ZUR521 Umění a média Poznačit si hvězdičkou Fakulta sociálních studií jaro 2016 Rozsah 2/0. 6 kr. Ukončení: z. Vyučující prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející) Mgr. Jan Miškov (pomocník) Garance prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. Katedra mediálních studií a žurnalistiky - Fakulta sociálních studií Kontaktní osoba: Ing. Pavlína Brabcová Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky - Fakulta sociálních studií Rozvrh Čt 9:45–11:15 AVC Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Mateřské obory · Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS) Cíle předmětu Kurz pojednává o vztazích mezi komunikačními a produkčními technologiemi, médii, kulturou a uměním, o kulturním transferu a o vlivu masových médií a masové a síťové komunikace na umění. Na konci kurzu studenti budou s to porozumět, jak masová a síťová média ovlivňují uměleckou tvorbu a naopak jak umění ovlivňuje masovou a síťovou komunikaci. Výukové metody přednášky, diskuse ve třídě, individuální projekty, domácí úkoly, vyhodnocování projektů Metody hodnocení Rešerše, referát, esej nebo úvaha, zápočet Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je vyučován každoročně. Požadavky na studenta Po studentech je požadována účast minimálně v sedmi seminářích a vypracování písemných úkolů. Přehled probírané látky (sylabus): Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře - k sociálně kulturní realitě Z měny v paradigmatickém systému vědy signalizoval anthropological, linguistic, communication, pragmatic, social construction, massmedia a visual turn. Komunikativní jednání člověka a komunit jako producent kultury. Základní druhy lidského komunikativního jednání: mentální jednání, mezilidská komunikace a sociální jednání a jejich formy. Člověk a komunity jako komunikační a paměťové médium. Sociální konstrukce reality (P. I. Berger, Th. Luckmann). Technologie (činnosti a návody) jako konstrukční základ reprodukčních systémů kultury - technologický determinismus (M. McLuhan). McLuhanovo široké pojetí médií jako extenze (fyzických, smyslových, paměťových, intelektuálních potencí) člověka. · A/ Extenze lidských pohybových potencí - dopravní média (prostředky - vehicles): boty, sněžnice, lyže, potápěčské ploutve, koš, batoh, berle, kolečkové křeslo, kočárek, trakař, kůň, koňský povoz, kočár, loď, balón, auto, vlak, letadlo, lanovka, vlak v metru (dopravní sítě: lodní, silniční, podzemní, letové). · B/ Extenze lidských smyslů - recepční média (brýle, dalekohled, mikroskop, naslouchátka) a měřící a orientační přístroje (teploměr, alkoholoměr, hlásič požárů, kompas, navigátor). · C/ Extenze lidské paměti - vznik externích paměťových médií (písemný záznam, kniha, akustický a audiovizuální záznam, internetové databáze; interní x externí paměť). · D/ Extenze myšlení - počítadlo, logaritmické pravítko, kalkulátor, computerové programy. · E/ Extenze biologicky daných komunikačních potencí lidského těla (dopis, telegraf, telefon, mobil, e-mail, skype). Produkční, distribuční, konzumační a komunikační systémy jako konstrukční osy kultury. Modely komunikačních systémů a sémiotická produkce jako interpretační rastry kultury. Přírodní a kulturní produkty a fenomény jako texty, které lze „číst“ - kterým lze rozumět. Přírodní a kulturní produkty zajišťují existenci a reprodukci komunit. Kulturní produkty jako texty kultury, jejich funkce a jejich životnost. Atribut textů - smyslová vnímatelnost. Komunikační média jako nositel mediálních/znakových textů a paměťové nosiče (média) jako informační databáze. Periférie komunikačních médií jako rozhraní, které umožňuje vnímat znakové texty. Atributy komunikačních médií: technologie (produkční postupy a principy - viz dále), životnost (krátkodobá a dlouhodobá), dosah (v prostoru a čase), epistemologie (možnosti vyjádřit a sdělovat obsahy, orientace na určité obsahy a funkce; N. Postman). Komunikace je vždy multimediální, v rámci konkrétní komunikace se vždy současně uplatňuje větší množství znakových systémů a komunikačních médií, technologií a systémů. Extrémním případem multimediální komunikace (multimediálního komunikátu) je divadelní komunikace (divadlo / divadelní představení jako komunikační médium). Média, mediální produkty (komunikáty) a mediované obsahy. Komunikáty jako výsledek komunikačních aktivit uskutečňujících se prostřednictvím komunikačních médií nesoucích znakové texty. Komunikáty jako nástroj konstrukce a jako forma interpretace sociálně kulturní reality. Funkce znaků, znakových textů a komunikátů - referenční (informační), emotivní (expresivní), poetická (výrazová), konativní (apelativní a manipulativní), fatická (kontaktová), metajazyková funkce (R. Jakobson). Životnost komunikátů (krátkodobá a dlouhodobá). Jazykové komunikáty. Jazykové komunikáty: texty mluvní a literární (nesou je odlišná média), soukromé a veřejné (odlišný typ adresáta), administrativně správní, náboženské, filozofické, vědecké, technologicko-produkční, umělecké, legislativní, politické, žurnalistické (odlišné funkce; odlišné diskurzy). Nejazykové komunikáty: gesticko-mimické, lokomoční, akustické nejazykové, hudební, výtvarné obrazově vizuální komunikáty (statické ikonické, kinetické ikonické). Multimediální komunikáty. Komunikáty spadající do oblasti umění (slovesné, literární, dramatické, hudební, taneční, výtvarné, filmové…; architektonické - na hranici komunikátů, protože architektonická díla plní primárně jiné funkce než komunikační). Interpersonální a masová komunikace a epistemologie masových médií a umění. Na příkladu dopisu (soukromá korespondence), pohlednice (na pomezí soukromé a veřejné korespondence) a epistulární literární tvorby. Otevřený dopis jako žurnalistický žánr (veřejná korespondence). Abelard a Heloisa: Dopisy utrpení a lásky (česky 2003; milostné vzplanutí 1118-1119, latinská korespondence vznikla kolem r. 1128). J. W. Goethe: Utrpení mladého Werthera (německy 1774), M. Kundera: Monology (1957, přepracováno 1964). F. Lyotard: Postmoderno vysvětlované dětem (francouzsky 1986, česky 1994). Komunikace a kulturní transfer jako nástroje přenosu informací, hodnot, norem, příběhů a mýtů, které se podílejí na budování sociální a společenské identity a kulturní integrace. Darwinistický koncept vývoje živočišných druhů - principy adaptace a mutace. Neodarwinistický koncept vývoje (R. Dawkins) a memetický koncept kultury (S. Blackmoreová) - geny a memy. Sociálně kulturní časoprostor, hierarchie kulturních oblastí. Kultura, kulturní oblasti, subkultury a kontrakultury. Nadčasové opozitní tendence, které se promítají při/do formování subkultur a které se uplatňují v jednotlivých vývojových údobích (epochách) jednotlivých kulturních oblastí, včetně anticko-křesťanské kulturní oblasti: · každodenní a reprezentativní (sváteční) kultura, · vysoká a nízká kultura, · centrální a regionální kultura, · sakrální (náboženská) a profánní (světská) kultura, · dominantní a marginalizovaná kultura, · majoritní a minoritní kultura, · tradiční a novátorská kultura, · komerční a nekomerční kultura, · mainstreemová a alternativní. Estetika. Estetické a mimoestetické funkce. Estetická hodnota a norma (J. Mukařovský). Umělecká komunikace. Atributy a specifika umělecké komunikace. Druhy umělecké komunikace. Subjekty/aktéři, fáze a produkty umělecké komunikace. FÁZE PRODUKCE UMĚLECKÉHO DÍLA: (zadavatel -) autor/autorský tým - umělecké dílo (= znakový text ukrytý do komunikačního média) - FÁZE DISTRIBUCE UMĚLECKÉHO DÍLA: distributor a distribuční a komunikační kanál - FÁZE KONZUMACE uměleckého díla: recipient-konzument (publikum) - FÁZE PRODUKCE INTERPRETACE UMĚLECKÉHO DÍLA: konzument-interpret - analýza a interpretace uměleckého díla (sémiotický transfer) - interpretační znakový text (estetický soud; kulturní transfer) ukrytý do komunikačního média - FÁZE DISTRIBUCE INTERPRETAČNÍHO ZNAKOVÉHO TEXTU: distribuční a komunikační kanál - FÁZE KONZUMACE interpretačního znakového textu ukrytého do komunikačního média: recipient-konzument (publikum) - FÁZE ANALÝZY A INTERPRETACE INTERPRETAČNÍHO ZNAKOVÉHO TEXTU ukrytého do komunikačního média: konzument-interpret... Umělecký transfer: recitace, překlad, nápodoba (plagiát), kopie, převyprávění, adaptace, parodie, podvrh. · Konstrukce a analýza kulturního transferu - překlad. · Konstrukce a analýza kulturního transferu – adaptace. · Konstrukce a analýza kulturního transferu – revival. Vysoké a nízké umění. Tradiční a moderní (avantgardní) umění. Masová a populární kultura/umění. Kulturní průmysl (frankfurtská škola). . Globální, etnická a alternativní kultura. Vliv masových médií na umění. Medializace umění. Možnosti uplatnění umění v síťových médiích. Umělecké dílo jako zboží a mediální produkt. Ekonomická hodnota umění. Knižní, filmový a hudební průmysl. Dramaturgie umělecké produkce v soukromých a veřejnoprávních mediích (knižní nakladatelství, periodický tisk, rozhlas a televize). Povinná i doporučená literatura Poslední změna: 11. 4. 2014 21:30.56 Základní literatura * Debicki, Jacek - Favre, Jean-François - Grünewald, Dietrich - Pimentel, Antonio Filipe. Dějiny umění. Malířství. Sochařství. Architektura. Praha: Argo, 1998. * Chatelet, Albert – Groslier, Bernard Philippe. Světové dějiny umění. Praha: Cesty, 1996, s. 505–560. * McQuail, Denis. Teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999, s.118–144 (Masová komunikace a kultura). * Pavelka, Jiří. Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004. * Pavelka, Jiří. O poznání, hodnotách a konceptu postmodernismu: Několik poznámek ke změnám paradigmatu euroamerické kultury v letech 1930–1995. Bulletin Moravské galerie v Brně 55, 1999, s. 168–173. * Pavelka, Jiří. O umění, pluralitě a Internetu. Bulletin Moravské galerie v Brně 56, 2000, s. 28–29. ISSN 80-7027-091-8. * Pavelka, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita, 1998. * Pavelka, Jiří. Umění a masová média. Universitas 37, 2004, č. 2, s. 50–53. * Pavelka, Jiří – Pospíšil, Ivo. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993. * Postman, Neil. Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999. * Ritzer, George. Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 1996. * Zuska, Vlastimil. Estetika: Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001. Doporučená literatura: * Arendtová, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 1994. * Cairncross, Frances. Konec vzdálenosti. Brno: Computer Press, 1999. * Daly, Steven – Wice, Nathaniel. Alt.culure: Encyklopedie alternativní kultury. Brno: BOOKS, 1999. * Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Odeon, 1995. * Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. * Graham, Gordon: Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 1997. * Hauser, Arnold. The Social History of Art. London - New York: Routledge, 1999. * Henckmann, Wolfhart – Lotter, Konrad. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. * Chvatík, Květoslav. Strukturální estetika: Řád věcí a člověka. Praha: Victoria Publishing, 1994. * McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím: extenze člověka. (Understanding media: The Extension of Man.) Praha: Odeon, 1991. * Reifová, Irena, a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. Seznam úkolů Písemné úkoly (viz ZADÁNÍ PÍSEMNÝCH ÚKOLŮ) musí být odevzdány v termínu do Odevzdávárny předmětu.