Kognitivně behaviorální přístup PSY 433 § PhDr. Julián Kuric § +420605268649 § kuric@tiscali.cz VĚDOMÍ VĚJŠEK NITRO ORGANISMUS Existenciální + Humanistická psychoterapie Psychoanalytická psychoterapie Kognitivní psychoterapie Behaviorální terapie KBT v systému psychologických škol §Psychoanalýza a dynamické směry: Sigmund Freud. Jádrem současných potíží jsou zážitky v raném dětství, které přetrvávají v nevědomí a ovlivňují současné prožívání. Dalším zdrojem jsou pudové složky psychiky, které se dostávají do konfliktu s požadavky společnosti. §Behaviorální terapie: Jádrem potíží je špatně naučené chování. Jako takové může být „přeučeno“. §Kognitivně behaviorální terapie: Jádrem potíží jsou chybné způsoby chování a myšlení. Ty jsou naučené a udržované rozpoznatelnými vnějšími a vnitřními faktory. Klíčovou roli pak hrají „jádrová přesvědčení“ (vnitřní kognitivní procesy) která ovlivňují způsoby myšlení a chování. Způsoby chování a myšlení pak potíže udržují. Tím se KBT výrazně přiblížila dynamickým směrům. § Kognitivně behaviorální terapie je integrativní §Kognitivní psychologie Behaviorální terapie Psychodynamické § terapie § §Krátkodobá terapie Adleriánská § terapie § § § §Interpersonální Franklova §terapie logoterapie § § Systemické §Gestalt terapie Humanistické/existennciální terapie terapie §Dattilio 2003 KBT „Zdrojem psychických potíží jedince jsou jeho jádrová přesvědčení a způsob jeho chování“ Kognitivně behaviorální terapie není §Zaměřená na příznaky §Povrchní §Manipulativní §Mechanická §Neignoruje význam terapeutického vztahu §Nepopírá význam nevědomých psychických procesů §JE integrativní § Historie kognitivně behavioální terapie §TEORETICKÉ ZÁKLADY §A) Předvědecké období: §Aristoteles (Princip učení pomocí vytváření asociací mezi dvěma událostmi. 3 principy, potřebné k vytvoření této asociace - princip podobnosti, princip kontrastu a princip blízkého kontaktu) – navázal svými objevy I.P.Pavlov). §Epikuros (Existují dvě hnutí mysli, radost a bolest. Člověk se přirozeně snaží dosáhnout radosti a vyhnout se bolesti). – Ve 20.století rozpracoval B.F.Skinner §Epiktetos (Nejsou to věci samy,co nás znepokojuje, ale naše mínění o těchto věcech) – A. Ellis, A.T.Beck. § §B) Vědecké období: § I.P.Pavlov (klasické podmiňování) E.L.Thorndike (živý organismus se učí metodou pokusu a omylu, při níž opakuje chování, které vede k žádoucímu důsledku, a mizí chování, které vede k nežádoucímu důsledku). , J.B.Watson (psychologie musí mít pevné vědecké základy, musí se zaměřit na experimenty a pozorování zjevného chování), C.L.Hull (behavioristický kalkulus). B.F.Skinner (Operantní podmiňování). §E.CH.Tollman a O.H.Mowrer, 30. a 40 l. 20. století, využití beh. principů při léčbě dětí, enuréza. § §BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE (50.,60. l. 20. století) §A) Americká škola: O.H.Mowrer (klasické podmínění, enuréza). Ayllon a Azrin (program „žetonového hospodářství“ - token economy) §B) Anglická škola: J.Wolpe (JAR. Systematická desenzibilizace). H.Eysenck (pevný teoretický základ nových teorií behaviorální terapie, kritika psychoanalýzy). § §KOGNITIVNÍ TERAPIE A.Ellis, A.T.Beck § § Kognitivně behaviorální terapie významní představitelé § § §.A.Lazarus, D.Meichenbaum, M.Mahoney, TJ.D’Zurilla, A.Goldfried, F.Kanfer, A.Freeman §Specialisté: D.Barlow, D.M.Clark – Panická porucha § E. Foa, S.Rachman, P.M.Salkovskis - OKP § D.L. Chambless, P.M.G.Emmelkamp - Agorafobie § M.Fennel, I.Blackburn, J.Scott – Deprese § D.M.Clark, A.Wells – Sociální fobie § S.Wessely – Chronický únavový syndrom § Ch. Fairburn, P.Cooper – Mentální bulimie § D.J.Kingdon, D.Turkington, D. Fowler – Schizofrenie § N.Tarrier, Ch. Barrowclough – Rodinná terapie sch. § J.S.Beck, A.Freeman, J.Young – Poruchy osobnosti § H.Warwick – Hypochondrie § K.Hawton – Sexuální dysfunkce § T.D.Borkovec, A.Wells – GÚP, G. úzkostná porucha §a mnoho a mnoho dalších § Teorie učení lUčení: relativně trvalá změna chování, která vyplývá z nácviku (Atkinson et.al.2003) oHABITUACE: Postupně začínáme ignorovat podnět, který je pro nás známý a má neutrální, nebo málo vážné následky. § oKLASICKÉ PODMÍNĚNÍ: Dochází k asociaci původně neutrálního podnětu s podnětem vyvolávajícím přirozenou odpověď. § oOPERANTNÍ PODMÍNĚNÍ: Důsledky nějakého chování (trest, odměna) mají oslabující/posilující vliv toto na chování. o oKOMPLEXNÍ UČENÍ: Jde o složité děje. Vytváření mentálních map prostředí a používání strategií k řešení problémů. § Klasické podmínění ¨Nepodmíněný podnět (potrava) = Nepodmíněná reakce (slinění) ¨ ¨Nepodmíněný podnět + Podmíněný podnět (potrava) (zvonek) = Nepodmíněná reakce (slinění) § ¨Podmíněný podnět (zvonek) = Podmíněná reakce (slinění) § Typy operantního podmiňování Vyskytne se Zmizí ODMĚNA Pozitivní důsledek chování POZITIVNÍ ZPEVNĚNÍ NEGATIVNÍ OSLABENÍ TREST Negativní důsledek chování POZITIVNÍ OSLABENÍ NEGATIVNÍ ZPEVNĚNÍ Dále k učení oGeneralizace a diskriminace: Vše co jsme se naučili (klasickým, či operantním podmiňováním) se může přenášet do podobných situací. Současně se mezi těmito novými situacemi učíme rozlišovat (dítě a pes). o oTvarování: Operantní podmiňování u složitějšího chování. Některé kroky jsou odměňovány, jiné neodměňovány či trestány. § Další typy učení – Sociální učení §Učení napodobováním: Učení pozorováním a napodobováním. §„Zástupné“ klasické podmiňování emočních reakcí. §Odhad vlastní zdatnosti (obavy ze situací, o kterých se domníváme, že je nezvládneme). § Základní rysy KBT § §1) Relativně krátká, časově omezená §2) Strukturovaná, cílená §3) Terapeutický vztah je založen na otevřené aktivní spolupráci §4) Opírá se o poznatky teorie učení a kognitivní psychologie §5) Zaměřuje se na především na přítomnost a na budoucnost §6) Zaměřuje se na konkrétní, jasně definované problémy §7) Stanovuje si konkrétní, funkční cíle §8) Zaměřuje se primárně na pozorovatelné chování a na vědomé psychické procesy §9) Uplatňuje vědeckou metodologii (pozorování, měření, testování hypotéz) §10) Cílem je soběstačnost klienta § §1) Je založena na kognitivním modelu emočních poruch. §2) Je krátká a časově limitovaná. §3) Nezbytnou podmínkou účinnosti kognitivní terapie je vytvoření pevného terapeutického vztahu. §4) Terapie probíhá formou spolupráce mezi terapeutem a pacientem. §5) Kognitivní terapie využívá především metodu sokratického dotazování. §6) Kognitivní terapie je strukturovaná a direktivní. §7) Kognitivní terapie je orientovaná na problém. §8) Součástí kognitivní terapie je edukace klienta. §9) Teorie i techniky kognitivní terapie vycházejí z induktivních postupů. §10) Klíčovou součástí kognitivní terapie je zadávání domácích cvičení. Základní rysy kognitvní terapie (Beck) Postup v kognitivně behaviorální terapii Předběžné vyšetření Doporučit jiný typ terapie? Vhodný pro KBT? Podrobné vyšetření Kognitivně behaviorální analýza Formulace problému Stanovení cílů terapie Terapeutický plán / metody Dosaženo cíle? Další problémy? Ukončení terapie NE ANO Průběžné hodnocení dosaženého pokroku Kognitivně behaviorální vyštření § §PŘEDBĚŽNÉ VYŠETŘENÍ §Cíle: 1. Zjistit současné problémy § 2. Určit předběžné cíle § 3. Zhodnotit vhodnost KBT § 4. Vysvětlit základní principy a podmínky terapie § 5. Dohodnout se s klientem o zahájení terapie § §PODROBNÉ KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ VYŠETŘENÍ § §KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ VYŠETŘOVACÍ METODY §1. Rozhovor §SEZNAM PROBLÉMŮ § - seřazení podle závažnosti a priority § - volba problému, kterému se terapie bude věnovat § 1.a. Popis současného stavu problému § 1.b. Historie problému § 1.c. Anamnéza a současná situace klienta §2. Sebepozorování §3. Sebeposuzování – dotazníky, škály §4. Informace od druhých lidí §5. Přímé pozorování § - behaviorální experimenty § - hraní rolí §6. Měření fyziologických hodnot § Definice problému, formulace. § §Měla by být zformulována společně s klientem, za použití jeho vlastních slov §Měla by jasně vyjadřovat klientovy potíže a stížnosti §Měla by popisovat konkrétní zjevné chování nebo nedostatek určitého chování §Měla by popisovat i hlavní myšlenky, tělesné příznaky a pocity s ním spojené §Měla by zahrnovat údaje o frekvenci, trvání a intenzitě tohoto chování Stanovení cíle/cílů terapie § § §Cíle by měly být formulovány pozitivně, tj. co bude klient schopen dělat, ne co dělat nebude („Budu schopna jít každý den sama nakupovat do obchodu na hlavní ulici“, ne „Nebudu se bát chodit sama nakupovat“) §Cíle musí být funkční, tj. jejich dosažení přinese klientovi praktický prospěch §Cíle je třeba formulovat konkrétně, v pojmech pozorovatelného chování tak, aby bylo možno jednoznačně určit, zda cíle bylo či nebylo dosaženo (tedy „Dokážu zajít na diskotéku a navázat tam rozhovor“, ne „Budu oblíbený ve společnosti“) §Formulace cíle by měla obsahovat konkrétní frekvenci a trvání žádoucího chování, nikoli jen srovnání se současným stavem („Budu schopna jet každý den autobusem do zaměstnání a zpět“, ne „Budu lépe schopna jezdit autobusem“) §Cíl musí být reálný, tj. musí brát v úvahu možnosti klienta, odpovídat jeho schopnostem a prostředkům § Podrobné kognitivně behaviorlní vyšetření §1, Behaviorální analýza §2, Kognitivní analýza §3, Funkční analýza 1, Behaviorální analýza § §(A): ANTECENDENTY – SPOUŠTĚČE - SITUACE, V NICHŽ SE § PROBLÉM OBJEVUJE § PODNĚTY (SPOUŠTĚČE), VYVOLÁVAJÍCÍ PRO § - vnější § - vnitřní (myšlenky, tělesné příznaky) § §(B): BEHAVIOUR - PROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ § - Emoce § - Myšlenky § - Tělesné příznaky § - Zjevné chování § §(C): KONSEKVENCE - NÁSLEDKY § - bezprostřední x dlouhodobé § - pozitivní x negativní § A C KOGNITIVNÍ Myšlenky EMOTIVNÍ City FYZIOLOGICKÁ Tělo Domněnky 2, Kognitivní analýza KOGNITIVNÍ UDÁLOSTI KOGNITIVNÍ PROCESY KOGNITIVNÍ SCHÉMATA Vědomý proud myšlenek Automatické myšlenky Proces, kterým je vědomý proud myšlenek propojován, ovlivňován.. Předpoklady a pravidla: „Jestliže – pak..“ Bazální přesvědčení, částečně nevědomá. Předpoklady a soudy.. o sobě, druhých, světě.. 3, Funkční analýza §Proč toto chování nevyhasíná? §Kdo, co a jak toto chování posiluje? §Jak toto problémové chování zasahuje do běžného života? § Zaměstnání § Koníčky § Rodina, láska § Sociální vztahy § Funkční analýza Zaměstnání Koníčky Sociální vztahy Návštěvy přátel, kluby.. Rodina, láska Vztahy k partnerovi, dětem.. Nepříjemné pocity: 0% problém mě nikdy netrápí 25% problém mě trochu trápí 50% problém mě dost trápí 75% problém mě hodně trápí 100% problém mě neustále trápí Narušené chování: 0% nenarušuje můj život 25% občas mi narušuje život 50% často mi narušuje život 75% velmi často narušuje život 100% neustále narušuje život Kognitivně - behaviorální assessment ANTECENTENTS Spouštěče BEHAVIOUR Chování COSEQUENCES Důsledky Co se děje předtím? Kdy k tomu dochází? Kde k tomu dochází? Kdo je/bývá u toho? Kdy k tomu nedojde? Úrovně chování: - Behaviorální - Kognitivní - Emotivní - Fyziologické Důsledky: 1, Kráktodobé 2, Dlouhodobé Na úrovních kognitivních,. fyziologických, emotivních.. V chování druhých.. Behaviorální techniky §Techniky 1, Redukující, 2 Posilující §1, Techniky redukující § §1, Terapeutikcé využití klasického a operantního podmiňování §2, Averzivní terapie (Shame terapie) §3, Systematické desenzibilizace §4, Expozice §5, Stop-technika §6, Relaxace §7, Zabránění odpovědi § §2, Techniky posiulující § §1, Edukace §2, Modelování §3, Hranní rolí §4, Trénink sociálních způsobilosti, komunikační dovednosti Terapeutické využití klasického podmiňování §Mowrerův zvoneček §Averzivní terapie § § § § §Shame terapie alkohol-200 Terapeutické využití operantního podmiňování Vyskytne se Zmizí ODMĚNA Pozitivní důsledek chování KLADNÉ POSÍLENÍ Vyhasínání TREST Negativní důsledek chování Tlumení ZÁPORNÉ POSÍLENÍ Terapeutické využití operantního podmiňování Po Út St Čt Pá So Ne Odměna 1. 2. 3. 4. Větší odměna Větší odměna Metody využívané více v současnosti §Metody zaměřené na ovlivnění zjevného chování (behavioráloní techniky) § 1, Expozice (V imaginaci. In vivo./ Graduovaná. Zaplavením.) § 2, Technika zabránění kompulsivnímu rituálu § §Metody zaměřené na ovlivnění kognitivních procesů (kognitivní techniky) § 1, Kognitivní restrukuralizace § 2, Změna kognitivních schémat § Techniky kognitivně behaviorální terapie (dělení dle Praška a Možného): §1, Techniky zaměřené na ovlivnění tělesných příznaků §Relaxace §Nácvik zklidňujícího dýchání. Důležitý u klientů s tendencí k hyperventilaci. §Biofeetback § §2, Metody zaměřené na ovlivnění zjevného chování §Systematická desenzibilizace. §Expozice (In vivo, v imaginaci, vnitřním podnětům).. §Zábrana rituálům. §Sledování činností. §Plánování činností a sebeodměňování §Metody vytváření nového chování: * Učení dle vzoru, nápodoba. * Formování (shaping). * Řetězení (sekvence chování). * Hraní rolí. §Metody ke změně existujícího chování („odstranění nežádoucího chování“) - Operantní podmiňování § §3, Metody zaměřené na ovlivnění kognitivních procesů §Zastavení myšlenek (Stop technika) §Odvedení pozornosti. Vhodných více způsobů: * Tělesná činnost. * Přesunutí pozornosti. * Mentální cvičení. §Kognitivní restrukturalizace Myšlenky volní, automatické, chladné a horké. Horké automatické §ANM. 1, detekce, 2, zpochybnění, 3 rozumná odpověď, 4, ověření platnosti §Určení a zpochybňování dysfunkčních kognitivních schémat §Změny kognitivních procesů v imaginaci. Opakování představy. Řízená změna představy. Vytvoření přehnané představy. Časová projekce: představa – jak budeme hodnotit situaci, které se obáváme za několik let. Reakce hned, po několika měsících.. §Sebeinstruktáž. Meichenbaum § §4, Komplexní kognitivně-behaviorální programy §Nácvik zvýšení odolnosti vůči stresu §Nácvik zvládání úzkosti §Nácvik sociálních dovedností §Řešení problémů § Postupná senzibilizace při vyhýbavém chování Expozice § § § ANd9GcSh5ZNIhYkv-3k8lEna7YEnvqdol_0BDVsUMRJSbZkYZxphJo8Y Expozice Kognitivní změna = změna prožívání §Epikletos: „Nejsou to věci samy, co nás zneklidňuje, ale naše mínění o těchto věcech..“ Epikletos Záznam automatických negativních myšlenek 1, Situace 2, Emoce 3, Automatické negativní myšlenky 1, Kde jsem byl? 2, S kým jsem byl? 3, Kdy to bylo? 4, Co jsem dělal? Popište každou emoci jedním slovem Zhodnoťte její intenzitu (0-8) Co mi běželo hlavou těsně před tím, než jsem se takto cítil? Jaké se mi vybavovaly vzpomínky? Jak jsou pro mě přesvědčivé? (0-100%) ZÁZNAM MYŠLENEK Situace Emoce (1-10) Automatické myšlenky Fakta svědčící pro žhavou myšlenku Fakta svědčící proti platnosti žhavé myšlenky Alternativní, vyváženější myšlenky Zhodnocení intenzity emoce nyní (1-10) Klasifikace automatických negativních myšlenek dle AaronaT. Becka § Aneb „poznaný nepřítel, je poloviční nepřítel“ J § Poznejme tedy dobře své nepřátele.. Sledujme je… Uchopme je… Kategorizujme je…. Putin KGB LOGICKÉ CHYBY A OMYLY V MYŠLENÍ (dle A.T.Becka) §Černobílé myšlení, myšlení „všechno nebo nic“. §Nadměrné zevšeobecnění, generalizace. §Znehodnocení pozitivního. §Závěr skokem. §Čtení myšlenek. §Negativní věštba. §Katastrofizace. §Emoční zdůvodnění. §Tvrzení „Měl bych“. §Vztahovačnost. A Černobílé myšlení, myšlení “všechno nebo nic”. Tendence vidět vše v krajních polohách, “černobíle”. Příklady: “Všechno je úplně špatně”. “Vůbec nic se mi nedaří” “Jsem úplně k ničemu”. “Naprosto jsem to zkazil”. “Všichni mi stále jen ubližují”. “Nikdy se z toho nedostanu”. Styl uvažování “vše-nic”. Pokud věci nejsou zcela dobré, jsou zcela špatné. V životě ale není jen černá a bílá, je mnoho odstínů mezi dvěma polaritami. Stalin.jpg jump 13smrt Výsledek obrázku pro katastrofa Obrazek Určení a změna dysfunkčních kognitivních schémat Mozek „Jsem bezcenný“ „Lidé pohrdají těmi, kteří se neumějí chovat perfektně“ „Život je příliš těžký a plný nebezpečí“ Změna kognitivních procesů v imaginaci §Opakování představy a přesycení §Řízená změny představy §Časová projekce §Dekatastrofizace představy §Vytvoření uklidňující představy §Vytvoření přehnané představy §Nácvik v představě §Představa budoucnosti § § § § Použití metafory a bajky v kognitivním přístupu Metafora v kognitivním přístupu § §Zlepšuje porozumění teorie pro laika §Zlepšuje porozumění smyslu používaných metod §Pracuje s „obrazy“, nikoli jen se „slovy“ §Lépe se pamatuje §Vnáší do koučinku humor a uvolnění Automatické negativní myšlenky § § Myšlenky jsou jako § hezký trávník § § § Automatické negativní § myšlenky jsou jako plevel trávník Plevele Jádrová přesvědčení (dysfunkční kognitivní schémata) §Jsou jako kořeny toho plevele §Jejich vytržením se plevele zbavíte § § § § §Mohou však zůstat zbytky těch kořenů.. Proto je §nutné je vytrhávat znovu.. a znovu.. až se §plevele zbavíte úplně.. J Kořeny plevele Systematická kognitivní práce §Ke změně kognitivních procesů, automatických negativních myšlenek a schémat je nutná systematická práce §Může jeden mravenec sníst jednoho slona? § § § § § § §Může! Ale po kousíčkách.. Slon Mravenec A malé bajky na závěr O úhlu pohledu.. § Nassredin a ta správná strana řeky Nasreddin Řeka O povaze některých lidí.. § Bajka o „Štíru a žábě“. štír žába Využití kognitivně behaviorální terapie v klinické praxi §Specifické fobie §Agorafobie (s panickou poruchou/bez poruchy) §Panická úzkostná porucha §Sociální fobie §Obsedantně kompulsivní porucha §Generalizovaná úzkostná porucha §Posttraumatická stresová porucha §Deprese §Poruchy příjmu potravy §Partnerské problémy §Jiné § § Obsedantně – kompulsivní porucha §Kontaminace, znečištění, nákaza §Fyzické násilí vůči druhým, agrese §Náhodné ublížení druhým §Obavy z katastrofy zaviněné zanedbáním povinnosti §Náboženské obsese §Jiné JÁ OCD Kognitivně-behaviorální model OCD (Salkovskis a Wawrick) § Životní zkušenosti § Výchova: „porušení pravidel může vést ke katastrofě..“ „některé myšlenky jsou nepřijatelné“ § Zážitek: „zanedbání může vést ke katastrofě“.. § Vytvoření dysfunkčního přesvědčení § „nic nelze ponechat náhodě..“ „morální člověk nesmí mít určité myšlenky“ § Kritická událost § Aktivizace dysfunkčního přesvědčení § „Běžné“ mimovolní myšlenky strhnou pozornost/vyvolají úzkost § Rozvoj „neutraluzujícího“ jednání § (preventivního, napravujícího, ujišťovacího) § Více mimovolných myšlenek, budících silné emoce § OBSEDANTNĚ KOMPULSIVNÍ PORUCHA CHOVÁNÍ Vyhýbavé chování Opakované kontrolování Umývání KOGNITIVNÍ PROCSESY Myšlenkové rituály Rumonace EMOCE Úzkost Znechucení Deprese TĚLESNÉ PŘIZNAKY Neklid Třes a pocení Bušení srdce