 99-129 6. Praktická cvičení Shazer, 63-111 7. Mezní situace: Zdravotní postižení Romové a jejich přístup k životu. Možnosti nalezení pozitivního přístupu. Psychické choroby Yalom, 359-422 Text z Respektu –dobrov. Kotarba, Fontana: 207-221 Hypoterapie postižených Ševčíková, Hodnoty a zvyky Romů 8. Praktická cvičení Cooper: 91-106 9. Praktická cvičení Deurzen, Arnold-Baker:39-47 10. Mezní situace. Zkušenost omezení svobody (vězení) a existencialita Deurzen, Arnold-Baker: 48-57 11. "Normální klient" a existencialita Krill, 21-37, 156-173 12. Zpětná vazba, test, ukončení kurzu ________________________________ [1] Neplatí pro blokovou výuku. Při blokové výuce je zátěž posuzována individuálně společně s garantem oboru.