Sylabus POL510: Volební kampaně Místnost: U41 Kdy: čtvrtek, 13:30 – 15:00 Vyučující: Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (mgregor@fss.muni.cz) konzultační hodiny: středa, 13:00 – 15:00 Mgr. Lenka Hrbková, Ph.D. (hrbkova.len@gmail.com) konzultační hodiny: pondělí, 10:00 – 12:00 Kredity: 7 ECTS Výukové metody: přednášky, práce se zadanou literaturou a diskuze. Anotace: Cílem kurzu je studenty detailně seznámit se způsoby, jakými se v současné době připravují, realizují a organizují volební kampaně různých řádů. Volební kampaň bude popsána, rozebrána a analyzována od prvotního rozhodnutí kandidovat až po akt samozné volby a následného zhodnocení. V ohnisku zájmu jsou jak politické strany a politici, jakožto hlavní aktéři volební soutěžě, tak voliči, jako recipienti a ti, kteří reagují na zvolené strategie a nakonec rozhodují. Výstupy a metody hodnocení: Hodnocení v kurzu se bude skládat ze dvou složek: závěrečného přezkoušení (max. 60 bodů) a týmové práce (max. 40 bodů). Týmová práce bude sestávat z odevzdání tří analýz (4-5 NS) na dané téma spojené s právě probíhajícími prezidentskými kampaněmi ve Francii a závěrečného shrnutí těchto analýz v podobě prezentace 11. května 2017. Jednotlivé analýzy budou odrážet aktuální dění v konkrétních oblastech kampaní. Termín odevzdání jsou 16. března, 6. dubna a 27. dubna. Přítomnost na semináři i odevzdání analýz je povinné! Hodnocení: A: 100 - 93 B: 92 - 85 C: 84 - 77 D: 76 - 69 E: 68 - 60 F: 59 a méně Osnova: 1. hodina (23. února) – Úvodní hodina 2. hodina (2. března) – Příprava kampaně Literatura: ‣ Bowers, J.R.; Daniels, S. 2011. Ten Lessons to Look for in Campaign Chronicles. In:J.R. Bowers a S. Daniels (eds). Inside Political Campaigns. Chronicles –and  Lessons– from the Trenches. Colorado/ London: Lynne Ripener Publishing. str. 1 - 16. ‣ Shaw, C. 2004. The Campaign Manager. Running and Winning Local Elections. Oxford: Westview Press, str. 7 - 20. ‣ Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích. ‣ Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky ‣ Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů. ‣ Zákon č. 231/2001 Sb., o rozhlasovém a televizním vysílání. ‣ Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí. ‣ Zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu. ‣ Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky. . 3. hodina (9. března) – Strategie kampaně Literatura: ‣ Rackaway, Ch. 2011. The Importance of Planning. In:J.R. Bowers a S. Daniels (eds). Inside Political Campaigns. Chronicles –and  Lessons– from the Trenches. Colorado/ London: Lynne Ripener Publishing. str. 17 - 32. ‣ Napolitan, J. 2003. Napolitan’s Rules: 112 lessons learned from a career in politics. In: Faucheux, R.A. (ed.). Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, str. 26 - 58. ‣ Daniels, S. 2011. Long-Term Strategy in Local Elections. In:J.R. Bowers a S. Daniels (eds). Inside Political Campaigns. Chronicles –and  Lessons– from the Trenches. Colorado/ London: Lynne Ripener Publishing. str. 33 - 56. ‣ Sun Tzu: Umění války: Kniha o plánu, Kniha o přípravě bitvy a Kniha o důmyslném útoku. ‣ Králiková, M. 2012. Vybrané nástroje politického marketingu. In: R. Chytilek, O. Eibl a A. Matušková (eds.). Teorie a metody politického marketingu. str. 108 - 128. ‣ Pavlová, E. a Matušková, A. 2012. Volební strategie a kampaně. In: R. Chytilek, O. Eibl a A. Matušková (eds.). Teorie a metody politického marketingu. str. 152 - 177. 4. hodina (16. břenza) – Stakeholders, trh a sdělení Literatura: ‣ Ormrod, R. P. 2015. Defining The Stakeholder Concept for Political Marketing. Working paper. ‣ Brtník, R. 2012. Koncept a role politického trhu. In: R. Chytilek, O. Eibl a A. Matušková (eds.). Teorie a metody politického marketingu. str. 129 - 151. ‣ Baines, P. R. 2011. Marketing the Political Message: American Influences on British Practices. In: P.R. Baines (ed.). Political Marketing. Vol. III. London: SAGE Publications, str. 111 - 133. 5. hodina (23. března) – Jak vypracovat brief kampaně Podklady: ‣ Strana zelených: Výběrové řízení na dodávku kreativního konceptu kampaně pro volby do Evropského parlamentu 2014 a souvisejících služeb. 6. hodina (30. března) – Efekty kampaní Literatura: ‣ Arceneaux, K. 2006. Do Campaigns Help Voters learn? A Cross-National Analysis. British Journal of Political Science, Vol. 36 No. I, str. 159 - 173. ‣ Binzer Hobolt, S. 2009. Campaign Effects in Referendums. In: Binzer Hobolt, S. (ed.). Europe in Question. Referendums on European Integration. Oxford: Oxford University Press; 4. kapitola (29 s.). 7. hodina (6. dubna) – Politická reklama Literatura: ‣ Atkin, Ch.; Heald, G. 1976. Effects of Political Advertising. In: Banes, P.R. (ed.). Political Marketing. Volume I. London: SAGE Publications, str. 197 - 210. ‣ Gregor, M. 2012. Politická reklama. In: Chytilek, R.; Eibl, O. a Matušková A. (eds.). Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, str. 178 - 194. ‣ Johnson, A. 2006. Methodologies for the Study of Political Advertising. In: Kaid, L. L. a Holz-Bacha, Ch. (eds.). The SAGE Handbook of Political Advertising. Thousand Oaks: SAGE. str. 15 - 34. ‣ Volební zákony, viz. literatura k druhé hodině. 8. hodina (13. dubna) – Vybrané komunikační nástroje v kampani Literatura: ‣ Maarek, P. J. 2011. Campaign Communication & Political Marketing. Oxford: WileyBlackwell, str. 91 - 157. ‣ Lees-Marshment, J. 2009. Political Marketing: Principles and Applications. New York: Routledge, str. 167 - 174. 9. hodina (20. dubna) – čtecí týden 10. hodina (27. dubna) – Masmédia a televizní debaty Literatura: ‣ Entman, R.M. 1993. Framing: Toward Clarification Of a Fractured Paradigm. Journal of Political Communication, Vol. 43, No. IV, str. 51 - 58. ‣ Petrová, B. 2012. Média a politika. In: Chytilek, R.; Eibl, O. a Matušková A. (eds.). Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, str. 269 - 288. ‣ Parkin, M. 2014. Talk Show Campaigns. Presidential Candidates on Daytime and Late Night Television. New York: Routledge; str. 129 - 165. 11. hodina (4. května) – Interní marketing (fundraising, práce s dobrovolníky a GOTV) Literatura: ‣ Lees-Marshment, J. 2009. Political Marketing: Principles and Applications. New York: Routledge, str. 141 - 148. ‣ Shaw, C. 2004. The Campaign Manager. Running and Winning Local Elections. Oxford: Westview Press, str. 53 - 118, 321 - 348. 12. hodina (11. května) – Seminář k vypracovaným týmovým analýzám 13. hodina (18. května) – První zkouškový termín Doporučená literatura: ‣ Chytilek, R.; Eibl, O. a Matušková, A (eds.) 2012. Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, 341 s. ‣ Kaid, L.L.; Holz-Bacha, Ch. (eds). 2006. The SAGE Handbook of Political Advertising. Thousand Oaks: SAGE. ‣ Brader, T. 2005. Campaigning for Hearts and Minds. Chicago and London: The University of Chicago Press. ‣ Diamond, E.; Bates, S. 1992. The Spot: The Rise od Political Advertising on Television. Cambridge: MIT Press. ‣ Lilleker, D. 2006. Key Concepts in Political Communication. London/ Thousand Oaks: SAGE Publications, 209 s. ‣ Johnson, D.W. 2011. Campaigning in the Twenty-First Century. A Whole New Ballgame? New York: Routledge, str. 43 - 57. ‣ Bowers, J.R.; Daniels, S. (eds.) 2011. Inside Political Campaigns. Chronicles – and Lessons– from the Trenches. Colorado/ London: Lynne Ripener Publishing. 261 s. ‣ Shaw, C. 2004. The Campaign Manager. Running and Winning Local Elections. Oxford: Westview Press, 398 s. ‣ Skrzypinski, D. 2006. Strategie politických stran. In: Jablonski, A.W. Politický marketing: Úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister and Principal, 2006, str. 83 - 100.