ADIOMA.COM Template by ZPRAVODAJSKÉ SLUŽBY BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by = státní orgány, které jsou zřízeny za účelem získávání, shromažďování a vyhodnocování informací z bezpečnostní oblasti vymezené působností stanovenou příslušnou legislativou •ústavním činitelům a orgánům státní správy opatřují včasné, objektivní a kvalitní zpravodajské informace •specifické prostředky získávání informací •liší se v jednotlivých zemích •působnost •spojení s politikou? •samostatná instituce či zda jsou součástí ostatních bezpečnostních (policejních) sil? •rozpočet? OBECNĚ K ZS ADIOMA.COM Template by VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ KLASIFIKACE ZS CIVILNÍ A VOJENSKÉ ÚSTŘEDNÍ A RESORTNÍ VNITŘNÍ ●bezpečnostní, kontrarozvědné, defenzivní, “security services” ●vlastní stát a hrozby pro ústavní pořádek, svrchovanost atd. ●FBI, MI5, BfV, BIS VNĚJŠÍ ●rozvědné, ofenzivní, “intelligence services” ●informace o zahraničních zemích, úmyslů, hájená zájmů vlastní země ●širší záběr ●CIA, BND, ÚZSI VOJENSKÉ ●problematiky obrany a schopností země, obranný průmysl, aspekty vojenství ad. ●DIA, VZ ÚSTŘEDNÍ ●zprav. činnost pro celý stát, strategická úroveň ●CIA, NSA RESORTNÍ ●pro určitý resort ●DEA ADIOMA.COM Template by ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS dle Zeman 2010 ADIOMA.COM Template by OPEN SOURCE HUMINT MASINT SIGINT IMINT DRUHY SBĚRU INFORMACÍ (Clark 2014: 8) „Stovepipe Structure of Intelligence Collection“ https://d30y9cdsu7xlg0.cloudfront.net/png/7467-200.png ADIOMA.COM Template by > DRUHY ZÍSKANÝCH INFORMACÍ LITERAL INTELLIGENCE NONLITERAL INTELLIGENCE ADIOMA.COM Template by OPEN SOURCE HUMINT CYBER COMINT LITERAL INTELLIGENCE ADIOMA.COM Template by Material Acquisition Biometrics Biological and Medical Visible Imagery Spectral Imagery SAR Imagery Materials Acoustic a Seismic FISINT RADINT ELINT LITERAL INTELLIGENCE ADIOMA.COM Template by CYBER COLLECTION ●Spojeno s HUMINT, COMINT a OSINT (WWW = open source), “espionage” ●CYBER(INT) - sběr prostřednictvím chráněných systémů. které fungují prostřednictvím webu ●je to jednodušší, méně nákladné ●útočníci - hackeři, hledají slabá místa ●nevýhody systémů - čím větší, tím komplexnější, “human errors” ●targeted x in a bulk ADIOMA.COM Template by NÁRODNÍ STÁT HACKEŘI KRIMINÁLNÍ ORGANIZACE AKTÉŘI CYBER INTELLIGENCE ADIOMA.COM Template by Nalezený obrázek pro stuxnet ADIOMA.COM Template by Nalezený obrázek pro uroboros ADIOMA.COM Template by ZS v demokraciích x nedemokraciích v nedemokratických režimech mají SZ větší pravomoci, spíše “politická policie” symbol útisku personál často přechází z režimu do režimu pravomoci často neupraveny zákonem ADIOMA.COM Template by Armáda Lidové milice SNB České ZS v bývalém režimu Pohraniční stráž Vojska MV Armáda Lidové milice SNB (Stb + VB), významné pravomoci a působnosti - Sdružovala rozvědku, civilní i vojenskou kontrarozvědku - Pravomoci neupraveny zákonem, fce politické policie - Politickou moc mohla ovlivňovat jen nepřímo, moc držela KS + pohraniční stráž, vojska MV ADIOMA.COM Template by Armáda Lidové milice SNB České ZS v bývalém režimu Pohraniční stráž Vojska MV KGB Armáda Lidové milice SNB (Stb + VB), významné pravomoci a působnosti - Sdružovala rozvědku, civilní i vojenskou kontrarozvědku - Pravomoci neupraveny zákonem, fce politické policie - Politickou moc mohla ovlivňovat jen nepřímo, moc držela KS + pohraniční stráž, vojska MV ADIOMA.COM Template by TRANZICE A KONSOLIDACE •Bezpečnostní služba (StB, BIS) – nejvýznamnější z pohledu dem. konsolidace, udržování moci •Cílem po převratu odtržení od předchůdců •Otázkou působení příslušníků StB •Spory ohledně rozhodování a posty ředitelů •Pro vývoj zprav. služeb důležité výměny elit 1989 1998 2006 2014 ADIOMA.COM Template by SACHERGATE •I. lustrační aféra •Richard Sacher (ČSL) prvním ministrem vnitra, úkolem mj. konsolidace ZS •„znemožnit zneužití bezpečnostních sil proti lidu této země a plně přizpůsobit jejich činnost novým společenským podmínkám.“ •12. ledna 1990 ukončena činnost Stb •Ústavní vymezení a zákonná úprava ZS •Nelibost nad snahou Čalfy a Sachera ponechat v určité podobě SB •I. manipulace s operativní dokumentací SB – Mečiar https://lh5.googleusercontent.com/nZPSMyozyVMU-Q6dZJiAvW-jOosmvffJKK_0HYmI0bZ5kA5EzdNM42Xb7yK4c2snT u2R6A0xbnjBFzgGCFBf1eTkby1TQFkNRUmFMdfBNAGMW6kIAl5iuynQpzgENAqkMWgH94JWGGE http://i.ohlasy.info/qu9YzpS.jpg ADIOMA.COM Template by SACHERGATE •Lustrovat či nelustrovat? •2. dubna 1990 ministr Sacher podepsal přísně tajný pokyn k zajištění ochrany údajů v evidencích StB „v zájmu zajištění stability politického vývoje“ •Fond „Z“ •6. června náměstek ministra veřejně informoval o dokumentech, které jednoznačně svědčí o tom, že dr. Josef Bartončík v žádném případě nemůže působit jako poslanec FS ČSFR". •=> Aféra „Bartončík“ (ČSL); vyústění sporu uvnitř vedení ministerstva vnitra ve věci lustrace budoucích poslanců •Morální důvody? Snaha oslabit ČSL před volbami? Josef Bartončík Bylo těsně před prvními svobodnými volbami po čtyřicetileté přestávce. Konaly se v pátek 8. a v sobotu 9. června 1990. Dva dny před volbami, ve středu 6. června vydala ČTK prohlášení tehdejšího náměstka federálního ministra vnitra Jana Rumla, ve kterém Ruml informoval o dokumentech a informacích, které "jednoznačně svědčí o tom, že dr. Josef Bartončík v žádném případě nemůže působit jako poslanec FS ČSFR". Ruml zde dále uvádí, že Bartončík slíbil stáhnout svoji kandidaturu a odejít z politického života, což však neučinil, a z toho důvodu Jan Ruml „cítí morální povinnost prohlásit, že dr. Bartončíka považuje za bezcharakterního člověka.“ V knize „Prosím, stručně“ Václav Havel na aféru vzpomíná takto: „O mnohaleté a placené práci tehdejšího – už nového! – předsedy KDU-ČSL a místopředsedy Federálního shromáždění pana Bartončíka pro StB jsem se dozvěděl asi týden před volbami. Ihned jsem ho pozval a mezi čtyřma očima jsem mu navrhl, aby se vzdal svých funkcí i kandidatury ze zdravotních důvodů. On s tím souhlasil, taky asi nestál o skandál. Uchýlil se tedy do nemocnice, odkud mi pak volal, aby potvrdil, že udělal to, na čem jsme se domluvili. Já odjel uklidněn do Moskvy, snad to byla schůzka Varšavské smlouvy, už nevím, ale ještě tam jsem se dozvěděl, že pan Bartončík se žádné funkce nevzdal a kandiduje dál. Ruml, který mi slíbil, že do našeho návratu nic nepodnikne, mne čekal na letišti a sdělil mi, že jsou s Křížanem rozhodnuti oznámit o Bartončíkovi pravdu. Nebylo mi to moc milé, tyhle veřejné popravy nemám rád, ale zabránit jsem jim v tom nemohl. Celé se to nemuselo stát, kdyby byl Bartončík dodržel svůj slib a nespoléhal na naše dobráctví.“ ADIOMA.COM Template by jasné definování mandátu dle zákona u prostředků, které narušují demokratické svobody, jsou zvláštní důvody je použít vnější kontrolní instituce mají dostatečné pravomoci ke kontrole Ženevské centrum pro demokratickou kontrolu ozbrojených sil (kontrola konsolidace) ADIOMA.COM Template by Federální bezpečnostní informační služba Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Bezpečnostní informační služba České republiky ÚOÚD - Úřad FMV pro ochranu ústavy a demokracie 1990 1991 1998 1993 Vývoj civilní ZS po 1989 15.12.1990 Rozpuštění Státní bezpečnosti 1990 Federální informační služba FMV V bezpečnostním systému ČR hrají zpravodajské služby významnou a nezastupitelnou úlohu při získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých pro bezpečnost ČR a při včasné identifikaci bezpečnostních hrozeb a rizik. Státní orgán, ozbrojená bezpečnostní služba, rozpočtová organizace, plní úkoly ve věci bezpečnosti státu a jeho ústavního zřízení v rozsahu vymezeném zákonem. Některé mandátní věci zachovány dodnes – pouze informační funkce, oddělovací imperativ, absence výkonných pravomocí. 1994 Zákon o zpravodajských službách ČR (č. 153/1994 Sb.) ADIOMA.COM Template by Federální bezpečnostní informační služba Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Bezpečnostní informační služba České republiky ÚOÚD - Úřad FMV pro ochranu ústavy a demokracie 1990 1991 1998 1993 Vývoj civilní ZS po 1989 15.12.1990 Rozpuštění Státní bezpečnosti 1990 Federální informační služba FMV •Stanislav Devátý •Zdeněk Formánek (únor – duben) •Jan Ruml (duben – červen) •Jiří Müller (červen – listopad) •Jiří Novotný (listopad – prosinec) • 1994 Zákon o zpravodajských službách ČR (č. 153/1994 Sb.) a BIS (č. 154/1994 Sb.) •Jiří •Novotný •Jiří Novotný (červenec 1991 – prosinec 1991) •Štefan Bačinský (leden 1992 – srpen 1992) •Pavol Slovák (září 1992 – prosinec 1992) •Stanislav Devátý (červenec 1994 – únor 1997) •Karel Vulterin (březen 1997 – leden 1999) •Jiří Růžek (červenec 1999 – květen 2003) •Jiří Lang (červen 2003 – srpen 2016) •Michal Koudelka (od 15. srpna 2016) ADIOMA.COM Template by Působnost FBIS Získává, soustřeďuje a vyhodnocuje informace: TÝKAJÍCÍ SE TERORISMU ORGANIZOVANÉHO VE SPOJENÍ S CIZINOU O ČINNOSTI CIZÍCH ZPRAVODAJSKÝCH SLUŽEB DŮLEŽITÉ PRO OCHRANU ÚSTAVNÍHO ZŘÍZENÍ O ČINNOSTI PROTI BEZPEČNOSTI STÁTU A DŮLEŽITÉ PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÝCH ZÁJMŮ STÁTU ADIOMA.COM Template by FBIS BIS ČR BIS •zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky •zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě •zákon č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky •zákon č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků ADIOMA.COM Template by BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA *ZÁKLADNÍ INFO* • Vnitřní pole působnosti • Je bezpečnostním sborem • Koordinuje a odpovídá vláda • Informace získává OSINTU, HUMINTU, SIGINTU + sledování • Nemá trestně-právní pravomoci • Spolupracuje s ÚZSI a VZ „Pokud nejste terorista nebo špión, neohrožujete demokratický systém, bezpečnost a ekonomické zájmy státu, nevyzrazujete utajované informace, nepatříte k organizovanému zločinu, ani nejste v kontaktu s lidmi, kteří ve zmíněných oblastech nemají čisté svědomí, nemusíte se sebemenšího našeho zájmu o vaši osobu obávat.“ Zákon č. 153/1994 Sb. tuto spolupráci v § 9 podmiňuje dohodami uzavíranými mezi zpravodajskými službami se souhlasem vlády. Spolupráci se zpravodajskými službami cizí moci může BIS podle § 10 zákona č. 153/1994 Sb. uskutečňovat pouze se souhlasem vlády. ADIOMA.COM Template by Působnost BIS Získává, soustřeďuje a vyhodnocuje informace: Terorismus Ochrana ekonomických zájmů státu Kontrašpionáž Ochrana ústavnosti a demokratických principů Obchod s vojenským materiálem a proliferace Organizovaný zločin Kybernetická bezpečnost Ochrana utajovaných informací ADIOMA.COM Template by JE VE SLUŽEBNÍM POMĚRU JE OPRÁVNĚN DRŽET A NOSIT ZBRAŇ PŘEDÁVÁ INFORMACE PREZIDENTU, VLÁDĚ, STÁTNÍM A POLICEJNÍM ORGÁNŮM NEMÁ REPRESIVNÍ PRAVOMOC LIDSKÁ PRÁVA A SVOBODY JEN PODLE ZÁKONEM STANOVENÝCH PRAVIDEL - - - - ... •Použít zbraň mohou ale pouze v případech nutné obrany a krajní nouze, stejně jako kterýkoliv občan. •mají služební hodnosti •hodnostní označení •Nemůže zadržet, zatýkat ani vyslýchat. Příslušník BIS ADIOMA.COM Template by VLÁDA po projednání příslušného výboru PS PČR JMENOVÁNÍ ŘEDITELE BIS ADIOMA.COM Template by VLÁDA ODVOLÁNÍ ŘEDITELE BIS ADIOMA.COM Template by VLÁDĚ ODPOVĚDNOST ŘEDITELE BIS ADIOMA.COM Template by VNĚJŠÍ KONTROLA ZVLÁŠTNÍ KONTROLNÍ ORGÁN PS ČR SOUDY NKÚ VEŘEJNOST ADIOMA.COM Template by VNITŘNÍ KONTROLA Ředitel BIS Odbor vnitřní bezpečnosti Skupina interního auditu ADIOMA.COM Template by ROZPOČET? VLASTNÍ KAPITOLA STÁTNÍHO ROZPOČTU ADIOMA.COM Template by PRÁVNÍ ÚPRAVA •zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky •zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě •zákon. č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů •zákon č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti ADIOMA.COM Template by KRYCÍ DOKLADY A KRYCÍ PROSTŘEDKY SLEDOVÁNÍ OSOBY JEDNAJÍCÍ VE PROSPĚCH SPECIFICKÉ PROSTŘEDKY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ •Odposlechy telekomunikací BIS musí nejprve povolit předseda senátu Nejvyššího soudu ČR (maximálně na dobu 3 měsíců). ZPRAVODAJSKÁ TECHNIKA Krycím dokladem nesmí být nikdy použit průkaz: prezidenta republiky poslance nebo senátora člena vlády člena Nejvyššího kontrolního úřadu guvernéra České národní banky služební průkaz státního zástupce a soudce diplomatický pas jakýkoliv doklad žijící osoby ADIOMA.COM Template by MENŠÍ POLITICKÝ PŘESAH VYŠŠÍ POLITICKÝ PŘESAH POLITICKÝ PŘESAH BIS působí uvnitř státu směrem k vlastním občanům -> získává informace z neveřejných zdrojů, může tak narušit ústavu a práva. BIS VZ, ÚZSI ADIOMA.COM Template by VÝROČNÍ ZPRÁVY •PLACENA Z DANÍ •OBČANÉ MAJÍ PRÁVO VĚDĚT, NA CO JDOU JEJICH PENÍZE •POKUD NENÍ INFORMACE V ROZPORU S BEZPEČNOSTÍ, MŮŽE BÝT ZVEŘEJNĚNA ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by ADIOMA.COM Template by DĚKUJI ZA POZORNOST PŘÍŠTĚ: VZ a ÚZSI