Úvod do politik harmonizace práce a rodiny a veřejná péče o děti Kurz SPR/VPL 457 Blanka Plasová Definice harmonizace práce a rodiny  V rámci harmonizace práce a rodiny jde o nalezení a zajištění určitého stupně fungující a přijatelné kombinace placené (povinnosti v zaměstnání) a neplacené práce (práce v domácnosti společně s péčí o závislé členy rodiny).  Pro slaďování pracovních a rodinných povinností rodičům napomáhá rozsah formálních opatření (například opatření rodinné politiky, zaměstnavatele) i neformálních opatření (například výpomoc partnera při zajištění domácích pracích), které přispívají pracujícím rodičům k tomu, aby naplnili očekávání zaměstnavatele, stejně tak jako potřeby členů rodiny.  To znamená, že balancování práce a rodiny je spoluutvářeno příležitostmi, které jsou rodičům dostupné a jejich schopnostmi je využít.  Dále také shodou mezi těmito nabízenými příležitostmi a preferencemi či očekáváním rodin s dětmi vůči nim. Významné aspekty potřeby harmonizace práce a rodiny (Sirovátka 2004, Lewis 2006)  Občanská práva (rovné šance mužů a žen na TP, právo na péči – poskytovat i dávat)  Ekonomický efekt (participace všech dospělých na TP)  Demografický efekt (vysoká úroveň fertility)  Sociální efekt (eliminace rizika chudoby a prevence sociální exkluze) Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu I. 1. Stát  Zajištění občanských práv  Demografické důvody  Udržitelnost sociálního systému  Očekávání obyvatel - spoluzodpovědnost státu při výchově dětí  Snížení rizika nezaměstnanosti žen s dětmi Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu II. 2. Rodiny  Změny rodinného chování  Změny hodnotového systému  Nutnost dvou příjmů  Nároky trhu práce Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu III. 3. Zaměstnavatelé  Požadavky zaměstnanců  Legislativní závazky  Hodnotová východiska  Ekonomické důvody Paradigmata/diskurzy nerovnováhy mezi prací a rodinou v evropské politice  3 odlišné racionální principy → odlišné typy opatření/instrumentů  Odklon od ‚čistého‘ principu rovných příležitostí k agendě ekonomického růstu X Právo dávat /přijímat péči + snaha o tzv. degenderování péče = nižší priority 1. Paradigma státu sociálních investic (social investment state) 2. Model tranzitivního trhu práce (transitional labour market model) 3. Paradigma osobní/individuální zodpovědnosti (personal responsibility perspective) KNIJN, T.; SMIT, A. 2009. The Relationship between Family and Work: Tensions, Paradigma and Directives. REC_WP 11/2009. Edinburg: RECWOWE Publications, Dissemination and Dialogue Centre. Základní nástroje HPR Základní dělení:  Opatření umožňující opuštění trhu práce z důvodu rodičovství – jde zejména o finanční dávky a daňové úlevy, které kompenzují ztrátu příjmu v době péče o dítě a náklady na péči o dítě. A dále existence schémat mateřské, rodičovské, případně otcovské dovolené. (přednáška Mateřská a rodičovská dovolená)  Flexibilní opatření v zaměstnání – zejména flexibilní uspořádání (přednáška Role zaměstnavatelů a HPR)  Služby zajištění péče o dítě – zejména pro děti od 0 do 6 let, které umožňují návrat na trh práce. (dnes) +  Legislativní ochrana rodičů na TP (služební cesty, úprava pracovní doby, ošetřena možná rizika některých zaměstnání pro těhotné a kojící matky apod.) (dnes)  Politiky zaměstnanosti zohledňující zhoršené postavení pečujících rodičů na TP – pomalu vymizely (od roku 2012 rodiče nejsou skupinou s potřebou tzv. zvláštní péče) Legislativní ochrana  Opatření na státní úrovni, které chrání rodiče na trhu práce a jsou směřovány k zaměstnavatelům (Zákoník práce, obligatorní opatření vs. dobrovolná)  Možnosti „úniku“ z povinnosti dodržovat daná opatření  Zákaz diskriminace rodičů (žen) vs. Účinná kontrola  Legislativní ochrana zaměstnanců (a tedy i rodičů) se více dodržuje, případně zvyšuje ve větších organizacích, kde existují odbory a probíhá kolektivní vyjednávání. Služby péče o děti od 0 do 6 let Východiska hodnocení služeb péče o děti (OECD)  Vztah mezi kvantitou a kvalitou péče a podporou státu vs. tržní poskytování  Důraz na zajištění co nejširší dostupnosti  A zlepšování kvality služeb péče Hlavně prostřednictvím:  Zvyšováním veřejných investic a  Podporou vzdělávání pracovníků v těchto službách Problémy marketizace služeb péče  Tlak na přesun zajištění péče do formálního a placeného sektoru → RIZIKA:  Problém nedostupnosti pro rodiny s nižším než mediánovým příjmem  Černý trh  Nízká kvalita (minimálně diferenciace standardů kvality v různých lokalitách)  Pracovní místa v tomto sektoru jsou taktéž méně kvalitní a obsazena opět ženami → posiluje marginalizaci žen na TP  Emocionální a vztahová dimenze péče – nelze koupit ani prodat Současné možnosti zajištění péče o děti v České republice  Dětské skupiny  Mikrojesle  Mateřské školky  Soukromí poskytovatelé služby péče Systém kolektivních služeb denní péče o děti v ČR (Paloncyová et al 2014: 16) Dětské skupiny  Péče jako nezisková aktivita  Legislativní ukotvení – zákon č. 247/2014 Sb., ve znění novely č. 127/2015 Sb.  Péče regulovaná MPSV, zavádí pravidla a podmínky pro různé typy zařízení (povinná registrace)  Poskytovatelé: zaměstnavatel, územní samosprávný celek, obecně prospěšná společnost, ústav, nadace, nadační fond, vysoká škola, církev  Velikost skupiny – 6 dětí na 1 pečovatele, 7 až 24 dětí na 2 pečovatele, pokud je jedno z dětí mladší 2 let pak 3 pečovatelé  Věk dětí: od 1 do 6 let Dětské skupiny  Kvalifikační požadavky: všeobecná sestra, zdravotnický asistent, ošetřovatel, porodní asistentka, zdravotně – sociální pracovník, zdravotnický záchranář, psycholog ve zdravotnictví nebo specializovaná způsobilost k výkonu povolání klinického psychologa, sociální pracovník, předškolní pedagog, lékař, chůvy  Hygienické požadavky na prostory a provoz jsou upraveny vyhláškou č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny do 12 dětí, a vyhláškou č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých  Regulace ohledně prostoru, hygieny, bezpečnosti a stravování  Projekt dětské skupiny – vhodné prostory, zajištění úprav prostor dle projektu, schválení dotčených orgánů (stavebního úřadu, hygienické stanice, hasičů) Dětské skupiny  Povinné pojištění odpovědnosti za újmu podmínkou  Plán výchovy a péče podmínkou (obsah ale není vymezen zákonem)  Smlouvy s rodiči o poskytování péče  Školkovné – sleva na dani pro rodiče, kteří mají dítě v dětské skupině nebo jiném obdobném zařízení, ve výši jedné minimální mzdy za rok  Náklady na provoz dětské skupiny jsou pro zaměstnavatele daňově uznatelné  Soukromá zařízení kombinují financování od rodičů, města, kraje (skrze granty) - např. Jihomoravský kraj má schéma na podporu vzniku dětských skupin  ESF – průběžná výzva – 882 milionů Kč pro celou ČR mimo Prahu + 118 milionů Kč pro Prahu  ŽÁDNÉ SYSTEMATICKÉ FINANCOVÁNÍ Z NÁRODNÍ NEBO MÍSTNÍ ÚROVNĚ NENÍ K DISPOZICI Mikrojesle  Mikro-jesle jsou koncipovány jako veřejná služba péče o děti (zatím v pilotní fázi), která nabízí pravidelnou profesionální péči o děti od šesti měsíců do čtyř let v kolektivu maximálně čtyř dětí, a to pět dní v týdnu minimálně osm hodin denně.  Grantové schéma z ESF – 40 milionů Kč pro Prahu, 100 milionů Kč pro ostatní regiony, preference velkých měst Soukromá sféra – komerční subjekty Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání - odpovědným orgánem je Ministerstvo průmyslu a obchodu bez vazby na jiné rezorty. 1. Volná živnost: „Poskytování služeb pro rodinu a domácnost“ (většinou tzv. hlídací agentury)  Jde o poskytování služeb souvisejících s chodem domácnosti, jako je vaření, úklid, praní, žehlení, péče o zahradu, zajišťování nákupů, včetně individuální péče o děti nad tři roky věku v rodinách a pouze příležitostné krátkodobé hlídání dětí (včetně dětí do tří let věku), a zajištění péče o osoby vyžadující zvýšenou péči 2. Vázaná živnost: „Péče o děti do 3 let v denním režimu“  Není zdravotnické zařízení, ale podnikatel musí zajistit péči osobami splňujícími odbornou způsobilost.  Bylo požadováno zdravotnické vzdělání, ale od roku 2008 rozšířeno o sociální pracovníky a osoby v sociálních službách, sanitáře, porodní asistentky apod.….  Požadavky na hygienu, stravování, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, na stravování Problematické body poskytování péče o dítě v soukromé sféře  Finanční a organizační náročnost vázané živnosti pro zřizovatele.  Finanční náročnost/nedostupnost pro klienta.  Prostorová nedostupnost služby (je rozšířenou pouze ve větších městech)  Omezení možností zajištění péče o děti do 3 let věku.  Problematické je dosažení a ověření kvality péče o děti.  Častá nedůvěra rodičů – malá tradice soukromě poskytované péče o děti. Mateřské školy  Předškolní zařízení (součást vzdělávacího systému rezort MŠMT)  Určeno dětem zpravidla od 3 let do 6(7) let věku.  Osobnostní a všestranný rozvoj dítěte v návaznosti na výchovnou funkci rodiny.  Cílem je získávání sociálních zkušeností, poznatků o světě a specifická příprava na pokračující vzdělávání prostřednictvím hry s ostatními dětmi.  Představuje jednu z možností, jak dětem „vylepšit“ rozvojové a vzdělávací podmínky a jak dětem, které jsou znevýhodněné, napomoci k vyrovnání jejich vzdělávacích a životních šancí.  Legislativní ukotvení: Školský zákon (č.561/2004 Sb.)  Zřizovatelem je zpravidla obec (+ soukromý zřizovatel či církev)  Financování: „třízdrojové“ (státní rozpočet, zřizovatel a poplatky rodičů)  Pracovníci/ice jsou pedagogové. Novinky MŠ  Povinný předškolní rok – bezplatný  Nárok na místo pro děti čtyřleté od roku 2017, pro tříleté od roku 2018, pro děti dvouleté od 2020  Povinně se snižuje maximální kapacita třídy (24 dětí) v případě vzdělávání dítěte se specifickými potřebami nebo děti dvouleté  Lesní školky jsou od 1.9. 2016 školskými zařízeními Zdroj: Zákon č. 178/2016 Sb. Vývoj počtu MŠ Školní rok Počet MŠ Počet dětí Prům. dětí ve třídě 1990/91 7 335 352 139 21,7 1995/96 6 475 333 433 22,7 2000/01 5 776 279 838 22,2 2005/06 4 834 282 183 22,7 2010/11 4 880 320 612 23,5 2011/12 4 931 342 521 23,7 2012/13 5 011 354 340 23,7 2013/14 5 085 363 568 23,6 2014/15 5 158 367 603 23,4 2015/16 5 209 367 361 23,2 Zdroj: Statistické ročenky školství (MŠMT) Meziroční nárůst počtu dětí v MŠ a zařízení MŠ v % Zdroj: Statistické ročenky školství (MŠMT) -20 -15 -10 -5 0 5 10 Nárůst počtu MŠ v % Nárůst počtu dětí v % Počet dětí v MŠ podle zřizovatele Celkem Veřejný sektor v tom: Privátní sektor Církev MŠMT obec kraj 2005/06 282 183 278 176 123 275 580 2 473 3 238 769 2006/07 285 419 281 377 118 278 795 2 464 3 194 848 2007/08 291 194 287 059 113 284 495 2 451 3 226 909 2008/09 301 620 297 069 142 294 441 2 486 3 615 936 2009/10 314 008 308 930 161 306 182 2 587 4 023 1 055 2010/11 328 612 322 572 157 319 789 2 626 4 893 1 147 2011/12 342 521 335 308 164 332 586 2 558 5 778 1 435 2012/13 354 340 345 746 144 343 016 2 586 6 967 1 627 2013/14 363 568 353 255 133 350 482 2 640 8 580 1 733 2014/15 367 603 355 758 148 352 979 2 631 10 001 1 844 2015/16 367 361 354 263 141 351 465 2 657 11 197 1 901 Zdroj: Statistické ročenky školství (MŠMT) Důležité aspekty a problematické body poskytování MŠ  Finanční dostupnost – většinou zohledněna sociální situace rodiny (ŽM – poplatek odpuštěn úplně), školné (cca 200 – 500 Kč/měsíc - nesmí přesáhnout 50% průměrných neinvestičních nákladů) a stravné (cca 20 – 25 Kč/den), od 2005 neplatí školné děti v posledním roku – přeneseno na mladší ročníky (navýšení až o 2/3), podfinancování systému  snížení kvality v důsledku přetížení kapacity  Prostorová dostupnost – problém v menších lokalitách, poměrně velký podíl žádostí je odmítnut, pokrytí populace – 85-86% dětí od 3 do 6 let  Kvalita (nárůst počtu dětí na 1 pracovníka/ici)  Problém s časovou flexibilitou – neprovázanost s podmínkami na TP (návrat po RD, pracovní doba)  Provázanost s opatřeními harmonizace práce a rodiny – podpora částečných úvazků během RD (do 2 let věku dítěte lze využít jen 46 hodin měsíčně (bude zrušeno) + omezená kapacita i pro starší děti – je možno dosáhnout garance do 2020?)