Peter Spáč 13.3.2017 Vývoj neziskového sektoru —Před rokem 1989 —Existují nevládní/nestátní organizace? — —90. léta —První právní úpravy (zákon o sdružování, nadace) —V. Havel x V. Klaus — —Po 2000 —Vytvoření krajů —Členství v EU — Participace v ČR Participace v ČR Participace v ČR (ESS 1 – ESS 7) Petice Demonstrace Bojkot produktů 2002 15,1 4,3 11,0 2004 13,3 3,3 7,1 2006 N/A N/A N/A 2008 14,8 4,2 7,8 2010 16,1 4,6 10,2 2012 18,9 6,7 13,7 2014 15,7 4,8 8,3 2002 2004 2008 2010 2012 2014 Věk Do 30 17,4 16,2 13,4 16,6 18,1 13,8 31 - 45 19,8 15,9 19,3 19,9 22,9 17,9 46 - 59 16,3 13,0 15,6 18,1 21,7 17,5 60 a více 10,2 10,4 11,1 12,4 12,6 13,7 Vzdělání ZŠ 7,5 11,9 8,6 8,8 6,8 9,8 SŠ bez M 12,1 10,1 13,0 14,9 11,3 11,8 SŠ s M 20,5 16,1 16,7 19,3 22,2 18,8 VŠ 30,0 25,4 28,4 25,9 35,0 28,2 Pohlaví Muži 15,6 13,2 15,4 17,2 21,3 16,8 Ženy 15,0 14,6 14,4 16,4 16,3 14,7 L- P Levice 13,2 14,4 14,6 16,7 18,1 15,5 Střed 13,6 13,1 12,5 15,5 18,8 13,2 Pravice 21,7 17,5 20,8 20,7 23,2 23,8 Důvěra Nízká 15,6 14,9 13,3 16,2 15,0 16,0 Střední 16,9 14,0 15,6 17,6 21,6 15,2 Vysoká 11,4 10,0 22,5 16,7 26,7 17,7 Zájem Minimální 8,5 8,6 7,9 12,4 10,3 8,0 Nízký 12,8 14,2 17,1 15,9 18,8 16,3 Střední 24,0 19,5 20,9 23,4 28,3 30,0 Vysoký 35,5 23,1 36,0 42,9 36,8 39,1 Podepisování peticí v jednotlivých společenských skupinách v ČR Právní formy neziskových organizací — —Vyjmenujte právní formy neziskových organizací v ČR • —Jsou všechny zájmové skupiny? — — Právní formy neziskových organizací 1.Občanské sdružení 2.Církev a náboženská společnost 3.Nadace 4.Nadační fond 5.Obecně prospěšná společnost 6.Zájmové sdružení právnických osob 7.Dobrovolný svazek obcí 8.Profesní komory 9.Agrární komora ČR a Hospodářská komora ČR 10. Politické strany a politická hnutí Právní formy neziskových organizací http://img.ct24.cz/cache/616x411/article/45/4425/442415.jpg?1361902675 Občanská sdružení —V minulosti zákon o sdružování občanů č. 83/1990 Sb. — —Registrace MV ČR — —Od 2006 o.s. v názvu — —Odborové svazy a organizace zaměstnavatelů (evidenční princip) — https://www.ourkidssports.com/js/tiny_mce/plugins/imagemanager/football_public_domain.jpg http://languageofthesoul.files.wordpress.com/2010/11/theater-masks.jpg Občanská sdružení à spolky —Nový občanský zákoník od 1.1.2014 — —Podobná úprava —Definice —Zakládání — —Upřesnění např. vnitřní struktury a vztahů — —Transformace OS na spolky (§ 3045 NOZ): —Do 31.12.2015 úprava názvu – spolek / zapsaný spolek —Do 31.12.2016 soulad vnitřních dokumentů s novým OZ — — Občanská sdružení à spolky —Alespoň 3 osoby vedené společným zájmem — —Činnost: —Uspokojování a ochrana zájmů —Podnikání pouze jako vedlejší činnost —Zisk à pouze pro účely spolku — —Hájková (2013): —Teoretické minimum k úpravě poměrů OS po 1.1.2014 —http://www.adam.cz/doc/1366601424_sb_crdm-manual-noz.pdf — Církve a náboženské společnosti —Zákon č. 2/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností — —„Za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby“ — —Registrace, 300 podpisů, MK ČR — — — — — http://cdn2.content.compendiumblog.com/uploads/user/9ab17cd3-a528-42c9-828f-b9935189a88e/459c2885-e a4a-46f2-b6c0-7e71da1bb172/Image/573ca0762f2ef1d484be1fc6d3bcad8b/400px_religion_icon_svg_.png Církve a náboženské společnosti —Rejstřík (http://www3.mkcr.cz/cns_internet/) — —Zvláštní práva (kolektivní práva): —Vyučování náboženství na státních školách —Duchovenská služba v ozbrojených silách ČR a vězení —Finanční zabezpečení církví a náboženských společností —Církevní sňatky —Zachování povinnosti mlčenlivosti duchovního — —Registrace alespoň 10 let, podpisy 1 promile populace — — — — — http://cdn2.content.compendiumblog.com/uploads/user/9ab17cd3-a528-42c9-828f-b9935189a88e/459c2885-e a4a-46f2-b6c0-7e71da1bb172/Image/573ca0762f2ef1d484be1fc6d3bcad8b/400px_religion_icon_svg_.png Nadace a nadační fondy —V minulosti zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech — —Od 1.1.2014 v Novém občanském zákoníku pod „fundacemi“ jako kategorii právnických osob — —„Fundace je právnická osoba vytvořená majetkem vyčleněným k určitému účelu. Její činnost se váže na účel, k němuž byla zřízena.“ — —Do 2015/2016 nutné uvedení do souladu s tímto zákonem — Nadace —Cíl: —Trvalá služba společensky nebo hospodářsky užitečnému účelu —Ne podpora politických stran nebo čistě výdělečná činnost — —Majetek alespoň 500 000 Kč — —Nově možná změna účelu — —Zakládací listina – kapitál, činnosti (i zakázané) — —Nesmějí neomezeně ručit jako společník obchodní společnosti — —Částečné osvobození od daní z příjmů Nadační fondy —Cíl – naplnění (ne trvalého) společensky nebo hospodářsky užitečného účelu — —Majetek: —Nutný majetkový vklad bez stanoveného minima —Nevytváří nadační jistinu ani kapitál —K dosahování svého účelu využívá veškerý svůj majetek — —Zakládají se zakládací listinou nebo pořízením pro případ smrti — — — — občanská sdružení nadace nadační fondy obecně prospěšné společnosti 1990 3 879 - - - 1991 9 366 - - - 1992 15 393 1 551 - - 1993 21 694 2 768 - - 1994 24 978 3 800 - - 1995 26 814 4 253 - - 1996 27 807 4 392 - 1 1997 30 297 5 238 - 52 1998 36 046 55 71 129 1999 38 072 272 695 560 2000 42 302 282 735 557 2001 47 101 299 784 701 2002 49 108 330 825 762 2003 50 997 350 859 884 2004 52 687 360 889 1 001 2005 54 936 368 925 1 158 2006 58 347 380 992 1 317 2007 61 802 390 1 048 1 486 2008 65 386 411 1 095 1 658 2009 68 631 429 1 168 1 813 2010 72 111 449 1 205 1 958 2011 75 627 455 1 269 2 126 2012 79 002 460 1 331 2 299 2013 84 400 500 1 323 2 571 Obecně prospěšné společnosti —V minulosti zákon č. 248/1995 Sb. o OPS — —Hlavní poslání – poskytovat obecně prospěšné služby (i za úplatu) – školství, kultura, sociální péče — —Název o.p.s., zakladatelem fyzická či právnická osoba (obce), zápis u rejstříkového soudu — —Povinnost oddělovat náklady a výnosy doplňkových a obecně prospěšných služeb — —Zisk nesmí být použitý ve prospěch zakladatelů / členů orgánů / zaměstnanců, ale na poskytování obecně prospěšných služeb Obecně prospěšné společnosti —Změna po 1.1.2014 - Nový občanský zákoník — —Nově už OPS nemůžou vznikat — —Možný postup: —Žádná změna a pokračování dle dosavadních předpisů —Transformace na nadaci, nadační fond nebo ústav Dobrovolný svazek obcí —Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích — —Smlouva o vytvoření dobrovolného svazku obcí a stanovy, musí schválit zastupitelstva — —Oblasti - např. školství, soc. péče, zdravotnictví, systémy veřejné dopravy, provoz lomů a pískoven, správa majetku obcí (místních komunikací, lomů atd.) — —Registrace u krajských úřadů — —Postupy účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce http://www.dave-ford.co.uk/Photos/aidensfield_villagegreen.jpg Dobrovolný svazek obcí —Svazek obcí Orlice — —17 obcí — —Cestovní ruch, životní prostředí, školství, zdravotnictví, požární ochrana, dopravní obslužnost — —http://www.svazekobciorlice.cz/index.php?page=show&aT=1&aId=5 http://www.svazekobciorlice.cz/userfiles/image/mapac.gif Profesní komory —Zřizovány pro to, aby kontrolovaly výkon profese, stanovovaly profesní standardy a tím de facto i přístup do profese (povinné členství) — —Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stom. komoře, České lékárnické komoře, jednotlivé „sektorové“ zákony — —12 komor — —Pozor – komory bez povinného členství = občanská sdružení à spolky Komora veterinárních lékařů ČR —Veterinární lékař, který vykonává na území ČR (..) činnost, musí být členem Komory —Výjimky – hostující lékař, ministerstva — —Povinnosti: —Člen Komory, který je podnikatelem, je povinen řádně platit stanovené příspěvky —Člen Komory, který není podnikatelem, je povinen řádně platit stanovené příspěvky Agrární komora ČR, Hospodářská komora ČR — —Vznik v roce 1992, resp. 1993 byl stanoven Zákonem 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky — —Sdružení podnikatelů (právnických i fyzických osob) přijatých za členy — —Specifické organizační rysy, omezení organizační autonomie, vymezení cílů atd. — Jaké jsou formální možnosti zapojení NNO do rozhodovacího procesu? Petice —Historické změny: —Původně právo oslovit panovníka, ústavně zaručeno právem —Elektronické petice – symbolický význam — —LZPS, čl. 18: —Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společenského zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. — —Zákon č. 85/1990 Sb. o právu petičním — — Petice - limity —Petice nesmí: — —Zasahovat do nezávislosti soudu — —Vyzývat k porušování Ústavy a zákonů — —Vyzývat k popírání nebo omezování osobních, politických nebo jiných práv občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu atd. — —Vyzývat k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z výše uvedených důvodů — —Vyzývat k násilí nebo hrubé neslušnosti — Petice – co udělat —Petiční výbor — —Podepsat může každý občan, dle LZPS kdokoli: —Jméno, příjmení, bydliště —Datum narození u petic k referendu —Rodné číslo u petic k založení politické strany nebo ke kandidatuře osoby — —Věk: —16 – shromažďování podpisů —18 – člen petičního výboru Petice – reakce —Oslovený orgán: —Musí petici přijmout, posoudit její obsah a do 30 dnů písemně odpovědět – stanovisko + způsob vyřízení —Nebo do 5 dnů petici postoupí příslušnému orgánu a vyrozumí toho, kdo ji podal — —Nález ÚS 21/94 - státní orgán je povinen petici jen přijmout, ale již není povinen na ni reagovat —Petiční zákon nezná sankci à není možné se odpovědi na petici domoci právní cestou — — Petice v praxi —2011, petice ČSSD proti důchodové reformě a za odchod vlády Petra nečase, cca 100 tis. podpisů — —Petice za zákaz chovu tzv. kožešinových zvířat ČR (http://www.ukaztetovlade.cz/) — —V některých zemích jako zákonodární iniciativa – Švýcarsko na úrovni regionů, Rumunsko, Slovinsko — — Evropská petice —Co to je? —Petice Evropskému parlamentu —Ve věci, která spadá do oblasti činnosti Evropské unie a která se jej přímo dotýká —Forma stížnosti nebo žádosti, otázky veřejného a soukromého zájmu, připomínka k uplatňování právních předpisů EU, apel, aby se EP vyjádřil k určité záležitosti — —Kdo může podat? —Občan EU —Fyzická osoba s bydlištěm nebo právnická osoba se sídlem v členském státu — Referendum —čl. 2. Odst. 2 ústavy „Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo“ —21 legislativních návrhů o referendu – „vláda lůzy“ — —Leden 2014 – návrh Úsvitu: —100 tisíc občanů / 50 poslanců / 31 senátorů —Limity: —Podstatné náležitosti demokratického právního státu —Základní práva a svobody —Mezinárodní závazky ČR —Soudní moc — Místní referendum —Zákon č. 22/2004 Sb., jinak již od 1992 — —Závazné —Fakultativní (samostatná působnost) x obligatorní (oddělení části obce) —Limity: —místní poplatky, rozpočet, orgány obce, volba a odvolání starosty atd.... — —Vyhlašuje zastupitelstvo na návrh přípravného výboru nebo z iniciativy obce — Místní referendum —Návrh: —území, na němž se konání místního referenda navrhuje —znění otázky, příp. otázek (odpověd "ano" nebo "ne“) —odůvodnění návrhu —odhad nákladů a způsob jejich úhrady z rozpočtu obce —jména, data narození, trvalé bydliště a podpisy členů přípravného výboru — —Podpisy oprávněných občanů: —do 3 000 obyvatel ...... alespoň 30 % —do 20 000 obyvatel ...... alespoň 20 % —do 200 000 obyvatel ...... alespoň 10 % —nad 200 000 obyvatel ...... alespoň 6 % — Místní referendum —Platnost - 35 % účast —Závaznost: —25% ze všech oprávněných osob zapsaných v seznamech + nadpoloviční většina —Oddělení obce – 50 % ze všech oprávněných — —Trokavec (Rokycany) – 17.3.2007 —Souhlasíte s tím, aby obecní zastupitelstvo obce Trokavec podniklo veškerá zákonná opatření k tomu, aby zamezilo výstavbě radarové základny Spojených států amerických na území Vojenského újezdu Brdy?“ —71 ze 72 Ano, bylo platné, oprávněných osob 88 — Krajské referendum —Od 2011, náležitosti velmi podobné místnímu referendu — —Téma: —Může se konat o věcech v samostatní působnosti kraje —Limity – pokuty, rozpočet, volba / odvolání hejtmana, vyhlášky kraje — —Návrh – podpisy 6 % oprávněných občanů —Platnost – 35 % účast —Závaznost – nadpoloviční většina + 25 % oprávněných Demonstrace - veřejné shromáždění —LZPS, čl. 19: —Právo pokojně se shromažďovat je zaručeno —Toto právo lze omezit zákonem v případech shromáždění na veřejných místech, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku atd. —Shromáždění však nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy. — —Platí oznamovací, ne povolovací princip — Demonstrace - veřejné shromáždění —Svolavatel: —Občan starší 18 let —Právnická osoba se sídlem na území ČR —Skupina osob — —Žádné poplatky —Oznámení 5 dní předem, ne dřív jak 6 měsíců předem —Adresát – obecní úřad / krajský úřad / ministerstvo vnitra Reakce příslušného orgánu —Zákáz shromáždění (ještě před zahájením): —Podmínky stanoví zákon (např. rasový podtext, ohrožení zdraví, nepřiměřené omezení dopravy, porušování zákonů) —Rozhodne do 3 dnů ode dne, kdy obdržel platné oznámení — —Rozpuštění shromáždění: —Např. shromáždění se koná bez oznámení, odchýlilo se od oznámeného účelu, účastníci páchají trestné činy) —Sdělení o rozpuštění musí obsahovat důvody, upozornění na neuposlechnutí výzvy a musí být učiněno tak, aby se s ním všichni účastníci mohli seznámit. — —Sankce: —Svolavateli anebo pořadateli může být při porušení podmínek stanovených zákonem udělena peněžitá pokuta stejně tak jako účastníkovi shromáždění. Demonstrace – vybrané body —Nesmí se konat: —Do 100 m od budov zákonodárného sboru a Ústavního soudu nebo od míst, kde tyto sbory nebo tento soud jednají —V případě ministerstev podobná omezení nejsou — —Přestupky: —Nošení zbraní —Zahalování tváří —Zásahy proti účastníkům —