Sousedský efekt v senátních volbách Prostorová analýza voleb POL 509 Data •Osmery volby řádné a také doplňovací •Různé okolnosti, souhra několika faktorů, •Personální a stranické složeni •socioekonomické podmínky obvodu •Efektivnost lokální kampaně •Volební účast •Struktura aktivních voličů •Čas, termín voleb Sousedský efekt •Předpoklad - kandidáti získávají zvýšenou podporu od voličů v domácí lokalitě •Preference může převážit status stranické volby dle socioekonomických ukazatelů •Zvyšuje se účast a očekávání •Posilování osobní identity a důvěry (i když ji nelze naplnit, senát především) • • • Kritika •Nevyzrálost politiky a voličů •Volba místního kandidáta je náhrada za nedostatečnou informovanost •Voliči samostatně nevyhledávají informace •Problém volební účasti •Ne vždy se jedná o „ignoraci“ •Projevuje se více na venkově (USA) •Otázka podmínek XXI. Století Data a vstupy •Volební výsledky 1996 – 2010 •Mimo velká města •Celkem 211 voleb a 1420 kandidátů •Tři druhy obcí v rámci obvodu •Domácí/okolní/ostatní • Sousedský efekt podle stran ODS 1,33 ČSSD 1,45 KSČM 1,60 KDU-ČSL 1,80 US-DEU 3,50 SZ 3,00 VV 3,00 Závěr •Domácí kandidát – lepší naděje na zvolení •Sousedský efekt klesá s velikostí obce •Podobně je tomu i s volební účastí •Od roku 1996 je model „konstantní“ •Důležité zohledňování souběhu více druhů voleb v jednom termínu •