Komunální politika ve vybraných evropských zemích Mgr. Andrea Smolková 29. 3. 2016 Rakousko Obecně - společné historické kořeny s ČR - Říšský obecný zákon z roku 1862 - návaznost i po roce 1918 - model smíšené veřejné správy - působnost samostatná (úkoly předpsané a dobrovolné) a přenesená - proces slučování obcí - v 60. a 70. letech - počet obcí: dnes 2300, před slučování cca 4000 - Orgány obce Obecní rada Obecní představenstvo Starosta Obecní rada - přímo volený orgán (obdoba českého zastupitelstva) - rozhodovací a dohlížecí pravomoci - správa obecního majetku, rozpočet - funkční období: 5 - 6 let (Vídeň - 4 roky) - přijetí usnesení: nadpoloviční většina přítomných - volební systém: listinný poměrný, D´Hondt - kandidatura: nepřipouští se nezávislých kandidátů (pouze sdružení); vždy podmíněna počtem podpisů občanů obce a místem bydliště - kandidátní listiny: přísně vázané, pref. hlasy od 90. let a pouze někde, panašování jen v Tyrolsku - volební právo: aktivní 16 let, pasivní: 18 - 21 let - + výbory, poradní sbory dle politických frakcí poměrně Obecní představenstvo - ve statutárních městech - městský senát - kolektivní výkonný orgán v samostatné působnosti (obdobně jako česká rada) - voleno ze středu rady - 3 - 12 členů (starosta, místostarostové, členové) - volba členů dle frakcí a poměrného zastoupení dle síly v radě → neuzavírají se povolební koalice Starosta - výkonný orgán v otázkách přenesené působnosti - zodpovídá za provedení rozhodnutí rady + zastupuje obec navenek a stojí v čele obecního úřadu - volba: od roku 1994 téměř všude přímá (krom 3 zemí) - absolutně většinový systém - funkční období: shodné s radou - spíše čestný úřad - starostů na full time je málo; později starostovská penze Referendum = nezávazné lidové hlasování - petice - 25 % občanů - iniciuje rada, starosta, výbor či přímo občané Volební účast - relativně vysoká - 60 - 80 % dle zemí - klesající tendence Slovensko Obecně - od počátku odlišné institucionální nastavení než v ČR - počet obcí: 2900 - po r. 89 nedošlo k výrazné dezintegrační vlně (V 60. letech 3300) - zvláštní postavení: Bratislava, Košice Orgány obce Zastupitelstvo Starosta Zastupitelstvo - funkční období: 4 roky - počet členů: 9 - 41; v obcích pod 40 obyvatel - 5 - volební systém: FPTP (všichni kandidáti na jedné listině dle abecedy; hlasy se nepřepočítávají nejprve stranám) -->často způsobuje zablokování systému; M=1 - 12 - volební právo: aktivní - 18 let, pasivní 18 let - kandidatura: oproti ČR jednodušší kandidovat jako nezávislý - z řad zastupitelstva volen zástupce starosty Starosta - funkční období: 4 roky - volební systém: FPTP → předvolební koalice (“větší než široké”) - př. Trenčianské Teplice - volební právo: aktivní - 18 let, pasivní - 25 let - referendum o odvolání: 1) 30 % voličů (petice) X zastupitelstvo (hrubé porušení povinností, atd.) - statutární orgán obce - kompetence, které nevykonává zastupitelstvo, výkon obecní správy - obecní úřad - v čele - přednosta OÚ (podřízený starostovi) Referendum - vyhlašuje zastupitelstvo - podmínky: slučování, rozdělení nebo zrušení obce, odvolání starosty nebo petice alespoň 30 % voličů Volební účast - podobné hodnoty jako v ČR - klesající tendence - cca 45 % Německo Základní charakteristika - vliv odlišností systémů různých spolkových zemí - základ v dokumentech z roku 1808 (Prusko, Bavorsko) - jednotnost komunálních systémů pouze za Třetí říše - po roce 1945 původní tradice + vliv západních mocností - samospráva rozdělena mezi obce a okresy; přenesenou působnost vykonávají větší obce - počet obcí: 12 500; na poč. 20. stol.: 46 300 (nejsilnější integrace na severu Porýní-Vestfálsko cca 400 obcí při 18 mil. obyv.) - Východní Německo - došlo k poklesu počtu obcí Obecní uspořádání - napříč zeměmi se liší ve všech podstatných záležitostech Jihoněmecké radní uspořádání Starostovské uspořádání Severoněmecké radní uspořádání Magistrátní obecní zřízení Jihoněmecké radní uspořádání - nejrozšířenější forma obecního uspořádání - silné postavení starosty - volený přímo (6 - 8 let), předsedá radě, vede správní aparát, zastupuje obec navenek - obecní rada - přímo volená, kratší funkční období než starosta - protiváha starosty - v čisté podobě: Bavorsko, Bádensko-Virtembersko, Sasko, Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko Starostovské uspořádání - silná pozice starosty - přímá volba - mírné modifikace v pravomocích - předsedá radě - př. Porýní-Falc (rozhodující hlas, přímá volba), Sársko (bez hlasu, nepřímá volba) Severoněmecké radní uspořádání - dnes již neexistuje (do r. 1996 Dolní Sasko, do r. 1999 Severní Porýní- Vestfálsko) - obecní rada - centrální úloha - z jejího středu volen předseda (zastupoval obec navenek) + obecní ředitel (šéf správy) → rozhodovací politická pravomoc - rada X nepolitické úkoly - správa - vliv britského systému Magistrátní obecní zřízení - prvky pruské tradice - správní orgán obce - kolegiální (magistrát/obecní představenstvo) - starosta + přivolané osoby - výkonná fce X obecní rada - usnášecí fce - členové magistrátu nejsou členy rady - starosta reprezentuje obec navenek, schůze rady řídí její předseda - př. Hesensko, Šlesvicko-Holštýnsko Shrnutí - zásadní proměny v průběhu 90. let - volba starosty: zpočátku rada, dnes už všude přímá volba - společný znak: hlavní představitel správy je i hlavní představitel obce a je volen přímo - viz jihoněmecký systém - zásadní rozdíly - kompetence starosty a rady → silnější starosta (předsedá radě s hlasovacím právem, funkční období delší než rady, nemožnost odvolatelnosti) - př. Bádesko-Virtembersko - obecní rada - určuje hlavní směr obce, volí úředníky, vydává vyhlášky, zřizuje výbory; počet členů rady dle velikosti obce Volební systém Obecní rada - listinný poměrný s možností pref. hlasů a panašování - uzavírací klauzule (5 ze 13 zemí) - formule - D´Hondt/Haagenbach-Bischoff či Haare-Niemayer - funkční období - 5 let Starosta - absolutně většinový - pasivní volební právo: 21 - 25 let Referendum - prostřednictvím občanské iniciace (3 - 20 %) - platnost referenda: 20 - 30 % - inciace radou: kvalifikovaná většina (⅗ všech) Francie Základní charakteristika - počátky v Napoleonově éře - poměrně silný centralismus - 5 úrovní (regiony, departmenty, arronisementy, kantony, obce) - počet obcí: 37 000 - 76 % obcí má méně než 1 000 obyvatel - ⅖ obyvatel žijí v obcích do max. velikosti 5 000 obyvatel - menší obce se často sdružují do syndikátů a společenství - až do 80. let významná role prefekta departementu - omezení kumulace mandátů - vysoká provázanost v rámci jednotlivých úrovní - viz NS a Senát Obecní orgány Obecní rada Starosta Obecní rada - správa obce, obecní administrativy, přímo volený orgán - funkční období: 6 let - počet členů: dle velikosti obce - volební právo: 18 let - zřizuje výbory - činnost může být pozastavena prefektem, může být i rozpuštěna vládním dekretem - volební systém: dvojího typu Volební systém do obecních rad Obce do 3 500 obyvatel - počet členů: 9 - 23 - dvoukolový většinový systém v jednomandátovém obvodě - kandidátka: nekompletní pouze do 2 500 obyv., možnost panašování - zvolení: v 1. kole zisk nejvíce hlasů, které tvoří alespoň 25 % reg. voličů; v 2. kole - nejvyšší počet hlasů Volební systém do obecních rad Obce nad 3 500 obyvatel - počet členů: 27 - 163 - poměrný systém s bonusem pro vítěze; jeden volební obvod (krom Paříže, Lyonu a Marseille) - zvolení: 1. kolo - zisk alespoň 50 % hlasů = zisk 50 % mandátů, ostatní poměrně mezi ty kandidátky, které získaly 5 % a víc; 2. kolo - postupují ti, co získali 10 % a víc (kandidátky mezi 5 - 10 % se mohou sdružit do koalic), nejvíc hlasů = 50 %, zbytek poměrně mezi 5 % a víc → vytváření výrazných většin (¾ či ⅔) Starosta - také vykonavatel státní správy v obci - volen radou, ale nemůže jí být odvolán - tajné hlasování, systém abs. většiny (2 kola, případně 3., kde stačí relat. většina) - funkční období: 6 let - + náměstci = předsednictvo rady - starosta je kompetentní v de facto všech oblastech samosprávy i státní správy + velitel městské policie a některé kompetence v právní oblasti - obecně: velmi silné postavení + silná většina v radě => tradice dlouhého starostovského mandátu (př. Bordeaux) - volební účast: cca 64 % Referendum - vyhlašuje obecní rada - do roku 2003 pouze konzultativní charakter - závazný výsledek v případě, že se zúčastní 50 % reg. voličů Polsko Základní charakteristika - obnovení dvojkolejné správy po roce 89 - vojvodství, okresy, obce - počet obcí: 2 500 - průměrná velikost obcí: 15 500 → jedny z největších v Evropě - volební reformy Obecní uspořádání Rada obce Správní rada Starosta Rada obce - základní orgán obce - ze svých řad volí správní radu obce a jejího předsedu - funkční období: 4 roky - volební systém - dvě kategorie obcí: a) do 20 000 obyv. - FPTP, M = 1 - 5 b) nad 20 000 obyv. - listinný poměrný, d´Hondt, M = 5 - 8 → deformace poměrnosti; 5% kaluzule Starosta - výkonný orgán obce (omezený kompetencemi, které mu přizná rada) - od r. 2002 přímá volba (bez úpravy kompetencí) - dvoukolový většinový - kandidatura: volební výbory - podpisy (150 - 3 000) - odvolání: rada, referendum, vláda (na podnět vojvody) - volební účast: cca 40 % - funkční období: 4 roky