ENS118 Botanický přehled Fakulta sociálních studií jaro 2016 Rozsah 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk. Vyučující Ing. Petr Jelínek, Ph.D. (přednášející), Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (zástupce) Garance Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. Katedra environmentálních studií - Fakulta sociálních studií Kontaktní osoba: Dana Pantůčková Rozvrh St 18:00–19:40 P24 Předpoklady ENS247 Uvedení do biologie Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Jiné omezení: Kurz se otevírá při 5 a více přihlášených studentech. Mateřské obory předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit Cíle předmětu Hlavním cílem předmětu je podat přehled botanické tematiky se zřetelem k ochraně přírody a krajiny, ohroženým druhům rostlin, identifikovat příčiny ohrožení a možnosti aktivní druhové ochrany. Na konci tohoto kurzu bude student schopen rozeznat asi 250 taxonů rostlin a pochopit jejich užitek a využití v ochraně přírody a krajiny. Osnova Přednášky POZOR – louky a pastviny dát dopředu, spojit polem a tedy jednu ubrat, navíc je tu jeden terén 1. (24.2. ) Úvod do studia, představení, (více CV Maloměřice), představení studentů (odkud,obor, mé studium, rostlina a OP) 2. (9.3) Špilberk a okolí FSS, jak poznáme stromy v zimním období, na co se koukat 3. (16.3.) Stromy. Doubravy – lesy nižších poloh, lidská civilizace a lesy nižších poloh, pařeziny (více CV parky) 4. (23.3.) Koniklecová stráň, Lískovec 5. (30.3.) Jarní aspekt a lesy nižších poloh, byliny a lesy klučené (starobylé lesy), potenciální vegetace, biotopy (film Putování s pravěkými zvířaty). Dubo-bučiny – lesy středních poloh 6. (6.4.) Terén Hády. Dubo-bučiny – lesy středních poloh 7. (13.4.) Test – stromy (10 otázek). Dubo-bučiny – lesy středních poloh i lesy na sutích, vápenci, stádia pralesa (více CV Křtiny a Výpustek). Horské lesy s jehličnany (video – Šumava) louky, vegetační stupňovitost a inverze v roklích, (více CV Křtiny a okolí) 8. (20.4.) Pastviny, kulturní louky, stepi, reliktní bezlesí, Invazní nepůvodní druhy rostlin a archeofyty. 9. (27.4.) Pole a rumiště, vzácné plevele, druhy jedlé (více CV Kamenný vrch nebo Hády) 10. (4.5.) Vodní plochy, mokřady a rašeliniště, biodiverzita, dynamika vodních toků (více CV Křtinský lom a rybník, video Šumava) 10. (11.5.) Kouhoutovický les s orchidejemi. Dubohabřiny. 11. (18.5.) Prezentace seminární práce Výjezdy MHD 1.Špilberk – zimní 2. Koniklece – Kamenný vrch 3.Hády 4. Orchideje - Kohoutky Celodenní 15.4. Křtiny s Vlašínem (6h) xx.4. (sobota) Další výlet dohromady s Vlašínem (4h) 14 hodin á 2 – 24 celkem plus výjezd (8 přednášek, 2 Špilberk, 4 Křtiny, 4 luhy, 2 Koniklece, 2 Kohoutovice) Literatura · DEYL, Miloš a HÍSEK Květoslav. Naše květiny. Academia 1973 (2001). · KUBÁT, Karel. Botanika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2003. 231 s., [1. ISBN 80-7183-266-9. info · PYŠEK, Petr a Lubomír TICHÝ. Rostlinné invaze. Brno: Rezekvítek, 2001. 40 s. ISBN 80-902954-4-4. info · VICHEREK, Jiří a Vladimír ANTONÍN a Jiří DANIHELKA a Vít GRULICH a Bronislav GRUNA a Zbyněk HRADÍLEK a Vladimír ŘEHOŘEK a Kateřina ŠUMBEROVÁ a Petr VAMPOLA a Alois VÁGNER. Flóra a vegetace na soutoku Moravy a Dyje. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000. 362 s. ISBN 80-210-2386-4. info Výukové metody Kombinace přednášek, exkurzí a vypracování seminární práce na téma prozkoumání přírodě blízké lokality. Metody hodnocení Předmět je zakončen písemnou zkouškou a prezentací seminární práce, prezentace je zařazena ve výuce do posledních dvou hodin (FSS) a jeden termín na LDF. Bodově je hodnocena zkouška a seminární práce. A.TEST 25 rostlin a 4 obecné otázky, kdy studenti zařadí promítnuté rostliny zařadí do biotopu Minimální počet bodů byl 35, kdo jej nedosáhl bude muset ještě jednou, český/slovenský název 1,5 bodu á otázka latinský (máte-li znát) 1 bod (půlbod za název a půl bod za čeleď) ekologické nároky druhu 0,5 bodu B. Celkové hodnocení potom bude 30% seminární práce a 70% (nebo bodů) test, kde každý student musí dosáhnout alespoň 50% úspěšnost v testu 85-100 bodů A 75-84 bodů B 65-74 bodů C 55-64 bodů D 45-54 bodů E povinná prezentace, z toho za 10 bodů pokud student splnil zadání seminárka území, které nepatří mezi zvláště chráněná území (případně z 2. a 3. zony CHKO či NP) 1. základní údaje a mapa (nadm. výška, biogeografická oblast) 2. typické rostliny pro každý vymapovaný biotop (foto nejhojnější byliny a byliny typické pro daný biotop) – také foto 3. biotopy (vysvětlit) 4. chráněné r. 5. nepůvodní r. Další komentáře Studijní materiály Předmět je vyučován každoročně. Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011. · Statistika zápisu (jaro 2012) · Permalink: http://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/ENS118