POL354 Kampaně v České republice Přednášející: Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (mgregor@fss.muni.cz) konzultační hodiny: pondělí, 13:00 - 15:00 (místnost 4.67) Výuka: Pondělí, 17:00 - 18:30 Učebna: P42 Anotace: Cílem kurzu Kampaně v České republice je obeznámit studenty se zásadními předvolebními kampaněmi, které v ČR za uplynulá léta proběhly, a zasadit je do kontextu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První se zaměřuje na jednotlivé typy voleb a  s nimi spojené kampaně, druhý se pak věnuje vybraným komunikačním nástrojům a  jejich porozumění. Absolventi kruzu tak získají povědomí nejen o jednotlivých kampaních a jejich tématech, ale také o často užívaných nástrojích. Veškerá požadovaná literatura na celý kurz bude dostupná v knihovně nebo elektronicky ve studijních materiálech v ISu. Typ výuky, požadavky na ukončení předmětu: Výuka bude probíhat formou přednášek a seminářů, které předpokládají aktivní zapojení studentů. Pro úspěšné absolvování kurzu musí studenti splnit následující úkoly: vypracovat a včas odevzdat esej (max. 20 bodů) a týmový projekt (max. 20 bodů) na předem zadaná témata, zúčastnit se alespoň dvou ze tří seminářů (za každý může získat 5 bodů – dva body za pasivní účast, další až tři body za aktivní účast) a absolvoval závěrečné přezkoušení (max. 45 bodů). Hodnocení studenti obdrží prostřednictvím poznámkového bloku v ISu. Témata eseje a projektu: Esej o rozsahu 3 až 4 normostrany na téma podoba volebních kampaní před prezidentskou volbou v ČR v roce 2018 je třeba odevzdat do 11. března 2018 (vč.). U práce bude hodnocena mj. i esejistická forma, tj. schopnost autora/ky předložit vlastní vyargumentovaný názor. V týmové práci se studenti rozdělí do týmů, ve kterých budou vypracovávat volební strategii (vč. návrhů hesel a sloganů) pro volby komunální volby v Brně 2018. Vybrat si mohou z reálných subjektů, které se voleb účastnily v roce 2014. Strategii odprezentují v rámci II. a III. semináře a rozpracovaný plán kampaně též v rozsahu 3 až 4 normostrany odevzdají prostřednictvím odevzdávárny v ISu nejpozději do 29. dubna 2018. Hodnocení: A: 100 - 93 B: 92 - 85 C: 84 - 77 D: 76 - 69 E: 68 - 60 F: 59 a méně Osnova: 19. února Úvodní hodina Informace o struktuře kurzu, požadavcích na ukončení a literatuře. 26. února Volby do Poslanecké sněmovny I. Seznámení se s tématy, strategiemi, použitými technikami a komunikačními kanály během kampaní před sněmovními volbami v letech 1992 až 2017 a jejich zasazení do kontextu doby. 5. března Volby do Poslanecké sněmovny II. Pokračování z předešlé hodiny. 12. března Přímá volba prezidenta Kampaně před přímou volbou prezidenta v roce 2013 a 2018. 19. března Seminář I - přímá volba hlavy státu v ČR Diskuze navazující na odevzdání eseje. 26. března Volby do Evropského parlamentu a krajských a obecních zastupitelstev Témata a souvislosti voleb do Evropského parlamentu v letech 2004 - 2014 a vybrané případové studie voleb do krajských a obecních zastupitelstev. 2. dubna Velikonoční pondělí 9. dubna Čtecí týden 16. dubna On-line kampaně Představení nejčastěji používaných on-line komunikačních kanálů během kampaní v ČR, případové studie. 23. dubna Předvolební spoty Kritická analýza vybraných předvolebních videí, zejména z voleb do Poslanecké sněmovny. 30. dubna Seminář II - prezentace týmových projektů Finální prezentace týmových projektů a jejich diskuze. 7. května Seminář III - prezentace týmových projektů Finální prezentace týmových projektů a jejich diskuze. 14. května První termín závěrečné zkoušky Literatura: • Balík, S. (a kol.). 2010. Volby do Poslanecké sněmovny 2010. CDK: Brno, str. 39 - 68, 97 - 134. • Balík, S. (a kol.). 2013. Krajské volby 2012. MUNI PRESS: Brno, str. 35 - 92. • Čaloud, D.; Foltýn, T.; Havlík, V.; Matušková, A. (Eds.). 2006. Volby do Poslanecké sněmovny 2006. CDK: Brno, str. 42 - 88. • Gregor, M.; Matušková, A. 2014. Electoral Campaign and Marketing Strategy - A Case Study of the Karel Schwarzenberg Campaign. In: CJSSBE, Vol. 3, No. IV, str. 24 - 30. • Havlík, V. (a kol.). 2014. Volby do Poslanecké sněmovny 2013. MPÚ: Brno, str. 55 - 72. • Šedo, J. (a kol.). 2013. České prezidentské volby v roce 2013. CDK: Brno, str. 67 - 114. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.