Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií PR Marie Majdičová, Vojtěch Labuda, Martin Horák Brno 2017 –> forma a nástroje komunikace směrem k obecné veřejnosti ÚVOD Skutečností je, že projekt Studentské Brno je zajímavý, ambiciózní a potenciálně společensky prospěšný. Žijeme však v takzvané informační společnosti1 , kde je forma prezentace skutečnosti často důležitější, než skutečnost samotná. Smyslem této práce je přispět k tomu, aby byla výše uvedená skutečnost prezentovaná co nejlépe směrem k obecné veřejnosti. Práce bude strukturována do dvou částí:  forma komunikace,  nástroje komunikace 1 Společností založenou na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. (Česká terminologická databáze z oblasti knihovnictví a informační vědy, 2017). Důsledkem je mimo jiné tzv. informační záplava, která sebou nese negativní důsledky, jakými jsou informační přetížení či datový smog. Zcela prakticky to znamená, že lidé jsou vystavení takovému množství informací, že není v jejich kognitivních možnostech je zpracovat. Důsledkem je tedy často určitá míra povrchnosti při interakci s informačními zdroji. I. FORMA KOMUNIKACE V aristotelovské filozofii je forma to, co dává něčemu specifickou povahu a umožňuje plnit jeho funkci.2 V kontextu této práce je stanovení formy zcela zásadní pro logicky zaměřenou a konzistentní komunikaci směrem k veřejnosti. Abychom toho dosáhli, je nutné poodstoupit od samotných PR a využít systémové myšlení. Jako základní formu pro tvorbu jakékoli PR strategie proto chápeme brand (značku).3 Protože teprve tehdy, když víme, kdo jsme, a jak chceme vůči svým cílovým veřejnostem působit, tak můžeme správně navrhnout způsob komunikace skrze jednotlivá kontaktní místa. -> PR jsou v tomto ohledu pouze jedním, i když nesporně zcela zásadním, kontaktním místem značky. 2 BURGER, Ronna. Aristotle on form an unity. In : Kelly, Michael Encyclopedia of aesthetics. 3rd printing, New York: Oxford university Press, 1998, s. 102. 3 WHEELER, Alina. Designing brand identity: an essential guide for the whole branding team. Fourth edition, s. 7 a násl. Obrázek 1 PR jsou jedním z kontaktních míst značky. (Wheeler). Co to znamená prakticky? Pro efektivní komunikaci k jakékoli veřejnosti je nutné vědět, z čeho vycházíme – brand. -> branding je komplexním tématem sám o sobě a není předmětem této práce, omezujeme se proto pouze na základní praktická doporučení: 1. Studentské Brno si musí určit svůj brand. 2. Jako nástroj, který jim v tomto pomůže, navrhujeme využít tzv. brand archetypů4 . Jde v podstatě o způsob, jak udržet svou komunikaci k jakékoli cílové veřejnosti konzistentní, protože značka o sobě skrze každé kontaktní místo „vypráví“ stále stejný příběh. -> častým příkladem je např. společnost Nike, u které lze vnímat, že ve své komunikaci využívá příběh hrdiny, který překonává sám sebe (Just do it.) 3. Na základě analýzy webových stránek projektu, zejména sekce Filosofie5 jsme přesvědčeni o tom, že projektu Studentské Brno nejvíce odpovídá archetyp tvůrce. -> archetyp tvůrce sebou nese příběh o snaze vytvořit trvalou hodnotu, zhmotnit svou vizi, je inovativní a ambiciózní, tento archetyp můžeme např. vnímat u značky Apple 4. V rámci PR se pak vůči každé cílové veřejnosti (např. studenti, komerční partneři či obecná veřejnost) stanoví klíčové sdělení (představa), které chceme pomocí naší komunikace vyvolat.6 Tato představa pak musí vycházet z archetypu. Forma komunikace k obecné veřejnosti V této práci se zabýváme pouze jednou cílovou veřejností – obecnou veřejností. Chápeme ji primárně jako obyvatele Brna. Argument pro toto zúžení obecné veřejnosti je čistě pragmatický, vychází z kontextu projektu. Jinými slovy, ve chvíli, kdy projekt působí v Brně, zaměřuje se na Brno a jeho zdroje jsou omezené, tak není logické komunikovat k více obecné veřejnosti. V souladu s výše uvedeným je pak nutné zvolit klíčové sdělení vůči této veřejnosti, které k ní budeme skrze nástroje PR (viz další kapitola) komunikovat. - > sdělení jsme navrhli tak, aby za a) vycházelo z doporučeného archetypu a za b) mělo v sobě obsažený důvod, proč by měl projekt Studentské Brno obyvatele Brna zajímat Klíčové sdělení zní: „Pomáháme realizovat nápady studentů, které zlepšují život v Brně.“ -> tato představa nemusí být zmíněná explicitně, ale vždy bude v komunikaci k obecné veřejnosti obsažena 4 MARK, Margaret a Carol PEARSON. Hrdina nebo psanec: [jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů]. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0027-8. 5 Studentské Brno [online]. [cit. 2017-03-31]. Dostupné z: http://www.studentskebrno.cz/o-projektu/filosofie/ 6 SMITH, Ronald D. Public relations: the basics, s. 31 a násl. II. NÁSTROJE KOMUNIKACE Chápeme je jako způsoby pro komunikaci klíčového sdělení pro vybrané veřejnosti. Pro komunikaci vůči obecné veřejnosti doporučujeme využít následující nástroje: a) vlastní webové stránky - web je základní nástroj komunikace, přikládáme proto několik zásadních doporučení, které pomohou zlepšit komunikaci (nejen) k obecné veřejnosti - zjednodušit informační architekturu - využívat principy copywritingu (typicky např. u stránky „Filosofie“) - na hlavní straně ukázat, co je reálnou činností projektu (např. skrze konkrétní příběhy) a jaké jsou jeho benefity pro zvolené cílové veřejnosti - hlavní stránka webu musí nést klíčová sdělení - přidat na web press media kit (základní informace pro novináře, logo, apod.) - web není nikdy „hotový“, využívat uživatelské testování, více informací7 b) sociální sítě Jsou předmětem práce jiného týmu, považujeme však pouze za vhodné doplnit, že v rámci Facebooku se není nutné omezovat pouze na vlastní stránku. Vzhledem k tomu, že se jedná o prospěšný projekt, tak lze předpokládat, že některým subjektům nebude vadit pomoci sdílením některých zpráv o projektu – to nabízí možnost, jak zasáhnout lépe cílové veřejnosti projektu. -> v případě obyvatel Brna je nutné samozřejmě volit stránky, kde se vyskytují c) masová média - nástroje: tiskové zprávy, tisková konference, press media kit, -> tip: vzhledem k možnostem projektu předpokládáme, že uspořádat vlastní tiskovou konferenci by nebylo vůbec snadné, proto doporučujeme využít tiskových konferencí města Brna (díky jeho přímému zapojení do projektu by to mohl být možné). - konkrétní média: Brněnská televize-kabelové sítě Karneval a UPC, Český rozhlas-studio Brno, ČT Brno, Rádio Krokodýl, Rádio Petrov, Rádio Kiss Hády, 7 ŘEZÁČ, Jan. Web ostrý jako břitva: návrh fungujícího webu pro webdesignery a zadavatele projektů. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-808-7923-016. HitrádioMagic Brno, Free Rádio, Rádio Čas Brněnsko, Rádio Evropa 2 Brno, 5plus2 Brno a Brněnsko, MF DNES-Jižní Morava, Brněnský Deník Rovnost, Rovnost, Lidovky redakce Brno, Právo redakce Brno, Kulturní týdeník Metropolis, Kulturní měsíčník Kult, Měsíčník Metropolitan-Magistrát, Centrum news, New Express. d) eventy Události, ať už vlastní, či od jiných subjektů (např. studentských spolů, města Brna atd.), jsou médiem, které lze využít pro komunikaci klíčových sdělení. Akce s potenciální (dle kontextu a řešených projektů) možností oslovení obecné veřejnosti jsou například: Majáles (http://www.studentskymajales.com/) – 12. 5. 2017 Čarodějáles – 26.4.2017 Festival Utubering v Brně – 6.5.2017 Špilberk open air festival 2017 – 25.6.2017 Ingnis Brunensis 2017 – 26.5.2017 (festival ohňostrojů) Létofest 2017 – 19.8.2017 (https://www.informuji.cz/akce/jhm/78533-letofest-2017/) Filmový festival Fakulty informatiky MU – 17.5.2017 (Kalendář akci MU) Vlastní eventy jsou pak významným nástrojem, neboť je lze využít jako zdroj obsahu pro webové stránky, sociální média a mohou být také zajímavé pro masová média. Je zcela zásadní zužitkovat takové akce také v rámci komunikace k obecné veřejnosti. ZÁVĚR V této práci jsme navrhli formu a nástroje komunikace pro projekt Studentské Brno. Práce měla dvě části: V první části jsme se zabývali formou. V rámci ní jsme se na PR dívali systémově a proto jsme začali u brandu projektu. Jako nástroj pro jeho definování jsme využili archetypy, konkrétně archetyp tvůrce. Na základě zvoleného archetypu jsme pak vytvořili klíčové sdělení pro obecnou veřejnost. Ve druhé části jsme pak vybrali konkrétní nástroje, které lze využít pro komunikaci zvoleného klíčového sdělení vzhledem k obecné veřejnosti. K těmto nástrojům jsme navíc uvedli také některé základní doporučení. Pouze dodáváme, že v rámci celkové strategie by mělo být klíčové sdělení vytvořeno pro každou cílovou veřejnost a stejně tak by měly být pro každou cílovou veřejnost zvoleny relevantní nástroje komunikace. Celkovým jednotícím prvkem je pak brand. ZDROJE [1] BURGER, Ronna. Aristotle on form an unity. In : Kelly, Michael Encyclopedia of aesthetics. 3rd printing, New York: Oxford university Press, 1998. [2] Informační společnost. In: Česká terminologická databáze z oblasti knihovnictví a informační vědy(TDKIV) [online]. [cit. 2017-27-3]. [3] MARK, Margaret a Carol PEARSON. Hrdina nebo psanec: *jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů+. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0027-8. [4] ŘEZÁČ, Jan. Web ostrý jako břitva: návrh fungujícího webu pro webdesignery a zadavatele projektů. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-808-7923-016. [5] SMITH, Ronald D. Public relations: the basics. ISBN 978-0415675833. [6] Studentské Brno [online]. [cit. 2017-03-31]. Dostupné z: http://www.studentskebrno.cz/o- projektu/filosofie/ [7] WHEELER, Alina. Designing brand identity: an essential guide for the whole branding team. Fourth edition. ISBN 978-1-118-09920-9.