
Chapter 7
Challenger or lackey?

The politics of news on Al-Jazeera 
Naomi Sakr

Conceptual versus geographical issues

Judged by appearances alone, few media outlets in the global South demonstrate contra-
flow in action as effectively as the Al-Jazeera satellite channel. The headline ‘Move over 
CNN: Al-Jazeera’s view of the world takes on the West’ (Cassara and Lengel, 2004) is 
fairly typical of countless examples portraying the Qatar-based 24-hour news channel as 
an influential challenger to a Western monopoly on international television news. If the 
significance of a particular source of contra-flow is measured in terms of this kind of 
brand awareness, then Al-Jazeera’s high profile is not in question. The channel had been 
operating for just five years when it soared to international prominence in late 2001, after 
the US government responded to the 9/11 suicide attacks by bombing Afghanistan. As 
the only television station already in Afghanistan since 2000, Al-Jazeera had unique 
access to footage that was much in demand by Western media organisations. Thereafter, 
its coverage of events in Israeli-occupied Palestinian territory in 2002 and the US-led 
invasion of Iraq in 2003 elicited strong reactions, especially from interest groups in the 
US. Although it was still broadcasting only in Arabic at this time, these reactions were 
strong enough to turn Al-Jazeera into a global household name. An advertising industry 
website reported in January 2005 that a poll of nearly 2,000 advertising executives in 75 
countries had identified Al-Jazeera as the world’s fifth most recognised brand (Clark, 
2005).

Al-Jazeera also fits media theory’s concept of contra-flow as it applies to a reversal of 
old imperialist imbalances. By identifying the obstacles that developing country news 
organisations face in trying to establish a foothold in the world’s core media markets, 
Boyd-Barrett and Thussu (1992:138–9) high-lighted the imperial powers’ legacy of deep 
structural inequality in media as in other fields. If contra-flow occurs when countries 
once considered clients of media imperialism have successfully exported their output into 
the metropolis (Sinclair et al., 1996:23), then Al-Jazeera offers a textbook example of the 
empire ‘striking back’. The peninsula of Qatar was part of the Ottoman empire from 1872 
to 1914, coming under British tutelage through treaties signed with the local ruler in 1916 
and 1934. Oil concessions made to Western companies under these arrangements 
determined the region’s development from then on, since they obliged Gulf rulers to 
delineate their areas of influence in deserts that had previously been as open as the high 
seas, and served to strengthen the power of those rulers vis-à-vis other inhabitants (Said 
Zahlan, 1989:17–20). Thus, instead of becoming part of a wider regional entity when 
British troops later withdrew from the Gulf, Qatar emerged in 1971 as a very small 
independent state. With a few notable exceptions, its early television programming was 



imported either from Egypt or the West (Graham, 1978:295). Al-Jazeera was launched 25 
years later, through the initiative and financial support of Qatar’s third post-independence 
ruler.

For the contra-flow concept to have explanatory value in respect of a phenomenon like 
Al-Jazeera, it has to refer to changing power relations in the production and 
dissemination of media messages and not just superficial changes in the geography of 
media flows. Directional change alone can only tell part of the story; as Thussu points out 
(2000:206–7), television flows from the periphery to the metropolitan centres of global 
media and communication industries may simply follow the pull of migration and the 
presence in these centres of migrants from the global South. Contra-flow as a category 
has more analytical purchase when it relates to programming from the South that is 
appreciated not only by migrants in the global North but by host communities too. 
Portuguese consumption of Brazilian soap operas shows that such appreciations occur 
(Nash, 1997). 

Yet even then there may be a sense in which contra-flow potential remains unfulfilled 
if programming is inspired by imported models or is financed by regional hegemons, like 
India or Saudi Arabia, and thereby entrenches existing hierarchies. In other words, 
contra-flow in its full sense would seem to imply not just reversed or alternative media 
flows, but a flow that is also counter-hegemonic (Sakr, 2001:149–53). Theories of 
hegemony suggest that counter-hegemonic media practices are liable either to be 
incorporated into dominant structures or marginalised in a way that neutralises the threat 
they pose to the status quo (Hall, 1977:331–2). 

Since Al-Jazeera qualifies instantly for contra-flow status purely on grounds of 
prominence and provenance, this chapter examines its performance against the stricter 
measure of whether or not it is counter-hegemonic. Counter-hegemonic contra-flow 
would, for example, reject unfair practices such as those reported in some US networks 
during the 2003 invasion of Iraq. The US group Fairness and Accuracy in Reporting 
(FAIR) monitored the nightly newscasts of ABC, GBS, NBC, CNN, Fox and PBS over a 
three-week period in March-April 2003 and found they were dominated by official voices 
that were also pro-war. Only 3 per cent of these newscasts’ US sources were identifiably 
anti-war, whereas 27 per cent of the American population as a whole opposed the war at 
that time (Rendall and Broughel, 2003). Other studies have recorded self-censorship 
among respected US journalists in the name of patriotism (Jensen, 2005:83) and 
examples of US reporting which, under a veneer of impartiality, helped to legitimise 
‘partisan political interests and goals’ (Gasher, 2005:210–11). 

Assessments are mixed as to whether Al-Jazeera’s own reporting has avoided or 
replicated practices like these. It is commonplace for the station to be credited with 
offering an alternative to dominant news agendas and news reporting available from the 
West, through its Arabic-language television channel and two websites, one in Arabic 
and the other in English. By late 2006 that alternative was also due to include an English-
language television channel under the name Aljazeera International (sic). But the exact 
nature of the alternative it has offered has been hotly contested. Indeed, some strands of 
Arab opinion, far from agreeing that Al-Jazeera challenges the West, have accused it of 
serving a Western agenda in Arab states. The remainder of this chapter weighs evidence 
for and against three conflicting interpretations of Al-Jazeera’s performance. Drawing on 

Challenger or lackey?     105



this evidence, it concludes by considering how far Al-Jazeera can qualify as a counter-
hegemonic source of contra-flow. 

Thesis One: challenging ‘the West’

The notion of Al-Jazeera ‘taking on the West’ was so widespread less than a decade into 
its existence that the station’s name had become almost synonymous with ambitious 
media innovation on behalf of the global South. When Telesur, a Latin American 
television network majority-owned by the Venezuelan government, started up in 2005 as 
a self-professed ‘counter-hegemonic media project’, its ambition to compete with CNN 
and other global giants instantly prompted comparison with Al-Jazeera (Hearn, 2005). As 
for African countries, forced onto world leaders’ agenda by the Live 8 campaign of 2005, 
the UK’s Foreign Policy Centre recommended creation of a pan-African broadcaster that 
could emulate the pan-Arab AlJazeera in enhancing transparency and improving links 
between home countries and the diaspora (Fiske de Gouveia, 2005). Similarly bold 
assessments of Al-Jazeera’s significance were emblazoned on the covers of two books on 
the channel, one by Hugh Miles (2005) subtitled ‘How Arab TV news challenged the 
world’ and another by Mohammed El-Nawawy and Adel Iskandar (2002) with the 
subtitle: ‘How the free Arab news network scooped the world and changed the Middle 
East’. For such assertions about a challenge to be justified, it needs to be demonstrated 
that Al-Jazeera consciously pursued a distinctive news agenda and that this agenda was 
knowingly obstructed in countries where globally dominant media are based. 

Looking first at the news agenda, Al-Jazeera staff’s occasional admissions of 
shortcomings in their performance are the corollary of the station’s declared criteria for 
gathering and disseminating news. These have become more explicit over time. The 
original motto of ‘Opinion and Counter-Opinion’ was amplified some years later with 
explicit references to pluralism, professionalism, freedom of information and democracy. 
The English-language version of the organisation’s Code of Ethics, formally adopted at 
an international media forum in Doha in July 2004, prioritised the ‘journalistic values of 
honesty, courage, fairness, balance, independence and diversity’. It stressed accuracy, 
transparency, proactive avoidance of propaganda and the need for solidarity with 
journalistic colleagues who may be subjected to harassment or aggression. The Code’s 
express purpose was to enable Al-Jazeera to fulfil a ‘vision and mission’ worded as 
follows: 

Al-Jazeera is an Arab media service with a global orientation. With its 
motto ‘the opinion and the other opinion’ it acts as a forum for plurality, 
seeking the truth while observing the principles of professionalism within 
an institutional framework. 

While endeavouring to promote public awareness of issues of local and 
global concern, Al-Jazeera aspires to be a bridge between peoples and 
cultures to support the right of the individual to acquire information and 
strengthen the values of tolerance, democracy and the respect of liberties 
and human rights. 

(Al-Jazeera, 2004) 

Media on the move     106



The bridge metaphor in this mission statement points to a desire for two-way, not one-
way, media flows. Jihad Ballout, head of Al-Jazeera’s public relations until August 2005, 
confirmed this purpose when he said it was time for information to pass from East to 
West, on a communication bridge that had previously ‘always been unidirectional—i.e. 
from West to East’ (Miles, 2005:417). The same metaphor also prescribes a mission of 
presenting the news from more than one side. Time and again after 2001, in the face of 
allegations that they were a mouthpiece for al-Qaeda terrorists, Al-Jazeera representatives 
insisted that any clip screened from tapes of Osama bin Laden or other advocates of 
violence against Western targets had always been followed by comments from US 
officials (Sakr, 2004:158). 

In late 2003, Washington bureau chief Hafez al-Mirazi repeated that Al-Jazeera had 
never broadcast a Bin Laden tape without first inviting an American official or 
commentator to the Washington studio to reply to the tape ‘immediately’ and ‘point by 
point’ (Lamloum, 2004:50–1). Responding to criticism from political players, Al-Jazeera 
managers and editors cited the diverse sources of complaints as proof that they were 
successfully maintaining balance. They consistently justified the decision to show 
gruesome images of war victims by saying that viewers in countries involved in conflict 
have a right to know about casualties on all sides (Sakr, 2005:151). According to Ahmad 
al-Sheikh, appointed editor-in-chief in 2004, a failure to report ‘the ugly face of war’ 
could imply that Al-Jazeera was shirking its duty to be honest (Reuters, 2004).

As preparations for launching Aljazeera International in English advanced in 2005, 
claims to a news agenda aimed at redressing global imbalances in the flow of information 
became much more frequent. Nigel Parsons, the new channel’s managing director 
declared: ‘We’re the first news channel based in the Mideast to bring news back to the 
West’ (AP, 2005). Parsons told a London audience that feedback from visitors to Al-
Jazeera’s English-language website, first launched in March 2003, had revealed ‘mass 
disappointment’ over dominant news organisations’ ‘dereliction of duty’ in covering the 
Iraq war. People came to the English-language site, he said, because they were looking 
for ‘the other side of the story’ (Parsons, 2005). A channel hosted and financed by the 
state of Qatar had a particular advantage in presenting more than one side of any story, 
Parsons continued, because Qatar was far too small a country to project a domestic 
agenda onto the international scene. Thus, for Aljazeera International, every news item 
would effectively be a ‘foreign story’. According to Parsons, the channel would not copy 
existing channels. It would make a unique contribution by offering more analysis of 
events behind the news and giving viewers more of a voice on air. 

Parsons’ declared objectives articulated practices already adopted by Al-Jazeera in 
Arabic. Giving the public a voice was the message behind an advertisement for the 
channel that started running in 2002, in which the slogan ‘The right not to remain silent’ 
accompanied a picture of a protest demonstration. During the Israeli siege of Palestinian 
towns and refugee camps in the spring of 2002, Al-Jazeera allocated an hour-long slot 
every day to Palestinian callers who wished to communicate their plight to the outside 
world. Significantly, it was one of Al-Jazeera’s Palestinian correspondents, Walid al-
Omary, who, after finally penetrating an Israeli blockade of Jenin, dispelled mounting 
fears that, amid the destruction of hundreds of Palestinian houses, hundreds of 
Palestinians had been killed (Miles, 2005:191). When Palestinians then feared losing 
their daily slot on Al-Jazeera, the station responded with a new open discussion format, 

Challenger or lackey?     107



called Minbar Al-Jazeera (Al-Jazeera Pulpit), which it described as a ‘platform for 
people without a platform’. From its inception, Al-Jazeera’s live phone-in programmes 
provided audiences with a means to air their views. 

Perhaps in response to criticism of the channel for ignoring Qatari affairs, the Qatari 
foreign minister took calls from viewers when he was interviewed live for 50-minutes on 
the weekly programme Bila Hudud [Without Limits] in June 2005.1 Ahmad Mansour, the 
presenter, pressed the minister about a range of contentious issues, including Qatari 
relations with Israel. With the introduction of Al-Jazeera Live in April 2005, 
opportunities for public access to the airwaves were further increased. Jihad Ballout 
likened the project to C-Span in the US, which serves those who wish to influence public 
policy. He pictured Al-Jazeera Live as a means of bringing uncut parliamentary debates 
and press conferences into Arab homes.  

Taken together, the ideals and aspirations of different elements in the Al-Jazeera 
network clearly aimed at an alternative approach to the ones shown earlier in this chapter 
to have been adopted by some US-based commercial media groups during and after the 
invasion of Iraq. However, mounting a challenge is one thing and making it effective is 
another. It became obvious during the 1990s that Al-Jazeera faced hindrance in a large 
number of Middle Eastern states.2 But it took rather longer for the obstacles it faced in 
Western countries to become equally clear. In November 2005 the UK’s Daily Mirror
claimed to have seen a secret transcript of a conversation in which British Prime Minister 
Tony Blair, dissuaded US President George W.Bush from bombing Al-Jazeera’s 
headquarters in Doha. As Wadah Khanfar, Al-Jazeera’s director general, told an Italian 
news agency, the transcript, if true, would undermine claims that earlier US military 
attacks on Al-Jazeera offices in Kabul and Baghdad were accidental (AKI, 2005). 

Basic news-gathering is fraught with difficulty for journalists, who risk physical 
attacks and imprisonment, not only by authoritarian Arab regimes but by supposedly 
democratic Western governments as well. When a US bomb destroyed Al-Jazeera’s 
Kabul office in November 2001, the office was empty at the time. But when a US missile 
hit Al-Jazeera’s Baghdad bureau on 9 April 2003, reporter Tariq Ayyoub was killed and a 
crew member, Zuhair al-Iraqi, was injured by shrapnel. The International Federation of 
Journalists (IFJ) estimates that a total of 75 journalists and media staff were killed in Iraq 
in the two years after the US-led invasion. So it cannot be said that Al-Jazeera was 
singled out when it lost a technician, Rashid Hamid Wali, during the filming of clashes 
between US troops and gunmen in May 2004. Yet few other news organisations had as 
many personnel imprisoned or interrogated by Western institutions in connection with 
events in Afghanistan and Iraq. 

According to one estimate, 21 members of Al-Jazeera staff were arrested and released 
without charge in the weeks following the invasion of Iraq (O’Carroll, 2004). Of these, 
cameraman Salah Hassan, arrested in November 2003, said he was beaten, verbally 
abused and held in solitary confinement (O’Carroll, 2004; Miles, 2005:321–2). A 
Sudanese assistant cameraman, Sami Mohieddin al-Haj, whom Al-Jazeera had sent to 
Afghanistan to cover the US-led bombing, was arrested in December 2001 and 
transferred to Guantanamo Bay, where he remained without any formal charges laid 
against him. Taysir Allouni, Al-Jazeera’s Syrian-born correspondent in Spain, who 
interviewed Bin Laden while he was stationed in Afghanistan, was arrested in Granada in 
September 2003, charged with membership of a terrorist group and, after being bailed 

Media on the move     108



and rearrested, was sentenced in 2005 to seven years in jail. Suhaib al-Samarrai, an Iraqi 
cameraman working for Al-Jazeera, was detained by US forces in November 2004 and 
held for two months, including three weeks in the maximum security section at Abu 
Ghraib (AFP, 2004). Arthur Neslen, who worked for Al-Jazeera’s English-language 
website in 2003–04, was detained by British special branch officers at Waterloo station 
after attending the European Social Forum in Paris. The officers questioned him about his 
employer and wanted him to provide information about other Al-Jazeera journalists and 
his work contacts (Neslen, 2004). 

With suspicion of Al-Jazeera employees so widely reported, and few US or European 
media analysts able to understand the channel’s Arabic-language content, Western 
publics were given the impression that this content was consistently partisan. Fouad 
Ajami, an Arab American, used a lengthy New York Times feature in November 2001 to 
accuse Al-Jazeera of ‘Hollywoodiz[ing]’ news, inflammatory coverage, and ‘virulent 
anti-American bias’ (Ajami, 2001). Much of Ajami’s description dealt with talk shows 
rather than news. Yet charges of anti-Americanism against Al-Jazeera presenters, not just 
their guests, spurred US institutions to review their relations with Al-Jazeera. The New 
York Stock Exchange briefly banned the channel’s reporters from its trading floor in 
2003, even though they had been broadcasting daily from that vantage point for several 
years.

It also proved difficult for Al-Jazeera to get any of its journalists embedded with US or 
British troops during the invasion of Iraq. The US-led coalition would only embed 
reporters who had press accreditation with the authorities in Kuwait or Bahrain, which 
was denied to Al-Jazeera (Schleifer, 2003). Amr al-Kahky, the one reporter who was able 
to get accreditation because he had a Kuwaiti press card, was finally embedded just 
before the war began. But even then he was excluded from the morning briefing given by 
the commanding officer of the unit he was embedded with. According to Kahky, his 
complaint was countered first with the excuse that Al-Jazeera ‘had a reputation’ and then 
with a decision to replace the morning briefing with one-to-one interviews. ‘It was very 
obvious to me’, Kahky said later, that Coalition troops ‘generally had a very biased 
attitude towards Al-Jazeera.’ Other journalists did not share that attitude, he added. 
Colleagues in ‘Reuters, BBC, AP Wire Service and others’ were very supportive (ibid.). 

Al-Jazeera’s English-language website, which was due to be launched in March 2003, 
was kept out of action for six months by hackers. The original US hosting service, Data 
Pipe, a brand name of Hoboken Web Services, said in March that it would cease hosting 
the site from the end of that month (Timms, 2003). The same electronic onslaught that 
crashed the English site hobbled the Arabic one too. Then US-based Akamai 
Technologies, brought in to help protect against hacking, cancelled its contract just as 
Data Pipe had done, refusing to say why (Allan, 2004). John William Racine, who later 
admitted diverting traffic to a site called ‘Let Freedom Ring’, was sentenced to 1,000 
hours of community service and a fine of $1,500 (BBC, 2003). Al-Jazeera staff remained 
convinced, however, that the extent of the hacking pointed to a well-resourced operation. 
In 2005, a civil defence group responsible for patrolling the border between Arizona and 
Mexico refused to let Al-Jazeera film a documentary in their area, saying it was ‘the 
world’s most prolific terrorism television network’ (BBC, 2005). 

Given this background and Al-Jazeera’s loss of US advertising after 2001 (Sakr, 
2004:153–4), it was hardly surprising that Nigel Parsons, discussing plans for Aljazeera 

Challenger or lackey?     109



International in July 2005, predicted difficulties for the new channel in attracting 
advertising from US firms. There were also concerns about distribution, following a 2004 
decision by the Canadian authorities to impose unprecedented restrictions on cable and 
satellite distribution of Al-Jazeera. By ordering distributors to monitor the channel for 24 
hours a day and requiring them to alter or delete ‘abusive comments’, the Canadian 
Radio-Television and Telecommunications Commission effectively rendered distribution 
of Al-Jazeera in Canada uneconomic (Brown, 2005). Thus even some of the minority of 
Arabic-speakers in the West were to be denied access to the channel. It is true that Al-
Jazeera found appreciative audiences in places like Malaysia, Indonesia and Pakistan, as 
well as moral support from international advocacy groups defending press freedom and 
journalists’ rights.3 Yet, in light of the obstacles it faced in North America, Europe and 
the Middle East, it would seem that headlines about Al-Jazeera ‘taking on the world’ put 
an unjustifiably positive spin on actual events. 

Thesis Two: serving ‘the West’

Strange as it may sound to Western ears, a portrayal of Al-Jazeera as challenging 
dominant Western media corporations is not universally accepted in the Arab world. As 
noted earlier, some Arab commentators have taken the view that, far from serving as a 
source of contra-flow, Al-Jazeera was created to reinforce a world order in which US and 
Israeli designs are imposed on the Arab region. According to this version, US hegemony 
is maintained through the preservation of corrupt and inert Arab dictatorships that depend 
on US military backing for their survival. Media liberalisation in these circumstances is 
seen as deception, giving a false impression that political reform is under way so as to 
distract attention from deep structures of political repression in individual Arab states. 

Jordanian-born Salameh Nematt, who reported the Iraq war for Al-Hayat-LBC from 
Washington in March 2003, has put on record his total disagreement that Al-Jazeera acts 
as a bridge for communication between East and West. Asked to discuss the bridge 
analogy at a conference on Arab media in Berlin in 2004, Nematt said he had every 
respect for Al-Jazeera journalists but that Al-Jazeera as an institution was nothing more 
than a continuation of Nasser’s radio propaganda machine, Saut al-Arab [Voice of the 
Arabs]. Just as Saut al-Arab was created to mobilise the masses but ended up giving them 
a false expectation of imminent victory in the 1967 Arab—Israeli war, so Al-Jazeera was 
focusing too heavily on pan-Arab causes and had inspired false hopes that Iraq could 
resist the US invasion. According to Nematt, Al-Jazeera justified its lack of coverage of 
countries like Syria, Egypt and Saudi Arabia by saying that the governments of these 
countries placed too many obstacles in the way of its journalists. Instead, it concentrated 
on two sets of images: dead Palestinians and dead Iraqis. By doing this, he said, it 
sabotaged Israeli-Palestinian peace talks and the creation of a stable and united Iraq 
(Nematt, 2004). 

Various manifestations of Nematt’s argument that crop up in Arab political discourse 
incorporate the basic allegation that Al-Jazeera is a double bluff. That is to say, it 
provides an outlet for the expression of rampant anti-Americanism in a way that serves 
American interests because it prolongs Arab weakness and the regional status quo. For 
example, Israel is said to have benefited from heavy media exposure of Palestinian 

Media on the move     110



militancy and Arab hostility because this allegedly furnished a rationale for persistent 
Israeli crackdowns in the Occupied Territories and other measures attributed to security 
concerns.

The ruler of Qatar is meanwhile said to have enjoyed special US protection from the 
wrath of Saudi Arabia as a reward for pursuing diplomatic contacts with Israel.4 Such 
Byzantine accounts of who benefits from Al-Jazeera, and how, carry weight with Arab 
intellectuals because of the striking ambivalence of US-Arab relations. The Bush 
Administration of 2001–04 purported to push for democratisation in Arab states while 
remaining deeply fearful of political Islam or any popular force that might destabilise 
unelected Arab governments and squeeze the supply of Arab oil. Complicated 
explanations for Al-Jazeera’s existence, like those summarised here, are not to be 
confused with allegations often heard in Arab circles that Al-Jazeera is a Zionist channel 
because it gives airtime to Israelis, or is in the pay of the CIA because it interviews US 
officials. Rather, despite blatant internal contradictions, they contain an arcane logic that 
always comes back to entrenched US power over Arab affairs. Mohammed El Oifi, of the 
Institut d’Études Politiques in Paris, explains how some critics see Al-Jazeera as 

part of the global mediascape created by the American administration to 
contain the hostility of people in the Middle East against American 
hegemony and to legitimize the setting of American troops in the Gulf…. 
Advertising itself as a channel that presents the opinion and the other 
opinion, Al-Jazeera seems to be part of the American recipe for a media 
liberalism that is capable of producing political moderation. 

(El Oifi, 2005:68) 

It must be said, in defence of the ‘American hegemony’ argument, that the government of 
Qatar, which created and funds Al-Jazeera, is closely allied to that of the US. Washington 
led the way in recognising the government of Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani when 
he came to power through a palace coup in 1995. That recognition mattered greatly 
because the ousted emir, Sheikh Hamad’s own father, was canvassing support for his 
reinstatement from other Gulf States. The US, meanwhile, had realised after the Iraqi 
invasion of Kuwait in 1990 that it should stop trying to balance Iran and Iraq against each 
other and put resources instead into preserving the independence of Gulf Arab oil 
producers against these two powerful neighbours (Indyk, 2004:105–7). Qatar’s 1992 
defence pact with the US provided for prepositioning of US equipment. Its huge Al-
Udaid air base was built up for US use, leading US Central Command to establish a 
forward headquarters in Qatar in 2002 (ibid.: 108). The 2003 US-led attack on Iraq was 
managed from a newer Qatari installation at Al-Sayliyah, the largest prepositioning base 
for US military equipment in the world (Bodi, 2005). 

Later that year the US was confident enough about Al-Udaid and Al-Sayliyah to pull 
its troops out of Saudi Arabia and relocate them in Qatar. Against this background, it is 
not far-fetched to see the Al-Jazeera project as an attempt by Qatar’s ruler to burnish his 
Arab nationalist credentials by financing a media outlet for denunciation of US policy in 
the Middle East. Shibley Telhami of the University of Maryland has reconciled close 
Qatar-US relations on one hand with US fury at Al-Jazeera on the other, by describing 

Challenger or lackey?     111



Al-Jazeera as a ‘buffer’ for the government of Qatar. It was helping them, he said, to 
withstand a lot of Arab anger arising from their role in the Iraq war (Telhami, 2004). 

In discussing whether Al-Jazeera serves Western media hegemony, it should also be 
noted that it originated from a model developed by the British public service broadcaster, 
the BBC. Qatar’s ruler, Sheikh Hamad, educated at Sandhurst military academy in the 
UK, watched the Arabic television news service that the BBC ran for the Saudi-owned 
pay-TV service Orbit, starting in 1994. Sheikh Hamad appreciated the fact that BBC 
journalists had interviewed him after he seized power in Qatar in 1995. When Orbit 
objected to BBC coverage of Saudi Arabia and the contract was ended in 1996, BBC-
trained Arab journalists became available to help launch Al-Jazeera (Sakr, 2005:148–9). 

The potential for Western influence to be exerted through recruitment choices became 
much more obvious as appointments to the English-language Aljazeera International 
were announced during 2005. Nigel Parsons joined Aljazeera International as its 
managing director after spending 30 years working for organisations based in the UK, 
New Zealand and Italy, during which time he became a director of APTN. Parsons 
proceeded to build up a team that included former employees of the UK’s ITN, BBC and 
left-wing weekly Tribune, and the Canadian Broadcasting Corporation. He brought in 
Steve Clarke who, besides directing news output at the Saudi-owned satellite channel 
MBC, had previously produced Littlejohn, the Sky News show presented by Richard 
Littlejohn, a columnist for Rupert Murdoch’s tabloid daily the Sun. Riz Khan, senior 
anchor at CNN International and host of its show Q&A, was hired to present a similar 
style programme daily from Washington. The veteran UK broadcaster, Sir David Frost, 
was snapped up after he retired from the BBC in May 2005. 

A senior executive of Aljazeera International, privately acknowledging the large 
number of what he called ‘white faces’ in top positions, cautioned that many Europeans 
had grown bored and disillusioned in their former working environments and were eager 
for a more innovative news agenda.5 Arab staff, in contrast, tended to judge appointments 
to the English-language channel in the context of management decisions already taken 
under US pressure. One such decision was the removal of Al-Jazeera’s first managing 
director, Mohammed Jassem al-Ali, in May 2003. Ahmad Chalabi, leader of the US-
backed Iraqi National Congress and a favourite of the Bush administration at that time, 
had accused Al-Jazeera under al-Ali of colluding with the government of Saddam 
Hussein (AFP, 2003). Later that year British journalist Yvonne Ridley was sacked from 
Al-Jazeera’s English-language website, allegedly after protesting at the removal of two 
cartoons in response to US complaints (Bradley, 2003). Her departure followed Arab 
press reports that a committee representing the CIA, FBI, Pentagon and Congress had 
urged President George Bush to insist that the Qatari government should order Al-Jazeera 
to moderate its television output or be closed down. 

Qatari compliance with US demands for the taming of Al-Jazeera surfaced openly in 
2004. After meeting US Vice President Dick Cheney and Defense Secretary Donald 
Rumsfeld at the White House in April 2004, Qatar’s foreign minister, Sheikh Hamad bin 
Jassim, said he would instruct Al-Jazeera to be more professional and avoid ‘wrong 
information’ (BBC, 2004). In May 2004, Al-Jazeera journalists underwent a training 
course paid for by the Media Outreach Center at the American Embassy in London and 
run by Search for Common Ground, a non-governmental organisation specialising in 
conflict transformation. 

Media on the move     112



As part of the training, Al-Jazeera staff were encouraged to choose a new vocabulary 
when reporting suicide bombings, Palestinian casualties and hostilities in Iraq. It was 
after this that the channel adopted its Code of Ethics, sharing it with about 100 media 
professionals at an international conference in Doha in July 2004. One clause in the code 
pledged that Al-Jazeera would ‘give full consideration to the feelings of victims of crime, 
war, persecution and disaster, their relatives, our viewers, and to individual privacies and 
public decorum’ (Al-Jazeera, 2004). One of the channel’s best-known presenters said this 
clause belonged to a ‘code of the meek’ (Qassem, 2004). After the July conference it 
emerged that the consultancy firm Ernst & Young had been retained to advise on selling 
the Al-Jazeera group to private buyers. It was unclear whether Qatar’s ruler was using the 
prospect of privatisation to deflect further US pressure or whether the venture really 
would be exposed to the market censorship pressures that often accompany 
commercialisation. 

Despite such obvious impact of US pressure, US officials themselves do not appear to 
have regarded Al-Jazeera as a conduit for US control over Arab affairs. On the contrary, 
a former media adviser to the Coalition Provisional Authority in Iraq alleged even after 
the changes that Al-Jazeera journalists were in ‘cahoots with terrorists’ and suggested 
that Qatar’s funding of Al-Jazeera constituted ‘state sponsorship of terrorism’ (Smith, 
2005). As for criticism of Al-Jazeera for focusing on pan-Arab issues at the expense of 
local ones, programmes to refute this are too numerous to list. Obvious examples include 
Al-Jazeera’s December 2003 documentary on atrocities in Darfur, screened before the 
crisis there had captured the world’s attention. They could also include the channel’s 
extensive coverage of the US presidential election campaign in 2004, which staff at the 
Washington bureau described as an opportunity to educate Arab viewers about the 
practice of democracy. It was US Democrats who had doubts about such intentions, as 
shown by their refusal to let Al-Jazeera display its banner at their Convention. 

Thesis Three: an Arab force in Arab politics

Had the US government regarded Al-Jazeera as a benign influence in Arab affairs, it 
would have had no call to launch the Arabic-language television station al-Hurra with 
state funding in early 2004. Al-Hurra’s creation might even be cited as evidence of Al-
Jazeera’s success as a credible source of counter-hegemonic contra-flow. But here 
another set of questions must be asked as to whether Al-Jazeera, by self-consciously 
articulating a rationale for its own existence based on building bridges, moved from being 
a transparent media outlet to becoming a political actor in its own right. This was the path 
taken by, for example, Inter-Press Service (IPS), which succeeded in putting development 
concerns on the UN agenda but, in doing so, morphed from news agency to pressure 
group (Thussu, 2000:252). 

In classic models of representative democracy, the media are theorised as part of a 
triangular relationship that also includes government (or sometimes politicians generally) 
and the public (or electorate). In a democratic system, all three forces theoretically have 
the means to set the political agenda—through investigative journalism and inclusion of 
under-represented sources in the media’s case. In practice, as Gaber has argued 
(1998:409), at different times and in different societies, politicians have gained 

Challenger or lackey?     113



ascendancy over the media as agenda setters. Nevertheless, whoever is in the ascendant, 
this three-way model contrasts starkly with a non-democratic system, where the media 
are routinely subordinate to the control of ruling elites, and where elections are either 
non-existent or rigged. By contrasting the three-way model with what has traditionally 
been a one-way model in Arab political systems, it becomes possible to visualise Al-
Jazeera as playing one of two roles. Either it has thrust its way between Arab rulers and 
the Arab public and helped to form the beginnings of a three-way political system by 
providing an unprecedented medium through which governance can be monitored and 
public opinion expressed. Or, conceivably, as a government-sponsored vehicle for 
alternative media content, the station has been a foreign policy plaything of Qatar’s 
political leadership. If the latter, then Al-Jazeera could be said to have reinforced a long-
standing, one-way model in which Arab political agendas are determined principally by 
ruling elites. 

Those Arab media commentators who have described Al-Jazeera as ‘the only political 
process’ in the Middle East, have seemingly opted for the first of these two conflicting 
assessments. Muwaffaq Harb, director of al-Hurra, takes this line. He says that, where the 
mosque once served as a primary forum for information and views, Al-Jazeera has now 
‘hijacked’ that role (quoted in Kinninmont, 2005). Similarly, Al-Jazeera’s own M’hamed 
Krichen has quipped that the channel is ‘the most popular political party in the Arab 
world’ (quoted in Lamloum, 2004:17). But Hazim Saghiye, a columnist for the daily Al-
Hayat, sees the same situation in a negative light. For him, it is a cause for concern that 
Arab satellite channels have become the ‘sole, or virtually sole, instrument for 
politicization’ (Saghiye, 2004). 

As for the alternative assessment, Al-Jazeera is often dismissed as an appendage of the 
state of Qatar. Supporters of this view say that the ‘enlightened autocrats’ who govern 
Qatar, a ‘rich, small, weak country caught between three potentially deadly neighbours: 
Iran, Iraq and Saudi Arabia’ (Boniface, 2004), rely on Al-Jazeera’s global presence to 
enable their emirate to ‘punch above its weight’ in international affairs. Some Saudi 
princes delight in referring to Qatar’s foreign minister as the ‘foreign minister of Al-
Jazeera’ (Al-Watan, 2002). There are many disagreements between Qatar and Saudi 
Arabia that are exacerbated by friction over the content of Al-Jazeera broadcasts. Saudi 
officials are alleged to have supported a coup attempt by Qatar’s ousted emir in 1996, 
while Saudi Arabia accuses Qatar of supporting Saudi dissidents in exile. In 2002, 
Riyadh responded to Al-Jazeera panelists’ criticism of the Saudi ruling family by 
recalling the Saudi ambassador from Doha and placing an indefinite bar on entry to the 
kingdom for Al-Jazeera crews. Saudi Arabia then blocked construction of a gas pipeline 
and a causeway between Qatar and other Gulf States, ostensibly because of a border 
dispute. 

In view of the detrimental effect of Saudi anger on both the Qatari economy and Al-
Jazeera’s news-gathering, two points emerge to weaken the argument that Al-Jazeera 
exists to help the Qatari government set its own political agenda. One is that the 
government of a small state next to a big one might be expected to play safe and put its 
commercial interests first. Instead, the leadership in Doha appears to have done the 
opposite, courting trouble rather than a quiet life. The second point is that any agenda-
setting undertaken via Al-Jazeera is supposed to happen under the banner of ‘Opinion 
and counter-opinion’, which serves as a constant reminder that politicians are not the only 

Media on the move     114



agenda setters. Far from Al-Jazeera being created as fundamentally different from 
dominant Western media, the station’s first managing director explained in 1998 that it 
intended to emulate news-gathering practices that were taken for granted in the West. In 
‘telling the truth’, he said, Al-Jazeera was ‘not doing anything different from what others 
do in Europe and the US. Maybe it’s unusual in the Third World, but not elsewhere’ (Al-
Ali, 1998). 

Conclusion

Unlike Telesur or IPS, the original Al-Jazeera channel in Arabic was not primarily 
conceived as a source of counter-hegemonic contra-flow. It was based on a widely 
accepted model of pluralistic reporting espoused by, among others, the BBC. However, 
because it broadcast in Arabic and had access to sources that were not available to 
Western media, Al-Jazeera had an image problem. As world politics evolved and 
opinions polarised, from 9/11 to the invasion of Iraq, certain groups came to regard Al-
Jazeera itself as no less of a threat to their interests than some of the political players 
represented in Al-Jazeera news bulletins and panel debates. Being allied to the US, the 
Qatari ruling family was put on the defensive in a way that seems to have altered the 
nature of the Al-Jazeera project. Talk of Al-Jazeera building a communication ‘bridge’ 
came after its crews and their output had been subject to physical, legal and verbal 
attacks; so too did expansion of the network to include the high-profile English-language 
Aljazeera International, with its mandate to ‘bring news back to the West’. From its 
initial purpose of delivering news in Arabic according to criteria of newsworthiness 
widely accepted in the West, Al-Jazeera’s role was adjusted to include promoting certain 
values (Al-Jazeera, 2004) and reporting the ‘other side of the story’ from that covered by 
dominant news media (Parsons, 2005). 

Changes in Al-Jazeera’s purpose and self-image over time cannot be understood in 
isolation from world politics or the varied and often conflicting assessments of its 
performance that have been summarised in this chapter. Well before it launched into 
broadcasting in English, the station was routinely credited by Western observers with 
having ‘taken on the West’, even though broadcasters in languages other than Arabic 
could never have competed for the same Arabic-speaking audience. The station’s 
supposed challenge to Western media was magnified in these reports at the very time 
when its staff were being harassed, imprisoned and even killed and its access to sources 
and audiences was being blocked. In the Arab world, meanwhile, smear campaigns 
portrayed the station as a lackey of US neo-imperialism or a plaything of Qatar’s ruler, 
whereas its actual achievement was to create an unprecedented space for pan-Arab public 
discussion. To the extent that these depictions misrepresented reality, they suggest that 
Al-Jazeera’s original Arabic-language operation did pose a threat to hegemonic interests 
and was predictably subject to processes of neutralisation and exclusion.  

Notes
1 Sheikh Hamad bin Jasim bin Jaber Al Thani, Qatar’s first deputy prime minister and foreign 

minister, was interviewed on Bila Hudud on 22 June. According to BBC International 
Reports (Middle East) on 24 June 2005, calls to the programme came from Qatar, Saudi 

Challenger or lackey?     115



Arabia and the UAE. One caller asked why the programme had been cut from its usual 
length of 90 minutes. 

2 The list includes Algeria, Bahrain, Iraq, Iran, Jordan, Kuwait, Saudi Arabia, Sudan and 
Tunisia.

3 The IFJ, Committee to Protect Journalists and Reporters sans frontières are among 
organisations that have defended the rights of Al-Jazeera journalists. 

4 For details on meetings between Qatari and Israeli officials, the opening of an Israeli trade 
office in Doha and talks about the supply of Qatari gas to Israel, see Da Lage (2005:57–8). 

5 Private communication to the author, London, 15 July 2005. 

References

AFP (2003) ‘Al-Jazeera TV chief sacked’, Middle East Times, 30 May. 
AFP (2004) ‘US forces in Iraq release Al-Jazeera cameraman’, Middle East Times, 30 January. 
Ajami, Fouad (2001) ‘What the Muslim world is watching’, New York Times, 18 November. 
AKI (2005) ‘Al-Jazeera demands White House denial of alleged attack plans’, 

AdnKronosInternational online at http://www.adnki.com/. Accessed 26 November. 
Al-Ali, Mohammed Jassem (1998) Author’s telephone interview, 27 May. 
Al-Jazeera (2004) Al-Jazeera Code of Ethics. Doha: Al-Jazeera. 
Allan, Stuart (2004) ‘Conflicting truths: online news and the war in Iraq’, in Chris Paterson and 

Annabelle Sreberny (eds), International News in the 21st Century. Eastleigh: John Libbey, pp. 
285–99.

Al-Watan (2002) ‘Al-Jazeera’s foreign minister’, Al-Watan website: http://www.al-watan.com/. 
Accessed 28 July. 

AP (2005) ‘Al-Jazeera prepares to launch English-language channel’. Online at 
http://ap.org/pages/indnews/index.html. Accessed 9 July. 

BBC (2003) ‘Al-Jazeera hacker pleads guilty’. Online at http://news.bbc.co.uk/. Accessed 13 June. 
BBC (2004) ‘Qatar pledges Al-Jazeera review’. Online at http://newsvote.bbc.co.uk/. Accessed 30 

April.
BBC (2005) ‘Al-Jazeera shelves US border film’. Online at http://newsvote.bbc.co.uk/. Accessed 1 

July. 
Bodi, Faisal (2005) ‘The price of a protection racket’, Guardian, 22 March. 
Boniface, Pascal (2004) ‘Qatar: buying into a different future’, Le Monde diplomatique, June:14–

15.
Boyd-Barrett, Oliver and Daya Kishan Thussu (1992) Contra-flow in Global News: International 

and Regional News Exchanges Mechanisms. London: John Libbey. 
Bradley, John R. (2003) ‘Fit to print?’, Al-Ahram Weekly, 666, 27 November-3 December. 
Brown, DeNeen L. (2005) ‘In Canada, exceptions are the rule for Al-Jazeera’, Washington Post.

Online at http://washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A14009-2004Jul25.html. Accessed 30 
July. 

Cassara, Catherine and Laura Lengel (2004) ‘Move over CNN: Al-Jazeera’s view of the world 
takes on the West’, in Ralph Berenger (ed.), Global Media Go To War. Spokane, WA: 
Marquette Books, pp. 229–34. 

Clark, Matthew (2005) ‘Apple ousts Google as top brand’. Online at http://www.electricnews.net/. 
Accessed 24 July. 

Da Lage, Olivier (2005) ‘The politics of Al-Jazeera or the diplomacy of Doha’, in Mohamed 
Zayani (ed.), The Al-Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media. London: 
Pluto Press, pp. 49–65. 

El-Nawawy, Mohammed and Adel Iskandar (2002) Al-Jazeera: How the Free Arab News Network 
Scooped the World and Changed the Middle East. Cambridge, MA: West-view/Perseus Books. 

Media on the move     116



El Oifi, Mohammed (2005) ‘Influence without power: Al-Jazeera and the Arab public sphere’, in 
Mohamed Zayani (ed.), The Al-Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab 
Media. London: Pluto Press, pp. 66–79. 

Fiske de Gouveia, Philip (2005) An African Al-Jazeera? London: Foreign Policy Centre. 
Gaber, Ivor (1998) ‘Parliamentary politics’, in Adam Briggs and Paul Cobley (eds), The Media: An 

Introduction. Harlow: Longman, pp. 392–411. 
Gasher, Mike (2005) ‘Might makes right: news reportage as discursive weapon in the war on Iraq’, 

in Lee Artz and Yahya Kamalipour (eds), Bring ’Em On: Media and Politics in the Iraq War.
Lanham, MD: Rowman & Littlefield, pp. 209–24. 

Graham, Helga (1978) Arabian Time Machine. London: Heinemann. 
Hall, Stuart (1977) ‘Culture, the media and the “ideological effect”’, in James Curran, Michael 

Gurevitch and Janet Woollacott (eds), Mass Communication and Society. London: Arnold/Open 
University Press, pp. 315–48. 

Hearn, Kelly (2005) ‘El Jazeera’. Online at http://www.alternet.org/story/21988. Accessed 27 July. 
Indyk, Martin (2004) ‘US policy priorities in the Gulf: challenges and choices’, in Emirates Center 

for Strategic Studies and Research (ed.), International Interests in the Gulf Region. Abu Dhabi: 
Emirates Center for Strategic Studies and Research, pp. 103–30. 

Jensen, Robert (2005) ‘The problem with patriotism: steps towards the redemption of American 
journalsm and democracy’, in Lee Artz and Yahya Kamalipour (eds), Bring’Em On: Media and 
Politics in the Iraq War. Lanham, MD: Rowman & Little-field, pp. 67–83. 

Kinninmont, Jane (2005) ‘Qatar draws up plan to sell off Al-Jazeera’, Guardian, 27 April. 
Lamloum, Olfa (2004) Al-Jazira, miroir rebelle et ambigu du monde arabe. Paris: Editions la 

Découverte.
Miles, Hugh (2005) Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: Abacus. 
Nash, Elizabeth (1997) ‘Brazil’s soaps wash away the mother tongue of Portugal’, Independent, 7 

May. 
Nematt, Salameh (2004) Address to the conference on Neue Kommunikationsmedien in der 

arabischen Welt. Berlin: Haus der Kulturen der Welt, 26 June. Author’s transcript. 
Neslen, Arthur (2004) ‘Reality television’, Guardian, 21 April. 
O’Carroll, Lisa (2004) ‘US makes Al-Jazeera complaint’. Online at http://media.guardian.co.uk/. 

Accessed 28 April. 
Parsons, Nigel (2005) Address to the Regional Media Leaders’ Forum of the Association for 

International Broadcasting. London, 15 July. Author’s transcript. 
Qassem, Faisal (2004) Remarks to the conference on Media and Political Change in the Arab 

World. Cambridge: Cambridge Arab Media Project, 30 September. Author’s transcript. 
Rendall, Steve and Tara Broughel (2003) ‘Amplifying officials, squelching dissent’, Extra!, 16 (3): 

12–14.
Reuters (2004) ‘Al-Jazeera adopts a new code of accuracy and good taste: 

http://www.nytimes.com/2004/07/14/international/middleeast/14jaze/html. Accessed 14 July. 
Saghiye, Hazim (2004) ‘The war of the Arab satellite TV stations’ [in Arabic], Al-Hayat, 5 May. 

Translation in Middle East Economic Survey, 31 May 2004:C3. 
Said Zahlan, Rosemarie (1989) The Making of the Modern Gulf States. London: Unwin Hyman. 
Sakr, Naomi (2001) ‘Contested blueprints for Egypt’s satellite channels: regrouping the options by 

redefining the debate’, Gazette, 63 (2/3):149–67. 
Sakr, Naomi (2004) ‘Al-Jazeera satellite channel: global newscasting in Arabic’, in Chris Paterson 

and Annabelle Sreberny (eds), International News in the 21st Century. Eastleigh: John Libbey, 
pp. 147–68. 

Sakr, Naomi (2005) ‘The changing dynamics of Arab journalism’, in Hugo de Burgh (ed.), Making
Journalists. London: Routledge, pp. 142–56. 

Schleifer, Abdullah (2003) ‘Interview with Ibrahim Helal and Amr al-Kahky’, Transnational
Broadcasting Studies, 11 (Fall/Winter). Online at http://tbsjournal.com/. 

Challenger or lackey?     117



Sinclair, John, Elizabeth Jacka and Stuart Cunningham (1996) ‘Peripheral vision’, in John Sinclair, 
Elizabeth Jacka and Stuart Cunningham (eds), New Patterns in Global Television: Peripheral 
Vision. Oxford: Oxford University Press, pp. 1–32. 

Smith, Dorrance (2005) ‘The enemy on our airwaves’, Wall Street Journal, 25 April. 
Telhami, Shibley (2004) Remarks on US National Public Radio programme Talk of the Nation.

Accessed 4 May: http://www.npr.org/features/feature.php?wfld=1870703. 
Thussu, Daya Kishan (2000) International Communication: Continuity and Change. London: 

Arnold.
Timms, Dominic (2003) ‘Al-Jazeera websites “hit by hackers”’: http://media.guardian.co.uk/. 

Accessed 26 March. 

Media on the move     118


