ZUR521 Umění a média Poznačit si hvězdičkou Fakulta sociálních studií jaro 2014 Rozsah 2/0. 6 kr. Ukončení: z. Vyučující prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející) Mgr. Jan Miškov (pomocník) Garance prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. Katedra mediálních studií a žurnalistiky - Fakulta sociálních studií Kontaktní osoba: Ing. Pavlína Brabcová Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky - Fakulta sociálních studií Rozvrh Čt 9:45–11:15 AVC Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Mateřské obory · Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS) Cíle předmětu Kurz pojednává o vztazích mezi komunikačními a produkčními technologiemi, médii, kulturou a uměním, o kulturním transferu a o vlivu masových médií a masové komunikace na umění. Na konci kurzu studenti budou s to porozumět, jak masová média ovlivňují uměleckou tvorbu a naopak jak umění ovlivňuje masovou komunikaci. Výukové metody přednášky, diskuse ve třídě, individuální projekty, domácí úkoly, vyhodnocování projektů Metody hodnocení Rešerše, referát, esej nebo úvaha, zápočet Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je vyučován každoročně. Požadavky na studenta Po studentech je požadována účast minimálně v sedmi seminářích a vypracování písemných úkolů. Přehled probírané látky (sylabus): Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře - k sociálně kulturní realitě Z měny v paradigmatickém systému vědy signalizoval anthropological, linguistic, communication, pragmatic, social construction, massmedia a visual turn. Komunikativní jednání člověka a komunit jako producent kultury. Základní druhy lidského komunikativního jednání: mentální jednání, mezilidská komunikace a sociální jednání a jejich formy. Člověk a komunity jako komunikační a paměťové médium. Sociální konstrukce reality (P. I. Berger, Th. Luckmann). Technologie (činnosti a návody) jako konstrukční základ reprodukčních systémů kultury - technologický determinismus (M. McLuhan). McLuhanovo široké pojetí médií jako extenze (fyzických, smyslových, paměťových, intelektuálních potencí) člověka. · A/ Extenze lidských pohybových potencí - dopravní média (prostředky - vehicles): boty, sněžnice, lyže, potápěčské ploutve, koš, batoh, berle, kolečkové křeslo, kočárek, trakař, kůň, koňský povoz, kočár, loď, balón, auto, vlak, letadlo, lanovka, vlak v metru (dopravní sítě: lodní, silniční, podzemní, letové). · B/ Extenze lidských smyslů - recepční média (brýle, dalekohled, mikroskop, naslouchátka) a měřící a orientační přístroje (teploměr, alkoholoměr, hlásič požárů, kompas, navigátor). · C/ Extenze lidské paměti - vznik externích paměťových médií (písemný záznam, kniha, akustický a audiovizuální záznam, internetové databáze; interní x externí paměť). · D/ Extenze myšlení - počítadlo, logaritmické pravítko, kalkulátor, computerové programy. · E/ Extenze biologicky daných komunikačních potencí lidského těla (dopis, telegraf, telefon, mobil, e-mail, skype). Produkční, distribuční, konzumační a komunikační systémy jako konstrukční osy kultury. Modely komunikačních systémů a sémiotická produkce jako interpretační rastry kultury. Přírodní a kulturní produkty a fenomény jako texty, které lze „číst“ - kterým lze rozumět. Přírodní a kulturní produkty zajišťují existenci a reprodukci komunit. Kulturní produkty jako texty kultury, jejich funkce a jejich životnost. Atribut textů - smyslová vnímatelnost. Komunikační média jako nositel mediálních/znakových textů a paměťové nosiče (média) jako informační databáze. Periférie komunikačních médií jako rozhraní, které umožňuje vnímat znakové texty. Atributy komunikačních médií: technologie (produkční postupy a principy - viz dále), životnost (krátkodobá a dlouhodobá), dosah (v prostoru a čase), epistemologie (možnosti vyjádřit a sdělovat obsahy, orientace na určité obsahy a funkce; N. Postman). Komunikace je vždy multimediální, v rámci konkrétní komunikace se vždy současně uplatňuje větší množství znakových systémů a komunikačních médií, technologií a systémů. Extrémním případem multimediální komunikace (multimediálního komunikátu) je divadelní komunikace (divadlo / divadelní představení jako komunikační médium). Média, mediální produkty (komunikáty) a mediované obsahy. Komunikáty jako výsledek komunikačních aktivit uskutečňujících se prostřednictvím komunikačních médií nesoucích znakové texty. Komunikáty jako nástroj konstrukce a jako forma interpretace sociálně kulturní reality. Funkce znaků, znakových textů a komunikátů - referenční (informační), emotivní (expresivní), poetická (výrazová), konativní (apelativní a manipulativní), fatická (kontaktová), metajazyková funkce (R. Jakobson). Životnost komunikátů (krátkodobá a dlouhodobá). Jazykové komunikáty. Jazykové komunikáty: texty mluvní a literární (nesou je odlišná média), soukromé a veřejné (odlišný typ adresáta), administrativně správní, náboženské, filozofické, vědecké, technologicko-produkční, umělecké, legislativní, politické, žurnalistické (odlišné funkce; odlišné diskurzy). Nejazykové komunikáty: gesticko-mimické, lokomoční, akustické nejazykové, hudební, výtvarné obrazově vizuální komunikáty (statické ikonické, kinetické ikonické). Multimediální komunikáty. Komunikáty spadající do oblasti umění (slovesné, literární, dramatické, hudební, taneční, výtvarné, filmové…; architektonické - na hranici komunikátů, protože architektonická díla plní primárně jiné funkce než komunikační). Interpersonální a masová komunikace a epistemologie masových médií a umění. Na příkladu dopisu (soukromá korespondence) a pohlednice (na pomezí soukromé a veřejné korespondence). Otevřený dopis jako žurnalistický žánr (veřejná korespondence). Abelard a Heloisa: Dopisy utrpení a lásky (česky 2003; milostné vzplanutí 1118-1119, latinská korespondence vznikla kolem r. 1128: ). J. W. Goethe: Utrpení mladého Werthera (německy 1774), M. Kundera: Monology (1957, přepracováno 1964). F. Lyotard: Postmoderno vysvětlované dětem (francouzsky 1986, česky 1994). Komunikace a kulturní transfer jako nástroje přenosu informací, hodnot, norem, příběhů a mýtů, které se podílejí na budování sociální a společenské identity a kulturní integrace. Darwinistický koncept vývoje živočišných druhů - principy adaptace a mutace. Neodarwinistický koncept vývoje (R. Dawkins) a memetický koncept kultury (S. Blackmoreová) - geny a memy. Sociálně kulturní časoprostor, hierarchie kulturních oblastí. Kultura, kulturní oblasti, subkultury a kontrakultury. Nadčasové opozitní subkultury uplatňující se ve vývojových údobích (epochách) kulturních oblastí, včetně anticko-křesťanské kulturní oblasti: · každodenní a reprezentativní (sváteční) kultura, · vysoká a nízká kultura, · centrální a regionální kultura, · sakrální (náboženská) a profánní (světská) kultura, · dominantní a marginalizovaná kultura, · majoritní a minoritní kultura, · tradiční a novátorská kultura, · komerční a nekomerční kultura, · mainstreemová a alternativní. Estetika. Estetické a mimoestetické funkce. Estetická hodnota a norma (J. Mukařovský). Umělecká komunikace. Atributy a specifika umělecké komunikace. Druhy umělecké komunikace. Subjekty/aktéři, fáze a produkty umělecké komunikace. FÁZE PRODUKCE UMĚLECKÉHO DÍLA: (zadavatel -) autor/autorský tým - umělecké dílo (= znakový text ukrytý do komunikačního média) - FÁZE DISTRIBUCE UMĚLECKÉHO DÍLA: distributor a distribuční a komunikační kanál - FÁZE KONZUMACE uměleckého díla: recipient-konzument (publikum) - FÁZE PRODUKCE INTERPRETACE UMĚLECKÉHO DÍLA: konzument-interpret - analýza a interpretace uměleckého díla (sémiotický transfer) - interpretační znakový text (estetický soud; kulturní transfer) ukrytý do komunikačního média - FÁZE DISTRIBUCE INTERPRETAČNÍHO ZNAKOVÉHO TEXTU: distribuční a komunikační kanál - FÁZE KONZUMACE interpretačního znakového textu ukrytého do komunikačního média: recipient-konzument (publikum) - FÁZE ANALÝZY A INTERPRETACE INTERPRETAČNÍHO ZNAKOVÉHO TEXTU ukrytého do komunikačního média: konzument-interpret... Umělecký transfer: recitace, překlad, nápodoba (plagiát), kopie, převyprávění, adaptace, parodie, podvrh. · Konstrukce a analýza kulturního transferu - překlad. · Konstrukce a analýza kulturního transferu – adaptace. · Konstrukce a analýza kulturního transferu – revival. Vysoké a nízké umění. Tradiční a moderní (avantgardní) umění. Masová a populární kultura/umění. Kulturní průmysl (frankfurtská škola). . Globální, etnická a alternativní kultura. Vliv masových médií na umění. Medializace umění. Možnosti uplatnění umění v síťových médiích. Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt. Ekonomická hodnota umění. Knižní, filmový a hudební průmysl. Dramaturgie umělecké produkce v soukromých a veřejnoprávních mediích (knižní nakladatelství, periodický tisk, rozhlas a televize). Povinná i doporučená literatura Poslední změna: 11. 4. 2014 21:30.56 Základní literatura * Debicki, Jacek - Favre, Jean-François - Grünewald, Dietrich - Pimentel, Antonio Filipe: Dějiny umění. Malířství. Sochařství. Architektura. Praha : Argo, 1998. * Chatelet, Albert – Groslier, Bernard Philippe: Světové dějiny umění. Praha: Cesty, 1996, s. 505–560. * McQuail, Denis: Teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999, s.118–144 (Masová komunikace a kultura). * Pavelka, Jiří: Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004. * Pavelka, Jiří. O poznání, hodnotách a konceptu postmodernismu: Několik poznámek ke změnám paradigmatu euroamerické kultury v letech 1930–1995. Bulletin Moravské galerie v Brně 55, 1999, s. 168–173. * Pavelka, Jiří. O umění, pluralitě a Internetu. Bulletin Moravské galerie v Brně 56, 2000, s. 28–29. ISSN 80-7027-091-8. * Pavelka, Jiří: Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita, 1998. * Pavelka, Jiří. Umění a masová média. Universitas 37, 2004, č. 2, s. 50–53. * Pavelka, Jiří – Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993. * Postman, Neil: Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999. * Ritzer, George: Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 1996. * Zuska, Vlastimil: Estetika: Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Doporučená literatura: * Arendtová, H.: Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 1994. * Cairncross, Frances: Konec vzdálenosti. Brno: Computer Press, 1999. * Daly, Steven – Wice, Nathaniel: Alt.culure: Encyklopedie alternativní kultury. Brno: BOOKS, 1999. * Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Odeon, 1995. * Gombrich, Ernst Hans: Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. * Graham, Gordon: Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 1997. * Hauser, Arnold: The Social History of Art. London - New York: Routledge, 1999. * Henckmann, Wolfhart – Lotter, Konrad: Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. * Chvatík, Květoslav: Strukturální estetika: Řád věcí a člověka. Praha: Victoria Publishing, 1994. * McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím: extenze člověka. (Understanding media: The Extension of Man.) Praha: Odeon, 1991. * Reifová, Irena, a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. Seznam úkolů Písemné úkoly (viz ZADÁNÍ PÍSEMNÝCH ÚKOLŮ) musí být odevzdány v termínu do Odevzdávárny předmětu.