POL576: Krizová komunikace a krizový management v politice Vyučující: - Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (eibl@fss.muni.cz) Způsob ukončení: zápočet (4 kredity) Výuka probíhá formou blokových seminářů v těchto termínech v místnosti U41: · pá 24.2.2017 - 9:45 - 15:00 (Eibl, Hudáčková) · pá 17.3.2017 - 9:45 - 15:00 (Eibl) · pá 28.4.2017 - 9:45 - 15:00 (Eibl, Zdechovský) · pá 12.5.2017 - 9:45 - 15:00 (Eibl – prezentace studentů) Anotace Kurz je věnován problematice krizí, jejich zvládání a předcházení v oblasti politického prostředí. Na konci tohoto kurzu bude student schopen rozumět teoriím krizové komunikace, kriticky přistupovat k analýze případových studiích a sám krize řešit. Současně se naučí vytvářet strategie a používat taktiky krizové komunikace a krizového managementu k detekci, prevenci a řešení krizových situací. Studenti se naučí vytvářet plány krizové komunikace a přenášet tak znalosti z kurzu do reálií skutečného politického světa. Kurz je koncipován jako ryze praktický. Studenti v seminářích řeší konkrétní scénáře krizí a/nebo na případových studiích ilustrují použití různých nástrojů, které měly vyvést organizaci z krizí. Podmínky pro ukončení kurzu: - aktivní účast na seminářích (20 b.) - analýza průběhu a řešení krize ve vybraném filmu (20 b.) - závěrečný písemný test (20 b.) - odprezentování a odevzdání prezentace na zadané téma (40 b.) o prezentace se vypracovává ve skupině o téma prezentace (je třeba si vybrat jedno téma a oznámit ho dr. Eiblovi): § identifikace krizových situací z pohledu politického aktéra a příprava na ně (vypracování krizového manuálu) § audit stávajícího krizového manuálu vybraného politického aktéra § analýza krize, které musel vybraný politický aktér v ČR čelit. Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné získat alespoň 60 bodů a splnit VŠECHNY výše uvedené podmínky (tedy řádně odevzdávat přípravy do hodin, aktivně (!) se účastnit seminářů a odprezentovat skupinovou práci; v případě, že jedna z podmínek nebude splněna, nebude student v kurzu hodnocen, a to ani v tom případě, že by dosáhl dostatečného počtu bodů). Analýza průběhu a řešení krize ve vybraném filmu/knize: Rozsah: 2-5 NS Povinné části: - identifikace krizové situace a její popis - identifikace hlavních aktérů krizové situace, jejího průběhu a jejího řešení - nastínění důsledků neřešené krize pro výše uvedené aktéry (charakterizování rozsahu krize) - popis řešení krizové situace a jeho kritická reflexe Studenti si mohou vybrat film/knihu dle vlastního uvážení. Vyučující doporučují pracovat s následujícími díly: Vrtěti psem (Wag the Dog, 1997), Královna (The Queen, 2006), Děkujeme, že kouříte (Thank You for Smoking, 2005), Lítám v tom (Up in the Air, 2009) a podobné. Datum odevzdání: 14. dubna Osnova: 1. Povinná literatura (dostupná v ISu ve studijních materiálech předmětu) · Dayton, Bruce (ed.) The Forum: Managing Crises in the Twenty-First Century. International Studies Review (2004) 6, 165–194. · Fearn-Bank, Kathleen (2010): Crisis Communications: A Casebook Approach. New York, London: Routledge. * Kapitola 1: Crisis Communication Today (1-15) * Kapitola 2: Crisis Communications Theory (16-26) * Kapitola 3: Communications to Prevent Crises (27-32) * Kapitola 4: When the Crisis Strikes (33-54) * Kapitola 6: Rumors and Cybercrises (63-89) * Kapitola 15: The Crisis Communications Plan (301-319) Doporučená literatura: · Anthonissen, P. (ed.) 2008. Crisis Communication – Practical PR Strategies for Reputation Management and Company Survival. London and Philadeplhia: Kogan Page. · Caywood, Clarke L. 2003. Public relations řízená komunikace podniku s veřejností, osvědčené metody a techniky, Brno, Computer Press. · Coomgs, T. W. – Holladay, S. J. (eds.) 2010. The Handbook of Crisis Communication. Chichester: Wiley – Blackwell. · Cutlip, S.M. – Center, A.H. 1997. Nuovo manuale di relazioni pubbliche, Milano, Franco Angeli, s. 52–53. · Fearn-Banks, K. 2002. Crisis communication. A casebook Approach.(second edition), New York, Lawrence erlbaum associates, Publisher · Fearn-Banks, K. 2011. Crisis Communication – A Casebook Approach. New York: Routledge. · Mazzoleni, G. 1998. La comunicazione politica, Bologna , Il Mulino. · Mazzoleni, G.. 1992. Comunicazione e potere, Mass media e politica in Italia. Napoli, Liquore. · Mitroff, I. I. – Silvers, A. 2010. Dirty Rotten Strategies. Stanford: Stanford Business Books. · Ruff, Peter – Aziz, Khalid. 2003. Managing Communications in a Crisis. Hampshire: Gower. · Walaski, P. 2011. Risk and Crisis Communications – Methods and Messages. New Jersey: John Wiley & Sons. · Zdechovský, T. 2007. A Short Discussion of Crisis Management – Practical Experience with the 2006 Electoral Campaign in the Czech Republic, In Středoevropská studie (Central European Political Studies Review), Brno, Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, vol. IX, Numer 2-3, s.139-150. · Zuzák, Roman. 2004. Krizové řízení podniku (dokud ještě není v krizi), Praha, Professional Publishing. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.