SYLABUS KURZU ZUR 402 KRITICKÉ TEORIE MÉDIÍ: MASOVÁ KULTURA, MÉDIA A SPOLEČNOST Katedra mediálních studií a žurnalistik stupeň: magisterský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška výuka: úterý 13.30 - 15.00/ posluchárna AVC ANOTACE Cílem kurzu je představit klíčové kritické teorie médií. Posluchači by měli zvládnout nejen věcnou a kontextuální práci s představovanými koncepty, ale především jejich aplikaci na konkrétní analýzu mediálních obsahů i technologií. Kurz je strukturován do čtyř základních tematických subcelků: A/ psychoanalýza jako kritická teorie b/ kritická teorie médií jako kritika ideologie a Kulturního průmyslu c/ kritická teorie médií a Technologický determinismus D/ kritická teorie kyberprostoru. Zvláštní důraz je kladen na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií. Jádro kurzu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze. Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů. Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat minimálně 70 bodů ze sedmi dílčích testů, z textů, které jsou v sylabu označeny tučně a •. Kritéria bodování testů: a/věcná správnost, b/ logické, přehledné a stylisticky korektní uspořádání c/ aplikace, vlastní relevantní komentář, kritika Za každý test je možné získat 15 bodů (celkem 105b.) Důvody pro omluvu absence upravuje studijní řád. Pokud bude absence omluvena je možné test absolvovat v náhradním termínu 2/ vypracování formálního eseje v rozsahu 2000-2500 slov) TÉMATA PRO ZÁVĚREČNÝ ESEJ 1/ Možnosti a hranice pojmu „masová kultura“: kritická reflexe jeho aplikovatelnosti jako analytického nástroje (pokus o redefinici) Zadání: Pokus o redefinici pojmu „masová kultura“, provedený v návaznosti na kritickou reflexi samotného pojmu/slovního spojení (Jde o oxymóron? Proč ano, proč ne?) a zhodnocení jeho aplikovatelnosti jako analytického nástroje. 2/ Kritická reflexe základních východisek nebo vybraného východiska kritických teorií médií Zadání: Student se pokusí kriticky reflektovat jedno nebo více východisek kritických teorií médií, diskutovaných v průběhu kurzu – nastínit jeho možnosti a limity. 3/ Masová kultura jako obranný mechanismus Zadání: Student se pokusí identifikovat, popsat a vysvětlit působení masové kultury, respektive jejích konkrétních produktů v roli obranného mechanismu, který mají za úkol kompenzovat různé druhy poranění/ohrožení Já. 4/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie narcismu Zadání: Student se pokusí o rozbor vybraného produktu masové kultury na základě konceptů, které tvoří součást teorie narcismu; pokusí se demonstrovat na zvoleném produktu masové kultury distinktivní rysy a kategorie narcistní kultury tak, jak je definuje Ch. Lash, popřípadě G. Lipovetzky. 5/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou vybraného aspektu tzv. frankfurtské kritické teorie Zadání: Student se pokusí o rozbor vybraného produktu masové kultury optikou kritické teorie médií v užším smyslu slova, resp. konceptů, které do diskurzu o kultuře zavádí příslušní teoretici (např. kulturní průmysl, instrumentální racionalita atd.). 6/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie simulace a hyperreality. Zadání: Student vypracuje analýzu vybrané mediální události, mediálního textu nebo produktu masové kultury na základě kategorií Jeana Baudrillarda: hyperreality, simulace, simulakra (případně doplněných o koncepty jiných poststrukturalistů, vztahující se ke krizi reprezentace). 7/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie hegemonie. Zadání: Student se pokusí o rozbor vybraného produktu masové kultury na základě konceptů, které tvoří součást teorie hegemonie; pokusí se ukázat, jak daný produkt masové kultury může podporovat/podvracet dominantní ideologii (případně naznačit, o jakou ideologii jde – co je obsahem dominantní ideologie) a jak může přispívat k hegemonnímu dojednávání konsenzu nebo soulad narušovat. 8/ W. Benjamin, M. McLuhan, J. Baudrillard: názoroví protivníci nebo souběžci? Zadání: Student se na základě četby relevantní literatury pokusí identifikovat styčné plochy nebo body nesouladu mezi teorií W. Benjamina, M. McLuhana a J. Baudrillarda, a na tomto základě argumentovat ve prospěch tvrzení, že jsou autoři názorovými protivníky nebo souběžci. 9/ Nezamýšlené důsledky informatizace pozdněmoderních společností: případová studie Zadání: Student se pokusí formou případové studie (události, technologie) ilustrovat některý/některé z nezamýšlených důsledků informatizace pozdně moderních společností: tedy ukázat aspekty inverze bujení znaků (simulaker). 10/ Teoreticko – metodologická kritika kvantitativního monitoringu poslechovosti a čtenosti vycházející z teorie kulturního průmyslu. Zadání: Student využije data poskytovaná kontinuálním měřením čtenosti a poslechovosti (Mediaprojekt, Radioprojekt) a analytický software DATA ANALYZER (Median) a pokusí formou teoreoticko metodologické analýzy identifikovat slabiny daného měření a především jeho ne/zamýšlené funkce zvláště z pohledu mechanismů komodifikace, racionalizace a reifikace. Závěrečný esej - kritéria hodnocení: 1/ stylistická úroveň 2/ práce se zdroji - formální náležitosti (odkazy, citace, bibliografie) 3/ dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru 4/ využití dostupné literatury a datového kontextu 5/ logická výstavba textu 6/ korektní aplikace a interpretace použitých teoretických koncepcí 7/ závěrečné shrnutí – jasnost, konkrétnost 8/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění Bodování eseje: 150b., 130b., 110b., 90b. (v případě nižšího zisku je třeba esej přepracovat) Termín odevzdání vytištěného eseje: 1. 6. 2016 na sekretariátu katedry CELKOVÉ HODNOCENÍ: A=234-255 (105 testy+150 esej) B=218-233 C=202-217 D=186-201 E=160-185 (70 testy+90 esej) 1. (23. 2.) masová a populární kultura optikou kritické teorie médií klíčová slova: kritická/é teorie, masová kultura, populární kultura, lidová kultura, masa, dav, masscult, midcult. Literatura: *Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 23-32 Revue pro média (téma: Média a populární kultura). In: HOST č. 10, 2001. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue01/preklad_fiske_rpm01.pdf *Horkheimer, Max, Tradiční a kritická teorie, z originálu „Traditionelle und Kritische Theorie” Frankfurt a .M. Suhrkampf, 1971 [1937], přeložila P. Binková. *MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. -James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. -Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS) 2. (1. 3.) psychoanalýza a kritická teorie médií: masová kultura jako obranný mechanismus Klíčová slova: ego, éros, id, ideál já, introjekce, kolektivní duše, libido, nevědomí, obranné mechanismy já (vytěsnění, regrese, sublimace, projekce, reaktivní formace, racionalizace), reálné a ideální já, předvědomí, psychologie davu, vědomí, superego, thanatos Literatura: •Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, str. 316-380. *Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, str. 189-229. 3. (8. 3.) psychoanalýza jako kritická teorie: fetišismus a exhibicionisticko-voyerské atributy populární kultury Klíčová slova: celebritizace, exhibicionismus, fetišismus, voyérismus, Literatura: •Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, str. 110-275. *Mulvey, L. (1975): Visual Pleasure and Narative Cinema. Screen, 16,3 (Autumn) 6-18. 4. (15. 3.) psychoanalýza jako kritická teorie: populární kultura v epoše všeobecného narcismu Klíčová slova: primární a sekundární narcismus, egoismus, separační a individuační stádium, grandiozita, pravé já, falešné já, dětská omnipotence, štěpení já, imperiální já, syndrom paní Bovaryové. Literatura: •Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. *Freud, S. (2002): K zavedení narcismu. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, str. 129-151. -Rohr, H.P. (2001): Narcismus - vnitřní žalář. Portál, str. 12-40, 131-133. -Flaubert, G. (1969): Paní Bovaryová. Mladá fronta. 5. (22.3) psychoanalýza jako kritická teorie: média a Kulturní narcismus Klíčová slova: reflexivní projekt já, terapeutická sensibilita, spektakularizace, celebritizace, narcistická idealizace – kult hvězd, estetizace každodennosti. Literatura: *Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. *Lipovetsky, G. (2001): Narcis aneb strategie prázdnoty. In: Éra prázdnoty. Prostor, str. 43-60. Kernberg, O. (1999): Normální a patologická láska. Portál, str. 173-208. 6. (29. 3.) kritická teorie médií jako kritika Kulturního průmyslu Klíčová slova: směnná a užitná hodnota, komodifikace, reifikace, racionalizace, kulturní průmysl, identifikace, poetické mystérium zboží, jednota industriálního systému, instrumentální racionalita, anti-osvícenství, autoritární osobnost. Literatura: •Adorno, T,W. : Schéma masové kultury. Oikoymenh, 2011. *Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. Projekce: Konference ve Wannsee (HBO, 2001). 7. (5. 4.) kritická teorie jako kritika nových médií: Walter benjamin mezi skeptiky a tešiteli Klíčová slova: auratická zkušenost, pravá aura, auratické umění, Erlebnis, Erfahrung, flaneur, zreflexivnění každodenního života, zkušenost moderního šoku, optické nevědomí, proměna percepční zkušenosti, nová sensibilita masy, Literatura: •Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 str. 16-47. *Volek, J.: Walter Benjamin a nová média.Communication Today, III, 2, 2012, str. 6-23. https://www.researchgate.net/publication/283711827_WALTER_BENJAMIN_A_NOVA_MEDIA -Benjamin, Walter, Malé dějiny fotografie, in: K. Císař (ed.), Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2005, str. 9–19. -Benjamin, Walter ,"Der Flaneur" in Neue Rundschau, Fischer Verlag, Berlin 1967, 549-574. -Benjamin, Walter, The Arcades Project, Translated by Howard Eiland & Kevin McLaughlin, Cambridge, Massachusetts & London, England, Belknap Press of Harvard University Press, 1999. -Jenkins, Henry, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. 8. (12.4.) kritická teorie médií a proměna veřejné sféry: veřejný zájem a veřejná mediální služba Klíčová slova: veřejná sféra (veřejnost), refeudalizace veřejnosti, reprezentativní veřejnost, depolitizace kultury, kritický dialog, veřejný zájem, veřejná mediální služba, Literatura: *Habermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298. *Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. -Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. -Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. -Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, 9. (19. 4.) ČTECÍ TÝDEN NA STUDIUM LITERATURY kritická teorie médií jako kritika ideologie Klíčová slova: ideologické nástroje státu, hegemonie, kontrahegemonie, mechanismy vytváření souhlasu, falešné vědomí. Literatura: *Kellner, D. (1990): Contested Terrain and the Hegemony of capital. In: Television and the Crisis of Democracy. Westview Press, pp. 14-22. *Golding, P., Murdock, G. (1979): Ideology and the Mass Media. In: Barrett, M., Corrigan, P., Kun, A., Wolff, J. (eds.): Ideology and Cultural Production. Croom Helm. pp. 198-224. *Hall, S. (1982): The rediscovery of ideology: return of the repressed in media studies. In: Gurevitch, M. et al.: Culture, Society and the Media. Methuen, pp. 354-363. -Thompson, J.(1990): Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford University Press. -Newbold, Ch. (1995): Approaches to cultural hegemony within cultural studies. In: Approaches to media. Arnold, pp. 328-331. -Kun, A., Wolff, J. (eds.): Ideology and Cultural Production. Croom Helm. pp. 198-224. -Horkheimer, Max, Tradiční a kritická teorie, z originálu „Traditionelle und Kritische Theorie” Frankfurt a .M. Suhrkampf, 1971 [1937], přeložila P. Binková. -Good, L. (1989): Power, Hegemony, and Communication Theory. In: Angus, I., Jhally, S. (eds): Cultural Politics in Contemporary America. Routledge. pp. 51-64. -Bennett, T. (1986): Popular culture and “the turn to Gramsci”. In: Bennett, T., Mercer, C., Woollacott, J. (eds): Popular Culture and Social Relations. Open Univ. Press. pp. xi-xix. 10. (26. 4.) kritická teorie médií a Technologický determinismus Klíčová slova: technologický /mediální/ determinismus, těžká a lehká média, časo/vá a prostorová média, McLuhanovy spirituální dichotomie, Sapir-Whorfova hypotéza, horká a chladná média, imploze. Literatura: •McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. str. 19-32. *McLuhan, M. (2000): Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. *Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. 11. (3. 5.) kritická teorie médií a mediální determinismus Klíčová slova: vizuální prostor, akustický prostor, retribalizace, globální vesnice, noogeneze, planetizace,, tetradický model Literatura: *McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. str. 33-55. *McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. *McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. -Meyrowitz, J. (2006): Všude a nikde. Vlov elektronických médií na sociální chování. Karolinum, str. 23-40. 12. (10. 5.) ČTECÍ TÝDEN NA STUDIUM LITERATURY kritická teorie kyberprostoru: ICT jako nástroje zabstraktnění mezilidské komunikace Klíčová slova: indiference, neutralizace významu, informační společnost, kritika informace, informační přetížení, reflexivní modernita, individualizace, nezamýšlené důsledky sociálního jednání, komunikační ideologie, riziková společnost, subjekt, desubjektivace, teorie konstitutivní abstrakce. Literatura: *Žižek, S. (1999): The Matrix, two sides of Perversion, Nettime. Dostupné na:http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-9912/msg00019.html * Žižek, S. (1998): Cyberspace, or how to traverse the fantasy in the age of retreat of the big other. Public Culture, 19, 3. Dostupné na: http://www.uchicago.edu/reseach/jnl-pub-cult/backissues/pc26/Žižek.html *Mackay, H. ( 2001): Theories of the Information Society. In: Investigating the Information Society. Routledege, pp. 21-41. -Volek, J. (2003): Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace. In Média a realita. Brno: Masarykova universita v Brně, s. 11-34. https://www.researchgate.net/publication/284502463_Medialni_studia_mezi_kritikou_ideologie_a_kritik ou_informace -Luke, W., T. (1994): „Packaging“ Chernobyl: The Manufacture of Meaning from a Transnational Ecological Disaster. In: Screens of Power. University of Illinois Press, pp. 181- 201. -Žižek, Slavoj, The Plague of Fantasies, Verso, London 1997. -Kroker, A.,Weinstein, M.A.(2001): Data Trash: the Theory of the Virtual Class. New World Perspectives. Montreal, pp. 27-40. -Turkle, Sherry. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster, 1995. 13. (17. 5.) kritická teorie kyberprostoru i.: kritika nezamýšlených důsledků mediální simulace, rychlosti a indiference Klíčová slova: hodnota, konec sociálního, směnná a užitná hodnota, plovoucí označující ,politická ekonomie znaku, symbolická směna,rychlost, krize reprezentace, reálné, simulákrum, simulace, hyperrealita, svádění, technologie jako ideologie, virtuální. Literatura: •Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. *Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings. Stanford University press . pp. 63 - 97. *Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. *Virilio, P.: Informatická bomba, Pavel Mervart, Praha 2004, str. 71-98. *Virilio, P.: Vision Machine. Indiana University Press, 1995, pp. 59-77. -Volek, J. (2002): Nezamýšlené důsledky "komunikační ideologie" v kontextu informační společnosti. In Média a realita: sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky. Brno : Masarykova Universita v Brně, s. 11-38. https://www.researchgate.net/publication/284498925_Nezamyslene_dusledky_komunikacni_ideologie_v_kon textu_informacni_spolecnosti LEGENDA: •Texty povinné na přednášku, ze kterých se píše test *Texty, které je třeba prostudovat a využít v závěrečném eseji – pokud odpovídají zvolenému tématu - Doporučené texty