KRITICKÁ/É TEORIE MASOVÝCH MÉDIÍ STRUKTURA PŘEDNÁŠKY: 1/ Základní vymezení kategorie „kritická (é) teorie“ 2/ Základní vymezení pojmů „masová kultura“, „populární kultura“ AD I. KRITICKÉ TEORIE nKritizujeme to s čím nesouhlasíme. nKritik je v pozici soudce, který rozhoduje o tom, co je a co není správné a upozorňuje na selhání. n nPro kritickou teorii médií je základní funkcí - kritika socio-politická. n nKritika zde znamená racionální hodnocení a není tedy spontánním emocionálním soudem. n nV základech tohoto pojetí stojí jednak: nA/ Kantovo pojetí kritiky jako reflexe základů toho jak docházíme k nějakému poznání n nB/ Hegelova snaha ubránit se znevolnění našeho myšlení. n n Kritika v tomto smyslu zahrnuje: n n- reflexi způsobů jak poznáváme věci n n- snahu osvobodit vědění od vnějších iluzí n Etymologicky vzato jsou ve hře dva řecké pojmy: a/ „Krino“ (rozhodnout): od tohoto pojmu se odvozuje kritika, kritik i krize. b/„Kritos“ (soudce): vyhledávání slabin prostřednictvím souzení. n KRITIKA: n n1/ předpokládá vytvoření perspektivy, která nějak hodnotí svět, má názor jak by svět měl vypadat a navrhuje řešení jak této představy dosáhnout , n n 2/ předpokládá, že máme důvody proč chápeme novou perspektivu jako vhodnější, n n 3/ předpokládá ochotu a schopnost artikulovat vlastní postoj, a to tak, aby o tom ostatní mohli přemýšlet. n PŘÍKLAD VLASTNICTVÍ MÉDIÍ VRCHOLOVÝM POLITIKEM 1/ vytvoření perspektivy, která hodnotí svět a navrhuje řešení jak dosáhnout ideální představy 2/ formulace důvodů, proč chápeme novou perspektivu jako vhodnější 3/ schopnost artikulovat vlastní postoj, a to tak, aby o tom ostatní mohli přemýšlet. Předmětem naší kritiky může být jak a/ individuální b/kolektivní c/ institucionální jednání Jde ale vždy o výsledky lidského rozhodnutí či aktivit. Nemá proto smysl kritizovat objekty, které nemají lidskou podstatu (počasí). Když kritizujeme materiální objekty, (jejich kvalitu, dizajn apod.) kritizujeme jejich lidské tvůrce. • KRITIKA V MODERNÍ SPOLEČNOSTI • •Smyslem kritiky v moderní společnosti je emancipace člověka od pout předsudků, lokálních autorit a etnických identit – od všeho, co neumíme zdůvodnit „před tribunálem rozumu a svědomí“. • • Kritika, která nás osvobozuje od předsudků minulosti, nepodložených soudů a zaujatých postojů, ale není jen hledáním nejvýhodnějších služeb. • •Jde o pokus změnit strukturu společnosti tak, aby emancipovaný život byl možný pro všechny lidi na zemi. OZNAČENÍ KRITICKÁ/É TEORIE MÉDIÍ n npředstavuje zastřešující pojem, který v západním nakademickém prostředí zahrnuje široké spektrum nspolečenských analýz zaměřených: n nA/ na proces zrodu mediálních obsahů, n nB/ na způsoby jejich užívání nV obou případech se kritické teorie vyrovnávají s rolí komunikační technologie, a to z pohledu tvůrců i publik. n nKT věnují zvláštní pozornost dvěma konceptům: n IDEOLOGII A HEGEMONII n nKritická mediální teorie se tak pokouší popsat roli nmasových médií z pohledu mechanismů dominace n(hegemonie). Obecně charakterizuje kritickou teorii médií varování před přehlížením n n IDEOLOGICKÉ EFEKTIVITY MÉDIÍ n n KRITICKÁ TEORIE MÉDIÍ JAKO KRITIKA n SPOLEČENSKÉ FORMACE n nse dotýká se kumulovaných efektů lidského jednání, které vedlo k určitým sociálním projevům. Kritická teorie se rodí v situaci: n na/ kdy je zřejmé, že politické jednání selhává. n nb/ reaguje na potřebu sociální změny, ale odmítá být přímým výrazem politického jednání. n nc/ nejde zde o přímou akci, ale o snahu dobrat se kořenů, důvodů stávající situace a na základě toho nabídnout řešení. n n nKTM se v pozdní modernitě soustřeďuje především na následující témata: n na/ mediální mýtotvorba, nb/ pracovní čas, nc/ volný čas, nd/ zábava, ne/ populární umění, nf/ každodenní život. n n Jde o hlavní sféry, ve kterých sociální život v pozdní modernitě odehrává. n Například můžeme kriticky reflektovat politické postoje českých médií jako příliš pravicové. Abychom ale mohli takovou kritiku uskutečnit musíme mít určité předpoklady. nNapříklad: n1/ média by neměla stranit žádné politické ideologii, n2/ agenda českých médií je středopravicová n3/ hodnotová orientace českých novinářů je pravicová n4/ vlastníci médií patří ke společenské vrstvě, která sympatizuje s pravicovou ideologií, n5/ mediální krajina by měla být v tomto smyslu vybalancována mezi pravicovým a levicovým názorem, resp. mezi konzervativním a liberálním apod. Označení KRITICKÁTEORIE bývá užíván v širším a užším pojetí: nV širším pojetí se kritické přístupy ve vztahu k fungování médii dají rozdělit na tzv.: na/ kulturální přístup nb/ kritickou politickou ekonomii médií nc/ strukturalistický resp. poststrukturalistický n přístup Organizační diagram KRITICKÁ/É TEORIE MÉDIÍ KRITIKA CHOVÁNÍ MÉDIÍ JAKO FALEŠNÉ REPREZENTACE SOC. REALITY, KTERÁ SLOUŽÍ MOCENSKÝM ZÁJMÚM Politická ekonomie médií /přelom 60./70. let 20. st./ Kulturální studia /druhá polovina 60. let 20. st./ (post)Strukturalismus /50. resp. 60.léta 20.st./ Kritická sociální teorie /přelom 20./30. let 20 st./ frankfurtská škola (Adorno,Horkheimer, Benjamin, Marcuse) francouzská teorie (Baudrillard,Foucault, Derrida, Deleuze, Guattari) birminghamská škola (Hogart, Hall, Morley) americká škola (Smythe, Schiller) evropská škola (Golding, Murdock) -německá klas. filosofie -marxismus -klasická psychoanalýza -(Freud) - Max Weber -neo/marxismus -psychoanalýza(Lacan) - lingvistika/sémiologie -neo/marxismus - sémiotika - sociologie -neo/marxismus -- klas. politická ek A/ KULTURÁLNÍ PŘÍSTUP nKulturální přístup se zaměřuje na analýzu mediálních sdělení, nrespektive pokouší se ukázat jak se média stávají součástí ndialektického procesu „tvorby shody“ - konsenzu. n n Stuart Hall klíčový představitel kulturálních studií vidí dvě základní otázky určující jejich směřování: n n1/ Jak funguje ideologie/hegemonie, respektive prostřednictvím njakých mechanismu se realizuje n2/ V jakém vztahu jsou ideologie/hegemonie k dalším praxím nv rámci sociálních formací n3/ Jaký podíl mají na ideologické/hegemonní reprodukci masová média n nKulturální přístup vychází z předpokladu, že jsou to média, která ovlivňují podobu společnosti. n B/ KRITICKÁ POLITICKÁ EKONOMIE MÉDIÍ nPolitická ekonomie odmítá mediální determinismus a vychází z předpokladu, že formy komunikace a kulturních projevů jsou determinovány strukturou sociálních vztahů. nNa rozdíl od kulturálního přístupu vychází kritická politická ekonomie médií z předpokladu primárního vlivu společnosti na média. nPolitická ekonomie médií tak jednak: n1/ reflektuje ekonomické praxe pozdního kapitalismu a jejich vliv na společnost resp. na média. n2/ současně se zaměřuje na média jako součásti těchto ekonomických praxí. n Toto začlenění má dvě základními podoby: na/ média fungují jako průmysl produkující kulturní zboží n nb/ média poskytují služby pro hlavní mocenské bloky tím, že nprodávají informace publikům a inzerentům n C/ (POST) STRUKTURALISTICKÝ PŘÍSTUP nA/ Starší strukturalistický proud se zabývá tím jak diskurzy nprodukují významy v rámci mediálních textů. K odhalení nmechanismu ideologického vlivu používají sémiotickou analýzu. n B/ Mladší perspektiva se soustřeďuje na proces produkce významů, který je součástí samotného aktu interpretace textů a formování subjektu „čtenáře“. nTento druhý přístup se tak soustřeďuje více na roli ideologie při nprodukci rodových subjektivit. Zde hraje klíčovou roli Althuserovo pojetí ideologie a Lacanovo pojetí nevědomí atd. nZhruba od osmdesátých minulého století zaznamenala tato nperspektiva renesanci v souvislosti s nástupem tzv. textuální nkritiky, která úzce souvisí s autory reprezentujícími post-strukturalismus a postmodernismus. Mezi jinými Barthes, Foucault, Derrida, Lyotard KRITICKÁ TEORIE V UŽŠÍM SMYSLU n nV užším pojetí pracuje s kategorií kritická teorie n n FRANKFURTSKÁ ŠKOLA SOCIÁLNĚVĚDNÁ, n nkterá se soustředila na analýzu sociálních a filozofických problémů nmoderní společnosti. n nFrankfurtští teoretici se soustředili i na roli tzv. kulturního průmyslu, respektive na analýzu ideologicko mocenské role masové kultury. nVycházejí zde především ze tří zdrojů: n nA/ Německá klasická filosofie nB/ sociologie Maxe Webere nC/ Klasická psychoanalýza n n Pro Frankfurtskou školu je ovšem určující odmítnutí některých idejí, které tvořili centrální body západního marxismu. n nNapříklad Marxovo přesvědčení o nevyhnutelnosti politizace proletariátu, které musí nutně vést k revoluci či odmítnutí neproblematického přijímání osvícenského ideálu racionality jako klíče k sociálním procesům. n KRITIKA ATROFIE KRITIKY V DOBĚ POST-KRITICKÉ JAKO HLEDÁNÍ „JINÉ“ KRITIKY? •Vládnoucí kapitalistický systém již nelze dál účinně kritizovat ve jménu ideje všeobecné emancipace. ….Protože status degradation ceremony - rituálu proměny občanů v dlužníky- ospravedlnil novou technologii moci, která "ustavuje totální kontrolu kapitálu". • V. Bělohradský: Doba postkritická • •Politika byla degradována na obchodování s různými druhy kontejnerizovaného konsensu a přestala se opírat o civilizační statky • • • • • • • • • • • • • • • • •. •„civilizační statky“, •Reprezentace celku společnosti je legitimní jen tehdy, když svůj nárok na univerzální platnost neopírá o autoritu mocných či staré tradice, ale o „civilizační statky“ tedy soustavy idejí, srozumitelné „v principu“ celému lidstvu – například liberalismus, konzervativismus, socialismus, individualismus, solidarismus. • •„degradation ceremony“ •každý typ veřejného obřadu, jehož cílem je snížit status nějaké osoby nebo skupiny osob ve společnosti – Židů v nacistickém Německu, kulaků v Rusku nebo třeba nemarxistických intelektuálů v padesátých letech v Československu. • • SPOLEČNOST POST-KRITICKÁ je založena na „velké mystifikaci“. Emancipace je přesměrována do sféry individuálních potřeb, uspokojitelných nabídkou určitého zboží na trhu. Veřejný prostor okupuje dogma, jehož jádrem je přesvědčení, že kritika společnosti jen překáží osvobozování člověka ničím neomezovaným růstem spotřeby zboží: Nákup ionizátoru vzduchu nás má v soukromí smířit s faktem, že desetitisíce lidí se už zase dusí průmyslovými exhalacemi úplně stejně jako za "komunismu". Jde o "fetiš, jehož uctívání nás smiřuje s úpadkem moci občanů změnit strukturu společnosti, v níž je ohrožena „radikální potřeba dýchat“. • •Fetiš je • •„lež, jejíž vyznávání nás smiřuje s nesnesitelnou pravdou“, nebo lépe „snesitelný kus pravdy, jehož vyznávání nám zakrývá její nesnesitelný celek“. • •Demokratický konsensus je přímo úměrný objemu investic do volební kampaně". • • • Nákup přípravku proti stárnutí emancipuje od omezení věku. Nákup informační technologie od nedostatku informací. Fetiš přímé volby prezidenta nás má smířit s úpadkem demokracie v Česku. Slovu emancipace je třeba vrátit jeho původní smysl – MĚNIT STRUKTURU SPOLEČNOSTI VEŘEJNÝM UŽÍVÁNÍM ROZUMU TAK, ABY NEZÁVISLÝ ŽIVOT BYL PRO VŠECHNY OBČANY MOŽNÝ. AD II. VYMEZENÍ POJMŮ: „MASOVÁ KULTURA“, VS. „POPULÁRNÍ KULTURA“ nPojem masová kultura konotuje jednak : n na/ kulturu mas či většiny populace dané doby n nb/ kulturu masově produkovanou industriálními technikami •* nSpojení takových pojmů jako jsou masa a kultura stěžuje definici. n nA/ Masová kultura není výhradně produktem masových médií. n nShakespearova dramata jsou inscenována, nfilmována, tištěna v nespočetných kopiích. n nZnamená to, že jde o příklady masové kultury? n n nB/ Druhým sporným momentem při definování masové kultury je existence tzv. masového člověka, n nTen se objevuje již koncem 18. století v souvislosti s třemi klíčovými procesy demokratizace, urbanizace a industrializace (produktem těchto procesů je např. masová edukace a přístup nejpokleslejším druhům produkce), jež defacto vznik masových kulturních produktů umožnila. n n„Masový člověk“, je tak např. podle teoretiků frankfurtské školy toliko reflexí filmové produkce a reklamy. Potvrzení jeho existence je však v realitě více méně zpochybňováno. n •C/Vedle industrializace a populační exploze, která vyvolala v 19. st. růst měst je zde ještě jeden pojem, který vysvětluje zrození masové kultury: • •jde o ostré oddělení sfér produkce a konzumace po roce 1870. • •Masy moderní konzumní společnosti tvoří lidé na dovolené, po práci, shromáždění na stadionech, na koncertech, na cestách. nObhájci masové kulturní produkce odmítají, že by například mediální produkce byla schopna uniformizovat populaci a upozorňují na neustálý vznik nových a zcela odlišných či dokonce kontradikčních kulturních významů, které se vymykají uniformním produktům masových médií. n nRaymond Williams v této souvislosti říká, že “zde nejsou masy, ale pouze způsoby nahlížení druhých jako masy“. n nRozhodující je jak si definujeme KOHO budeme označovat jako „masového člověka“. Za touto definicí je především strach z ohrožení výlučného postavení elity. Nejširší definice masové kultury říká, že: n DEFINICE n nA/ Je to vše co členové industriální společnosti sdílejí s většinou jejích členů. Cokoliv co není většinově používáno je chápáno jako znak minority či sub kultury. n nB/ Jde o soubor norem chování, které jsou přijímány velmi širokým (majoritním) publikem n nC/ Jde o sdělování podobných obsahů malým počtem vysílačů velkému počtu příjemců. n KRITIKA MASOVÉ KULTURY: ZDROJE A ARGUMENTY n nTermín masová kultura ve své moderní podobě se zrodil v diskusi o masových hnutích a efektech propagandy, filmu a rozhlasu před II. světovou válkou. n n Studie o dopadu propagandy začaly vznikat již po první světové válce zhruba v době, kdy začíná růst význam psychoanalýzy. n n Klíčové termíny - masové umění, masová zábava, masová komunikace se objevují ve 30. letech. n n Teorie masové kultury tak téměř kopíruje proces narůstajícího vlivu totalitárních stran v Itálii, Německu a Sovětském svazu. n nZrození masové kultury má ovšem své kořeny v době rodící se industrializace a vytváření demokratických systémů. Kritické teorie masové kultury se pak rodí jako reakce na slabost a nekonzistentnost liberalismu 19. st. a z představy o neschopnosti dělnických vrstev přijmout postupně enkulturaci. n nTermín masová kultura prochází všemi klíčovými ideologickými systémy - konzervativismem, liberalismem, radikalismem, fašismem, socialismem, marxismem, které jej užívají různým způsobem. Ať už se jedná o konzervativní nebo levicové přístupy vždy je tento koncept užíván jako fackovací panák, fenomén který porušuje klíčové články víry těchto ideologických věroučných systémů. n n1/Konzervativci jej obviňují z destrukce tradičních hodnot a narušení řádu. Odmítají její egalitářství produkované televizí, tiskem, ale i masovým školstvím. n n2/Levicoví kritici pak upozorňují na to, že se podílí na zotročování a manipulaci občanů, kteří jsou tak podrobování vůli ekonomických a politických elit. Levice tak kritizuje masovou kulturu proto, že zbavuje proletariát jeho revolučního cíle. n n3/ Stranou nezůstávají ani liberální teoretikové, kteří sice volají po rozšíření přístupu k informacím, ale zároveň velmi často viní masovou kulturu z podpory fašistických respektive totalitárních režimů. n n Ve všech třech perspektivách je kritizována jak a/ úroveň kulturní produkce, b/tak i politické postoje mas, které nechávají manipulovat mocenskou elitou. První kritiky rodícího se odborového hnutí, socialistických a sociálně demokratických stran v dílech Le Bona, Tocquevilla, J.S.Milla. HLAVNÍ BODY KRITIKY MK n1/masová kultura poskytuje levná a snadná potěšení, prožitky pro masové publikum, které vzhledem v k destrukci premoderních vztahů, malých komunit způsobené překotnou industrializací a urbanizací má povahu zástupných uspokojení n2/ masovou kulturu nemá smysl zkoumat jako autentický literární či kulturní produkt, ale spíše jako odraz stavu masové mysli, a proto je třeba zaměřit se na psychologii masového publika. n3/ masová kultura nabízí publiku takové fantazie, které produkují nové potřeby. Tuto ideu přejímají tzv. kulturální studia. Masa je v důsledku hyperprodukce těchto potřeb a jejich uspokojování nejúpadkovější formou humanity. Moderní kritici jsou ti, kteří se stylizují do role možných spasitelů n4/ efektivita potěšení, které poskytuje masová kultura se opírá o specifické žánry - romance, melodrama, detektivka. Tyto žánry charakterizuje omezení racionální distance od produktů masové kultury. Tyto levné a snadné prožitky pak brání kritickému myšlení a spouští spíše stádní instinkt a posilují politickou konformitu a pasivitu. n5/ kritika erotizace masové kultury, se kterou souvisí i rostoucí důraz na vizualizaci. n6/ industriální formy produkce masové kultury se podílejí na její výrazné neosobnosti n7/ Standardizace a homogenizace vkusu DWIGHT MACDONALD - TŘI KULTURNÍ ÚROVNĚ nPro kritickou teorii masové kultury je charakteristická hodnotící, normativní snaha diferencovat či spíše jasně označit, oddělit dobré od špatného. Odtud se rodí teorie kulturních rovin: na/ high brow nb/ middle brow nc/ low brow nPůvodním cílem této klasifikace bylo vymezit rozdíl mezi masovou, lidovou a vysokou kulturou a následně se pokusit o záchranu či dokonce o rozvinutí vyšších kulturních forem. nMasová média jsou v této diskusi líčena jako nástroj deformace kulturních forem nJinou populární normativní trojici vytvořil americký literární kritik DWIGHT MACDONALD, který se zabýval otázkou, jak média ovlivňují umění, lidovou kulturu a samozřejmě estetické schopnosti publika. nV teoriích masové společnosti zůstává po Macdonaldovi zmínka především v souvislosti s jeho pojetím tří rovin moderní kultury na/ MASCULT, nb/ MIDCULT nc/ VYSOKÁ KULTURA. nKlíčovým Macdonaldovým tématem (Against the American Grain 1962) je vliv masové kultury na kulturu vysokou. nJeho pesimismus je dán přesvědčením, že vysoká kultura není ohrožena především kulturou masovou, ale kulturním hybridem, který nazývá MIDCULT. nA/ VYSOKOU KULTURU Macdonald nedefinuje v rámci přesně specifikovaného kánonu. Domnívá se, že velká část skutečně kvalitních věcí nebyla ani rozpoznána či byla rychle zapomenuta. n nPřesto chápe vysokou kulturu jako vyjádření pocitů, vizí, vkusu, idejí, které jsou něčím charakteristické, individuální a nutí publikum reagovat na ně stejně individuálně. n nVysoká kultura umožňuje estetický zážitek a katarzi. nB/ Macdonald označuje masovou kulturu jako MASCULT, jelikož jí nepřísluší význam kultura a spojuje její vznik s industriální revolucí a vznikem polovzdělané amorfní střední třídy. Masová kultura je podle něho specifickou transformací lidové kultury, kterou ovšem vytěsňuje z jejích pozic. n nLidová kultura přichází zdola zatímco masová je produkována velkými stvořiteli - tedy přichází ze shora. Tito tvůrci jsou ovšem spíše techniky, kteří jsou najímáni skutečnými vlastníky masových produktů. V maskultu se všechno stává zbožím. Není to umění, ale anti-umění. n n n MASCULT n nenabízí: nani emocionální katarzi nani estetickou zkušenost-zážitek. n nCílem této uniformní produkce není ani tak propagovaná zábava, ale spíše odvedení pozornosti. n nTo samo osobě může být stimulující nebo narkotizující, ale především musí být přijatelné pro většinové publikum. n •Mascult předkládá jen tozra, klišé, floskule produkované na páse. Nic nevyžaduje nic nedává. Je to zboží produkované technicky. Při jeho produkci se uplatňují následující polarity: • •1/ individuální - masová psyché, • •2/ estetická zkušenost, zážitek - odpoutání pozornosti, rozptýlení, • •3/ náročný - nenáročný obsah, • •4/ individuální - industriální mód produkce. MIDCULT využívá nejzhoubnější atributy masscultu a zároveň manifestuje standardy vysokého umění. Je „tepid ooze“ (blátíčko). n Midkult nparazituje na obou zdrojích (vysoká k. a maskult) a hrozí, nže je pohltí. Midcult má esenciální kvality mascultu, které novšem kamufluje atributy vysokého umění. n nMidcult užívá avantgardních postupů, moderního idiomu, nale tak, že je banalizuje. Midcult je simulace reality, která nvypadá jako skutečnost a tak je také přijímána publikem. n nMacDonald užívá metaforu gerilové války, když hovoří o nvztahu mezi midcultem a vysokým uměním. Midcult nodděluje vysokou kulturu od masové. MacDonald ilustruje (v Against American grain) midcult na románu Stařec a moře:Ve srovnání s mladým Hemingwayem se u pozdního: n1/ více mluví než děje n2/ projevuje se tendence k obecnosti (postavy postrádají specifické rysy a stojí jako hodnoty samy) n3/ dochází zde k tzv. constant editorializing tedy vkládání reklamy na výrobek do výrobku samotného (Jsem podivný stařec) n4/ ředění a opakování známých symbolů, ukotvených již v literární tradici, které vede u čtenáře k nadšenému zjištění - to je umění n5/ podmínky lidského života jsou zachyceny tak obecně, že se hodí ke všemu a tudíž se dotýkají všech n6/ vypůjčuje si postavy od avantgardy a adaptuje je tak, aby byly použitelné pro a srozumitelné všem n7/ používá známé postupy n8/ kalkuluje účinek (emocionální) n9/ tváří se jako velké umění n10/ snaží se umrtvit čtenáře, který se nemá ptát dále n ZPRAVODAJSTVÍ JAKO MIDCULT? Základní otázky týkající se tématu produkce a diseminace masové kultury lze formulovat následovně: n1/ jak zabránit nebezpečí, na které upozorňuje např. Ortega - tj. vnucení hodnot nižší kultury, kultuře vyšší, či přesněji rozpuštění vyšší kultury v kultuře nižší. n nNebo, jinak řečeno - není každá kultura nutně odsouzena k rozkladu v okamžiku, kdy začne pronikat mezi masy? n n2/ jak šířit vysokou kulturu a přitom se vyhnout elitismu horních tříd, jak zakomponovat do tohoto procesu demokratický přístup? n KRITIKA MASOVÉ KULTURY MEZI ODKOUZLENÍM/ZAKOUZLENÍM APOKLYPSY nV nejhlubší rovině se argumentace proti masové kultuře točí okolo jednoduché teze: n nLuxus a bohatství likvidují říše. Což jinými slovy nznamená, že rozvoj civilizace vede paradoxně k jejímu nzániku. n nTento paradox tvoří centrální téma současného uvažování o masové kultuře (Freud). Implicitně je v něm již zmiňovaná idea o cyklickém opakování krize - idea věčného návratu. nPříkladem takového uvažování je práce amerického historika Maxe Lernera (America as a Civilization 1954) navezl v této souvislosti jisté paralely mezi obdobím před pádem Říma a moderní Americkou zkušeností: n n1/ reklamy na veřejných budovách, n n2/rozkvět gladiátorského umění s rostoucí pasivitou jeho diváků, kteří jsou pouze emocionálními participanty n n3/ nárůst násilí v rámci celé kultury, projevy znecitlivění v každodenním životě n n4/ vykořenění, ztráta pocitu jistoty v každodenním životě n n5/rozpad zemědělského způsobu života n6/ oslabení vazby k místu života, koncentrace lidí v megapolis n n7/ rozpad tradičních rodinných a sexuálních vztahů n n8/ rostoucí zájem o zkoumání různých forem deviantního chování, n n9/ zvyšování luxusu způsobu trávení života. n nFaktem zůstává, že přes mnohé podobnosti s římskou situací nelze nalézt ekvivalent pro masová média, ani pro systém masového veřejného vzdělávání. n n Pojem masová kultura má svou verzi v antickém spojení panem et circenses (chléb a hry), které poprvé užívá římský autor Juvenalus v souvislosti se Sejánovým pokusem svrhnout Tiberia. Juvenalus komentuje tuto situaci jako stav, kdy občané opustili politickou odpovědnost a věnovali svou pozornost více hmotným statkům a závodům spřežení v aréně. nKritické teorie masové kultury tak již od svého prapočátku reflektují stav: n nohrožení či procesu sociálního úpadku a nezájmu o politické události v důsledku preference materiálních obsahů zajišťujících sociální jistoty. n nTuto perspektivu spojuje několik společných znaků: n 1/ snaha ochránit civilizaci. Nejsilnější variantou tohoto přístupu je opuštění či nenaplnění osvícenského ideálu demokracie postavené na vzdělané, vzájemně rovné veřejnosti, ale naopak zrození fašistických či komunistických tyranií (Frankfurtská škola, Ortega). n nKoncept masové kultury se ve většině vědeckých i žurnalistických analýz objevuje v souvislosti s katastrofickými a či eschatologickými vizemi. n nU.Eco užívá metaforu těšitelů a skeptiků, která podle něho charakterizuje od antiky intelektuální dialog západní kultury či židovsko-křesťanské kultury. n n nV nejobecnějším pojetí jde o neustálý střet vize apokalypsy s představou permanentního pokroku. Na jedné straně jsou moralizující, skeptičtí apokalyptikové proti nim stojí entuziastičtí obhájci přesvědčení o neukončitelné schopnosti lidí zdokonalovat náš každodenní život. n nV současnosti se manifestuje tento konflikt ve střetu ekologických skeptiků a technologických optimistů. Pojem masové kultury hraje právě v této ekologické skepsi významnou roli neb slouží jako jeden z motivů vysvětlující ekologickou krizi. n n2/ druhým společným předpokladem je existence superiorního typu kultury, který slouží jako referenční rámec pro vlastní kritickou analýzu. Obvykle bývá tento typ definován v termínech nějakého historického modelu - Osvícenství, Renesance, Středověk, Periklovy Athény atd. n n3/ Třetí společný rys se dotýká představy, že současnost je opakováním či znovuzrozením minulosti v její katastrofické variantě, jako by šlo jen o další z cyklů, který vždy končí zhroucením „Římské říše“ nNejintenzivnější střet skeptiků a těšitelů probíhal mezi 30.-50. roky. n nSalvator Giners říká, že to co spojuje myšlení pozdního Říma a moderní masovou společnost je přesvědčení, že: n ndav musí být nasycen levnou stravou a zábavou, aby byl zachován klid a loyalita davu k politické moci. n MASOVÁ KULTURA A MASOVÁ SPOLEČNOST Mezi jednotlivými koncepcemi můžeme rozlišit šest základních přístupů: n n1/ MASOVOU SPOLEČNOST JAKO NEDIFERENCOVANÉ TĚLESO, nkteré nemá žádnou organizaci, tradice, zvyky, pravidla, rituály, žádnou statusovou strukturu, žádného vůdce. Masová média podávají tomuto uskupení standardizovaný, homogenizující materiál. Být členem takového publika znamená být odcizen od sama sebe (H. Blumer). n2/ MASOVÁ SPOLEČNOST JAKO SOUD NEKOMPETENTNÍCH. n nTeorie, která chápe jako nejpříznačnější znak masové společnosti její nekompetentnost. n Podle Ortegy y Gasseta se s nástupem industrializace a demografické revoluce 18 a 19. st . Objevuje nčlověk babar, jeho klíčovými znaky jsou nihilistický npoměr k morálce, extrémní hedonismus npřipomínající dítě a úzký prakticismus vylučující nhlubší teoretický zájem. n n3/MASOVÁ SPOLEČNOST JAKO MECHANIZOVANÉ TĚLESO. n nKritika se soustřeďuje na masivní zásahy do strukturace vnitřního světa. Jedinec se v této optice stává součástí dehumanizovaného, mechanického společenského soustrojí. nJedinečné emoční prostředí tradiční společnosti je nahrazeno dávkovanou emocionalitou společnosti masové. n Jedinci na sebe navlékají svářečovu masku symbolizující individuální zmizení člověka do jeho technické funkce. n n4/MASOVÁ SPOLEČNOST JAKO PRODUKT EXTRÉMNÍ BYROKRATIZACE. n nV této situaci je jedinec chápán jako věc, která je manipulována státním aparátem a přestává být subjektem rozhodujícím o svém životě. n Klíčovým kritériem je efektivita ne lidské uspokojení. Funkční, instrumentální racionalita vytěsnila substanciální racionalitu, která je aplikací rozumu na lidské problémy. Toto extrémní podřízení se rozumu znamená, že se jedinci začínají chovat iracionálně (Frankfurtská škola.) n5/ MASOVÁ SPOLEČNOST JAKO PROSTOR VZNIKU LŮZY. nNarůstající uniformita masové společnosti se podílí na ztrátě integrace a posiluje odcizení. V jasně stratifikované společnosti jsou iracionální emoce utlumeny. Se stíráním těchto hranic jsou masy náchylné býti manipulovány silným vůdcem. Lůza je oproti lidu politicky indiferentní nepatří politickým stranám, odborům. Stojí mimo společnost. Její revolta je pak protestem proti ztracenému sociálnímu statu a ztraceným sociálním lokálním a komunitním vztahům. Lůza v masové společnosti charakterizuje esenciální bezdomovectví. n MASOVÁ VS. POPULÁRNÍ KULTURA (UMĚNÍ) nMasové umění do sebe zakomponovalo všech pět následujících kulturních kategorií. Přivlastnilo si dokonce i ideologii romantického individualismu, který využívá k vytváření udržování existence systému hvězd. V 70. a 80. letech bylo masové umění reorganizováno multinárodními společnostmi za využití elektronických technologií. Její expanzivita pohltila ostatní typy umění. n n1/ vysoké umění n2/ moderní umění n3/ avantgardní umění n4/ lidové umění n5/ masové umění n6/ populární umění nVysoké umění (High Art) - nejplnější vyjádření našla idea tohoto typu v rámci renesanční dvorské společnosti. Ačkoliv jsou její kořeny v církevních a dvorských kruzích byl tento typ umění rozšířen v rostoucích evropských městech, kde se podílel na procesu posílení historické a politické resp. národní identity, a zároveň posiloval autoritu aristokracie. Od 19 st. s postupující industrializací a rozšiřováním demokracie byla toto pojetí vysokého umění využíváno v rámci ideologie vzdělávání. V druhé polovině 20. st. prochází toto pojetí velkou transformací. V 60-80. letech se vysoké umění výrazně rozšířilo, otevřelo ženám a barevným autorům a bylo schopno vstřebat i Hollywoodskou kinematografii. Vysoké umění je především literární fenomén, postavený na autoritě psaného slova. Nese v sobě jak klasický, tak romantický aspekt - tj.: nA/souběžnou potřebu ovládnout tradici nB/a rozvoj svobodného a autonomního individua. nJe charakterizovaná kontradikčním postojem ke kultuře optimistické vize v. zachycení tragických podmínek lidské existence. Charakterizuje ji fundamentální idealismus a nenávist vůči vulgárnímu působení trhu. Zajímavá je ovšem skutečnost, že ideologie vysokého umění má nejednoznačný vztah k moderní ekonomice. V jistém smyslu sice patří k vládnoucímu řádu, ale zároveň si snaží udržet distanci a nebýt zcela ztotožněna s kapitalismem či buržoasní ideologií. Dá se říci, že drží prapor disidence pro odcizené intelektuály či je záchytným bodem pro členy vnitřně rozdělené střední třídy. nModerní umění - se zrodilo mimo vysoké umění, ale je ostře kritické vůči některým jeho hodnotám. Rodí se koncem 19. st z orientalismu a umění pro umění.. Je vždy orientováno na kultivaci autonomní sociální role. Politicky byly modernisté v opozici vůči každé sociální organizaci - ať industriálnímu kapitalismu, tak i státnímu socialismu. Charakterizuje jej až agresivní individualismus, pohrdání buržoasií a občas nostalgie po pre industriální společnosti. (Joyce Odyseuss). Typickými produkty jsou experimentální montáže, mix urbánní masové kultury s fragmenty klasické literatury. Vliv, Nietzche, Marxe, Freuda. nAvantgardní umění - bývá často ztotožňován s modernou. Je zda však patrný rozdíl především v rovině politické angažovanosti, jež je pro ně charakteristická. Užívá též technologii jako zbraň proti vysokému umění. Oproti modernistické kritice industriální společnosti, avantgarda vítá stroje a oslavuje jejich utopické možnosti (diskuse mezi Adornem a Benjaminem). K typickým technikám patřilo automatickíé psaní. Reprezentanti - Marcel Duchamp, Berlinské Dada, francouzský surrealismus, italský futurismus Dziga Vertov, Brecht a Piscator. I Warholl - podobná strategie použití mechanické reprodukce k zpochybnění epistemologie muzeí a galerií. nLidové umění - tvoří binární opozici k vysokému umění. Patří k zemědělským preindustriálním časům. Ke klíčovým tématům kulturní teorie první poloviny tohoto století patří lítost nad destrukcí lidového umění modernizací. nMasové umění - pouze tento typ nemá evropské kořeny. Je jednou z charakteristik procesu amerikanizace západní kultury. Masové umění, masová kultura se rodí těsně před II a po II válce. Masová kultura se rodí ve Fordově vertikálně organizované továrně, na pásu regularizovaných a standardizovaných produktů pro co možná nejširší počet sociálních vrstev. Produkce je tak racionalizovaná svým producenty tj. jde spíše o zábavu, než o umění. Ze své vlastní podstaty devalvuje originalitu a individualitu - klíčové pojmy vysoké kultury. nPopulární umění - tato kategorie je více či méně asociována s existencí proletářského publika. Jde o svět sportu, cirkusu, ranného jazzu, rockendrollu, music hallů apod. Definice je velice obtížná. Od světa lidového umění odděluje populární umění systém hvězd, profesionalizace produkce. Populární umění transformuje lidovou komunitu do městského publika. Jde o kulturu konzumace i produkce. A/ Další kategorizací lze rozlišit umělecké přístupy, které, kteří vyžadují dle P. Bourdieu vysoký kulturní kapitál - první tři typy. Druhé tři typy patří obecné populaci. B/ Každá z uvedených kategorií má jak svou levicovou, tak i pravicovou variantu. Adorno a T.S Elliot jsou proponenty moderny, ale byli zcela politicky protikladně orientovaní. C/ I když každý umělecký objekt je determinován ideologií specifické kultury, obvykle však obsahuje materiál inspirovaný různými zdroji. Každý umělecký text obsahuje mix elementů, které mohou být užity tak, aby oslovily různé typy publika. Příkladem je píseň Moritát - zkomponovaný Brechtem a K. Weilem 1928 pro Třígrošovou operu. Píseň je inspirována předválečným modernismem a avantgardou a ovlivněna Wiemarským kabaretem. n n-V roce 1933 adaptována na Brodway Cochranem a Kinskim jako Třípencová opera. n-V roce 1952 Marc Blitzstein překládá píseň jako Mack the knife a byla prezentována téměř jako kultovní píseň v Newyorské Greenwich village. n- V roce 1954 byla píseň nahrána Lottou Lenya a vstupuje populární kultury. n - V roce 1957 ji adaptoval L. Armstrong jako představitel populární „lidové“ hudby a vstoupil se svou scatovou verzi do masové kultury. n- 1959 Bobby Derain natočil swingovou verzi - nejprodávanĚjší nahrávku devíti po sobě jdoucích týdnů. n- Koncem osmdesátých byla pak Derainova verze se změněných názvem Mac the Night použita pro hlavní reklamní kampaň na Mc Donaldovy hamburgry. n nKulturní význam je vždy nestabilní. Původní Brechtův a Weilův text byl složen z modernistických, avantgardních a populárních ingrediencí, a proto byl dobře přivlastnitelný pro různé typy umělců. Současně jde o důkaz, že význam textu nemůže být redukován pouze na jeho modus recepce. n III. POPULÁRNÍ KULTURA n n S příchodem toho, co nazýváme postmoderní situace se nejen vytrácí označení masová kultura a je vytěsňováno pojmem kultura populární. n n Především se ale mění optika, hodnocení. n n Postmoderna nepřipisuje populární kultuře žádný určující smysl či cíl. Nepředpokládá se jednoduše vysvětlitelný vztah mezi publikem a produkty populární kultury. Zcela mizí hierarchie žánrů či vkusu. Důraz je na pluralitu forem a žánrů. nPopulární kultura se zde jeví jako barvitá, extravagantní, parodická, schopnou sebe ironie, neideologická, individualizovaná. n nOd počátku osmdesátých let se tak objevují stále častější pokusy výrazněji oddělit populární kulturu od pojmu masová kultura a svým způsobem ji tak rehabilitovat. n nPříkladem je práce Johna Fiska Understanding Popular Culture. n nFISKE ODMÍTÁ ZAMĚŇOVAT POPULÁRNÍ A MASOVOU KULTURU. n •Fiske kritizuje proponenty teorie masové kultury za to, že věří v mechanismus, v rámci kterého je kulturní zboží produkované průmyslem vnucováno publiku tak, že se • •smazávají sociální diference mezi jednotlivci a vzniká tak unifikovaná kultura pro odcizené a pasivní masové publikum. nPopulární kultura: n1/ na jedné straně je industrializovaná (její zboží vytváří a distribuuje průmysl, který sleduje pouze vlastní ekonomické zájmy a který je motivován ziskem), n n2/ na druhé straně náleží lidem. Celá řada filmů, nahrávek a jiných výrobků, které se rozhodnutím lidí staly nákladnými neúspěchy. n nZájmy lidí nejsou totožné se zájmy průmyslu. Pokud má zboží tvořit součást populární kultury, musí odrážet zájmy lidí. nPopulární kulturu nemůžeme popsat jako proces konzumace, ale jako kulturu, tj. aktivní proces vytváření a oběhu významů a potěšení v rámci společenského systému. n nSebevíce industrializovaná kultura nemůže být adekvátně vyjádřena koupí a prodejem. n nKultura je živým, aktivním procesem, a proto se může vyvíjet pouze zevnitř, nemůže být nastolena vnějšku nebo shora. n nObavy teoretiků masové kultury se v praxi nenaplnily, protože termín masová kultura je kontradikcí, která nemůže existovat. nPopulární kultura není vyráběna kulturním průmyslem, ale je vytvářena lidmi. n nOdvětví kulturního průmyslu mohou pouze vyrábět texty a kulturní zdroje pro různé lidské struktury, které je pak v neustálém procesu tvorby své populární kultury použijí nebo zamítnou. n nHomogenní, externě produkovaná kultura nemůže být prodávána masám jako výrobek, protože kultura se takovým způsobem nevytváří. nNutnost řešit každodenní problémy v rámci komplexní, vysoce rozvinuté sociální struktury a to vede k vytváření nomadických subjektivit, které se v této síti pohybují a přeskupují své sociální vazby, a tak vytvářejí různé struktury lidí podle daného okamžiku. n n K přeskupením dochází na pozadí struktury mocenských vztahů, neboť sociální vazby nezahrnují jen aspekt „s kým“, ale také „proti komu“. n nJe možné dokonce tvrdit, že aspekt odporu nebo rozdílnosti je závažnějším než aspekt podobnosti (třídní identity) n nRůzné lidské struktury se nechovají jako potlačované subjekty, ale jako aktivní činitelé – pohybují se napříč sociálními kategoriemi a bez nadměrné námahy jsou schopné střídavě nebo simultánně zaujímat rozporuplná postavení. n n ILUSTRACE MOCI BEZMOCNÝCH JAKO PŘIKLAD n POPULÁRNĚKULTURNÍ OPTIKY n nMladí, původní obyvatelé Austrálie, kteří žijí ve městech, sympatizují s Indiány při sledování starých westernových filmů v sobotním ranním vysílání – povzbuzují je při přepadávání nákladního vlaku nebo usedlosti, při zabíjení bělošských mužů a unášení bělošských žen a ztotožňují se tak s reprezentanty amerického kulturního imperialismu n nOpomíjejí bělošskou koloniální ideologii westernových filmů, aby z nich mohli učinit vlastní populární kulturu a nalezli v ní vlastní významy a potěšení. n nTaké potěšení z úspěchu Indiánů ve westernovém filmu je zčásti dáno jejich nevyhnutelnou porážkou v závěru filmu. n nPopulární kultura musí odpovídat především momentálnímu sociálním podmínkám sociálních aktérů. n nText, který se má stát populární kulturou, tedy musí obsahovat síly dominance i možnost vyjádřit se proti nim, čelit jim nebo vyhnout se jim z podřízené – ale ne zcela moci zbavené – pozice. n nPopulární kultura je vytvářena lidmi: n1/ na rozhraní výrobků kulturního průmyslu a každodenního života. n n2/ je vytvářena lidmi, není jim vnucena, pochází zevnitř, zdola, ne shora. n n3/ populární kultura je uměním využít toho, co nám poskytuje systém. n nJestliže systém poskytuje pouze zboží (ať kulturní, nebo materiální), neznamená to, že konzumace zboží musí být popsána jako proces, který komodifikuje lidi do homogenní masy vydané na milost a nemilost pánům průmyslu. n nLidé totiž často subvertují systém, a to jak na mikro, tak i na makro rovině – moc bezmocných či taktiky slabých standardně narušují původní strukturu nejen „džínových kalhot“. https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/v/t1.0-9/12743527_1563014717346796_57493361740611 2246_n.jpg?oh=fa06820cbfab07af3d6761ed78da1a2c&oe=5769A21D https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12742442_1562871220694479_80271893905703 35354_n.jpg?oh=585eb7d56b8f8dbec3ec4c8d45aca9aa&oe=57629F12 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/12742176_1562319730749628_19429439084975 82372_n.jpg?oh=c99aa1c918f6d5d093cce16e54958bb4&oe=575ECFE8 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/12744506_1562319137416354_59685483092294 78917_n.jpg?oh=6b50f8d231b87b616cf19e2f3c566702&oe=57711750 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12745661_1562318737416394_57794800498329 71610_n.jpg?oh=1e7f59f621f0b1bd391abecd7818fec7&oe=576EE4E1 •https://www.facebook.com/uzasle https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12744104_1562318244083110_75083345696829 4275_n.jpg?oh=8a58c3433484e866dbebd9a09cb8bc02&oe=5722C725 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10402514_1379517742363162_14963286974734 82841_n.jpg?oh=0d18b715bdf5d381e6df39a1868694df&oe=5729E2BE https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/1896730_1379517799029823_228253641139250 2128_n.jpg?oh=4fc79a7961f45dabd7b9be3e2a5f2e18&oe=575B9927 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10959555_1379517169029886_60345482515675 44832_n.jpg?oh=ffc9cf4bc0989605c6d42a59b2533025&oe=57585923 https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/1896730_1379517799029823_228253641139250 2128_n.jpg?oh=4fc79a7961f45dabd7b9be3e2a5f2e18&oe=575B9927 https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10968317_1379500969031506_19959542246111 25269_n.jpg?oh=650960d741b07e0ce354aba684ff33cd&oe=575EFDCB https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10492292_1379505232364413_54619349495765 86348_n.jpg?oh=be9b5285957ec23d1623733a7b8edef0&oe=575A74FB