Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy Hlubinná ekologie I. nZákladní východiska hlubinné ekologie n nEnvironmentální krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly) n nEnvironmentální krize existuje, protože takto vidění svět (rozumem a smysly) staví do středu člověka v individuálním slova smyslu n nEnvironmentální krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné proměnit a nahradit Já Hlubinná ekologie II. nPrvní odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox I. n nDenis Diderot – herecký paradox nCo potřebuje velký herec, aby obstál na jevišti divadla? nHodně nebo málo citu? – citu co nejméně /“naprostý nedostatek citovosti připravuje velké herce“/, protože schopnost „klamat diváky napodobením“ je předpokladem herectví nHerec je Diderotovi „přirozený“ člověk, který musí hrát nepřirozeně – buď bláznit (vžívat se do role) nebo klamat (stát se rolí, kterou není) n Hlubinná ekologie III. n nPrvní odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox II. nPočátek minulého století – Luigi Pirandello n/Šest postav hledá autora, Každý má svou pravdu, Jindřich IV./ nParadox již není o problematičnosti herce, který hraje něco co není, ale o problematičnosti člověka – člověk se stal hercem – hraje hry (hru profese, hru přátelství, hru lásky), ale nemá žádné navázání, které by jeho role – či masky – činilo skutečnými. nPříklady: hra „Život, který jsem Ti dala“ – matka odmítá vzít na vědomí smrt syna a chová se jako by byl živý – a ten syn působí daleko živěji než jakákoliv jiná postava. nPirandello – herec, hra, maska je to co jsme, ale za maskou není žádný člověk – herec je tvor přirozený, ale člověk je problém – lidé už nejsou. Hlubinná ekologie IV. nPrvní odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox III. n nChceme-li být dnes někým, musíme si nasadit masku, či spíše nikdy si nesundavejte své masky, protože pod nimi už nic nemáme. /L. Pirandello/ n nE. G. Craig – strojová civilizace potřebuje lidi, kteří se odpoutají od své přirozenosti a svého emočního světa, protože lidská přirozenost míří směrem od strojovosti, předvídatelnosti a ovladatelnosti, ovšem dnes musíme, vzhledem k velikosti a charakteru civilizace lidi ovládat, ať už se nám to líbí či nikoliv. Ideálem je člověk, který emoce neprožívá, ale pouze využívá. Hlubinná ekologie V. n n nPrvní odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox VI. n nSamo divadlo na otázku po strojovosti odpovědělo absurdním dramatem n nPodle Josefa Šafaříka je absurdní divadlo (např. S. Beckett a jeho Konec hry) ukázkou jak může existovat člověk, který se chce stát loutkou – člověk se nemůže mirnix-tirnix odlidštit a začít fungovat jako stroj – protože utrpení, které v existenci „stroje“ zažívá je lidské a přirozeně nesnesitelné. n nSnaha opustit svět lidské přirozenosti a emocí končí nikoliv bezproblémovou „strojovou“ existencí člověka, ale snadno nalezitelným lidským utrpením. Hlubinná ekologie VI. nPrvní odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox V. n nJosef Šafařík na konec tohoto divadelního exkurzu říká, že problém je v tom, že strojovost a rozumovost, která nám umožnila takový rozvoj a takové podmínky, jaké byly ještě před 200 lety nepředstavitelné, zároveň pustoší naší přirozenost a řešením není proměna do masek či strojů, protože tak existovat nemůžeme. Řešení – existuje-li – musí rozdělit naše myšlenkové schopnosti na: nRozumovost kontra rozumnost. n Hlubinná ekologie VII. nRozumovost kontra rozumnost. n nRozumnost je schopnost poznat meze vlastního poznání i významu (a to směrem méně i směrem více). nRozumovost je víra, že jedna část naší bytosti poznává bez omezení celý svět a zatímco pouze racionální je skutečné, irracionální je pouze dosud neprobádané a neovládnuté rozumem – iluse a fikce. nRozumovost je člověk ovládnutý chladným kalkulem, rozumnost je schopnost v důležitých věcech nepočítat. nPříklad s ženami, které sežral krokodýl. n Hlubinná ekologie VIII. n nDáme-li Josefu Šafaříkovi alespoň v něčem za pravdu, pak souhlasíme s některými východisky hlubinné ekologie: n nEnvironmentální krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly). n nEnvironmentální krize existuje, protože takto vidění svět (rozumem a smysly) staví do středu člověka v individuálním slova smyslu (Šafařík by řekl – masku, roli, postavu, namísto skutečného přirozeného já.) n nEnvironmentální krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné proměnit a nahradit Já n n n Hlubinná ekologie IX. nHlubinná ekologie má v tomto smyslu pravdu /pouze můj názor/ - chladný kalkul, jakkoliv užitečný, nám v řešení environmentální krize z dlouhodobé perspektivy nepomůže. nZůstává nám otázka, zda je stejně přesvědčivé i řešení, které nám hlubinná ekologie nabízí. nPodívejme se na něj. Hlubinná ekologie X. nHlubinná ekologie Arne Naesse nstručně k životu Arne Naesse n/dětství, předválečné období, válka, do roku 1968, po roce 1968/ nvýznamné rysy A. Naesse n/panzercharakter, odmítnutí západní kultury, přijetí pluralismu, filosofické zázemí nHlubinná ekologie Arne Naesse – dosavadní výklady /E. Kohák, H. Librová, hlubinní ekologové/ nHlubinná ekologie Arne Naesse – okolnosti první poloviny 70. let a co jim předcházelo n n n n Etické principy I. nRychle k odpočinku: nPříklady etických principů a jejich role v našem rozhodování. nPřiřaďte prosím k následujícím kritériím název jejich etického principu. nSeřaďte je prosím od nejdůležitějšího k nejméně důležitému. nUjasněte si proč jste je seřadili tak, jak jste je seřadili.