PSYCHODIAGNOSTIKA DĚTÍ, MLÁDEŽE A RODINY PSY403 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2017 V PSYCHODIAGNOSTIKA DĚTÍ, MLÁDEŽE A RODINY Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru. Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnocení dítěte, volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostického nálezu. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí dokáže identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie. Garant kurzu: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz Vyučující: Mgr. Ondřej Bouša e-mail: bousa@mail.muni.cz Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. e-mail: cermak@psu.cas.cz Mgr. Petra Daňsová e-mail: 363837@mail.muni.cz Mgr. Veronika Hanáčková e-mail: 361844@mail.muni.cz Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. e-mail: zuzana.masopustova@fss.muni.cz PhDr. Daniela Sobotková, CSc. Mgr. Jan Širůček, Ph.D. e-mail: 13410@mail.muni.cz Obsahové a časové rozvržení kurzu u Přednáška (dále P) se koná vždy v liché pondělí 13:30 – 15:00 v aule (první přednáška 27. 2. 2017) Semináře (dále S) jsou dělené na dvě skupiny (do seminárních skupin je nutné se přihlásit nejpozději do 19. 2. 2017): SA každé sudé pondělí 13:30-15:00 v učebně U41 (první seminář 20. 2. 2017) SB každé sudé pondělí 15:15-16:45 v učebně U41 (první seminář 20. 2. 2017) Do seminárních skupin se přihlašujte v ISu do 19. 2. 2017. PŘEDNÁŠKY 27. 2. P1 O. Bouša Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz) 13. 3. P2 I. Čermák Rozhovor a pozorování 27. 3. P3 D. Sobotková Diagnostika raného vývoje (raný vztah matkadítě, poruchy regulace) 10. 4. P4 I. Čermák Projektivní metody 24. 4. P5 J. Širůček Diagnostika inteligence a rozumových schopností 8. 5. státní svátek SEMINÁŘE 20.2. S2A, S2B P. Daňsová, Z. Masopustová Zadání závěrečné seminární práce – administrace metody TEKO, pozorování 6.3. S3A, S3B P. Daňsová, Z. Masopustová Základní postupy a principy v diagnostice dětí; důležitost anamnézy, psaní zpráv; etické aspekty diagnostiky 20.3. S4A, S4B Z. Masopustová Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje 3.4. S5A, S5B V. Hanáčková Předškolní věk 17. 4. Velikonoční pondělí 1. 5. státní svátek 15.5. S6A, S6B P. Daňsová, V. Hanáčková Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností Požadavky pro získání zápočtu Účast na přednáškách Ačkoliv podle stávajícího Studijního řádu MU není účast na přednáškách povinná, pro zdárné zvládnutí témat PSY403 a pro dobrou přípravu na zkoušku je účast na přednáškách velmi důležitá. Témata probíraná na přednáškách jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na závěrečnou zkoušku. tu Literatura Základní texty (předpokládá se kritické čtení textů): Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Nakladatelství Karolinum. Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. + studijní materiály vkládané v průběhu semestru do IS, případně seznamy povinné literatury k jednotlivým tématům vkládané formou bibliografického výčtu též do IS Do studijních materiálů kurzu PSY403 v IS budou v průběhu semestru vkládány i články, prezentace z výuky či další materiály, které vyučující dané přednášky či daného semináře považuje za základní zdroje k pochopení vyučovaného tématu. Všechny tyto materiály jsou nedílnou součástí přípravy studentů PSY403 k závěrečné zkoušce. žadavky pro získání zápočtu Účast na seminářích Aktivní účast na seminářích je podmínkou k získání zápočtu. Povolena je jedna neúčast. Na přednáškách a seminářích není povoleno používat notebooky a jiná elektronická zařízení. Výjimkou může být psaní zápisků (pokud je z pozice vyučujícího naprosto zjevné, že student plně sleduje výklad a aktivně se zapojuje do práce na zadaných úkolech nebo diskuze). Povolení těchto výjimek je plně v kompetenci vyučujícího. Děkujeme za pochopení. Udělování výjimek, žádosti o uznání předmětu Jakékoli výjimky či specifické nároky (např. individuální studijní plán studenta se specifickými nároky apod.) a žádosti o uznání předmětu je nutné řešit s kontaktní osobou či garantem kurzu na počátku semestru, tedy 20. 2. 2017. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat v odůvodněných případech pouze: - na základě oficiální omluvenky v ISu - v případě náhle vzniklých a nepředvídatelných vážných zdravotních nebo rodinných problémů, které ovlivňují průběh studia kurzu (například včasné odevzdání seminární práce, účast na termínu zkoušky), je možné žádat o výjimku pouze v případě včasného oznámení (tzn. v době vzniku problému, ne v době konání zkoušky, odevzdání seminární práce apod.) kontaktní osobě nebo garantovi kurzu – udělení výjimky v těchto případech není vymahatelné Požadavky pro získání zápočtu Požadavky pro získání zápočtu Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích zapsané seminární skupiny (povolena je maximálně jedna absence) a za získání alespoň minimálního počtu bodů za (včas odevzdanou) seminární práci a skupinový úkol. Seminární práce Zadání seminární práce: Studenti musí v průběhu semestru provést psychologické vyšetření dítěte pomocí metody TEKO, administraci metody doplnit o relevantní doplňkové údaje a metody (anamnézu, rozhovor, pozorování), vyšetření dítěte vyhodnotit a sepsat diagnostický nález. Podrobné zadání práce bude sděleno na semináři S1. Ve studijních materiálech kurzu bude umístěn informovaný souhlas pro zákonné zástupce vyšetřovaného dítěte. Ke zpracování nálezu využijte doporučení uvedená v knihách: Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. Odevzdání seminární práce: Seminární práci je nutné odevzdat nejpozději do 3. 4. 2017 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty). Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Seminární práce v odevzdávárně PSY403. Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word. Hodnocení seminární práce: Hodnocena bude kvalita a obsah zpracovaného diagnostického nálezu dle kritérií. Hodnocena bude i schopnost studenta vybrat z doporučené literatury kritéria vhodná pro cíl jeho vyšetření a správně je aplikovat. Braaten, The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press. Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press. Vrácení seminární práce: Seminární práce může být vrácena v případě, že celkový součet bodů nedosáhne požadovaného minima, či v případě, že nedodržíte kterýkoli ze základních pokynů k psaní seminární práce (viz výše). Seminární práci lze přepracovat pouze jednou. Oprava seminární práce: Pokud bude studentovi/studentce text vrácen k přepracování, je nezbytné, aby text přepracoval/a nejen s ohledem na přímo zmíněné komentáře, ale i s ohledem na dosažené body. Ve slovním hodnocení i komentářích lze obvykle postihnout jen některé (obvykle ty nejvýraznější) nedostatky či kvality práce, předpokládá se proto, že student je schopen si tyto komentáře „generalizovat“ a propojit je s požadavky uvedenými v sylabu. Přepracované práce odevzdejte nejpozději 4 dny před termínem zkoušky, na který jste přihlášeni, do Odevzdávány Přepracované seminární práce PSY403. Z celkového hodnocení přepracované práce se automaticky odečítá 5 bodů jako sankce za předchozí nezdařený pokus. Skupinový úkol Na druhém semináři budou studenti rozděleni do skupin po 3 – 4 lidech. Úkolem každé skupiny bude zhodnotit zprávu z vyšetření. Předpokládá se, že k práci na skupinovém úkolu studenti využijí přinejmenším znalosti získané během přednášek a seminářů a ze zdrojů uvedených v sylabu. Zástupce skupiny odevzdá do 19. 5. 2017 odevzdávárny dokument s komentáři k dané zprávě a celkovým zhodnocením zprávy. Celá skupina dostane stejný počet bodů. Ukončení kurzu Kurz je ukončen závěrečnou zkouškou, která se skládá z písemné a ústní části. Okruhy témat k písemné zkoušce budou vloženy do IS nejpozději do 15. 3. 2017. Při ústní zkoušce student/ka dostane k nahlédnutí kazuistiku (popis případu, nebo výsledky dílčích vyšetření) a jeho/jejím úkolem je pak při zkoušení popsat svou diagnostickou úvahu nad daným případem (zhodnotit dosavadní postup a výsledky vyšetření, předložit a zdůvodnit diagnostické hypotézy, navrhnout, zdůvodnit a popsat další postup). Ke zkoušce je možné přistoupit až po získání zápočtu za seminární práci a skupinový úkol. Závěrečná známka z PSY403 je tvořena součtem bodů ze zkoušky, seminární práce a skupinového úkolu. maximum bodů minimum bodů seminární práce 20 11 skupinový úkol 5 3 závěrečná zkouška: 25 14 - písemná část závěrečné zkoušky 15 8 - ústní část závěrečné zkoušky 10 6 Celkové hodnocení: A 50-46 vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSY403 B 45-41 nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSY403 podávat výborné výkony C 40-36 adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403 D 35-31 mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSY403 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat E 30-28 splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSY403 značně zlepšit a rozšířit F 27 a méně nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSY403