APLIKACE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE PSY260 BAKALÁŘSKÉ STUDIUM PREZENČNÍ FORMA Fakulta sociálních studií MU 2017 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA Kurz navazuje na výuku vývojové psychologie I a II. Cílem je poukázat na šíři aplikačních možností vývojové psychologie se zaměřením na prohloubení poznatků v oblasti výzkumu, jejich implementace do praxe, možnosti prevence a intervence u dětí, dospívajících a dospělých v různých kontextech (např. škola, rodina, profese). Cílem kurzu je: - seznámit studenty s různými oblastmi aplikace vývojové psychologie v celoživotní perspektivě; - naučit studenty aplikovat poznatky vývojové psychologie a interpretovat v jejich kontextu různé fenomény normativního vývoje; - zvýšit citlivost studentů vůči vývojově-psychologickým aspektům mentálních procesů a chování v celoživotní perspektivě; - připravit studenty dílčím způsobem na základy psychodiagnostického procesu, který vyžaduje vývojově-psychologické hledisko Předpokládáme: - dobrou znalost práce s elektronickými databázemi odborných periodik - jistotu a bezpečnou orientaci ve vývojově-psychologických teoriích Garant: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. e-mail: lacinova@fss.muni.cz tel. 549495188; kancelář č. 244, IVDMR a katedra psychologie FSS MU konzultace: po předchozí domluvě e-mailem Obsahové a časové rozvržení kurzu: Přednášky se konají každé úterý 9.45 – 11.15 v U23. Datum P-přednáška S-seminář Vyučující Téma: 21. 2. P1 Macek Úvod do aplikované vývojové psychologie 28. 2. P2 Bouša Příprava rodičů v procesu adopce dítěte 7. 3. P3 Masopustová Adaptace na narození dítěte, kojenecký pláč 14. 3. P4 Masopustová Výchova dětí v současnosti: Přístupy, omyly a rizika 21. 3. P5 Masopustová Neklid v dětství, dospívání a dospělosti (ADHD) 28. 3. P6 Lacinová/ Namešanská Intervenční programy založené na teorii citové vazby 4. 4. Čtecí týden 11. 4. P7 Masopustová Řečový vývoj: Přístupy, omyly a rizika 18. 4. P8 Lacinová „Vynořující se dospělost“: Důsledky pro poradenství 25. 4. P9 Lacinová Vztahy v rodině I: Konflikty mezi rodiči – vývojová perspektiva 2. 5. P10 Lacinová Vztahy v rodině II: Narušení hranic rodinného systému 9. 5. P11 Vlachynská Vztahy v rodině III: Syndrom „zavrženého“ rodiče? 16. 5. P12 Sedláková Stáří: ageizmus (zdroje, projevy, úrovně), autoageizmus, dlouhověkost a identita lidí v čtvrtém věku, proměny prarodičovské role, mezigenerační poradenství 22. – 26. 2. 2017 Přihlašování k účasti na vybraných přednáškách 7. 3. 2017 Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu 21. 5. 2017 Odevzdání přípravy ke zkoušce Požadavky na ukončení kurzu Docházka:  účast na 5 vybraných přednáškách (přihlášení k účasti proveďte v agendě Rozpisy témat v IS nejpozději do 26. 2. 2017). Zápočet:  odevzdání přípravy ke zkoušce Zkouška:  ústní zkouška (viz pokyny dále). Svých 5 vybraných témat individuálně zpracujete na základě poznatků z vývojové psychologie a minimálně 3 empirických/metaanalytických studií z oblasti aplikované vývojové psychologie. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Konflikty mezi rodiči; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad parentifikace na sebehodnocení v adolescenci). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu PSY260 do složky Příprava ke zkoušce do konce semestru, tj. do 21. 5. 2017. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury . Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale především schopnost poučené diskuse nad daným tématem. Literatura: V IS budou v průběhu semestru postupně zveřejňovány seznamy povinné literatury k jednotlivým tématům. Do studijních materiálů kurzu PSY260 v IS budou v průběhu semestru vkládány i články, prezentace z výuky či další materiály, které vyučující dané přednášky považuje za základní zdroje k pochopení vyučovaného tématu. Periodika: Journal of Applied Developmental Psychology, ale i další časopisy z vývojové psychologie Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development, 71, 11-20. Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54. Durkin, K (1995). Developmental social psychology. Cambridge, MA: Blackwell Publishers. (str. 2 – 9). Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends: Washington, DC. www.childtrends.org