IX. KAPITOLA. JÜRGEN HABERMAS: O PROMĚNĚ VEŘEJNOSTI A DESTRUKTIVNÍ ROLI MASOVÝCH MÉDIÍ Habermas ve svém díle rozvíjí hlavní témata kritické teorie, ale došel k závěru, že toliko kritika různých forem politické, kulturní či ideologické oprese je nedostatečná. Takovou kritiku označuje za reifikovanou či přesněji za reifikaci sebe sama. nAč si toho Adorno, Horkheimer, ale i Marcuse byli vědomi nikdy neposkytli skutečný projekt řešení a zůstali u příliš obecného konstatování, že úkolem kritické teorie je osvobozovat jedince od různých forem dominace. n nHabermas se domnívá, že kritika musí být založena na analýze základních procesů, které integrují sociální systémy. Taková kritika pak má podle něho potenciál označit nové typy sociálních vztahů. n nBez teoretického pochopení jak společnost funguje je kritika neúčinnou, marnou. n n Je třeba analyzovat systém dynamiky celé společnosti, je nutné vyhnout se omezením subjektivismu, postavit kritiku na teoretické analýze opírající se o ideje z dalších teoretických disciplin a přístupů. n n Habermas (Adornův asistent) se tak postupně vzdaluje od svého učitele, respektive od celé první generace Frankfurtské školy. n n Upozorňuje na nevyřešený paradox charakterizující především dílo Adorna a Horkheimera, kteří na jedné straně diagnostikují situaci, kdy se rozum jako instrumentální racionalita obrací proti sobě, ale současně vidí jediné východisko v racionalitě. nHabermas se pokouší tento rozpor vyřešit, a proto se domnívá, že je třeba původní verzi kritické teorie rekonstruovat. n nSnaží se tak specifikovat příliš obecný pohled svých učitelů a naznačit jaké formy rozumu-racionality můžeme identifikovat v různých životních situacích. n STRUKTURA VÝKLADU n nA/ VEŘEJNOST nB/ GENEZE VEŘEJNOSTI nC/ MÉDIA nD/ REFEUDALIZACE VEŘEJNOSTI nE/ KOMUNIKATIVNÍ JEDNÁNÍ A IDEÁLNÍ ŘEČOVÁ SITUACE A/ VEŘEJNOST Doba vzniku masové kultury je do jisté míry spojena se vznikem a hlavně s expanzí fenoménu VEŘEJNOSTI, se kterým je ale zároveň i v hlubokém rozporu nMasovou kulturu chápe Habermas jako nkonstitutivní součást obecné kultury, tedy jako nA/ sociální a veřejný fenomén, který je produkován nintersubjektivně, a n nB/ je základním zdrojem naší identity, prostředkem nči prostorem sociální směny, místem tvorby nkomunitní identity. n n Habermasova koncepce n VEŘEJNOSTI n ndnes tvoří neodmyslitelné argumentační instrumentarium obhájců role tzv. médií veřejné služby. A to i přesto, že Habermas sám zpočátku svou koncepci takto explicitně nekoncipoval. n nGenezi VEŘEJNOSTI/VEŘEJNÉ SFÉRY popisuje Habermas ve své práci -Strukturwandel der Öfentlichkeit (1961), angl. The Structural Trasnsformation of Public Spere (1972). n Jde o historicko - sociologickou studii, která se zabývá zrozením, transformací a konečnou desintegrací buržoasní sféry veřejnosti. Autor vychází z analýzy právnického, ekonomického, sociologického, politologického a kulturně-historického diskursu. n nJako VEŘEJNOU SFÉRU /zónu, prostor/, nVEŘEJNOST označuje Habermas oblast nsociálního života, kde lidé řeší problémy obecného nzájmu, kde diskutují bez omezení tradice či npanujících mocenských sil. A činí tak prostřednictvím racionální argumentace. B/ GENEZE VEŘEJNOSTI n n O VEŘEJNOSTI se začíná hovořit až v 18. st. nStředověk ještě nezná zásadní rozlišení mezi: n na/ privátní a n nb/ veřejnou sférou n n Tyto dva pojmy v této době sdílely jakousi neviditelnou jednotu. n nTermín občan má za feudalismu převážně privátní význam. n nVe středověké společnosti jsou atributy panský a privátní užívány synonymně. n nVeřejná reprezentace nebyla v této době konstituována jako: na/ sociální doména, ale spíše jako nb/ statusový atribut n nStatus pána byl neutrální k pojmům veřejný a privátní. nOd reprezentace se ve středověku očekávalo konání čehosi neviditelně viditelného prostřednictvím veřejně přítomného pána n nDnes výrazně vymizela reprezentace jako privátní záležitost. Pojem REPREZENTACE necharakterizovala současná představa, podle které se lze „reprezentovat“pouze na veřejnosti. nReprezentace byla uložena v personálních atributech (insigniích, oblečení pozdravu, titulech, mluvě, formálním diskursu, typickém způsobu chování). n nGoethe říká ve Wilému Meistrovi - „člověk nepotvrzuje sebe sama tím, co dělá, ale tím čím je“. n nFungovala tedy spíše jako aura feudální autority a nebyla srovnatelná se sférou politické komunikace. n nHabermas popisuje proces proměny n n VEŘEJNÉ (klasické) REPREZENTACE n n jako přechod od stavu, kdy: n na/ šlechta reprezentovala sebe sama, n nb/ k pozici buržoasie, která reprezentuje už jen to, co sama vyprodukovala. nProces zrození veřejné sféry byl samozřejmě postupný. Od poloviny 16. století dochází k redukci veřejnosti jako klasické reprezentace, což se mimo jiné manifestovalo jako: na/ omezování státní autority autoritou lokální nb/ otevřel se tak prostor pro autoritu veřejnou. n nVeřejnost se v 17. století postupně stala synonymem: na/ čehosi spojeného se státem a jeho problémy, ale nb/ NE s institucí státu. n n VEŘEJNOST supluje či kriticky reflektuje funkce vykonávané státem: n n1/ autorita již dále nebyla připisována representativnímu dvoru osob nadaných mocí, ale byla zakotvena v pravidelných sférách soudnictví, které mohlo legitimovat použití násilí. n n2/ autorita feudálního pána byla nahrazena, transformována do autority policie. n3/ soukromý občan jako adresát této autority vytvářel a zároveň formoval povahu veřejnosti. n n4/ v oblasti ekonomické byly supraindividuální cíle jednotlivce (panovníka) nahrazeny individuální rodinnou ekonomií. n nHabermas popisuje historické proměny buržoazní nveřejné sféry - veřejnosti, která se vynořila na konci nsedmnáctého a začátku 18. století jako prostor klubů, nkaváren, žurnálů, novin. Šlo o nový do té doby nneznámý fenomén. n SCHÉMA BURŽOASNÍ VEŘEJNÉ SFÉRY (občanské veřejnosti) v 18. století Privátní sféra Sféra veřejné autority nObčanská společnost n(svět zbožní výměny a společenské práce) n n n nVnitřní, interní sféra - nukleární rodiny (buržoazní intelektuálové) nVeřejná sféra jako npolitická veřejnost n nVeřejná sféra jako nliterární veřejnost n(debatní kluby, tisk) n n n(trh kulturních nproduktů) „Město“ •Stát (sféra „policie“) • • • • • • • •Panovnický dvůr •dvorská – •šlechtická společnost) n Linie mezi státem a společností oddělila veřejnou sféru od privátního světa. Veřejná sféra koexistovala s veřejnou autoritou. n n Privátní sféra zahrnovala jak intimní, rodinné vztahy, tak i vztahy veřejné - občanskou společnost v užším slova smyslu. n n Veřejná sféra-veřejnost nebyla od svého počátku autonomně buržoasní institucí, ale zachovávala jistou kontinuitu s veřejností reprezentativní - dvorskou. nŠlechta přesouvá v procesu postupného oddělování od osoby panovníka postupně svůj zájem do města, jehož typickými kulturními institucemi byly kavárny, salony, debatní kroužky (table society). n nZde se začal pomalu odehrávat kritický dialog. n nNastupující buržoasie či spíše skupina buržoasní avantgardy a vzdělané střední třídy se zde defacto učila umění kriticko racionální veřejné debaty skrze své kontakty s dvorskou společností. n nTato diskuse se rychle vyvinula do veřejné kritiky panovníka a státu. n n Zároveň tak vznikl most mezi zbytky kolabující formy veřejnosti dvorské a buržoasní veřejnosti. n n Veřejnou politickou sféru významně formovala oblast „obchodu se zprávami“, která postupně posilovala význam fenoménu veřejného mínění, jež prezentovalo státu potřeby veřejnosti nPodle Habermase se v této situaci zrodila VEŘEJNOST n n skupina svobodných občanů, schopných vést kritickou diskusi, která se významně podílela na emancipaci od tlaku státu i trhu. n nTato společenská fóra pomohla rozrušit základní strukturu feudalismu, který legitimovalo náboženství a zvyky či tradice spíše než dohoda, jež by byla výsledkem veřejné-racionální diskuse. n n Výrazné rozšíření veřejné sféry-veřejnosti připisuje Habermas extenzi tržní ekonomie a osvobození od feudálních omezení. n n Svobodní občané, vlastníci majetku, obchodníci, kupci se postupně aktivněji zapojovali do řízení společnosti, respektive do diskusí o jejích problémech. n n Veřejnost v tomto Habermasově pojetí vytvořila etiku solidarity a kritické racionality. Základní podmínkou pro existenci takovéto veřejnosti je možnost komunikace osvobozené od vlivu státu a trhu. n n Tento emancipační projekt ovšem podle Habermase nedošel svého naplnění. n C/ MÉDIA n Často přehlíženým elementem raně kapitalistického systému, který významně korespondoval s procesem zrození veřejnosti byl tisk n- ironicky nazývaný jako politický žurnál, nejdříve vydávaný v podobě týdeníků. n n V polovině 17. století se již objevuje i denní periodicita. nPočátky tisku je možné hledat u rozvoje dálkového obchodu založeného na permanentně fungujících trzích. S tímto procesem pak šel ruku v ruce rozvoj pošty. Vznikla tak vlastně první institucionalizovaná pravidelná komunikace. n nTento systém preferoval ovšem tzv. insider information tj. možnost, že nejpodstatnějšími informacemi např. ekonomického charakteru disponovali jen ti, kteří si je mohli koupit či se k nim nějakým způsobem dostali díky svému sociálnímu kapitálu. n n Tento způsob komunikace byl přijatelný právě proto, že neexistovala veřejnost v dnešním smyslu, respektive tlak veřejnosti na rovný přístup k informacím. n n Až do doby jejího vzniku tak neexistovaly pravidelně distribuované publikace komerčního charakteru. n nExistovalo pouze příležitostné zpravodajství o současných událostech. n nVedle těchto příležitostných médií existovala ještě specifická forma distribuce a obchodu s informacemi. n nŠlo o tzv. NEWS LETTERS - soukromou korespondenci organizovanou na komerční bázi obchodníky se zprávami - news dealers. n nTak se objevovaly a distribuovaly zprávy o válečných konfliktech, daních, dopravě a zahraničním obchodě. Pouze minimální část těchto sdělení pronikla do již zmíněných nepravidelných tištěných žurnálů - druhé formy nosiče informací. n nObjevovaly se zde zvláště zprávy z ciziny, ze dvora, a méně důležité obchodní zprávy, které prošly neoficiální kontrolou obchodníků a oficiální cenzurou státu. n nTypické zprávy, které se zde objevovaly se týkaly především zázračných vyléčení, katastrof, vražd, hrozeb nákazy či epidemií nebo požárů tvořily standardní obsah těchto periodik. n nVeřejné informace týkající se např. místní politické problematiky zde hrály okrajový charakter. Žurnály též rozesílaly část nákladu anonymně. n nNa počátku 17. století však zájem nových státních autorit o tisk rychle stoupal a vzrůstá jeho význam pro naplňování funkcí a cílů státní administrativy. n nNarůstá počet zpráv o státních návštěvách a speciálních událostech na panovnickém dvoře (forma transpozice veřejné reprezentace do nové formy veřejné sféry). n nTento fakt dokládá například skutečnost, že prvním patronem francouzského deníku Gazette byl kardinál Richelieau (1631). n nTento deník byl vzorem pro britský Gazette of London, jehož patronem byl pro změnu Karel II. (1662). nV těchto dvou denících se již objevovaly běžně rubriky zabývající se např. cenami různých produktů, ale i stavem vody na místních tocích a samozřejmě zprávami a nařízeními vlády, které pochopitelně zasahovaly pouze velmi malou část společnosti tj. gramotné občany tedy aristokracii a především nastupující buržoasii. n nTovárníci, kupci bankéři, stejně jako lékaři, pastoři, úředníci, tedy ti, kteří jen těžko získávali nezávislost na státu, tak začali tvořit čtenářskou veřejnost. n n nTato skupina byla přijata kultivovanou dvorskou šlechtou, která již v této době opouští kulturu dvora. n nJejí vztah ke dvoru byl velmi napjatý. Manifestovala se zde již naplno rivalita mezi dvorem a městem. n nA je to právě tato skupina složená z městských kupců, úředníků a transformující se aristokracie, která začíná vystupovat jako oponent autority panovníka - jako nastupující veřejnost. n nV poslední třetině 17. st. byly žurnály doplněny periodiky, která již neobsahovala pouze triviální a primární informace, ale i pedagogické instrukce a dokonce kritiku a recenze. nDennis de Sallo - Journal des Savants 1665, Otto Mencken - Acta Eruditorum 1682, Monatgesprache Thomasius 1688. Objevují se zde nejen mravokárné, ale i kritické texty. nJejich publikum se v této době podle Habermase stává veřejností. Z pasivního subjektu, subjektem argumentujícím. n nČtenářská veřejnost tvoří kritickou veřejnost. n nPodle Habermase stojí veřejná buržoasní sféra mezi občanskou společností a státem. n nStala se tak garantem kritické diskuse, respektive reflexe o obecných zájmech v době zrodu a první expanze tržní ekonomiky. n nTato diskuse startuje defakto v kavárnách a salónech (na divadelních představeních), kde se jejich převážně mužští návštěvníci, bužoasie, intelektuálové i šlechta setkávali a diskutovali o literatuře. nDiskuse o literatuře postupně přešla k tématu politickému a došlo tak k situaci, kdy autorita lepšího argumentu byla konfrontována se statem quo. n nTato setkání, která se začala realizovat mezi léty 1680 - 1730 v evropských kavárnách a salonech byla sice pochopitelně omezena jen na velmi úzkou část společnosti, ale tato část začala být vnímána díky tomuto kritickému dialogu jako mluvčí veřejnosti. n nVeřejnost byla sice malá, ale princip univerzálního ztotožnění či identifikace se začal pomalu realizovat. n nParticipanty veřejné diskuse se mohli stát ti, kteří disponovali základními kvalifikačními kritérii: n na/ spoléhali na racionální argumentaci, nb/ disponovali jistým majetkem nc/ byli to muži nPostupně též dochází k tomu, že n nVEŘEJNÉ UŽÍVÁNÍ RACIONÁLNÍ ARGUMENTACE JE NADŘAZENO JEHO PRIVÁTNÍMU VYUŽITÍ. n nTímto způsobem dominantní mužská kapitalistická třída posilovala svou mocenskou pozici a souběžně s tím vytvářela i kulturní základnu pro kritiku. n D/ REFEUDALIZACE VEŘEJNOSTI n nTragédií této buržoasní veřejné sféry bylo to, že se sociální síly, které ji dovedly k životu ji postupně samy začaly destruovat. n nHabermas se podobně jako Weber ve své analýze racionalizace domnívá, že veřejná sféra byla destruována těmi samými silami, které stimulovaly její expanzi. n nPodle Webera nestabilita systémů tržní ekonomie vedla k posílení role státu, k expanzi byrokracie a omezení veřejné sféry. n n nStát se snaží redefinovat problémy jako technické a řešitelné technologickými a administrativními procedurami spíše než veřejnou diskusí a argumentací. n nInstitucionalizovaný dialog salonů a kaváren tak začal být stále silněji organizován na základě komerčního zájmu. n nTato t r a n s f o r m a c e je nejlépe patrná na novinovém průmyslu. n nNovinový obchod byl původně organizován jako malá rukodělná výroba. Pouze pomalu se stával místem střetu politických postojů. nPoměrně krátkou periodu, kdy tomu tak skutečně bylo, nazývá Habermas jako epochu literárního žurnalismu a končí okolo roku 870 zrozením instituce monopolního kapitalismu, který se podílel na komercionalizaci tisku. n nLiterární formy reprezentace byly pak nahrazeny specializovanými žurnalisty ovládanými privátními zájmy vlastníka. n nMísto použití kritického rozumu individuálního participanta se objevuje mechanismus ekonomické a politické manipulace n Tato progresivní institucionální eliminace individuí realizujících komunikaci ve veřejné sféře vedla postupně k separaci veřejného a privátního života. Komerční kultura začala být stále intenzivněji konzumována v privátním prostředí domácnosti a ztrácela se tak veřejná, racionální a kritická debata. EPOCHA OPEVNĚNÝCH TELEVIZNÍCH DOMÁCNOSTÍ. n n Na rozdíl od tištěné kultury buržoazních diskurzivních salonů neumožňují nová média tuto kritickou-racionální diskusi. n n Právě fragmentarizovaná povaha sdělení produkovaných novými médii vede k tomu co Raymond Williams nazývá zprivátnělou mobilitou - mobilním privátnem. nTato privatizace kultury vede podle Habermase k trivializaci kulturních produktů s cílem získat co největší trh, který charakterizují kontradikční procesy emancipace a dominace. n nNapříklad knižní trh vytváří malou skupinu čtenářů, kteří mají přístup k literatuře nejvyšší úrovně. n nOvšem zvyšující se náklady vedou k tomu, že literatura musí být přizpůsobena masovému volnému času, kultuře, která vyžaduje relaxaci a snadnou recepci. n nTyto formy masové kultury mají podle Habermase specifickou ideologickou funkci: n n n Integrovat masovou populaci do depolitizované kultury, která umožňuje vyhnout se kritické diskusi, kde by byla adekvátnost veřejné problematiky diskutována a zpochybňována. nJinými slovy výše popsaná kulturní transformace vedla k n REFEUDALIZACE VEŘEJNÉ SFÉRY-VEŘEJNOSTI. nSoučasná mediální kultura je charakterizována: n na/ progresivní privatizací občanství nb/ trivializací otázek veřejného zájmu. n nObčané se tak mění v konzumenty, politici v mediální hvězdy, a to vše s cílem vyhnout se racionální diskusi. n nV pozdějších pracích Habermas hovoří více o rozdrcení kulturní sféry ekonomií i státem a n n nazývá tento proces jako kolonizaci životního světa, který byl okupován systematickým uplatňováním mechanismu peněz a moci. n n Komunikativní jednání bylo zablokováno jednáním instrumentálním směřujícím k naplnění „úspěchu“. nMožnost dosáhnout racionální formy porozumění byla potlačena instrumentálními formami rozumu, který legitimuje nespravedlivý systém. n nVe vztahu k médiím znamená tato teze maximalizaci zisku a minimalizaci informované kritické diskuse. n nPodle Habermase moderní demokracie sociálního welfare statu vylučují veřejnost z kritického dialogu. n nProto chtějme nejraději soukromé, a když ne soukromé, tak raději státní než veřejné." n Ing. Václav Klaus, CSc. (Český deník, 1992) n n"Ukazuje se, že hybrid, zvaný veřejnoprávní instituce, nefunguje, že se nejedná ani o instituci státní, ani o instituci soukromou. Vlastník, majitel, akcionář v tomto případě neexistuje, respektive neumí prosadit své zájmy. Proto je čas zahájit přípravu privatizace této instituce." n prof. Ing.Václav Klaus, CSc (HN, 2001) n n n Činí tak v rámci procesu, kdy se střetají různé ekonomické a politické zájmy jak politických stran, tak i organizací, které ovšem mezi sebou a vládou uzavírají vzájemný kompromis, a tak vytěsňují veřejnou sféru z tohoto vyjednávání. n n ŽELEZNÝ-KLAUS, TELEVIZNÍ KRIZE, OPOZIČNÍ SMLOUVA. n nVeřejné mínění proto není charakterizováno neomezenou veřejnou diskusí, ale je indikováno např. prostřednictvím výzkumu veřejného mínění a PR. Tisk a jiná média slouží méně jako orgány veřejné informace, ale jsou spíše používány k zajištění konsensu a stimulaci konzumní kultury. n nNáš životní svět ovšem není vyklouben jen prostřednictvím mechanismu jeho refeudalizace a kolonizace. n nHabermas užívá ještě termín kulturní zbídačování. Tento proces se manifestuje především jako rostoucí oddělování expertních kultur od laických, civilních. n nPříkladem je rozdělení tištěných médií na n nA/quality press, který komunikuje s menším publikem, jež je bohatší jak informačně tak především ekonomicky a je tak schopno zakoupit si i dražší reklamní plochu. n nB/ tabloidní periodika závisející méně na reklamě, ale více na nákladu. n nPod rouškou národních zájmů či veřejného blaha se realizuje simulovaná veřejná diskuse. Veřejná sféra má v tomto smyslu simulovanou povahu. nKlíčovou roli zde hraje přeměna systému masových komunikací, které dnes mají podobu monopolních organizací. Nárůst managementu myslí a vztahů PR (Edward Bernays. Marketing lidských duší). n nKomercionalizace a komodifikace médií tak defacto podlomila jejich schopnost působit jako centra racionální diskuse a podílí se na kulturní fragmentaci, v rámci které jsou depolitizované masy vyloučeny z centrálních diskusí o politické kultuře. n nUvedená argumentace v sobě nese všechny základní rysy kritické teorie. Úpadek svobody se zde jeví jako důsledek: na/ expanze kapitalismu nb/ a státní byrokracie, která uplatňuje stále silnější sociální kontrolu. nHabermas vidí řešení v oživení veřejné sféry. Představa svobodné a otevřené diskuse opírající se o racionální argumentací se pak stala centrálním Habermasovým tématem nV Teorii komunikativního jednání Habermas vidí možnost emancipovat se od dominace pouze prostřednictvím komunikativního jednání, které je defacto reinkarnací veřejné sféry prostřednictvím konceptuálního aparátu. E/ KOMUNIKATIVNÍ JEDNÁNÍ A IDEÁLNÍ ŘEČOVÁ SITUACE nHabermas považuje za klíčovou a unikátní charakteristiku našeho druhu, že jsme puzeni v komunikaci dosahovat konsenzu. Máme potenciál dosahovat konsenzu. K tomu může dojít v ideální situaci, kdy nejsou ve hře systematické tlaky typu ideologií či manipulativních praxí. n nHledá tak de facto charakteristiky komunikativní racionality (Teorie komunikativního jednání). Na jejím základě se pak pokouší rekonstruovat kritickou teorii. Hovoří v dané situaci o ideální řečové situaci, která předpokládá a reciproční povahu jazykové komunikace stejné příležitosti vstoupit do dialogu. n1/ Habermas de facto přijímá ideu, že jazyk má jakousi neviditelnou strukturu, která předem podmiňuje jeho užívání. Aplikuje stejný princip na lidskou komunikaci. Ačkoliv se domnívá, že aktéři jsou nepochybně komunikativně kompetentní v tom smyslu, že mají know-how jak vytvářet komplexní komunikaci, nUpozorňuje na to, že ale nerozumí pravidlům, která užívají. n nDomnívá se, že aktéři jsou nepochybně komunikativně kompetentní v tom smyslu, že mají know-how jak vytvářet komplexní komunikaci, ale současně neznají pravidla, která užívají. n nZa hermeneutickým královstvím interpetace existuje podle něho pre-konceptuální oblast, která je přístupná pouze skrze racionální rekonstrukci těchto skrytých pravidel. n nO této oblasti hovoří jako o univerzální či obecné pragmatice. n nUniverzální proto, že užívá jazyk, označení pragmatika zde odráží fakt, že se orientuje automaticky vůči světu, v různých situacích. n n2/ Podobně jako Piaget se Habermas domnívá, že kognice má svou skrytou strukturu, která formuje jak rozumíme věcem, a to nezávisle na jazyku. n nTakové kategorie, čas, prostor, kauzalita, substance, které používáme v každodenním životě se nerodí v jazyce, ale jazyk jim slouží. n nPiaget ukazuje, že naše kognice postupuje skrze nstádia narůstající komplexity, která nejsou npřístupná interpretaci a předcházejí naši ninterpretaci. n n nHabermas považuje za klíčovou a unikátní charakteristiku našeho druhu, že jsme puzeni v komunikaci dosahovat konsenzu. n nMáme potenciál dosahovat konsenzu. K tomu může dojít v ideální situaci, kdy nejsou ve hře systematické tlaky typu ideologií či manipulativních praxí. nPodle Habermase tato intersubjektivní a konsensuální povaha komunikativní racionality slouží nejen jako obrana před destruktivitou instrumentálního rozumu, ale též jako normativní měřítko jeho nové kritické teorie. n nPodle jeho názoru dnes nemusí kritická teorie pracovat či hledat tak neuchopitelné či metafyzické kategorie jako „historické síly“, „proletariát“, jelikož v naší komunikaci je vždy přítomen KOMUNIKATIVNÍ ROZUM. nUniverzalita podmínek komunikativní racionality je ale sporná. Reciprocita, rovnost komunikativních příležitostí jsou charakteristické spíše pro západní civilizaci. n nHabermas kritizuje své předchůdce a hovoří o jejich intersubjektivním deficitu, který se projevuje ve zdůrazňování subjekt – objektové racionality. n nVychází z toho, že rozum disponuje komunikativní, intersubjektivní kvalitou. n n KOMUNIKATIVNÍ JEDNÁNÍ podle něho stojí v opozici k instrumentálnímu jednání. Jeho cílem /télos/je dosáhnout vzájemné shody. n nPrimární tedy není realizovat instrumentální intervenci v sociálním nebo fyzickém světě. n nKomunikativní jednání podle něho vytváří opozici vůči účelovosti instrumentálních forem jednání, které podlomily osvícenské naděje. nKomunikativní jednání není něco co činíme příležitostně, ale jde o jakousi danost, která je integrální součástí lidské životní situace. nJedinci jsou vždy komunikativně propojení, sjednoceni prostřednictvím jazyka, který užívají. n nJazyk zde vytváří komunikativní lešení, které podpírá společné rysy našeho světa a umožňuje dosahovat souhlasu s druhými. n nJde podle něho o télos, cíl dosahovat shodu. Je tomu tak proto, že kdykoliv jej užíváme vždy implicitně žádáme druhé, aby vnímali náš svět tak, jak jej vidíme my. n n nJazyk nám umožňuje zaujímat distanci, oddělovat věci, říkat ano/ne. Pokud posluchač nesouhlasí musí mluvčí podat lepší důkaz, lépe argumentovat. n nTato reciproční mezilidská komunikace znamená podle Habermase, že v našem komunikativním jednání je potenciál pro vytváření lidského konsensu. n nPro popis této situace užívá Habermas kategorii – IDEÁLNÍ ŘEČOVÁ SITUACE. n nVychází přitom z Chomského strukturální lingvistiky a Piagetovy kognitivní psychologie. Strukturální lingvistka rekonstruuje pravidla toho jak jsou věci pojmenovávány. Popisuje jak jsou produkovány gramaticky korektní a sémanticky smysluplné elementy přirozeného jazyka. nKRITIKA nKoncepce veřejné sféry v sobě nese poněkud romantické rysy. Můžeme zde rozlišit tři základní metodologické problémy: n1/ Habermas se zabývá pouze jednou historickou formou veřejného života /západoevropskými středními třídami/. To vede k podcenění plebejštějších forem veřejnosti a jejích aktivit, které se ale nepochybně na celém procesu transformace podílely. n2/Habermasova argumentace je příliš ve vleku sebeobrazu prvních obhájců veřejného života a idealizuje si vnitřní homogenitu a koherenci této „skupiny“. n3/ Za Habermasovým pojetím refeudalizace veřejnosti je velmi silně cítit Adornova melancholie plynoucí z efektů kulturního průmyslu. Strukturální přeměna tak ignoruje dodnes trvající spor či boj o emancipaci občanské společnosti probíhající zvláště na poli nových médií /viz. spory o roli veřejné mediální služby/. nHabermasův přístup tak lze charakterizovat jako nostalgii po ztracené naději emancipace prostřednictvím buržoazní veřejné sféry a současně hluboký pesimismus spojovaný s možností vytvořit nové formy veřejného života v rámci současné občanské společnosti. nŘešení, které nabízí mladý Habermas jej vede do stejného konceptuální pasti v jaké skončili jeho učitelé. V dalších fázích vývoje se pokouší Habermas nejen o kritiku kapitalistické společnosti, ale přesměrovat kritickou teorii tak, aby nebyla omezována kontemplativním subjektivismem Lukacse, Horkheimera a Adorna. Tento projekt počíná jeho kritikou vědy. nOvšem v situaci sílícího a expandujícího kapitalismu stát naopak do počátku 90. let posiloval. nTato situace se změnila tzv. washingtonským konsenzem. Ekonomická globalizace, respektive dominace principů neoliberální ekonomie v posledním dvacetiletí stát oslabila. V kontextu Habermasovy kritiky znamená tato změna, ještě horší formu znevolnění, resp. destrukci kritické diskuse. nZdá se, že kapitalismus po upevnění svých pozic nemá zcela zájem na totální destrukci veřejné sféry. Svědčí o tom zřizování sítě veřejných knihoven, muzeí, galerií apod. nPodle Habermase je ale existence veřejné sféry nejistá. nPro existenci veřejné sféry nestačí její institucionální zakotvení, ale vyžaduje podporu kulturní tradice, respektive socializačních vzorců, politické kultury, a ducha populace směřujícího ke svobodě. nProto je třeba redefinovat pojem občanská společnost, který od Hegela a Marxe zahrnuje sféru ekonomickou regulovanou prací, kapitálem, a tržní, zbožní ekonomií. Jasná definice chybí, ale je zřejmé, že: nJádrem občanské společnosti jsou dnes dobrovolné organizace, které stojí mimo království státu a tržní ekonomie – od církví po sportovní kluby. nV opozici pak stojí role politických stran, které defacto splynuly se státem. n n