3 KAPITOLA Charirand (199O rmli, žc přistup shody mezi jedincem 3 prusiiedím vychází it dvou otázek. Tyl o otázky mi: — .3) jaké osobní a environmentálni faktory jsou hlavni z hlediska predikce profesní volby a přizpůsobeni, a — b) jak nejlépe duraktcftxovai proces interakce jedince a prostředí* (s. 530). První otázka je typickým pf Ikl jtlcm cilte popisného, statického mudelu párováni teorie rysů 3 faktorů,zatímco druhá odráži přechod k dynamičtější mu a na proces zaměřenému pi tsiupu shody mni jedincem a prostředím a ilustruje přijeli pohledu na kariérový vývoj jako na celoživotní vývojový profes (vir podrobněji vc 3. kapitole). V pozdějli dobé podrobil Tinslcy (3000) teorii shody mezi jedincem a prostredím důkladnému přezkoumáni a dospel k závěru, ic .PE model nabízí validní a užitečný způsob, jak přemýšlet o interakci mezi jedincem a prostredím* (s. 173). Pro ilustraci přístupu shody mezi jedincem a picstf edím uvádíme dvě teorie: Hollandovu teorii profesní volby a teorii pracovního přizpůsobeni Davrise a Loíqulsu. Hallmdam Irnrteprofesních typiesabnoitt a pracovních pnut/o// Hollandova teorie, poprvé předložena v roce 1959, byla zařazena pod teorie rysu a faktorii a .tvoři součást tradice diferenciální psychologie" (Weinrach a Sreba-lus, 1990, s. 47). Hollandova teorie pôvodné uvádíná jako teorie profesní volby byla pozdíji (1997) přejmenována na .teorii profesních typu osobnosti a pracovních prostředí", aby lépe odrážela teoretická zpřesněni. Když se Weinrach a Srebalus (1990) snažili vyzdvihnout význam Hollandova díla, uvedli, že se Jedni o nejoblíbeněji! kariérovou teorii za poslední desetiletí" (•, <;) a 10 ptali dodnes. Například jeho kniha Mating Vocatíonal Oioka {Pnftmi volbo) se stala .ncjdlcrvanéjiím dílem v oblasti psychologie práce" (Savkkas a Holfand, 1999, s. a). V roce 1999 vyflo na point Hollandova díla zvláitni vydáni časopisu Journal eJVacanonat Bthamor, v nímž Linda Goufredsonavá prohlásila, že Hollandova teorie vyvolala .revoluci v poskytováni pomoci pK výběru povolání v celosvětovém méřltku" (s. 15). Ježte důle iitŕjíI je, Ic Hollandova práce ovlivnila vývoj zájmovýeli inventářů, kariérové1 diagnostiky, klasifikaci informaci o zaměstnáni a kariérové poradenství. Holland se rozhodl vypracovat teorii, která bude jednoduchá a praktická, a její úspéch lze přičíst tomu, že těchto cílu dosáhnut. Ústřední koncept teto teorie není komplikovaný a byla z ného odvozena řada posuzovacich nástrojů, které slouží odborníkům v praxi. Hackettová, Lent a Crrenhaus (1991) popisuji Hollandovu teorii Jako Jednoduchou a neobyčejné praktickou* a oceňuji jej za jeho úsilí o .neustálé revize a zpřesněni" (s. 9}. Hollandova teorie v podstate nabízí paralelní způsob popisu jedince a prostřed! tím, že je rozřazuje na základe sesti typu (Gottfredson a Richardi, 1999). Hollandova O359, 1966, 1973,1985a, 199a, tjg7) typologická teorie ilustruje hledisko jedince a prostředí, přičemž Holland je jedním z výinamnýcli zastánců přístupu shody mezi jedincem a (pracovním) prostředím, a to i přesto, že přední autoři jeho dílo stále radí k teorii rysu a faktoru (napr. Rrown a 3pol. 9001). Hic- TEORIE JjSMtÍENf. NA OBSAH e odráží vc třech otázkách vysvetlených v Hol- disko shody jedince a prostředí < landnvé ptáci (1091): Jsou 10: 1. Jaké charakteristiky jedince a prostředí vedou k uspokojivým kariérovým rozhodnutím, zapojeni a dosaženi úspechu a jaké charakteristiky vedou k tomu, ic nepřijme rozhodnuli, plijme neuspokojivá rozhodnuti nebo nedosáhne úspechu? 3. Jaké charakteristiky jedince a prostředí vedou ke stabilite ti naopak ke zmíní pozice nebo práce, kterou riovék vykonává v průběhu živnu? 3. Jaké jsou nejúčinněji! metody poskytováni pomoci lidem 1 problémy v oblasti kariéry? (s. 1). Základním předpokladem Hollaitdovy teorie je předpoklad, ic profesní zájmy jsou jedním z aspektu osobnosti, a proto je .popis profesních zájmů jedince rovněž popisem osobnosti jedinec" (Weinrach 1 Srebalus, 1990, s. 39). Weinrach a Srebalus (tggo) popisuji Hollandovu teorii jako .štrukturálne Interaktivní" kvůli vazbám, klcré vytváří mezi osobnostními typy a typy zaměstnaní. Holland (1992) popisuje svou typologiijako strukturu pro uspořádáni informaci o zaměstnáních a lidech, přičemž jeho předpoklad vzájemného působeni lidi a pra eovn leh prostředí představuje interaktivní složku jeho teorie. V této souvislosti uvádí, že .práce mésd lidi a lidé rnénf práci" (Holland, 199a, s. 11). Jeho model by mohl být shrnut do těchto tvrzeni: (T) V na]! kultuře lze včtilnu osobnosti zařadit do jednoho 1 těchto z sesli typů: praktický, zkoumající, umelecký, sociálni, podnikavý nebo tradiínf. Existuje také test vzorových prostředí: praktické, zkoumající, umělecké, sociální, podnikavé nebo tradiční. f*3j) Lidé hledají prostředí, které jim dovolí uplatnit jejich dovednosti a schopnosti, projevil postoje a hodnoty a chápat se piijemných problémů 3 roli. /^Chováni je určováno interakci mezi osobnosti a prostředím (Holland, Holland ve své teorii definuje kariérový rozhodovací postup pomoci sesli usob-nostnfch/zájmovych typů. Těchto lest typu tvoří .teoretické kategorie umožňující pochopil, jak se lili osobnost, zájmy a chování jedinců" (Spokane, 199G, s. 40), ři .modely, na základe kterých můžeme měřit skutečnou osobu* (Holland, 1993, s. 3). Holland (tona, 1997) vysvětluje, icjcillncŕsl'vyrväH'prť.ciíncc k uriitym ,jimi£ se budeme zabývat. Pokud vytváříme přehled Súperova díla, méli bychom sc blíže seznámit • jeho pojmy životní dráhy a životního prostoru. tioetnl dráha Super (1980,1990,1993) popisuje koncept životni dráhy pomoci diagramu duhy, který nazývá .životni kariérová duha" a který vldimc na obrázku 3.1. Vnéjil éást duhy ilustruje stáři a ráze života. Jak je znázoméno v diagramu, jeho pét fázi profesního vývoje - růst, zkoumáni, budováni, udržováni a pokles - odpovídá životním etapám détttvl, dospívání, dospelosti, střední dospelosti 1 stáii a Jejich přibližné vékové kaegorit. Každé životni fáze je pojmenováno t>k, aby odráželo .povahu svého hlavního poslání v dané etapé života" (Super, Savickas, Super, iggfi, s. 131). Nedávno se místo pojmu pokles prosadil pojem odpoutání(dcdinevi. áita• Ttorie Lindy Cotifredsonové (t98., ,096, som. 3005) .* rýki j,k obsahu kariéro-vyeh aspiraci, ..kiprilbíhu Jejich vývoje" (Colttredson, ,996, s. 1B1). S ostatními leoneml mi společní předpoklady v tom, ie: .Volba kariéry je vývojový proccs, v-..,.tuiuu itiy j ľ vývojový proces, který začíná v détstvl; prorcsní aspirace odráží úsilí lidí o naplnení vlastního sebepojetii a spokojenou s volbou kariéry zavití na tom, jak dobre se lato vnlba shoduje se Kbcpojeiím* (Cottfrcdson, 1996,1.181). I kdyi se jedni z podstaty o vývojovou teorii, je zde uréiti podobnost i ■ teoriemi shody mezi Jedincem a prostředím, protože Gotifrcdsonová předpokládá, ie profesní volba je proces sladování a ie .lidé hledají práci v souladu se svými predstavami o sobe samých" (Gottľrcdson, 1981, s. 346). Coitfrrdsonová se lakévénuje vlivu společenské tKdy a genderu na kariérový vývoj, éemui se venujeme v G. kapitole. Courredsonovoi znázornila vztahy mezisvými ranými teoretickými konstrukty schematicky, jak vidíme na obrázku 3.3. Ten zlctelnc znázorňuje vztah mezi její teorií a modely pirovinlí. Jedince si vytváří p re fc trnce pro povolání na základe kompaiíbility mezi obéma primárními zdroji informací v této leorii, sebepojc-tím (scbepoznánO a obrazy novotin! (koncept, který je do jisté míry podobný znalosti práce). Tý jsou následné kompenzovány vnímáním bariéra dostupnosti příleziinstl, čími dochází ke zúicní rozsahu přijatelných povolání. Cotifrcdsonová (200a, 2005) později pícdlotila reviii a roziírcní tvé teorie o pojem sebeutvářeni (tetf-crtalhnj. Gotifrcdsonová stměné vyivitluje tuto revizi takto: Teorie ohraničení a kompromisu (The drcumicriptian and cvmpmmúc liaty) tvrdí, ic v procesu párování jsou obzvhUté důlciité ítyfl vývojové procesy: růst koifiíitivnich schopnosti související s věkem (kognídvní růst), stále více autoregu-tovaný rozvoj „scíf* (sebeutvářeni), postupné odiiraAoviní ménř uprednostňovaných profesních alternativ (otiranifrnl) a rozpoznávání vnějilch omezeni týkajících se pmfcsnlbo výběru a přizpůsobování se jim (kompromis). (3005, s. 73-73) Teorie Lindy Cotifredsonové predstavuje vývojový model ityf fází, který zaťl-ni v raném dětství a koněí ve věku pozdní adolescence. Fáze odrálrjl úroveň mentálního vývoje a stupen sebepoznání integrovaný jedincem. Nejprve uvedeme stručný popis kognitivního růstu a sebeutvářeni. Dále pojednáme o procesu a fázích ohraničeni. Nakonec následuje popis procesu kompromisu, íújřaiííímí řití CoLdrnlsonová (2005) tvrdl, ie schopnosti jedinců, pokud jde o uěenl a uvain. vání, s chronologickým víkem od narozeni ai do období dospíváni roslou a tento růst mentální způsobilosti ovlivňuje Jejich chováni a život. Dvěma hlavními produkty mentální způsobilosti jsou vytvoření kognitivní mapy povolání * sebe-pojeti; oba představuji porozumení svitu práce. Gotifrcdsonová {2005) tvrdí, ie > kdyi si všechny ditl .v podliate vytvářejí stejnou kognitivní mapu povolání, postupné se propracovávají ke slále individuálnějšímu tebepajctf" (s. 73). J 9-KAľlTOLA StbcumSleni Na základě individuálních rozdílů icoric ipnluiifasn dedičnosti a prostředí (Katvrt-nttrtimparintnhip Ihmrj) nedávno rozlítila Cotifn-dsonova (ingO, 3005) ivou leoríi o pojem sebeutváření. Teorie dědičnosti a p rast ředí „povaluje jedinec i prostftd! 1a produkty vzájemného utváření, ktcié vznikají současně na základě proudu zkuicnuslljedince" (Gotifrcdson iggS, 1.115). Talo leoríc zdůrazňuje, ic jedinci od narození sami sebe fidi a sami tebe urvaleji, a to na základe zkušenosti, kteří získává jejich individualita. Cotlfrcdsonová (1996) tvrdl, žc .až s počátkem a roivDjem scbcpoznánl se jedinci slívají spílc těmi, kdn svůj iivoi řídí, a míní třmi, kdo jsou JizcnF* ((. ng). Ohraničeni a kompromis, jakoito procesy, jejichž prostřednictvím jedinci volí určité cesty a nikoli jiné, líc tedy povaloval xa pro* c esy scbcdeflnovánf a sebeutváření Ohmmlenl Proces ohraničení se zakládá na pili principech. Prvním princip tvrdl, ie jedinci postupné přecházejí z fáie konkrétního myslení k myilcni abstraktnímu a ic tímto procesem neprocházejí stejné rychle. Druhý princip tvrdí, ic rozvoj scbcpojcií a pracovních prcľcrrnd spolu úzce souvisí. Za třetí, s postupným rozvojem vstřebávají jedinci Informace podle jejich složitosti. Méné jloiité inrormaee vstřebá* vají v mladiím viku a abstraktněji! informace v pozdéjllm viku. Pfi vstřebáváni informací si jedince éasta uvedomuje existenci složiléjlích informaci. Čtvrtý prin* cíp popisuje proces, pít němí dochází k jasnéjiímu a komplexnějšímu vymezení scbcpojcií tím, jak mladý člověk vstřebává stále abstraktněji! informace například o genderu a společenské ifIdě. Takže s rozvojem sehepojelí dodtázi k ohraničování! možnosti, které mladý člověk má, proioic některá povoláni ze svých úvah nevratné eliminuje, například na základe společenské třídy nebo genderu. Pátý princip tvrdi, že rozvoj sebepojcti jc tak jemný a postupný, ic si jej jedinci nejsou védomi, dokud není jejich vědomi podpořeno nijakým externím zdrojem. Ta se projevuje v situaci, kdy jejedlncc schopen vyjádřit profesní preference, ale nikoli, proč tyta preference zastává. Fáze oh m njíVíi i První fázi v tomto procesuje orientace na rozměra silu, kletá se vyskytuje ve veku od tři do pěti let. V této fázi sl mladí lidé uvědomuji svět dospělých, kteří jsou .velcí" v porovnaní s nimi .malými", a že práce je Id, co .vcld lidé' dělají. Proto hlavním úkolem léto fikce je vytvořil vedomí, ie zamestnaní patři k dospělosti. Druhá fáze je orientace na pohlavní role, která se vyskytuje ve věku lest ai osm let. V léto fázi jedinci rozvíjejí povědomí o genderových rolích a o lom, co je vhodné pro jejich pohlaví, například obleéenl.Tu se také odráží ve volbě profese, kdy mladí lidé aktivně odmítají povoláni, která vnímají jako patříc! k opaěnému pohlaví. V téio fázi také poznávají společenské třídy a zde také zailni rozlisováni mezi zaměstnáními na základě společenské třídy. Třetí fází jc orientace na sociální ohodnocení, ke které dochází pfibliiné ve věku devíti ai třinácti let. Během léto doby si jedinci postupně uvědomuji TEOKIE ZAMF.ftľNť N.\ PROCES více abstraktních pojmu, jako napf. spoleienská třída a její vníjll znaky, a více se zajímají o názory druhých. Začínají lépe rozlisovat zaměstnáni s vysokou a nízkou prolijí a odmítat povoláni, která podle nich maji nizknu prestri. V léto fázi si zaiínají uvědomovat vazby mezi vzděláním, povoláním a příjmy, stejné jako profesní očekávání tvých rodiči. Kovněi si začínají být vědomi «vé schopnosti. V této fázi se ledy formuje scbepojeií rozliřovánlm informaci o společenské třídě a svých schopnostech. Jak ui bylo zmíněna, k vyhraňovin! dochází u mladých lidi lim, ic eliminují ze svých mainosii povolání, kterým přičítají nízkou prestiž neboje s ohledem na své schopnosti povaiujf za těžko dosažitelné. Čtvrtá fáze představuje orientaci na vnliřnt jedinečné Ji", která nastává přibližní od čtrnácti let a bývá často označována jako .adotcscemnl krize idenlity" (Cottrrcdson, 1981, s, 549). Na rozdíl od prvních lil Táži, kdy se jedince zamiluje na vyloučeni nepřijatelných alternativ, tato fáze se týká zvažováni přijatelných alternativ z hlediska osobních preferenci a dostupnosti. Zde dospívající začínají nahlížel na tylo alternativy také 1 ohledem na očekávaný budoucí Životni styl. V této fázi jedinec začiná realizovat svá kariérová rozhodnuti a začíná si uvědomoval doslupnosi odborné přípravy, vzdělání i nabídky zaměstnání. Průchod těmito fázemi má rozhodující význam pro rozvoj scbcpojcií, což je základní aspekt modelu L. Gattrrctfaonové. Scbcpojcií jc tvořeno mnoha prvky, včetně třeli, které jsou relevantní z hlediska volby profese, jako napr. .gender, společenský původ, inteligence a profesni zájmy, kompetence a hodnoty* (Gott-rredson, ig8i, s. 548). Významným asprkicm léio teorie jc, ie Gottfrcdsonová přihlíží k vlivu genderu a společenské třídy. Na rozdíl od ohraničeni představuje kompromis proces prověřováni si upřednostňovaných alternativ na základe „vnéjií reality" (Gottfrcdson, 1990,3.19;) nebo dostupnosti. Tím sc mysli .překážky nebo příležitosti v sociálním nebo ekonomickém prostředí, které ovlivňuji příležitost jedince získat konlcréint zaměstnání" (Cotifrcdson, 1981,1.54 B). Pracovní příležitosti jedince mohou ovlivnit například sociálně-ekonomické poměry, rodinné kontakty nebo zeměpisná poloha. Kompromis v podstalí přestavuje proces, v nimi jedinci upouill od svých nejprc-fenjvanrjiích alternativ a dávají přednost těm, které vnímají jako dostupněji! (Cotifrcdson, 3003). Ke kompromisu mule dojit z důvodu očekávaných vnějllch překážek (anticipovaný kompromis), nebo kvůli překážkám, s nimii te jedince ul setkat (kompromis založený na zkuienosti) (Cottfredsonavá). Malý kompromis se vztahuje k výběru mezí přijatelnými alternativami, zatímco velký kompromis spočívá ve volbě nepřijatelného povoláni. Goltfredsonová (199,6) navrhuje čtyři principy pro kompromis. Prvním principem je vývoj podmíněných priorit, kde .relativní význam genderové vyhranenosti, prestiže a druhu pracovni činnosti závis! na závažnosti potřebného kompromisu" (i. 104), Druhý princip ie vztahuje na schopnost jedince rozhodnout •e pro .dostačující" volbu a nikoli nutně jen pro nejlepsí volbu. Třetí princip se uplatňuje, jestliže dostupné možnosti jedincům nevyhovuji a bráni sc přijmout