DĚJINY PSYCHOLOGIE PSY269 PSYCHOLOGIE DENNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2017 PSY269 - DĚJINY PSYCHOLOGIE Určeno pro: bakalářské prezenční studium psychologie - doporučeno pro 1. ročník studia Garant předmětu: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Šipula Konzultace k zadání úkolům a hodnocení úkolů: Garanti jednotlivých úkolů (viz sekce Harmonogram a Písemné úkoly) Konzultace k organizační stránce předmětu, koordinaci vyučujících a povinné docházce: Mgr. Miroslav Šipula (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530) Konzultace ke koncepci, obsahové náplni předmětu a zkoušce: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, PhD. http://www.is.muni.cz/lide/?uco=56065 Vyučující: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Mgr. Lukas Blinka, Ph.D. Mgr. Miroslav Šipula Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. Mgr. Jan Širůček, Ph.D. Realizace: v jarním semestru akademického roku, nepovinné přednášky + povinné semináře zpravidla 1 x za 14 dní 1. Charakteristika předmětu Cílem kurzu je uvést studenta/-ku do problematiky dějin oboru psychologie, seznámit ho/ji s nejvýznamnějšími osobnostmi oboru, psychologickými koncepty, konstrukty, zákonitostmi a principy. Důraz je kladen na studium primárních pramenů a kritický přístup při užití sekundárních zdrojů. Průběžné úkoly kurzu vedou studenty k aktivní práci se zdroji a hledání souvislostí nejen v časové linii. Cílem kurzu je představit myšlenky v jednotlivých etapách vývoje oboru a nejvýznamnějších školách jako stále aktuální a z více různých hledisek užitečné. Kurz je koncipován jako soubor základních přednášek a rozšiřujících částí (přednáškového nebo seminárního typu). 2. Podmínky absolvování předmětu Přístup ke zkoušce je podmíněn: 1. povinnou účastí na seminářích 2. úspěšným vypracováním tří písemných prací, které mají zajistit orientaci studenta v tématu. Úkoly jsou bodově hodnoceny a výsledný součet bodů přispívá k výsledné známce z předmětu. Pro přístup ke zkoušce je nutné dosáhnout požadovaného minima součtu bodů (viz „Bodové hodnocení výkonu“). 3. úspěšným (min. 50%) absolvováním průběžného testu (viz „Harmonogram“). Zkouška má podobu písemného testu. 3. Formální náležitosti písemných prací Úkoly budou odevzdány do příslušné složky odevzdávány předmětu v ISu. V názvu souboru bude příjmení, jméno a označení úkolu, tedy např.: „Novák_Jan_A“. Každý písemný úkol má svého garanta, který práce hodnotí sám nebo garantuje hodnocení pověřenými osobami. V případě potřeby poskytuje upřesňující informace k zadání a hodnocení každého úkolu jeho garant (viz Harmonogram, Bodové hodnocení výkonu a Písemné úkoly). Termíny úkolů jsou závazné, v případě nesplnění úkolu v zadaném termínu o jeho přijetí, případné formě náhrady a sankcích rozhoduje garant úkolu. Práce budou vytvořeny výhradně pro předmět PSY269, tj. text práce se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním práce student/-ka stvrzuje, že je výhradním autorem/-kou textu, respektuje řádné způsoby citace, bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátů. HARMONOGRAM Přednáška: Přednášející Téma Povinný seminář: Seminář vede Téma Přednáška 9:45–11:15+ seminářsk.A 11:30–13:00 čtvrtek,sudét. Seminářsk.B 9:45–11:15 +seminářsk.C 15:15-16.45 čtvrtek,lichét. 1 Zbyněk Vybíral Jak (se) učit dějiny psychologie? I. Zbyněk Vybíral Přínosy velkých osobností 19. a 20. století, vybrané psychologické koncepty. Etapy v dějinách psychologie. 23. 2. 02. 3. 2 Lukas Blinka Hlubinná psychologie – zakladatelé Lukas Blinka Mezi Freudem a Jungem – promítání filmu a diskuse 09. 3. 16. 3. úkol A (sk. A) úkol A (sk. B+C) 3 Lukas Blinka Hlubinná psychologie – pokračovatelé Miroslav Šipula Brainstorming na téma aplikace gestalt-přístupu v praxi 23. 3. 30. 3. 4 Jan Širůček Teorie morálního vývoje (9.45 – 11.00) Povinný průběžný test (11.00 – 11.15) Jan Širůček Teorie morálního vývoje 6. 4. 13. 4. povinný průběžný test Den fakulty - 20. 4. (výuka předmětu neprobíhá) „Reading week“ - 27. 4. (práce na úkolech) 20. 4. 27. 4. úkol B (sk. A) úkol B (sk. B+C) 5 Tomáš Řiháček Humanistická a existenciální psychologie Zbyněk Vybíral Co a jak se opravuje v psychologii 4. 5. 11. 5. úkol C (sk. A) úkol C (sk. B+C) 6 Zbyněk Vybíral Co z dějin psychologie zůstává přítomno i v současné psychologii? V jaké podobě? (Návraty k historii na principu „revisited“) - 18. 5. - TEMATICKÉ OKRUHY Jak (se) učit dějiny psychologie Přínosy významných osobností, základní psychologické koncepty, konstrukty, zákonitosti a principy Etapy v dějinách psychologie Učení chronologické (od teorie pudů až po…; od vzniku psychologických laboratoří až po…); poznatkové (liniové) orientování se v dějinách. Psychologie v roce 1899 podle Guida Villy. Porovnávání sekundárních zdrojů s primárními. Důležitost studia originálních textů. Kolik toho víme z historie? Příklady: dotazníkové měření osobnostních rysů a kritika tohoto měření. Konstituování vědecké psychologie v Evropě a v USA. Osobnosti psychologie 20. století. Žebříček: „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“. Více o vybraných osobnostech: W. Wundt, W. James, S. Freud, C. G. Jung, James McKeen Cattell, G. Allport, Harry Harlow, R. Zajonc a další (viz přednáška). Literatura: strany č. počet stran Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B. (2011). 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub Závazně k četbě: Úvod a kapitoly 2, 3, 5, 7 a 23. 12-32 37-46 49-54 62-65 133-139 43 Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno. Barrister and Principal, 2005. celá kniha 240 Vybrané základní koncepty: Dva velké „objevy“ v rané psychologii (objevy nebo konstrukty?) na prahu vědecké psychologie: potvrzení existence podprahového vědomí a akceptování existence nevědomí. Další konceptuální zaměření psychologie: Teorie motivace. Motivace a percepce. Teorie osobnostních rysů a typů osobnosti. Předsudky. Kognitivní disonance. Sociální facilitace. Koncepty s tendencí k proměně v dogma. (A naopak.) Příklady: Erikson (stádia), Holmes a Rahe (stresující události). Příklad self-fulfilling prophecy: vzájemné ovlivňování mezi sociálními vědami. Z propedeutiky vědeckého uvažování v psychologii: odmítání jediné vysvětlující příčiny – klam kauzality. Hlubinná psychologie – zakladatelé Představení základních teorií a jmen spojených s hlubinnou či dynamickou psychologií. „Klasici“. Rozpracování a překročení jejich teorií následovníky. a) stručně kulturně-společenský substrát konce 19. století, který vedl ke vzniku hlubinných směrů – např. vliv J. M. Charcota, Pierra Janeta a Eugena Bleulera; Sigmund Freud – život, pansexuální teorie; vyklad snu, vtipu, kulturních fenoménů; ego teorie; teorie vývoje ega; terapie; C. G. Jung – život; teorie komplexů; kolektivní nevědomí; osobnostní typy; archetypy; imaginace, výklad snů, terapie; b) Freudovi současníci, následovníci a odpůrci – např. Alfred Adler, Sándor Ferenczi, Otto Rank; Literatura: strany č. počet stran S. Freud. (2000): Tři pojednání k teorii sexuality – dětská sexualita. Spisy z let 1904- 1905. Psychoanalytické nakladatelství 65-92 27 C. G. Jung (2012): Sigmund Freud. Výbor z díla IX. 346-356 11 C. G. Jung (1996): Obecné pojednání k teorii komplexu. Výbor z díla I. 241-258 17 A. Stevens (1996): Jung. Praha: Argo. celá kniha 176 A. Storr (1996): Freud. Praha: Argo. celá kniha 157 Hlubinná psychologie – pokračovatelé (Post)psychoanalýza zejména ve spojitosti s obrannými mechanismy, ego psychologií (Anna Freud, Margaret Mahler), přístupem a školou Melanie Klein, teorií objektních vztahů (Donald Winnicott); Interpersonální psychoanalýza Francouzský, respektive strukturou jazyka ovlivněný přístup – např. Jacques Lacan, James Hillman Vliv revidované psychoanalýzy na vývojovou psychologii (Erik Erikson, Michael Fordham, John Bowlby) Celostní a tvarová psychologie Počátky celostní a tvarové psychologie. Předchůdci (Ch. von Ehrenfels), zakladatelé (Wertheimer, Koffka, Köhler) a další významní představitelé (např. Lewin, Arnheim). Neogestaltisté (Goldstein, Festinger). Odkaz celostní a tvarové psychologie v dnešní psychologii a psychoterapii. Literatura: strany č. počet stran S. A. Mitchell (1999): Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton. 43-163 220-230 130 Dějiny sociální psychologie sociální percepce, facilitace, malá skupina, dav, skupinové myšlení, psychologie národů, předsudky, kompetice, kooperace, prosociální chování, sociobiologie, výběr partnera Literatura: strany č. počet stran Hewstone, M., Stroebe, W. (2006): Sociální psychologie. Praha: Portál. 24-75 50 Allport, G. (2004): O povaze předsudků. Praha: Prostor. - základní seznámení s knihou dle zájmu 21 Humanistická a existenciální psychologie Kořeny (W. Dilthey). Tradice existenciální psychologie a její filozofická východiska (Kierkegaard, Husserl, Heidegger), Daseinsanalýza, logoterapie a existenciální analýza. Humanistická psychologie (Maslow, May, Rogers). Těsné sepětí těchto směrů s psychoterapií. Teorie morálního vývoje Teorie morálního vývoje v pojetích různých psychologických směrů a škol (S. Freud, J. Piaget, L. Kohlberg, D. Bar-Tal, sociálně-psychologické, sociologické, sociobiologické a humanistické koncepce). Kognitivní a sociální kontext morálního vývoje, teorie přejímání sociální perspektivy. Literatura: strany č. počet stran Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. celá kniha 170 Co z dějin psychologie zůstává přítomno i v současné psychologii? V jaké podobě? Návraty k historii na principu „revisited“ Příklady dohledávání: Mehrabianova čísla o dojmu z komunikace; „sex differences“ v přátelských vztazích mezi muži a ženami. Aschovo zkoumání konformity ve skupině: dnešní pohled na proměnné, které ovlivnily výsledky. „Internet paradox“ a „Internet paradox revisited“ aj. – Studiem dějin psychologie korigujeme nepřesná a tradovaná tvrzení. Literatura: strany č. počet stran Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscion, J., Beyerstein, B. (2011): 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub. Část 9 – Mýty o duševních chorobách. 202-223 21 Tavris, C. (2014). Thinking critically about psychology’s classic studies. Skeptic Magazine, 19(4), 38–43. 38-43 6 PÍSEMNÉ ÚKOLY Způsob odevzdání: viz Formální náležitosti písemných prací v úvodu sylabu a jejich specifikace níže. Úkol A (max. 5 bodů, garant a konzultant úkolu: Z. Vybíral) Rozsah: 1–1,5 „normostrany“ = 1800 až 2700 znaků vč. mezer (kromě zdrojů) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Zadání: Vyberte si osobnost podle žebříčku „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“ (nebo podle seznamu R. Harrého) a z díla vybraného psychologa vyberte jeden z konceptů, který vnesl do psychologie. Tento koncept představte. Strukturujte následujícím způsobem: 1. Originální název konceptu, event. obměny názvu; 2. kdy a kde byl poprvé zmíněn / publikován / pojednán; 3. Vaše vysvětlení konceptu s event. odvoláním se na originální definici / charakteristiku; 4. volnější část: „příběh tohoto konceptu“- kdo na koncept navázal, kdo se ho chopil, jestli a jak se od té doby pozměnil apod. 5. Uveďte zdroje, z nichž jste čerpali, mezi nimi minimálně 1 práci (=primární zdroj), kde jste dohledali původní pojetí konceptu a z níž jste citovali. Povinná literatura pro splnění úkolu: strany č. počet stran Článek „The 100 Most Eminent Psychologists of the 20th Century“ – viz Studijní materiály. Dále individuální práce s odbornou literaturou (nejlépe jak s primární, tak se sekundární a terciární). - individuální Úkol B (max. 5 bodů, garant a konzultant úkolu: J. Širůček) Rozsah: max. 3 „normostrany“ (5400 znaků) Způsob odevzdání úkolu: do příslušné odevzdávány předmětu v ISu Zadání: Prostudujte níže uvedené dva texty a identifikujte podstatné prvky, které Kohlbergova teorie morálního vývoje převzala z Piagetovy teorie kognitivního vývoje. Zamyslete se nad limity těchto teorií a argumentujte jejich nedostatky či omezení. Vyhledejte soudobý odborný text (z impaktovaného nebo recenzovaného odborného časopisu) a pokuste se reflektovat obě historické teorie jeho perspektivou. Povinná literatura pro splnění úkolu: strany č. počet stran Piaget, Jean; Inhelderová, Bärbel, Psychologie dítěte (2010). Praha: Portál. celá kniha 144 Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. celá kniha 170 Úkol C – (max. 10 bodů, garant a konzultant úkolu: Z. Vybíral) Název: Vybraná teorie z dějin psychologie a její revidování Rozsah: 4 – 6 NS (7 200 -10 800 znaků); v seminární práci je čerpáno nejméně z 5 zdrojů Zadání: Vyberte si (event. dostanete přidělenu) z dějin psychologie jednu teorii, v rámci níž došlo např. k zobecnění experimentů (příklady jsou v seznamu v tabulce) – a sledujte její vývoj („příběh“) od počátků přes prvního ověřování a publikování až do současnosti. Tj.: najděte původní zjištění, shrňte a díky „revisiting studies“ představte proměňování – modifikování – poopravování – či rozšiřování původní teorie. 16 možností témat (popř. vlastní podle svého zájmu): Teorie / experimenty Stěžejní autor Některé z užitečných zdrojů Freudova teorie (vybraná) Sigmund Freud Breger, Louis tzv. Forerův efekt Bertram R. Forer Forer, BR, 1949 origin and reduction of integroup animosity (Boy Scout camp in Oklahoma; Robbers Cave, 1949–1954) Sherifs: Muzafer and Carolyn Tavris, 2014; Hewstone, Stroebe (2006): Sociální psychologie obedience experiments Stanley Milgram Perry, G., 2013; Griggs, RA, Whitehead, GI, 2015; Griggs, 2017 Marshmallow test, delay gratification Walter Mischel Mischel, 2014; Tavris, 2014; Kidd, C. et al., 2013 wire and clothes „mothers“; nourishment – curling; th. of contact comfort Harry Harlow social pressure Solomon Asch Griggs, 2015 Kitty Genovese story Masaryk, R. (2010): Medzi človekom a ludmi initiation experiment; severity of initiation… Elliot Aronson tzv. Stanford prison experiment Phillip Zimbardo Zimbardo, 2014: Luciferův efekt. Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí rozpoznatelnost emocí z výrazů tváře Paul Ekman Ekman, P. (2015): Odhalené emoce; rozpoznatelnost lhaní a podvádění Paul Ekman Ekman, P. (2015): Odhalené emoce – 10. kapitola; Ekman, P., Friesen, W., 1969 (Nonverbal leakage and clues to deception) small-group development: stages Bruce Tuckmann Tuckman, Jensen, 1977 behavioral priming, social priming; automaticity of social behavior John A. Bargh Bargh et al., 1996; Doyen et al., 2012 atribuční chyba kognitivní disonance Leon Festinger self-monitoring M. Snyder Snyder, 1974 Pozn: Další teorie lze vyjednat s garantem úkolu – lze pracovat tak na něčem, co vás bude opravdu bavit. LITERATURA A ZDROJE K PŘÍPRAVĚ NA ZKOUŠKU POVINNÁ LITERATURA Hunt, Morton (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. Lilienfeld, Scott, Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B. (2011). 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Euromedia – Knižní klub. Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing. Tavris, C. (2014). Thinking critically about psychology’s classic studies. Skeptic Magazine, 19(4), 38–43. Specifická literatura uvedená v tabulkách u jednotlivých tematických okruhů Prezentace vyučujících ROZŠIŘUJÍCÍ LITERATURA Z. Vybíral doporučuje: Leahey, Thomas Hardy (2004). A History of Psychology. Main Currents in Psychological Thought. London: Pearson Educational International. (6. vydání) Harré, R. (2006). Key Thinkers in Psychology. SAGE. Soudková, M. (2009). Významné postavy americké psychologie. Brno: Doplněk. Schwartz, J. (2003). Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál. Classics in the History of Psychology - an internet resource developed by Christopher D. Green, York University, Toronto, Canada, viz: http://psychclassics.yorku.ca/author.htm Z historických primárních textů - například: Hierarchy of Needs: A Theory of Human Motivation by Abraham Maslow http://www.all-about-psychology.com/support-files/a-theory-of-human-motivation.pdf Dostupná jako e-book - viz: http://www.all-about-psychology.com/psychology-ebook.html L. Blinka doporučuje: Hugo Široký (2001) Meze a obzory psychoanalýzy. Praha: Triton John Kerr (1999) Nebezpečná metoda. Praha: Prostor T. Řiháček doporučuje: (Literatura je dostupná v MZK nebo ve fakultních knihovnách FSS a FF.) Koffka, K. (1955/2001). Principles of Gestalt Psychology. London: Routledge. Lewin, K. (c1935). A Dynamic Theory of Personality: Selected Papers. New York: McGraw-Hill Book Company. Lewin, K. (1951). Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. New York: Harper Torchbook. Lewin, K. (1966). Principles of Topological Psychology. New York: McGraw-Hill Book Company. Wertheimer, M. (1945). Productive Thinking. New York: Harper & Brothers. J. Širůček doporučuje: Gould, S. J. (1998) Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny. Inhelderová, B. & Piaget, J. (2007) Psychologie dítěte. Praha: Portál. Kurtines, W. M., & Gewirtz, J. L. (1995). Moral Development – an Introduction. Heedham Heights: Allyn & Bacon. Piaget, J. (1998) Psychologie inteligence. Praha: Portál. Selman, R.L. (2003). The Promotion of Social Awareness. New York: Russel Sage Foundation. BODOVÉ HODNOCENÍ VÝKONU V PŘEDMĚTU: Úkol / Test Min. počet bodů Max. počet bodů Hodnocení garantuje (= kontaktní osoba úkolu): Úkol A 0 5 Zbyněk Vybíral Úkol B 0 5 Jan Širůček Úkol C (závěrečný) 0 10 Zbyněk Vybíral Pís. úkoly celkem 11 20 Průběžný test 4 8 Test 22 44 Celkem 37 72 Pozn.: K přístupu ke zkoušce je nutné získat alespoň min. počet bodů za písemné úkoly a minimální počet bodů v povinném průběžném testu. CELKOVÉ HODNOCENÍ: Průběžný test Celkové hodnocení: neprospěl/-a 0-3 A 67 – 72 prospěl/-a 4-8 B 61 – 66 C 53 – 60 D 45 – 52 E 37 – 44 F 0 – 36 Výsledná známka je stanovena jako „průměr“ dvou známek - za úkoly a závěrečný test (viz Princip určení celkové známky za předmět). Nesplnění minimálního počtu bodů v úkolech nebo v průběžném testu je důvodem k opakování předmětu. Nesplnění minimálního počtu bodů v testu znamená nutnost opravné zkoušky.