Aplikovaná vývojová psychologie PSY260 BAKALÁŘSKÉ STUDIUM PREZENČNÍ FORMA Fakulta sociálních studií MU 2016 Základní CHarakteristika Kurz navazuje na výuku vývojové psychologie I a II. Cílem je poukázat na šíři aplikačních možností vývojové psychologie se zaměřením na prohloubení poznatků v oblasti výzkumu, jejich implementace do praxe, možnosti prevence a intervence u dětí, dospívajících a dospělých v různých kontextech (např. škola, rodina, profese). Cílem kurzu je: - seznámit studenty s různými oblastmi aplikace vývojové psychologie v celoživotní perspektivě; - naučit studenty aplikovat poznatky vývojové psychologie a interpretovat v jejich kontextu různé fenomény normativního vývoje; - zvýšit citlivost studentů vůči vývojově-psychologickým aspektům mentálních procesů a chování v celoživotní perspektivě; - připravit studenty dílčím způsobem na základy psychodiagnostického procesu, který vyžaduje vývojově-psychologické hledisko Předpokládáme: - dobrou znalost práce s elektronickými databázemi odborných periodik - jistotu a bezpečnou orientaci ve vývojově-psychologických teoriích Přednášející a garant: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. e-mail: lacinova@fss.muni.cz tel. 549495188; kancelář č. 244, IVDMR a katedra psychologie FSS MU konzultace: po předchozí domluvě e-mailem Přednášející: Prof. PhDr. Petr Macek, CSc. e-mail: macek@fss.muni.cz Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: 52209@mail.muni.cz konzultace: po předchozí domluvě e-mailem Vedení seminářů: Mgr. Veronika Hanáčková e-mail: 361844@mail.muni.cz Mgr. Eliška Horská e-mail: 309855@mail.muni.cz Mgr. Kristina Kicková e-mail: 416519@mail.muni.cz Mgr. Iva Korábová e-mail: ivkaza@gmail.com Mgr. Martina Kotková e-mail: 219822@mail.muni.cz Mgr. Kristina Kotrčová e-mail: 420073@mail.muni.cz Mgr. Lenka Pivodová e-mail: lenka.sevcikova@mail.muni.cz Mgr. Tatiana Sedláková e-mail: 397348@mail.muni.cz Mgr. Barbora Syptáková syptakova@mail.muni.cz Obsahové a časové rozvržení kurzu: Přednášky: liché úterý 8:00-9:30hod. v posluchárně P21, první přednáška 1. 3. 2016 Semináře: sudé úterý SA (v IS S1) 8:00-9:30 v učebně U23, první seminář 8. 3. 2016 SB (v IS S2) 9:45-11:15 v učebně U23, první seminář 8. 3. 2016 Datum P-přednáška S-seminář Vyučující Téma: 1. 3. P1 Macek Úvod do aplikované vývojové psychologie 8. 3. S1A,B Masopustová Kojenecké období – adaptace matky na narození dítěte, kojenecký pláč 15. 3. P2 Masopustová Motorika a sebeobsluha 22. 3. S2A,B Batolecí období: bude upřesněno 29. 3. P3 Lacinová Emoce 5. 4. S3A,B Kotková Předškolní a školní období: neklid v dětství, dospívání a dospělosti (ADHD) 12. 4. P4 Masopustová Řeč 19. 4. S4A,B tým doktorandek Adolescence: Prezentace skupinového úkolu 26. 4. P5 Lacinová Vztahy 3. 5. S5A Syptáková Dospělost: Partnerské konflikty, rozvod 10. 5. P6 Lacinová Kognice 17. 5. S6A,B Sedláková Stáří: ageizmus (zdroje, projevy, úrovně), autoageizmus, dlouhověkost a identita lidí v čtvrtém věku, proměny prarodičovské role, mezigenerační poradenství 10. 3. 2016 Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu 22. 5. 2016 Odevzdání přípravy ke zkoušce P1: Úvod do aplikované vývojové psychologie - koncept celoživotního utváření (life-span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků; průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami (např. psychologie osobnosti, sociální psychologie); aplikace poznatků jiných vědních oborů (např. sociologie, kulturní antropologie, lékařských věd) ve vývojové psychologii; uplatnění vývojové psychologie v komplexnějších teoretických modelech (např. tzv. pozitivního či zdravého vývoje) a v praktických aplikacích psychologie (např. tzv. růstové skupiny). S1: Kojenecké období: adaptace matky na narození dítěte, kojenecký pláč P2: Motorika a sebeobsluha - základní principy péče (jako pokládání na bříško, nenucení k sedání, chodítka, skákadla) Vojtova a Bobathova metoda; sportovní aktivity u dětí – kdy začít, na co dávat pozor; motorika a souvislost s kognicí, rizika posuzování kognitivního vývoje u tělesně a smyslově postižených, úrazy a dopad na vývoj; pohyb a omezení v pohybu, dopad na vývoj nebo na běžné fungování; extrémní sporty – jaké typy lidí si je vybírají, jaký to má dopad, souvislost společenského postavení a pohybu atd.; sebeobsluha – nácvik na nočník, hygienické návyky a jejich souvislosti; sebeobsluha a pohyb ve stáří. S2: Batolecí období: bude doplněno P3: Emoce – výchova, zacházení s negativními emocemi a agresivitou; pozitivní psychologie; esoterické omyly (že lze žít pouze v lásce a bez negativních emocí); dopad vývojových poruch na prožívání; emoce po porodu; emoce a hormony; rozdíl mezi prožíváním a projevy emocí – vliv temperamentu, osobnosti; regulace emocí – hyperaktivita, iritabilita atd. S3: Předškolní a školní období: neklid v dětství, dospívání a dospělosti (ADHD) P4: Řeč – opožděný vývoj řeči a možnosti jeho nápravy, souvislosti s deprivací a poruchami vývoje; souvislosti s nonverbální komunikací; řeč a sociální prostředí, sociální postavení; bilingvismus, falešný bilingvismus; čtenářská gramotnost. S4: Adolescence: prezentace týmových úkolů P5: Vztahy – vztah mezi rodiči a dětmi, výchova (i včetně omylů), parentifikace, rodičovské konflikty, rozvody, šikana – dopady na běžný život; rizika navazování vztahu rodič – dítě; sourozenecké vztahy; zdroje nereálných představ o vztazích (citová vazba, média, vzory nebo jejich absence, společnost celkově – co se ukazuje navenek); transgenerační přenos traumatu S5: Dospělost: konflikty v partnerství, rozvod P6: Kognice – problematika mentální retardace, souvislost se sociálním prostředím, normy, rozvoj kognitivních schopností, rizikové faktory; jak zacházet s opožděním mentálních dovedností v důsledku deprivace, nemoci, úrazu, postižení; transgenerační přenos; sociální determinace; nadání; problémy v kognici po úrazech, nemoci, možnosti jejich nápravy; kognitivní tréninky; metakognice v dospělosti a dopad na vztahy, sociální postavení. S6: Stáří: ageizmus (zdroje, projevy, úrovně), autoageizmus, dlouhověkost a identita lidí v čtvrtém věku, proměny prarodičovské role, mezigenerační poradenství Požadavky na ukončení kurzu Ukončení kurzu: Zápočet: · účast na semináři (povolená absence max. 1 seminář), předpokládá se aktivní zapojení studentů · skupinový úkol a jeho prezentace na semináři S4 (zadání bude upřesněno) Zkouška: · ústní zkouška (viz pokyny dále). Každé z výše uvedených témat (P1 – P6; S1 – S6) individuálně zpracujete na základě poznatků z vývojové psychologie a minimálně 2 empirických/metaanalytických studií z oblasti aplikované vývojové psychologie. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Emoce; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad vývojových poruch na prožívání). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu PSY260 do složky Příprava ke zkoušce do konce semestru, tj. do 22. 5. 2016. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury J. Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale i schopnost diskuse nad daným tématem. Literatura: V IS budou v průběhu semestru postupně zveřejňovány seznamy povinné literatury k jednotlivým tématům. Do studijních materiálů kurzu PSY260 v IS budou v průběhu semestru vkládány i články, prezentace z výuky či další materiály, které vyučující dané přednášky či daného semináře považuje za základní zdroje k pochopení vyučovaného tématu. Periodika: Journal of Applied Developmental Psychology, ale i další časopisy z vývojové psychologie Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development, 71, 11-20. Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54. Durkin, K (1995). Developmental social psychology. Cambridge, MA: Blackwell Publishers. (str. 2 – 9). Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends: Washington, DC. www.childtrends.org