SYLABUS KURZU ZUR 409 TELEVIZE A JEJÍ PUBLIKUM V KAŽDODENNÍ PERSPEKTIVĚ Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: magisterský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška výuka: přednáška: středa 13.30-15.00 posluchárna – AVC seminář: 15.15 - 16.00 (učebna č. 54) ANOTACE Cílem kurzu je představit historickou i aktuální roli televize a přiblížit její komunikační specifika, a to jak ve srovnání se staršími technologiemi, tak ve srovnání s tzv. novými médii. Kurz je strukturován do tří základních částí semináře zaměřeného na nácvik práce se speciálním software pro analýzu chování publik: A/ TEORIE A KAŽDODENNOSTI A NOVÁ MÉDIA B/ ZÁKLADNÍ FORMY TELEVIZNÍHO OSLOVENÍ: ŽÁNRY A FORMÁTY C/ MEDIÁLNÍ PUBLIKA: OD TELEVIZNÍCH DIVÁKŮ K ROZPTÝLENÝM PUBLIKŮM NOVÝCH MÉDIÍ. Kurs se zaměřuje na roli televize v rámci každodenních životních praxí jejího publika a přibližuje těsnou provázanost tohoto média s rutinizovanou povahou každodennosti. Kurs nabízí posluchačům možnost seznámit se s reflexí uvedené problematiky v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytickou a fenomenologickou perspektivu. Součástí kurzu je deset seminářů, ve kterých se posluchači seznámí s různými metodami analýzy chování mediálních publik (elektronické měření sledovanosti, deníčkové měření poslechovosti, analytické software: Golem, Data analyzer). SYSTÉM HODNOCENÍ Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat zápočet ze semináře za zápočtový test (dva výpočty každý za 20b. = 40b. min. 20b.) 2/ získat minimálně 70 bodů ze sedmi dílčích testů (z toho jedna domácí analýza sledovanosti) (systém bodování 0, 5, 10, 15) Kritéria bodování testů: a/věcná správnost, b/ logické, přehledné a stylisticky korektní uspořádání c/ aplikace, vlastní relevantní komentář, kritika Za každý test je možné získat 15 bodů (celkem 105b.) Důvody pro omluvu absence upravuje studijní řád. Pokud bude absence omluvena je možné test absolvovat v náhradním termínu K povinnému bodovému zisku z dílčích testů je možné přidat body za dvě bonusové analýzy k seminářům A2 a C10 (každá max. 20b.) Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů a volitelných bonusových analýz. CELKOVÉ HODNOCENÍ: A=134+ (105+40) B=123-133 C=112-122 D=101-111 E=90-100 (70+20) A/ TEORIE KAŽDODENNOSTI A MÉDIA A1/ (24.2.) Každodennost nebo každodenní život? klíčová slova: lebenswelt, struktury relevance, „každodennost“, „každodenní život“, strategie mocných, taktiky slabých. Literatura: * De Certeau, M.: General Introduction to The Practice of Everyday Life. In: Practice of Everyday Life. University of Californie Press 1984. pp. xi-xxiv. A2/ (2. 3.) Strategie mocných vs. taktiky slabých. Literatura: · Higmore, B.: Introduction: Questioning Everyday Life. In: The Everyday Life Reader. Routledge 2002.pp. 1-34. Seminář: analýza každodenních motivů a jejich funkcí ECCE HOMO HOMOLKA. Filmové studio Barrandov, 1969, režie: Jaroslav Papoušek. Dostupné na http://onlinevidea.tv/video/4279/ecce-homo-homolka#.UwRtSdzhZLN (Bonusová analýza použitých každodenních motivů a jejich funkce v narativních struktuře filmu. Konkrétní zadání ve studijních materiálech v IS). A3/ (9.3.) Televize a (pozdně) moderní každodennost v čase a prostoru klíčová slova: modernita, časo-prostorové rozpojení (space-time distanciation), časoprostorové vyvázání (disembeding) zprostředkovaná interakce, zprostředkovaná kváziinterakce (quasi-mediated interaction), časo-prostorové koordináty, televizibilita. Literatura: * Giddens, A.: Důsledky modernity. Slon 1999, str. 11-74. * Moores, S.: Media/theory. Thinkong about media communications. Routledge, 2008, pp. 7-34 (Time and space) *Thompson, J.B.: Rozvoj zprostředkované interakce. In: Média a modernita. Sociální teorie médií, Karolinum, pp. 70-98. - Lefebvre, H.: Work and Leisure in Everyday Life. In: Critique of Everyday Life. Verso 1991. pp. 29-42. - Williams, R.: Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. London, Verso, 1989, pp. 3-14. - Kracauer, S.: Boredom. In: The Mass Ornament: Weimar Essays. Harvard University Press. pp. 331-4. SEMINÁŘ: I. ÚVOD: ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY ELEKTRONICKÉHO MĚŘENÍ SLEDOVANOSTI, MĚŘENÍ ČTENOSTI (MEDIA PROJEKT) A POSLECHOVOSTI (RADIO PROJEKT) projekce: Can you Believe TV Ratings. NOVA. Public Broadcasting Television 1995. - Webster, J.G., Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: An Introduction to Audience Research. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. London. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 1-12. A4/ (16. 3.) Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí klíčová slova: objektově relační teorie (teorie objektních vztahů; ontologické bezpečí; přechodný objekt; přechodná zkušenost; potenciální prostor; kognitivní, emocionální, relaxační, integrační funkce; mytifikace. Literatura: * Fiske, J., Hartley, J.: Reading Television. Routledge 1978, pp. 85-100. * Mellencamp, P.: TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television. In: Logics of Television. BFI 1990. *Winnicott, D.: Lidská přirozenost. Psychoanalytické nakladatelství 1999. str. 83-94. - Winnicott, D.: The Theory of Parent-Infant Relationship. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. - Winnicott, D.: From Dependence Towards Independence in the Development of the Individual. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. SEMINÁŘ: ZÁKLADY PRÁCE S PROGRAMEM GOLEM: HLAVNÍ FUNKCE A5/ (23.3.) Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova klíčová slova: sociotechnický systém; kulturní technologie; zprivátnělá mobilita (mobile privatization); Zworikin; Baird; Jenkins. Literatura: *Abramson, A.: The invention of television. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998. *Spiegel, L.: Installing the Television Set. Popular Discources on Television and Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obsura, 16:1, 1998. - Gray, A.: Technology in the domestic environment. In:Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Smith, A.: Television across the World. In: Television. An International History. Oxford Univ. Press 1998. - Cairncross, F.: Konec vzdálenosti. Computer Press 1999. kap. 3 - 7, 9, 10. (knihovna FSS) - Ang, I.: Global Media/Local Meaning. In: Living Room Wars. Routledge 1996. SEMINÁŘ: ZÁKLADY PRÁCE S PROGRAMEM GOLEM: základní výstupy a typy analýzy A6/ (30. 3.)Televize jako člen rodiny klíčová slova: domov; domácnost; politika obývacího pokoje; situační androgynie; testování reality, rodinný televizní rituál. Literatura: ·Morley, D: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986. *Ang, I.: Gender and/in media consumption. In: Living Room Wars. Routledge 1996. - Rogge, J.: The media in everyday family life: some biographical and typological aspects. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Gray, A.: Gender and class in the household. In: Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Spiegel, L.: Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium. In: Logics of Television. BFI 1990. SEMINÁŘ: ZÁKLADY PRÁCE S PROGRAMEM GOLEM: pořady a cílové skupiny NASTAVENÍ VYBRANÝCH PARAMETRÚ: tvorba logických výrazů výpočetní ukazatele – ATS, Rating, typy analýz – detailní analýza B/ VYBRANÉ STRATEGIE TELEVIZNÍHO OSLOVENÍ: ŽÁNRY A FORMÁTY B7/ (6. 4.) O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera klíčová slova: televizní narace: mýtická a rituální; abstraktní a zkušenostní čas; cyklický a lineární čas; empirický realismus; emocionální realismus; tragická pocitová struktura, „direct cinema“, „cinema verité“, „docu soap“, estetika „Reality TV“,narativní formy, diváci reality TV. Literatura: · Ang, I.: Between reality and fiction. In: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985, pp. 13-50. * Moran, A.: The Pie and Crust: Television Program Formats. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 258-266. *Allen, R.: Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 242-257. - Morse, M.: News as Performance: The Image as Event. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 209-225. - Fiske J.: Narative. In: Television Culture. Routledge 1987. - Mattelart, M.: Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, pp. 135-50. - Roscoe, J.: Big Brother Australia: Performing the „Real“ Twenty-Four-Seven. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 311-321. - Livingstone, S., Lunt, P.: Studio Discussions. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 322-331. - Radway, J.: Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 219-225. - Ellis, J.: Television as Working – Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge 1999, pp. 55-70. - Brown, M.,A.: Feminist cultural television criticism – culture, theory and practice. In: Brown, M., A.: Television and women´s Culture: The Politics of the Popular. Sage 1990, pp. 11-17. *Kavka, M.: Reality TV. Edinburg University Press, 2012, pp. 75-109 (Second-Generation Reality TV: Surveillance and Competition). - Kavka, M.: Reality TV. Edinburg University Press, 2012, pp. 145-177 (Third-Generation Reality TV: Economics of Celebritiy) - Lumby, C.: Real Appeal: The Ethics of Reality TV. In: Lumby, C., Probyn, E.: Remote Control. New Media, New Etics. Cambridge University Press, 2003. pp. 11-24. - Fetveit, A.: Reality TV in the Digital Era: A Paradox in Visual Culture? In: Allen, C., R., Hill, A.: The Television Studies Leader. London, Routledge, 2004. pp. 544-556. SEMINÁŘ: Typy analýz – analýza skupin pořadů, přelivy C/ OD TELEVIZNÍCH DIVÁKŮ K ROZPTÝLENÝM PUBLIKŮM NEJNOVĚJŠÍCH NOVÝCH MÉDIÍ C8/ (13. 4.) Televize jako veřejná služba v novém technologickém prostředí a její regulace klíčová slova: veřejný zájem; veřejná služba, veřejná sféra,občanská kultura, * Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. * Peter Dahlgren: Public service media, Old and New: Vitalizing Civic Culture. Canadian Journal of Communication, vol. 24 (2001) - Marc Raboy: Creating the Conditions for Communicaion in the Public Good. Journal of Communication, vol. 31 (2006). - Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. *REGULACE TELEVIZNÍHO VYSÍLANÍ VE VYBRANÝCH ZEMÍCH: RRTV ČR: http://www.rrtv.cz/cz/ *zákon 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001, o provozování rozhlasového a televizního vysílání http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/231-2001.pdf *zákon 483/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o České televizi http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/483-1991.pdf *Rada ČT : www.ceskatelevize.cz/rada-ct/ *zákon 484/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o Českém rozhlasu http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/484-1991.pdf Rada ČRo: www.rozhlas.cz/rada - BBC_Charta BBC - http://www.bbc.co.uk/info/policies/charter - OFCOM: http://www.ofcom.org.uk/ - ZDF http://www.zdf.com/index.php?id=startseite - CSA - The Conseil supérieur de l´audiovisuel: http://www.csa.fr/, http://www.csa.fr/multi/index.php?l=uk Směrnice Televize bez hranic Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2007/65/ES ze dne 11. prosince 2007 o audiovizuálních mediálních službách (AVMS) Směrnice č. 89/552/EEC a její novelizace č. 97/36/EC SEMINÁŘ: DATA ANAYZER: Typy analýz · TEST: ZADÁNÍ ÚKOLU-VÝPOČTU, KTERÝ BUDE VYPRACOVÁN V NÁSLEDUJÍCÍM TÝDNU A ODEVZDÁN DO 20. 4. DO ODEVZDÁVÁRNY. C9/ (20. 4.) ČTECÍ TÝDEN Historické proměny výzkumu mediálního publika I.: behaviorální perspektiva klíčová slova: behaviorální a kritické paradigma, mediální publika(um); typy publik(a); typy analýzy publik (a); behaviorální, kritické, post-kritické paradigma. Literatura: *McQuail, D.: Audience Analysis. Sage 1997, pp. 1-24. C10/ (27. 4.) Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: kritická perspektiva Klíčová slova: teorie dominantního textu; Screen Theory, teorie konstruované subjektivity, decentrovaná subjektivita; stadium zrcadla; oblast imaginárního; oblast symbolického; reálno(le reél); jazyk Literatura: * Lodziak, C.: Studying the Power of Television. In: The Power of Television. Sage 1986. * Mitchell, A., Blacková, M.: Jacques Lacan. In: Freud po Fredovi. Triton, pp. 220-230. *Sarup, M.: Lacan and Psychoanalysis. Sage 1990.pp 6-33. - Roberts, J.: Critical Social Theory and the Study of Television. In: Critical Theory. Sage 1994. - Fiske J.: Pleasure and Play. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. - Lacan, J.: The Mirror Stage as Formative Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 1-8. - Lacan, J.: The Agency of the Letter in the Unconscious or Reason Since Freud. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 161-197. Seminář: analýza prvků decentrované subjektivity. MUŽ NA MĚSÍCI. Universal Picture, 1999, režie Miloš Forman. Dostupné na ONLINE VIDEA.TV http://onlinevidea.tv/video/6066/muž-na-měsíci#.UwRvptzhZLN BONUSOVÝ ÚKOL (konkrétní zadání v IS). C11/ (4. 5.) Historické proměny výzkumu mediálního publika III. aktivní publika klíčová slova: „etnografický obrat"; teorie dominantního publika; Birminghamská škola; model zakódování/dekódování; teorie užití a uspokojení (uses and gratification theory); recepční analýza; populární potěšení (popular pleasures); provinilá potěšení (guilty pleasures), intepretativní komunity, kvalitativní výzkum, focus group. Literatura: ·Fiske J.: Active Audiences. In: Television Culture. Routledge 1987. *Alasuutari, P.: Introduction: Three Phases of Reception Studies. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 1-21. *Seiter, E.: Qualitative Audience Research. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 9-33. - Seiter, E.: Feminist Methods: The Patents´ Suport Group. In:. Televison and New Media - Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 34-57. - Fiske J.: Activated Text. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. - Lull, J.: An Emerging Tradition: ethnographic research on television audiences. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. - Gray, A.: Audience and Reception Research in Retrospect: The Trouble with Audiences. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 22-37. - Fiske, J.: Moments of Television. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Morley, D.: The Nationwide Audience. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 95-104. - Dahlgreen, P.: What´s the meaning of this? Viewers plural sense making of Tv news. In: Culture and Power: Media, Culture and Society reader. Sage 1994. Seminář: Základy práce se software data analyzer: ANALÝZA ČTENOSTI · TEST: ZADÁNÍ ÚKOLU-VÝPOČTU, KTERÝ BUDE VYPRACOVÁN V NÁSLEDUJÍCÍM TÝDNU A ODEVZDÁN DO 11. 5. DO ODEVZDÁVÁRNY. C12/ (11. 5.) ČTECÍ TÝDEN Publikum jako mediální konstrukt klíčová slova: branding, programování, tvorba vysílacího schématu (program scheduling), kontraprogramování, ratingová demokracie; ratingová estetika, *Abelman, R., Atkin, D., J.: Audience Measurement: Flaws and Fallacies. In: The Televiewing Audience. Hampton Press 2002. - Webster, J.G., Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: Audience Ratings: Analysis of Gross Measures. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 185-208. - Tulloch, J.: The Implied Audience in Soap Opera Production: Everyday Rhetorical Strategie Among Television Profesional. In: In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999. -Ang, J.: Living-room wars: new technologies, audience measurement and the tactics of television consumption. In: Silverstone, R., Hirsch, R, E.: Consuming technologies: Media and Information in Domestic Spaces. Routledge 1992. C13/ (18.5.) Post- kritické paradigma klíčová slova: jednoduché publikum; masové publikum; rozptýlené publikum; aktivní publikum; spektáklizace, estetizace, komodifikace, performativizace každodennosti. Literatura: · Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998, pp. 68-76. * Volek, Jaromír. Televizní publika ve věku digitální fragmentace. In KAŇKA Petr, KOFRÁNKOVÁ Václava, MAYEROVÁ Indrid, ŠTOLL Martin a kol.(eds.): AUTOR–VIZE–MEZE–TELEVIZE. Česká televize, Praha, Vysoká škola múzických umení v Bratislavě, ÚSTR, Praha. DOI: 10.13140/RG.2.1.2776.8089 https://www.researchgate.net/publication/294581792_Televizni_publika_ve_veku_digitalni_fragmentace - Ang, I.: Living Room Wars: Rethinking Audience for a Postmodern World. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 226-234. Seminář: Zápočtový test LEGENDA: •Texty povinné na přednášku, ze kterých se píše test *Texty, které je třeba prostudovat a využít v závěrečném eseji – pokud odpovídají zvolenému tématu - Doporučené texty