www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Seminář 4 ROZHODOVÁNÍ VE VEŘEJNÉ POLITICE Josef Horňáček Podle materiálů Martina Potůčka a Jana Vláčila www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Dva modely Alternativní modely (Lindblom) -Společnost řízená rozumem: uzavřený systém, racionálně na základě pravidel řízená organizace, osvícená správa, centralizace a vědecké řízení, autorita. -Možnosti racionality jsou omezené: otevřený systém, uplatnění preferencí jednotlivců, sociální interakce a směna, decentralizace a dílčí reformy, participace. www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Společnost řízená rozumem (Weber, Fayol) -Inženýrský přístup k racionalizaci procesů -Obecně závazná a racionálně odůvodněná pravidla -Univerzální charakter pro všechny formy sociální organizace -Negace individuálních hodnot a preferencí -Koordinování správních funkcí: plánování, organizování, přikazování, koordinace a kontrola -Specializace činností -Klíčová úloha „byrokracie“ www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Teorie spravedlnosti (Rawls) -Hodnotová orientace -Maximalizace výhod nejméně preferovaným -Všem jsou poskytovány nejméně stejné životní podmínky, jako nejvíce handicapovaným -Vyrovnání systémů redistribuce a faktorů motivace k zabezpečení trvalého růstu - www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Neoinstitucionalismus (Williamson) -Organizace jako alternativa tržní koordinace -Snižování transakční ch nákladů -Specializace činností -Hlavní úloha organizace: řešení problémů s informacemi a směnou, redukce nákladů. -Agency: předcházení morálnímu hazardu, rizika rozdělena mezi stakeholdery, informační asymetrie, přesunutí transakčních nákladů na klienta. -Instituce formují veřejnou politiku www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Model 2 Teorie veřejné volby (Arrow, Sen) -Konflikty preferencí: hlasovací paradox, Nashova rovnováha, Paretova optimalita. -Z individuálních preferencí není možné uspořádat společenské preference -Konflikt individuálních a skupinových zájmů -Rozdílné zvládání konfliktu zájmů v malých a velkých skupinách -Nutnost eliminace alternativ -Dosahování konsensu www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Pluralismus (Dahl) -Princip polyarchie -Navzájem se vetující skupiny -Skupiny se organizují na základě projevených zájmů -Mezi kolektivními zájmy panuje konkurence -Veřejná politika má nastolit harmonii mezi protichůdnými zájmy -Kritéria demokratické autority: kritérium osobní volby, kritérium kompetence, kritérium hospodárnosti. - - www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Organizační teorie Teorie sociální konstrukce reality Teorie her Situační teorie strukturální kontingence Teorie populační ekologie organizací Teorie organizačního meta-designu New Public Management, New Governance Aktéři: občané (politici), úředníci (byrokracie), odborníci (experti) Stakeholdeři – zapojení aktérů do procesu rozhodování www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Příklady nebyrokratického rozhodování -Projektové řízení: Logický rámec projektu sociální intervence. - -Komunitní plánování: Zapojení stakeholderů do plánování a implementace sociálních intervencí. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ POSTAVENÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM NA TRHU PRÁCE V MĚSTĚ BRNĚ HVO: „Co je nutné udělat v městě Brně ve spolupráci aktérů trhu práce pro to, aby se postavení OZP při získávání zaměstnání zlepšilo?“ Posílení informovanosti zaměstnavatelů Informační kampaň, zlepšení spolupráce se zaměstnavatelskými organizacemi a jednotlivými firmami. Podpora propojování nabídky a poptávky na TP Zaměřit již participující NNO na monitoring a prognózu trhu práce, případně ji vytvořit. Vznik NNO zaměřených na pracovní poradenství a zprostředkování. Podpora chráněného TP Vznik sociálních firem jako náhrady zrušených chráněných pracovních dílen a družstev invalidů, zvýšení rozsahu pracovní asistence. www.fss.muni.cz VPL 160 Odborná praxe pro veřejnou správu Děkuji za pozornost