PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU DYNAMICKÁ DIAGNOSTIKA KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU Psychologická diagnostika v předškolním věku Přehled viz Svoboda – Psychodiagnostika dětí a dospívajících Vývoj jazykových schopností v předškolním věku Smolík, Seidlová Málková Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku Prezentace v IS Testování kognitivních funkcí Statické metody testování Většina používaných metod Umožňují získat informace o aktuálním výkonu jedince Většinou neposkytují dost informací a o procesech a strategiích Hůře se navrhují nápravné postupy Mohou podhodnocovat, hlavně u dětí z odlišného socio-kulturního prostředí, u dětí s emočními poruchami, s poruchami učení nebo u dětí s nedostatkem učebních zkušeností Jsou zaměřeny na zjišťování produktů učení, méně nebo vůbec na psychologické procesy podílející se na učení Dynamické testování Širší pojem pro označení celé škály přístupů, jejichž společným znakem je zařazení instrukce a zpětné vazby do procesu testování, přičemž průběh diagnostického procesu je závislý na výkonu testovaného Princip: určitými způsoby provázet testovaného jedince při činnosti a sledovat rozsah i charakter pokroků v jeho rozvoji a navazovat na toto pozorování smysluplnou intervencí Dynamické testování Poznávání jako proces, který se vyvíjí a mění a lze podněcovat jeho rozvoj => během celého vyšetření zvýšený důraz na proměny a vývoj celé diagnostické situace Spíše než správná odpověď nás zajímá, jak testovaný k odpovědi dospěl Neměří celkovou úroveň rozumových schopností, ale zajímá se o proces myšlení Přizpůsobuje se individuálním potřebám testovaného Součástí testování je identifikace oslabených kognitivních funkcí testovaného a zároveň vymezení silných stránek, na nichž lze při dalším učení a intervenci stavět PRETEST – INTERVENCE - POSTTEST Kdy může být vhodné přistoupit k dynamickému testování Selhávání ve statických testech Když jsou schopnosti učení znevýhodněny mentální retardací, vývojovými dysfunkcemi, emocionálními a osobnostními poruchami, nedostatkem motivace u problémů s jazykem – odlišný mateřský jazyk, opoždění vývoje řeči U dětí z odlišného socio-kulturního prostředí Dynamické testování kognitivních funkcí u dětí ACFS Propojení diagnostiky s procesem výuky Škály metody sledují kognitivní procesy klíčové pro osvojení čtení, psaní a počítání Pro děti ve věku 3-6 let Používá se pro sledování vývoje dětí, při diagnostice školní zralosti nebo posuzování nutnosti odkladu školní docházky Test – intervence – retest Sleduje se forma a intenzita intervence Nestačí vědět, že dítě něco zvládá, když se učí, ale také za jakých okolností se mu daří příslušnou aktivitu zvládat subtesty 1. třídění 2. sekvenční sluchová paměť 3. krátkodobá vizuální paměť 4. doplňování sekvenčních vzorců nepovinné: ◦přejímání perspektivy ◦verbální plánování Třídění Sekvenční sluchová paměť Krátkodobá vizuální paměť Doplňování sekvenčních vzorců Děkuji za pozornost