POL 373: Pravé či falešné? Informace a argumenty v 21. století Vyučující: Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (eibl@fss.muni.cz) Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (mgregor@fss.muni.cz) Termíny: v pátky od 9:45 do 15:15;
 výuka bude probíhat ve dnech 23.2., 16.3. 27.4. a 11.5. Učebna: U23 a U35 (detailní rozpis viz rozvrhy v ISu)
 ECTS: 3 Výukové metody: seminář
 Anotace: 
 Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pravidly kritického přístupu ke zpracovávání informací, zpravodajství a argumentů. Studenti budou po absolvování kurzu schopni samostatného vyhodnocení pravosti zpravodajských informací, osvojí si základní postupy a principy v  postupech verifikace dat a zároveň budou vybaveni základní sadou poznatků potřebných pro argumentační dovednosti. Požadavky pro ukončení kurzu: ‣ Napsání eseje (rozsah 3 – 4 NS; max. 10 bodů) na téma Jak vnímám fake news jako hrozbu. Termín odevzdání: 9. dubna 2018. ‣ Vypracování a prezentace týmové práce na zadané téma (max. 20 bodů). Na výběr jsou támata: ‣ placatá Země ‣ přijímání uprchlíků ‣ Nařízení Evropské unie ‣ Integrace Evropské unie ‣ Zvýodňování Romů v ČR ‣ Fake news týkající se Jiřího Drahoše ‣ Fake news týkající se Miloše Zemana ‣ Muslimové v ČR ‣ Modrá velryba ‣ Léčivé účinky chemikálií ‣ Úspěšné složení závěrečné zkoušky. Hodnocení: A: 50 – 47 b. B: 46 – 42 b. C: 41 – 38 b. D: 37 – 34 b. E: 33 – 30 b. F: 29 b. a méně Osnova: 23. února Úvodní hodina: Informace k výuce v kurzu, upřesnění požadovaných výstupů. 16. března Uvedení do problematiky kritického myšlení, práce se zdroji a manipulativních sdělení. Stručné historické představení a případové studie fake news a dezinformací. Principy, na kterých manipulace fungují. 27. dubna Prezentace týmových prací a jejich kritické zhodnocení. 11. května Kulatý stůl s odborníky a zástupci médií (TBA) Povinná literatura: JOSELIT, David (2017). Fake News, Art, and Cognitive Justice. October Magazine (MIT Press Journal), Issue 159 (Winter), p.14-18. MERLOE, P. (2015). Election Monitoring Vs. Disinformation. Journal of Democracy 26(3), 79-93. The Johns Hopkins University Press. NICHOLS, Tom. (2017). The death of expertise: the campaign against established knowledge and why it matters. New York: Oxford University Press. Doporučená literatura: BALL, James. Post-truth: how bullshit conquered the world. First published. London: Biteback publishing, 2017. D'ANCONA, Matthew. Post truth: the new war on truth and how to fight back. First published. London: Ebury press, 2017. GREGOR, Miloš; VEJVODOVÁ Petra; Zvol si info (2017). Nejlepší kniha o fake news dezinformacích a manipulacích. Brno: CPress. MEJIAS, Ulises A., VOKUEY, Nikolai E. (2017). Disinformation and the media: the case of Russia and Ukraine. Media, Culture & Society 39(7): 1027-1042 SLOMAN, Steven A. a Philip FERNBACH. The knowledge illusion: why we never think alone. New York: Riverhead Books, 2017. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.