POL354 Kampaně v České republice Přednášející: Mgr. Miloš Gregor (mgregor@fss.muni.cz) konzultační hodiny: čtvrtek, 13:00 - 15:00 (místnost 4.67) Výuka: Pondělí, 9:45 - 11:15 Učebna: U42 Anotace: Cílem kurzu Kampaně v České republice je obeznámit studenty se zásadními předvolebními kampaněmi, které v ČR za uplynulá léta proběhly, a zasadit je do kontextu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První se zaměřuje na jednotlivé typy voleb a  s nimi spojené kampaně, druhý se pak věnuje vybraným komunikačním nástrojům a  jejich porozumění. Absolventi kruzu tak získají povědomí nejen o jednotlivých kampaních a jejich tématech, ale také o často užívaných nástrojích. Veškerá požadovaná literatura na celý kurz bude dostupná v knihovně nebo elektronicky ve studijních materiálech v ISu. Typ výuky, požadavky na ukončení předmětu: Výuka bude probíhat formou přednášek a seminářů, které předpokládají aktivní zapojení studentů. Pro úspěšné absolvování kurzu musí studenti splnit následující úkoly: vypracovat a včas odevzdat dva týmové projekty na předem zadaná témata a zúčastnit se alespoň dvou ze tří seminářů (za každý může získat 5 bodů – dva body za pasivní účast, další až tři body za aktivní účast). Hodnocení projektů studenti obdrží prostřednictvím poznámkového bloku v ISu. Témata projektů: Studenti se rozdělí do týmů, ve kterých budou vypracovávat dva na sebe navazující projekty. V prvním budou mít za úkol na předem stanoveném zpravodajském serveru vyhledat ankety na alespoň pět témat. Na základě výsledku těchto anket sestaví náčrt volebního programu pro fiktivní politickou stranu. Tento program by měl být v rozsahu 3  až 4 normostrany. Program pak prostřednictvím odevzdávárny v ISu odevzdají nejpozději do 16. března 2016. V druhém úkolu se zamyslí nad volebními hesly, slogany a způsobem vedení předvolební kampaně vycházející právě z témat programu. Rozpracovaný plán kampaně též v rozsahu 3 až 4 normostrany odevzdají prostřednictvím odevzdávárny v ISu nejpozději do 11. května 2016. Za každý z projektů je možno získat maximálně 30 bodů. Hodnocení: A 75 - 70 b. B 69 - 64b. C 63 - 58 b. D 57 - 52b. E 51 - 46 b. F 45 - 0 b. Osnova: 22. února Úvodní hodina Informace o struktuře kurzu, požadavcích na ukončení a literatuře. 29. února Volby do Poslanecké sněmovny I. Seznámení se s tématy, strategiemi, použitými technikami a komunikačními kanály během kampaní před sněmovními volbami v letech 1992 až 2013 a jejich zasazení do kontextu doby. 7. března Volby do Poslanecké sněmovny II. Pokračování z předešlé hodiny. 14. března Volby do Evropského parlamentu a krajských a obecních zastupitelstev Témata a souvislosti voleb do Evropského parlamentu v letech 2004 - 2014 a vybrané případové studie voleb do krajských a obecních zastupitelstev. 21. března Seminář I. - Předvolební programy a témata Diskuze navazující na odevzdání prvního týmového úkolu. 28. března Velikonoce 4. dubna Přímá volba prezidenta Kampaně před přímou volbou prezidenta v roce 2013. 11. dubna Čtecí týden 18. dubna Kampaně v okolních zemích Podobnosti a odlišnosti kampaní v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. 25. dubna Seminář II. - Politická kultura a kultivovanost předvolebních kampaní Diskuze věnující se volebním zákonům, etickým mantinelům a kultuře předvolebních kampaní v ČR. 2. května On-line kampaně Představení nejčastěji používaných on-line komunikačních kanálů během kampaní v ČR, případové studie. 9. května Předvolební spoty Kritická analýza vybraných předvolebních videí, zejména z voleb do Poslanecké sněmovny. 16. května Seminář III. - Prezentace projektů Finální prezentace týmových projektů a diskuze o jejich případném použití v reálných volbách. Literatura: • Balík, S. (a kol.). 2010. Volby do Poslanecké sněmovny 2010. CDK: Brno, str. 39 - 68, 97 - 134. • Balík, S. (a kol.). 2013. Krajské volby 2012. MUNI PRESS: Brno, str. 35 - 92. • Čaloud, D.; Foltýn, T.; Havlík, V.; Matušková, A. (Eds.). 2006. Volby do Poslanecké sněmovny 2006. CDK: Brno, str. 42 - 88. • Gregor, M.; Matušková, A. 2014. Electoral Campaign and Marketing Strategy - A Case Study of the Karel Schwarzenberg Campaign. In: CJSSBE, Vol. 3, No. IV, str. 24 - 30. • Havlík, V. (a kol.). 2014. Volby do Poslanecké sněmovny 2013. MPÚ: Brno, str. 55 - 72. • Šedo, J. (a kol.). 2013. České prezidentské volby v roce 2013. CDK: Brno, str. 67 - 114. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.