PSY527 Etické výzvy psychologických praxí Sylabus předmětu/ jaro 2016 Ukončení: zápočet Počet kreditů: 0 Rozsah: 3 hodiny za semestr Vyučující a garant: Mgr. Martina Černíková – asistentka pro praxe a stáže, Katedra psychologie, FSS MU e–mail: martina.cenikova@mail.muni.cz Cíl předmětu: Cílem předmětu je obeznámit studenty s etickými dilematy, se kterými se mohou setkat v rámci absolvování povinných praxí a stáží na magisterském stupni studia v rámci katedry psychologie (PSY412, PSY 413, PSY414, PSY415). Předmět vznikl z potřeb praxe a je založen na zkušenostech našich studentů, mentorů a vyučujících praxí a stáží. Dalším cílem je obeznámit studenty s Etickým kodexem katedry psychologie. Předmět prostřednictvím praktických forem výuky připravuje studenty na možná úskalí, která je mohou potkat na praxích a stážích. Diskuze nad těmito úskalími a hledání konkrétních způsobů řešení nejasných situací může poskytnout užitek nejen studentovi samotnému, ale také mentorům praxí a stáží, klientům a jiným lidem, se kterými se v rámci absolvování praxe dostane do kontaktu. Specifika zápisu předmětu Předmět je povinný pro studenty imatrikulačního ročníku 2013/14 až 2014/2015 (včetně). Těmto studentům doporučujeme zapsat si předmět první nebo druhý semestr studia. Nejvhodnější je předmět si zapsat semestr před zapsáním a absolvováním první povinné praxe a stáže (PSY412, PSY 413, PSY414, PSY415). Například pokud si plánujete zapsat první praxi na podzim 2014, zapíšete si Etické výzvy psychologických praxí na jaro 2014. Pokud plánujete praxi absolvovat přes léto a následně si zapsat praxi (na podzim 2014) absolvujete předmět na jaře 2014. Pokud jste imatrikulační ročník nižší než 2013/14 napište mi email a domluvíme se. PROSÍM POZOR! Pro studenty, kteří nastoupili tento a minulý semestr do studia (imatrikulační ročník 2015/2016 a výše) neabsolvují tento předmět! Pro ně je povinný předmět PSY534 Etika v práci psychologa. Organizace předmětu: Předmět etické výzvy psychologických praxí je tří hodinový seminář. Protože ani rozsahem ani náročností nedosahuje předepsaných 25 hodin přípravy za týden, kterých je potřeba k jedno kreditovému ohodnocení předmětu, zůstává bez kreditů. Na jaro 2016 se předmět uskuteční po individuální domluvě – důvodem je nízký počet zapsaných studentů a studentek. KOMUNIKACE V PŘEDMĚTU. POKUD MÁTE DOTAZY, PROSÍM VYUŽIJTE DISKUZNÍ FÓRUM PŘEDMĚTU. Metody hodnocení: K udělení zápočtu je povinná aktivní účast na semináři. Další podmínkou k ukončení je prostudování, podepsání, oskenování a vložení Etického kodexu do studijních materiálů (po absolvování semináře, na kterém se s kodexem budete obeznamovat a podepisovat ho). Výukové metody: Předmět je veden praktickou formou zamyšlení se nad reálnými etickými problémy, se kterými se studenti setkali na praxích a stážích. Dominantní náplní semináře je skupinová práce a diskuze nad zvolenými dilematy. Etická dilemata jsou zprostředkována skrze modelové situace a příběhy sepsané nebo natočené na video. Literatura Povinná literatura Etický kodex katedry psychologie. Naleznete ho ve studijních materiálech Doporučená literatura GERGEN, Kenneth J. Relational being :beyond self and community. New York: Oxford University Press, 2009. xxix, 418. ISBN 0195305388 – IV. část, naleznete ho ve studijních materiálech Zpětné vazby: „Bylo uvěřitelné, že se nás prezentovaná témata týkají. Rychle to uteklo. Byl to opravdu seminář, ne přednáška. Prezentované eticky-problematické situace byly různého stupně závažnosti. Kladli jste důraz také na to, abychom mi jako studenti byli v bezpečí, nejen na bezpečí klientů nebo hostitelských organizací.“ „-interaktivní forma -dobře volené náměty příběhů -možnost zamyslet se -možnost zeptat se, diskutovat -příjemná atmosféra -video pobavilo“ „Uvědomila jsem si, že praxe může být opravdu speciální až podivná situace a je dobré se na ni připravit, vše dopředu domluvit a pak se nebát, když se nebudu cítit v situaci dobře. Budu si více vědoma svých práv, že se nemusím vůbec zapojovat, když se na to necítím, a zároveň i když se něco bude zdát divné, může to znamenat jen to, že sama nemám vhled např. do podstaty terapie, a ne že psycholog dělá chybu. Stručně asi uvědomění ʺtřikrát mysli a pozoruj, jednou se vyslovʺ. A taky velmi užitečný kodex a zamyšlení, kdy se můžou jednotlivé body projevit a v jakých rozmanitých formách.“ „Snahu připravit nás na možné komplikace související s praxemi, které budeme absolvovat a velmi přátelský přístup lektorů“ „Ocenila bych to, že ačkoliv byl připraven určitý program, lektoři vyšli vstříc diskuzi, která se rozběhla a která možná ještě více obohatila seminář. Také si cením toho, že dokázali čelit výhradám, které se objevovaly a které směřovaly na organizaci kurzu. Neměli to s námi lehké :). Líbily se mi také diskuze ve skupinkách a interaktivní vedení semináře.“ „Výborná připravenost vyučujících, interaktivní, ale nikdo nebyl do ničeho nucen. Reálné situace, praktické věci. Ochota vyučujících reagovat na naše dotazy. Ochota vyučujících dělit se o své příběhy z praxí. Vytvoření příjemné atmosféry.“ „Zejména praktickou orientaci, konkrétní příběhy, které se staly, možnost uvažovat nad tím, kolik etických aspektů se tam objevuje a jak bychom je řešili. Důraz na to, že je potřeba věci na praxích domluvit dopředu a předcházet nedorozuměním. Důraz taky na práva a pocity praktikantů :)“